logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Franky26  
#1 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 16:52:53(UTC)
Franky26


20 ponder

Lid sinds: 16-5-2011(UTC)
Berichten: 357

Beste medevissers,

Wat mij de laatste tijd steeds meer opvalt is het volgende:

Een hoop vissers vist zonder onthaakmat wat ik persoonlijk een kwalijke zaak vind maar enigdeels kan begrijpen bij de jonge vissers onder ons. Iedereen heeft wellis een vis geland zonder hem daarna op een onthaakmat te leggen. Nu is het mij bedoeling van dit topic om de mensen die zonder onthaakmat, clinic en een emmertje water een vis landen te wijze op het feit dat dit niet goed is voor onze vrienden in het water. Graag zou ik iedereen willen vragen om hier de gevolgen en gevaren voor de vis neer te willen zetten. Zodat we allemaal met onbeschadigde vissen op de foto kunnen. Maar zeker voor het behoud van de karper!!!!! Tevens zou ik jullie willen vragen hoe jullie met zooi omgaan langs de waterkant. Zoals jullie alle weten blijft er altijd een hoop troep liggen. Dus graag jullie ervaringen en oplossingen.

Ik hoop op een hoop zeer nuttige reacties van jullie alle!

Met vriendelijke groet,

Frank
Mensen koop is een rol vuilnis zakken en RUIM je zooi is op!!!!!
Sponsor
Franky26  
#2 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 17:07:49(UTC)
Franky26


20 ponder

Lid sinds: 16-5-2011(UTC)
Berichten: 357

Ik zou zelf het spits maar afbijten.

Zelf vis ik altyd met een onthaakmat die ik continue nat hou, hierin licht mij weigh sling ook om de vis veilig te transporteren naar het water. Zodra ik een vis op de natte onthaakmat heb liggen gooi ik altyd een emmertje water over hem heen en kijk ik altyd of de vis verwondingen heeft opgelopen zowel mond als lichaam. Mocht dit het geval zijn gebruik ik zelf een care-kit van korda deze heeft 2 flesjes in het pakket zitten 1 voor de mond en de ander voor het lichaam. zodra ik alles behandelt heb maak ik snel een paar foto's en transporteer de vis in een weigh sling naar het water. Dan hou ik de vis vast en laat hem pas los op het moment dat hij er zelf genoeg kracht voor heeft. Dit voel je doordat de vis wil wegzwemmen. Zodra de vis weg gezwommen is spoel ik zowel me net als weigh sling goed af. Voor de rommel die ik wellis maak zoals een stuk lijn je eigen versnaperingen etc heb ik altyd een vuilniszak voor bij me. Ga ik meerdere nachten zorg ik dat ik evenveel zakken als nachten bij me heb. doe hier al mee rommel in en neem hem mee naar huis gooi hem in kliko en klaar is kees.

Met vriendelijke groet,

Frank
Mensen koop is een rol vuilnis zakken en RUIM je zooi is op!!!!!
Ed skillz  
#3 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 17:18:32(UTC)
Ed skillz


20 ponder

Lid sinds: 12-10-2009(UTC)
Berichten: 256

Goeie topic Frank, helemaal mee eens.
Anjetha  
#4 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 17:18:45(UTC)
Anjetha


15 ponder

Lid sinds: 9-1-2009(UTC)
Berichten: 167

Goed bezig Franky,
Zoals het hoort!
Franky26  
#5 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 17:22:44(UTC)
Franky26


20 ponder

Lid sinds: 16-5-2011(UTC)
Berichten: 357

tattootbear schreef:
Goeie topic Frank, helemaal mee eens.


Dank je wel ik hoop hiermee te bereiken dat zeker de beginnende visser hier wat van opsteekt. En hoop op eventuele aanvullingen van mede vissers want je bent nooit te oud om te leren in mij ogen.

Met vriendelijke groet,

Frank
Mensen koop is een rol vuilnis zakken en RUIM je zooi is op!!!!!
coatednuts  
#6 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 17:50:04(UTC)
coatednuts


20 ponder

Lid sinds: 20-7-2010(UTC)
Berichten: 313

Grotendeels kan ik me vinden in je mening Franky.

Echter het punt omtrent wondontsmetting kan ik niet in mee gaan. Ik denk dat dit vooral goed is voor je gevoel, maar slecht voor de portemonee. Als een vis een wond heeft, dan zal deze in een goed milieu snel genezen, vaak sneller dan bij levende organismes buiten het water. Als echter de vis een wond heeft en terug wordt gezet in een slecht onderhouden milieu, dan is de enige oplossing 1000 flesjes dumpen in dat water. Bij wijze van spreken dan he. Pak dan het water aan, want een wondje verzorgen heeft dan weinig zin, op wat voor manier dan ook. Mijn mening is dan omtrent deze; als de karper het zelf aan kan, laat het hem dan ook zelf doen. Enige proactieve wat je kan en moet ondernemen m.i. is de karper zo behandelen dat deze, afgezien van de haakwonde, geen verder letsel oploopt. Zijn we weer terug bij de onthaakmat en fatsoenlijk net en weegmateriaal. En natuurlijk: wees zuinig op het water, ruim rotzooi op door het te dumpen op de daarvoor bestemde plekken als een vuilnisbak of neem het mee naar huis. Als de vis die je vangt zodanig beschadigd is dat herstel niet mogelijk lijkt, maak hem dan af. Zeker als het gaat om bacterieele of virale aandoeningen.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 8 juli 2011 17:54:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
DavidT  
#7 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 17:59:51(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Een vis die met de kop op een harde ondergrond klappert, kan kieuwbogen beschadigen welke erg kwetsbaar zijn. Niet goed want dat gaat bloeden.

Een onthaakmat is dus absoluut geen overbodige luxe. Een mat hoeft echt geen hele dikke te zijn van €80. Voor een paar tientjes ben je klaar.

De vis wel op een natte mat leggen en de vis nat houden. Is beter voor de vis en foto.

Gelukkig vis ik nauwelijks op plekken waar afval ligt van vissers. M'n eigen afval is niet veel meer dan een boterhamzakje. Af en toe een stukje lijn of oude rig en die verdwijnen in een tas.

Rokers zouden een asbakje mee kunnen nemen of iets dat als asbak dient. Peukies kunnen daarna in een zakje en mee naar huis.

Vissers die afval laten liggen, weten echt wel dat je afval weg kan gooien in een zak of wat dan ook. Een kwestie van mentaliteit die je via een bericht niet kan veranderen.

Wat doe je in de winter als de onthaakmat is bevroren?
Say hello to my little friend
Jorden  
#8 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 18:08:32(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
DavidT schreef:
Wat doe je in de winter als de onthaakmat is bevroren?


Gewoon wat water warm maken met je gaspitje ofzo, bewaren in een fles in je tent, en zo regelmatig over je mat gieten... dit werkt bij mij goed!
Me...myself...and my rods!
timvanzanten  
#9 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 18:17:46(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
goede punten frank maar over die wondontsmetting ga ik ook niet mee. heb er ooit eens over geschreven en dus onderzoek erna verricht en ben nog steeds niet om!
karphunter  
#10 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 18:18:50(UTC)
karphunter


30 ponder

Lid sinds: 5-1-2011(UTC)
Berichten: 633

Goede toppic frank! Zelf heb ik altijd onthaakmat enz bij me rommel ruim ik ook altijd netjes op zoals het hoord, voor de rest probeer ik zo voorzichtig mogelijk met de vis etc om te gaanBlij
Jorden  
#11 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 18:29:44(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Vanaf het moment dat er een van de beetmelders begint te schreeuwen, dan dril ik de vis, en ondertussen maakt mijn vismaat gewoon alles netjes klaar (onthakingsmat natmaken, clinic, ...). Als de het moment daar is schept hij de vis, gaat terug naar de onthakingsmat, kapt er weer wat water over, en tegen die tijd ben ik meestal al daar met de vis in het schepnet. de vis word direct onthaakt, max. 2 minuutjes voor foto's, kijken of er iets moet worden verzorgd, en dan word de karper terug in zijn element gelaten.

Mijn afval word meestal verzameld in 1 grote zak, die na de sessie mee in de vuilbak verdwijnt! Laat nooit iets achter, en ik controleer hier nogal streng op!
Me...myself...and my rods!
DavidT  
#12 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 19:26:55(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Goede tip Jorden. Er zijn vissers die een vis op een bevroren mat leggen. Of op de binnenkant van de mat (met rits) als deze niet bevroren is.
Say hello to my little friend
coatednuts  
#13 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 19:29:25(UTC)
coatednuts


20 ponder

Lid sinds: 20-7-2010(UTC)
Berichten: 313

Je kunt je afvragen of een onthaakmat met rits uberhaupt een goede onthaakmat is...
Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
peter servais  
#14 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 20:58:00(UTC)
peter servais


45 ponder

Lid sinds: 18-11-2010(UTC)
Berichten: 1.517
Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik vis sowieso altijd met onthaakmat.

Verder probeer ik de vis altijd zo rustig en zo goed mogelijk te behandelen.
Al vanaf het scheppen tot het weer laten zwemmen, altijd met beleid en voorzichtig.
Als ik parasieten tegen kom op de karper, laatst had ik er eentje met een kop vol met van die parasieten.
De vis was super gezond, toch heb ik het grootste deel van de parasieten geprobeert te verwijderen.
Als de vis op de mat legt word de mat al nat van het water wat via je net op de mat komt.
Daarnaast heb ik altijd een klein emmertje mee waarmee ik de vis goed nat houd.
Verder vind ik dat je de vis niet te lang boven water mag houden, dus altijd zsm weer terug het water in moet.

Je kan het ook overdrijven natuurlijk, de grootste schade kan je al voorkomen door gebruik te maken van een goed hakende rig.
Als je dan een goed en groot schepnet heb dan is voor 70% alles al in orde.
Met de onthaakmat en het nat houden van de vis dek je voor mij alles.

Ontsmettingsmiddelen voor haakwondjes vind ik eigenlijk een beetje overbodig. Maar dat is mijn mening.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
DavidT  
#15 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 21:21:19(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Wat is hier mis mee Coated Nuts?

http://www.trakkerproduc...63&scid=12&sid=2

Later!

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 8 juli 2011 21:23:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Say hello to my little friend
timvanzanten  
#16 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 21:42:28(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
De vis kan er zo vanaf rollebollen! Althans, makkelijker als bij een mat met opstaande randen!
chiele  
#17 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 22:20:20(UTC)
chiele


45 ponder

Lid sinds: 27-6-2010(UTC)
Berichten: 1.902

goed topic!

als ik beet heb maakt mn vismaat alles klaar, of als ik alleen ben doe ik dit wanneer ik de karper ff laat uitrusten in het schepnet.
dan onthaken en checken op beschadigingen. wanneer de karper noemenswaardige wonden heeft of de haak een redelijk grote wond heeft gemaakt verzorg ik deze met het korda carp care.
zoals jullie zeggen, een wondje zal in de natuur ook wel genezen, maar als de vis echt grote wonden heeft kunnen we de natuur toch een handje helpen, of niet?
na verzorgen weeg ik de vis, vlug foto pakken en vis het water in laten en begeleiden tot die vanzelf wegzwemt.

qua afval, heb altijd wel een emmer over die we gebruiken als vuilbak.
na de sessie gaat die mee naar huis als er geen vuilbak rond het water is

Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
Mark T  
#18 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 22:31:49(UTC)
Mark T


25 ponder

Lid sinds: 18-8-2010(UTC)
Berichten: 544

Maar 1 toevoeging.
Let op de borstvinnen van de vis op het moment dat je de vis
neerlegt op je onthaakmat. Zorg ervoor dat deze netjes langs het lichaam lopen.
Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
coatednuts  
#19 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 23:02:54(UTC)
coatednuts


20 ponder

Lid sinds: 20-7-2010(UTC)
Berichten: 313

DavidT schreef:
Wat is hier mis mee Coated Nuts?

http://www.trakkerproduc...63&scid=12&sid=2

Later!



Wel eens je lul tussen de rits gehad? Wat ons kan overkomen, kan de karper ook gebeuren. Ritsen, ritsen soms de boel open.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 8 juli 2011 23:03:38(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
jvs  
#20 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 23:10:18(UTC)
jvs


40 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 1.023

coatednuts schreef:
Grotendeels kan ik me vinden in je mening Franky.

Echter het punt omtrent wondontsmetting kan ik niet in mee gaan. Ik denk dat dit vooral goed is voor je gevoel, maar slecht voor de portemonee. Als een vis een wond heeft, dan zal deze in een goed milieu snel genezen, vaak sneller dan bij levende organismes buiten het water. .

en zo is het,allemaal geldklopperij,vroeger was al die troep er niet,en geneest de vis ook,ik denk zelfs dat het op een niet natuurlijke wijze laten genezen slechter is,dan dat de natuur dit zelf op lost.
van de onthaakmat kan ik inkomen,maar ook dit vind ik geldklopperij(zie soms matten van 150 euro liggen) ,daarom heb ik ook maar een simpele kleine mat.ik ga altijd op de fiets/brommer en heb geen zin om een halve aanhangwagen met zooi mee te sjouwen.
houdoe en bedankt
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
3 Pagina's123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.