De paden: de zeeltenkoning

Het is een vrijdagavond als ik met de heren weer op pad ga. De temperatuur is aangenaam maar een schrille wind zorgt ervoor dat het niet lekker aan het water is. Bas en ik zitten op de kop van een aardig groot waterstelsel waar we 2 hengels subtiel langs de rietkraag aan de overkant hebben gelegd door middel van een PVA bag. We zouden het hier maximaal een uur volhouden om, als Zowi komt, een verder strijdplan te trekken. Zoals we al een beetje hadden verwacht is het een uur lang stil. Wanneer Zowi arriveert besluiten we een langgerekt water te gaan bevissen in een naburige gemeente. Door nieuwe uitzettingen daar moest het goed te doen zijn om meerdere vissen te vangen. Niet veel later stuur ik een volgepakte Seat richting het water.

Doei tinca tinca
Foto: Tim van Zanten

Eenmaal aangekomen besluiten we het achterste gedeelte te pakken. Er staat op dit stuk maar een licht briesje en het water gonst van het leven. Ik besluit een vernauwing van het water te bevissen, Bas kiest voor een subtiele stek in de eigen kant en Zowi voor het midden tegen de lelies aan. Zowi wist eerder die week al een schub uit het oude bestand te vangen op 20 pond. Naast dit oude bestand zouden ook de nieuwe uitzetters de moeite waard zijn. De hengels liggen pak en beet 15 minuten in als de hengel van Bas vertrekt. Tijdens de dril van een kleine spiegelkarper gaat ook mijn hengel af. Niet veel later schep ik een zeelt en kunnen we beide vissen gezamenlijk op de gevoelige plaat leggen.

Tegelijkertijd

De komende uren die volgen is het eigenlijk een gekkenhuis. Die avond worden er 5 karpers gevangen, eentje verspeeld en nog een paar zeelten gevangen. Door dit succes besluit ik die maandag erop mijn vrije dag aan dit water te besteden samen met Bas. Die maandag haal ik Bas om 8:00 uur op in de morgen en rijden we naar het water. Daar aangekomen blijkt al snel dat we niet de enige zijn. Een andere karpervisser en een witvisser met stellage zijn ook aan het opbouwen. We besluiten te starten bij het achterste stuk waar we die vrijdag nog zoveel leven zagen. Het idee was om 1 hengel op vast lood te leggen en met de andere hengel te pennen. Echter is het stuk waar we zitten qua levendigheid aardig doods. De vaste stokken geven in de komende uren geen piep en op de pen wilt het ook niet echt. Ik weet nog wel een zeelt te vangen op de pen waarna we de handdoek in de ring gooien voor dit stuk. We besluiten de vaste hengels op te ruimen in de auto en enkel te gaan struinen met de penhengels.

De eerste zeelt op de pen
Foto: Tim van Zanten

We besluipen het water en laten onze wormen zakken op die plaatsen waar we aasplakkaten zien opborrelen. Na een uur proberen weten we dat ook dit hem niet gaat worden. Door het ondiepe water zijn de vissen aardig schrikkerig en het azen wordt met het uur minder. We besluiten de vastloodstokken weer uit de auto te halen en het weer passief op de bodem te proberen. We kiezen dit keer voor het voorste gedeelte van het water. Ik vis met 1 hengel een doorgang af naar het middelste gedeelte van het water en met de andere hengel vis ik op driekwart net na een lelieveld. Bas kiest voor een chod die hij in een ondiep kommetje van het water neerlegt.

Een vis van vrijdagavond voor Zowi

Niet lang daarna pak ik mijn 2e zeelt van de dag op de hengel die in de doorgang lag. Dit hele gebeuren wordt niet veel later herhaald door wederom een zeelt. Door het vangen van al die zeelten zal het je niet verbazen dat ik al snel de eervolle titel zeeltenkoning kreeg. Ik vind het allemaal best. Wat er daarna gebeurt gaat in een split second. Bas gaat even aan de andere kant van het water kijken, een grote vrachtwagen komt voorbij en wanneer hij voorbij gereden is, hoor ik een pieper gillen. Het blijkt de chod te zijn die in het kommetje lag en de vis heeft zich al haastig uit de voeten gemaakt. Wanneer ik aansla merk ik dat het foute boel is. De vis is om een paal heen gezwommen. Bas komt in de verte al aangerend en pak niet veel later de hengel over. Hij probeert zover mogelijk de bosjes in te lopen om zo de lijn achter het paaltje te verwijderen en het lukt ook nog eens. Niet veel later netten we een oude bewoner.

De vis die om de paal zwom
Foto: Tim van Zanten

Ik doe die middag nog eenmaal waar ik goed in ben en haak mijn 4e zeelt van die dag. Het is inmiddels al 17:00 uur en we besluiten even een break in te lassen. We waren dorstig, hongerig en licht verbrand en dus was het tijd om even aan de innerlijke mens te denken. We besluiten die avond door te vissen en om 20:00 uur pik ik Bas, na eerst 2 minuten stil te zijn geweest in het kader van dodenherdenking, op voor deel 2 van de sessie. Die avond lopen we langs het water heen en besluiten net als vanmiddag het voorste gedeelte te gaan bevissen. Bas legt zijn hengel weer in het kommetje met een chod, ik vis 1 hengel op de doorgang en een andere hengel op de doorgang naar het midden van het water. Ondanks veel levendigheid van zeelt en karper zien we niets gebeuren op de stokken. Wanneer Bas weer even een rondje aan het lopen is, krijg ik zowaar een run op mijn rechterhengel. Helaas duurt het niet lang voordat de vis losschiet.

De uren gaan voorbij en op een paar lijners na, is het erg rustig aan de waterkant. Het begint zachtjes te regenen en het is al aardig donker buiten. Opeens hoor ik in de verte mijn pieper afgaan en na een kort sprintje sta ik met een kromme hengel in de handen. Aan het beuken op de top weet ik dat het een betere vis is. Na een mooie enerverende dril land Bas voor mij de vis en blijkt het een spiegel van het oude bestand te zijn. Ik ben als een kind zo blij en niet veel later proberen we met zeer weinig licht en een mobiel nog wat plaatjes te schieten. Een lastige opgave.

De spiegel van het oude bestand
Foto: Tim van Zanten

Na het vangen van de spiegel krijg ik later nog een run op mijn rechterhengel die tevens losschiet. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Het wordt in ieder geval thuis even de rigjes nalopen. Net voordat we opruimen krijgt Bas nog een run op de chod en weet hij nog een kleine spiegel te landen. Ondanks dat we meer van deze dag hadden verwacht is 3 karpers en 4 zeelten niet zo heel gek. Op naar de volgende sessie!