Wanneer hoorde je voor het laatst dat een visser een simpele bodemboilie inwierp? Wanneer legde iemand je uit dat een visser een stringer met drie boilies aan die rig bevestigde? Het lijkt alsof de moderne karpervisserij alleen nog maar draait om het gebruik van pop-ups. In de juiste situatie bieden ze duidelijke voordelen boven een bodemaas waarbij ik ze graag inzet. Ik zal echter altijd een bodemaas presentatie prefereren waar de situaties dat toelaten, het biedt zoveel voordelen vergeleken met een pop-up presentatie, vooral op schonere grind-, zand- of kleibodems.
Met een westerstorm van dik windkracht zes kunnen we wel zeggen dat de herfst nu echt zijn intrede heeft gedaan. Ook na het weekend zal de storm nog even aanhouden en met ook een nog een volle maan zijn dus alle elementen aanwezig om een dikke bak te kunnen vangen. Heb je geen negen tot vijf baan dan zou ik zeker eens kijken naar de mogelijkheden volgende week. Maar de News Flash is er natuurlijk niet om jullie te voorzien van het weerbericht dus gaan we weer de laatste nieuwtjes behandelen. In deze editie onder andere nieuws van Nash, M2 Bait and Tackle, RidgeMonkey, Monkey Climber, Korda en Raptor.
Als je net als mij uit de regio Rotterdam komt moet je wel eens hebben gehoord van Cuyten Boilies en al helemaal van hun Running Water films op youtube. Meerdere keren heb ik deze films bekeken die bol staan van ruige visserij en pionieren in een vrije wereld. Naast een eigen boilielijn en team van Running Water ‘boys’ hebben de mannen achter Cuyten boilies ook een maatschappelijk doel door hun boilies te laten verpakken en verzenden in samenwerking met zorgboerderij ’’De Springerhoeve’’. Om meer van de activiteiten rondom Cuyten Boilies te weten te komen vraag ik Lex Cuyten alles rondom hun ‘way of life’ in dit interview.
in zijn zoektocht naar een goed brolly system kwam Tom uit bij de Groundhog FS van Nash. In deze review bespreekt hij zijn bevindingen en staat hij stil bij de verschillende eigenschappen en attributen.
Sommige namen zie je veel voorbij komen op social media of in de bladen en van sommige namen heb je misschien nog nooit gehoord. In onze rubriek ‘aan het woord’ interviewen we zowel bekende als onbekende karpervissers uit binnen- en buitenland. Op deze manier leren we niet alleen de persoon beter kennen, maar nemen we ook een kijkje in zijn of haar visserij. In deze editie spreken we met Remco de Koster en praten we over zijn privé, visserij en betrokkenheid als gesponsorde visser bij Fox International en Carpelicious Baits.
Anno 2018 slepen we heel wat gear mee naar de waterkant en dat is ook het dievengilde niet ontgaan. Steeds vaker hoor je de horrorverhalen van vissers die berooft worden van hun zuurverdiende hengels, rodpods en voerboten. Doordat we als karpervissers ook vaak in de nachtelijke uurtjes vissen, zijn we een makkelijk doelwit voor een ieder die kwaad wilt. In deze editie van 5x toon ik je 5 zogenaamde bivvy alarms die ongewilde bezoekers op afstand detecteren en kenbaar maken door middel van licht en/of geluid. Laten we beginnen.
De zomer loopt ten einde en de avonden worden weer een stuk frisser. Hoewel de echte die hards het nog wel even zullen volhouden in hun t-shirts, zal een lekkere lekkere warme trui voor de rest toch een stuk fijner aanvoelen. In de webshop van CarpFeeling vind je diverse gave ontwerpen en belangrijker, ze zijn heerlijk warm! Tot en met 30 september profiteer je in onze shop van scherpe kortingen op onze kleding. Kijk snel of er iets leuks voor jou bij zit en bestel nu.
Slaapzakken heb je in alle soorten en maten. Tegenwoordig heeft bijna elk merk wel een stretcher met daarbij een passende slaapzak, maar er zit nogal een verschil in kwaliteit- en prijsverhouding. Zo kwam ik erachter dat duur niet altijd kwaliteit hoeft te betekenen. Ik ben daarom niet over 1 nacht ijs gegaan als het aankomt op het kiezen van een nieuwe slaapzak. Heel lang heb ik mijzelf te kort gedaan als het om slaapzakken ging...
Sommige keuzes in het leven moet je maken om er beter uit te komen. Zo heb ik vorig jaar zomer een aantal knopen voor mijzelf moeten doorhakken om meer tijd met mijn gezin te kunnen doorbrengen. Mijn vrouw was in verwachting van ons tweede kindje en door de tijd die ik vaak onderweg was voor mijn werk moest ik anders gaan indelen. Al snel had ik een andere job gevonden die dichter bij huis was maar waardoor ik mijn baan in de hengelsportbranche achter mij moest laten. Gelukkig gingen wij na een paar weken op vakantie en kon ik mijn visserij die toen al een paar maanden stil lag weer oppakken.
Met de ‘R’ weer in de maand komt mijn favoriete seizoen weer met rasse schrede dichterbij. Het wordt rustiger aan het water en de karpers gaan zich volvreten. De ideale combinatie dus wat mij betreft. Ook de diverse merken spelen hierop in en dus zijn er weer verschillende nieuwe producten gelanceerd. We kijken onder andere naar TRB, Nash, Gardner, Korda en Ridgemonkey.
Wie mijn eerdere blogs heeft gelezen weet dat ik van huis uit sociaal ben aangelegd, maar dat ik in mijn visserij vooral solistisch te werk ga. Dit alles heeft te maken met keuzes en afspraken thuis en op het werk. Het komt er in de basis simpelweg op neer dat ik het erg leuk vind om in het gezelschap van anderen te vissen, maar dat mijn vismaten aan het werk zijn op het moment dat ik vrij ben (of andersom). De kansen die ik krijg om gezellig met vrienden naar het water te gaan probeer ik dan ook aan te grijpen en reden temeer om snel te plannen toen Ben van Boekel mij een tijdje terug appte voor een social.
Als je een kind vraagt: “teken eens een visser.” geheid dat je de meest uiteenlopende tekeningen zult zien. Kinderen hebben een bepaalde fantasie, die wij ons als volwassenen nog maar moeilijk kunnen heugen. Soms, als je heel goed nadenkt en je je ogen sluit lukt het vast nog wel, maar verwachtingen van de wereld om ons heen doen ons anders geloven en handelen, behalve wanneer succesjes zich voordoen. Zo voelde ik mij dus op de nacht van 23 op 24 augustus j.l.
Zoals ik al besprak ik het artikel 'Karperhaken anno 2018', zijn er de laatste jaren veel innovaties te melden op het gebied van haken. Niet alleen zien we de laatste tijd nieuwe patterns op de markt verschijnen, ook de scherpte en dikte van de haak wordt verbetert en dan hebben we het nog niet eens over de evolutie van de weerhaak die we vandaag de dag zien. In deze review neem ik jullie mee in de wereld van Cutting Blade haken en wel de bijzondere variant die heden door Awa-S verkocht wordt.
Sommige namen zie je veel voorbij komen op social media of in de bladen en van sommige namen heb je misschien nog nooit gehoord. In onze rubriek ‘aan het woord’ interviewen we zowel bekende als onbekende karpervissers uit binnen- en buitenland. Op deze manier leren we niet alleen de persoon beter kennen, maar nemen we ook een kijkje in zijn of haar visserij. In deze editie spreken we met Patricia van Waes, de stille kracht achter CarpFeeling aangezien zij de boekhouding en administratie voor onze website verzorgt.
Enige tijd geleden wist de postbode mijn voordeur (weer) te vinden. Ik had zo’n donkerbruin vermoeden wat dit pakket zou kunnen zijn, want de mogelijkheid bestond dat het wel eens de 8 voet hengels van Prologic konden zijn. Terwijl de postbezorger een soort van PDA in mijn zichtveld drukt om te tekenen, dwaalt mijn blik af naar het pakket. Naarstig was ik opzoek naar een punt van herkenning en ja hoor “Svendsen Sports” prijkte op het etiket. Een last viel van mijn schouders, want met enige smart keek ik naar deze hengels uit.