logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
karperkarper  
#1 Gepost : vrijdag 4 november 2016 17:01:28(UTC)
karperkarper


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 4-11-2016(UTC)
Berichten: 2

Hoi,

Ik heb een braakliggend terrein gevonden dat vol maar letterlijk vol zit met babykarpers schub en spiegel. 1 keer scheppen met een net en je hebt er meteen een stuk of 20 ik denk dat er een 100.000 op zitten ongeveer. deze plas kan opdrogen in droge tijden. Is het slim om deze visjes over te plaatsen naar viswateren in de buurt?
Sponsor
beumertje  
#2 Gepost : zaterdag 5 november 2016 07:33:54(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Hoi ik denk dat je de vissen gewoon met rust moet laten, of iig niet verplaatsen naar andere wateren.
Dit ivm je weet niet of er eventueel ziektes ed aanwezig zijn in deze vijver.
Als dat wel het geval is en je verplaatst vis, kan het zijn dat het zich verspreid.
karperkarper  
#3 Gepost : zaterdag 5 november 2016 21:24:07(UTC)
karperkarper


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 4-11-2016(UTC)
Berichten: 2

Hallo,

Ja daar zat ik wel aan te denken vandaar de vraag ook. Maar het zijn er zoveel en er is dalijk nooit genoeg voedsel voor hun allemaal. Daarom vond ik het eigenlijk zonde. het gebeurt niet vaak dat er zo'n mooie karpertjes in zo'n grote aantallen voorkomen. Die sterven straks een hongerdood.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 5 november 2016 21:25:21(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

l-o-r-e-n-z-o  
#4 Gepost : zondag 6 november 2016 11:06:56(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Karpers zijn ongeveer na 3 jaar geslachtrijp zodus overleven ze er al minimum 3 jaar ,kwa voedsel zal het wel ok zijn lijkt me .
En als ze niet genoeg voedsel vinden zullen ze gewoon niet vlug groeien .
En als je ze toch wil verplaatsen wacht nog één maand tot het echt kou is ,ik heb vroeger ook nog vissen overgezet naar een ander water omdat ze het water dicht aan het storten waren bij een baksteenfabriek en het ging om grote vissen .
We hebben er een 30 tal overgezet naar een prive water (geen betaalwater ),10 jaar later zijn zeker nog 20 vissen ervan in leven ik vis er regelmatig en heb destijds van alle vissen foto's genomen .
Mvg Lorenzo
HarryO  
#5 Gepost : zondag 6 november 2016 13:01:59(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Is er daar in de buurt geen meertje of beek waarvan je haast zeker weet dat daar geen karper zit.
Dan zou je in het uiterste geval, wanneer er haast geen water meer aanwezig is in die bewuste plas ze kunnen overplaatsen naar dat water. Anders niet doen of zoals Lorenzo aangaf net voor het dichtvriezen en dan maar hopen dat ze geen ziekte hebben. Voorkeur gaat uit naar een meertje.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
HarryO  
#6 Gepost : zondag 6 november 2016 13:05:22(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
voorlopig is dat denk ik nog niet aan de orde omdat in deze tijd het grondwater eerder gaat stijgen dan dalen. dus heb je ff tijd om een geschikt water uit te zoeken.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Frank Avezaat  
#7 Gepost : dinsdag 8 november 2016 23:23:42(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Bij voorkeur laten zwemmen waar ze zitten. Als het echt een probleem dreigt te worden zou je misschien eens met de plaatselijke visvereniging kunnen overleggen wat een handige stap is. Zomaar overplaatsen naar ander water kan erg veel risico met zich meebrengen.
HarryO  
#8 Gepost : woensdag 9 november 2016 07:46:21(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Eerst geschreven door: Frank Avezaat Ga naar gequote bericht
Bij voorkeur laten zwemmen waar ze zitten. Als het echt een probleem dreigt te worden zou je misschien eens met de plaatselijke visvereniging kunnen overleggen wat een handige stap is. Zomaar overplaatsen naar ander water kan erg veel risico met zich meebrengen.


Zolang mogelijk laten zitten, daar is iedereen het wel mee eens. Maar wachten tot de nood aan de man komt lijkt mij niet verstandig.
Als jij de enige bent die dit weet, en je op het allerlaatste moment moet beslissen waar je met die jonge vissen heen moet kan ook een visvereniging wel eens foute beslissingen nemen.
Als bekend is dat deze plas ( braak liggend terrein lijkt mij moeilijk) soms droog valt, kun je nu, samen met een visvereniging alvast uitzien naar een oplossing.
En nogmaals mijn voorkeur gaat hierbij uit naar een (visarm/visvrij) besloten water. Dit zou bv een pas aangelegde vijver o.i.d kunnen zijn.

Je hebt het over jonge karpers, wat moeten wij ons daar bij voorstellen. Visjes van 1 of 2 cm. Of meer dan 5 cm.
In het laatste geval zou je, als je een geschikt water op het oog hebt, in overleg een paar proefvisjes kunnen overzetten om te zien of het betreffende water leefbaar is.
Maar nooit in een water waarvan bekend is dat er (veel) karper op zit.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 9 november 2016 07:48:29(UTC)  | Reden: Verb.

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Frank Avezaat  
#9 Gepost : dinsdag 15 november 2016 23:24:20(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Als je nu al weet dat het kan gaan spelen, is er genoeg tijd om te handelen richting vereniging o.i.d. Knipoog
Wordt wat anders als het echt opeens acuut is natuurlijk.
leen  
#10 Gepost : woensdag 16 november 2016 16:54:27(UTC)
leen


40 ponder

Lid sinds: 14-11-2010(UTC)
Berichten: 1.385
Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
Zoals al eerder terecht aangehaald is er een enorm risico op schade aan de visstand als ze "overgezet" worden.
En dat risico wil je echt niet lopen (toch? en zo ja, waarom wel??) is mijn idee. Of wil je er later achter komen..ach.. ze hadden toch iets onder de leden. En dat hoeft niet eens heel erg te zijn, want waar vissen in een bepaald water inmiddels imuum voor zijn kan op een ander water toch leiden tot een visstandramp (-sterfte).


Wel opmerkelijk dat alhoewel de vissen gestapeld schijnen te liggen, maar dat visetende vogels (bv Stern of Aalscholver) het nog niet hebben opgemerkt klaarblijkelijk. Meestal merken die zulke zaken veel eerder op dan de mens.

Mijn mening : laat de natuur zijn/haar werk doen.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 16 november 2016 16:55:38(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.