EUROBANX 6 video + SPECIAL

Het is zover: EUROBANX 6 staat online en is hieronder te bekijken. Volg Alan Blair, Oli Davies en hun vrienden tijdens een heerlijke road trip door Europa. Naast de film hebben we echter nog een vette special voor je klaar staan, want hieronder vertelt Alan Blair ook uitgebreid over de materialen en de tactieken die hij gebruikte tijdens EUROBANX. Genoeg kijk- en leesplezier dus voor het komende weekend. Enjoy!

Special: Materialen en tactieken met Alan Blair!

Alan: “Op onze trip door Europe bevisten Oli en ik 20 verschillende plekken. Van de grootste stuwmeren, tot sterk stromende rivieren, parkwateren en de kleinste vijvers. Iedere locatie en situatie vereist verschillende uitdagingen en tactieken. In dit artikel vertel ik je hoe ik ze aan heb gepakt.

Bread bombing, simpel en effectief

1. Bread Bombing

Als ik deze rig kan gebruiken zal ik dat doen, want het is zo spannend! Ik startte op de eerste locatie in België en probeerde daar midden in de nacht een vis van de oppervlakte te vangen. Ik zag geen hand voor ogen omdat de vissen schrikken van het licht van de koplamp. Daarom legde ik een hengel met open molenbeugel op de steunen en zo kreeg ik zelfs een keiharde run en ving ik een fraaie schubkarper.

We gebruikten hem ook in Luxemburg om een karper te vangen en later tijdens de trip op momenten dat het niet meezat. Het is altijd een morele boost voor mij en tijdens deze trip bracht het mij veel plezier als het allemaal niet wilde vlotten. Het is de simpelste rig om te gebruiken. Ik schuif een bread bomb op mijn 10 of 12lb Zig Flo hoofdlijn en knoopte daar een grote Claw haak aan. Ik gebruik hiervoor maat 4 of 6 en je komt hier goed mee weg omdat er een grote broodvlok omheen zit.

Bread bombing in de nacht

Voor wantrouwende karpers wil ik de haakpunt nog wel wit maken met Tipp-Ex. De Bread Bomb schuif je over het oog van de haak tot op de steel en dan is hij klaar voor gebruik.  Je kunt altijd en overal brood vinden, waar je ook bent in Europa. Karpers herkennen brood overal als voedsel.

2. Een enkele tijgernoot voor een enkele vis

Het bosmeer in Zwitserland bevatte een zeer laag bestand aan karper en bij de twee vissen die we zagen konden we één val zetten in de oeverzone waar hij rondzwom. Waarschijnlijk had hij nog nooit een boilie gezien en daarom koos ik ervoor om iets in te zetten wat karpers gelijk herkennen als voedsel: tijgernoten en zoete mais. Ik mixte deze met een kleine stick met Scopex Squid flakes om hem aantrekkelijk te maken voor deze eenzame karper.

Een enkele tijgernoot voor een enkele karper

Ik koos ervoor om een enkele tijgernoot te vissen over een handje van deze mix en viste twee rigs onder de hengeltoppen. Hierbij koos ik voor korte Slip D rigs met drop-off inline systemen en een zo stiekem mogelijke montage als mogelijk. Gelukkig lukte het om de rigs op hun plek te krijgen zonder de vis te verstoren. Hij kwam snel terug om te eten en het duurde niet lang voor hij in één van de vallen trapte!

3. Zwaar geschut

Deze stop bevatte visserij op afstand tegen een obstakelrijke bomenrij met potentiele monsterkarpers. Het was tijd om de ‘big guns’ tevoorschijn te halen en ik koos voor 4.5 lb Scope rods. De molens waren voorzien van 60lb Power Pro. Hieraan bevestigde ik een heavy mono snag leader, stevige lead clips, zwaar lood, 35 lb Armourlink onderlijnmateriaal en grote Brute haken. Deze setup is niet alleen geschikt als je geen vis wilt verliezen, maar ook als je ze die ruimte absoluut niet kan geven. Ik herinner me levendig dat ik flink in de hengel moest hangen toen ik de aanbeet kreeg. De hengel stond krom en ik had maar één kans. Gelukkig ging dat allemaal goed tot de vis halverwege was en de lijn ergens doorgesneden werd. Sommige verliezen zijn zwaarder dan andere en deze deed pijn.

Een groot en obstakelrijk Zwitsers water

4. Bootkit voor groot water

Het eerste en meest voor de hand liggende item voor dit type visserij is een fish finder. Maar als ik eenmaal een interessant gebied heb gevonden met de fish finder wil ik het verder onderzoeken, of het nu gaat om de bodemstructuur, diepteverschillen of wiervelden. Als ik iets interessants hebt gevonden laat ik er een H-marker achter waarmee de stek grofweg wordt gemarkeerd. Daarna zoek ik uit hoe groot die plek is. Waar mogelijk gebruik ik een prodding stick, maar dit kan wat lastiger zijn boven diepere stekken en met sterke wind. Het is de beste manier om de hardheid van de bodem te voelen en hoe vlak deze is. Als laatste gebruik ik vaak een onderwatercamera die ik op de stek kan laten zakken. Wanneer mogelijk kijk ik ook of mijn rig en montage goed liggen. Dat is echt een enorm voordeel!

De bootkit die ik gebruik

5. Madenrig voor een snelle aanbeet

Na een paar taaie dagen, en wetende dat we nog maar een paar uur visserij over hadden, greep ik naar de altijd betrouwbare maden. Aangezien we het merendeel van de vissen buiten ons bereik lag in het diepere water koos ik ervoor om achtergebleven vissen te verleiden met een rig en aas die moeilijk te negeren zijn. Als het zou kunnen zou ik ze altijd gebruiken, maar soms zijn ze niet inzetbaar door andere vissoorten en het is niet mogelijk om rigs voor langere tijd te laten liggen. Het bewijs daarvan waren de 3 zeelten en ik ben er zeker van dat ik een karper gevangen zou hebben als deze er had gezwommen.

Madenrig voor een enkele aanbeet

Het is een ondergewaardeerde methode op het vaste land waar vissen vaker worden bevist met voerbedden van boilies en particles. Om de dikke sliblaag te omzeilen beviste ik mijn madenrigs als pop-up en in een helicopter stijl met een licht loodje en een PVA zak met maden. Deze gooide ik regelmatig opnieuw in.

6. Geen karper is te klein!

Terwijl we de derde nacht op rij zonder actie ingingen was elke vis welkom. Met een grote hoeveelheid kleinere karper op dit specifieke stuwmeer besloot ik mijn aanpak te veranderen en kans te maken op karper van alle formaten. Hiervoor maakte ik gebruik van zeer attractief en beproefde ‘day ticket’ aasjes en rigs. Ik combineerde enkele tijgernootjes met nepmais op een subtiel rigje van Armouklink en hoopte op alles wat langs kwam. Van 3 tot 30 kg. Ik plaatste de rigs met de boot en zocht met de prodding stick naar de stukken met een hardere bodem. Over de rigs strooide ik een Klein handje Scopex Squid flakes.

Geen karper is te klein

7. Heavy duty rig voor Ebro karper en meerval

Op de tuinstekken van Ditch maak je kans op monsterkarpers en enorme meervallen. Mijn rigs moesten daarom super sterk zijn en geschikt om beiden te haken en te vangen. Ik viste hier met de hengeltoppen omhoog, gevlochten lijn op de molens en een heavy duty snag leader. Daarbij gebruikte ik heavy duty loodclips en zware tractor loden om de rigs op hun plek te houden.

De lange onderlijnen maakte ik uit 55lb braided leadermateriaal om het haakaas vrij te houden van vuil en puin rond het lood. Met een maatje 2 Brute haak en twee 24mm Cultured hook baits was de setup compleet. Je hebt grote haken nodig om de voorn en brasem te weren. Het vuil dat zich rondom het lood verzamelde zorgde ervoor dat ik regelmatig opnieuw moest ingooien, maar de rigs en het aas deden hun werk en leverden me meervallen tot 100lb op uit een rivier waarvan er maar één in zijn soort is.

Monsterkarpers en grote meerval

8. Rig om te stalken vanuit de boot

Tevenover de stekken van Ditch en aan de andere kant van de rivier in het rustiger water dreven enorme wiervelden. Het leek daar meer op een gravel put dan op een rivier. Hier werden de grove onderlijnen verwisseld voor ‘normale’ rigs met Twister Long shank haken op Slip D rigs en kleinere Cultured hook baits. Zonder het opbouwende vuil rond het lood was het zelfs mogelijk om met een slappe lijn te vissen. Rustig varend en zo stil mogelijk legden we de hengels op de achterkant van de boot in gaten tussen het wier. Hier strooiden we slechts een handvol aas overheen. Het duurde niet lang voor de karpers hier arriveerden en we twee prachtige vissen wisten te vangen!

Op weg om te gaan stalken

9. Duiken!

Het enige dat beter is dan een camera en het plaatsen van rigs uit een boot, is door ze met de hand neer te leggen met een perfecte hoeveelheid aas. Het is de ultieme manier om ervoor te zorgen dat je presentatie zo optimaal als mogelijk is. Helaas ving ik hier door de perfecte presentatie en het attractieve aas enorm veel kleinere karpers. Het concept ervan is echter wel iets wat ik geweldig vind. En als het water warm genoeg en helder is (en je kunt goed zwemmen en vind dit leuk), waarom zou je de lijn dan niet uitzwemmen?  Het is de beste manier om stekken te vinden, aangezien stekken erg schoon zijn als de karper er geaasd heeft. Ik neem het aas mee in een kleine bait box in mijn broek en als de rig op zijn plek ligt klik ik het doosje open over de stek.

Duiken

10. Naakt en trots

Vissend op het Spaanse reservoir moesten we veel hordes overwinnen, waaronder het vissen boven 6 meter aan wier! We konden duidelijk vis zien zwemmen boven het wier en ik wilde er een aasje bovenop presenteren. Om dit te doen koos ik voor een naked chod rig met een zeer licht 1oz loodje dat ik bovenop het wier gooide. Hierdoor lag de pop-up met de chod netjes klaar voor een passerende karper. De naked chod stelde ik af op 2.40m zodat er geen kans was dat het lood de pop-up en haak in het wier trok. Het was de enige manier om de rigs hier te presenteren en met de drone konden we zien dat de chods goed lagen. Het waren echter de hengels op de boot die meer aanbeten kregen.

Naked chod rigs

11. Alles in een zakje

Toen we arriveerden aan het openbare water in Frankrijk zagen we veel vis azen. Het was een kwestie van de rigs inwerpen met zo min mogelijk verstoring om een snelle aanbeet te krijgen. In plaats van twee hengels met singles hook baits koos ik er voor meer attractie rondom de rigs te creëren. Dat deed ik met PVA zakjes gevuld met flakes en een enorm attractieve Cultured hook bait die ik ingooide naar azende vissen. Deze tactiek leverde direct een aantal snelle aanbeten op voordat de vis wegtrok naar het midden van het water.

Bags away!

12. Het voerspel

Na de fantastische eerste dag stonden we te popelen om terug te keren voor de tweede ronde de volgende dag. Om onze kansen te vergroten besloten we het laatste uur goed te besteden en een stek voor te bereiden. Dit is altijd een enorm voordeel als je weet dat je ergens terug zal komen en een tactiek die we lang niet altijd kunnen uitvoeren tijdens onze avonturen. Ik voorzag een mooie en schone stek van een emmer voer. Dit deed ik compact met behulp van een Dot Spod. Natuurlijk moet je er wel vroeg zijn om hier de vruchten van te plukken. Door iets te lang te blijven liggen was de stek de volgende ochtend al bezet en kon ik mijzelf niet belonen voor het harde werk in dit geval.

13. Voerbootperikelen

In dit geval maakte de RT4 voerboot echt het verschil, waarbij we verder konden vissen dan de werpafstand en onze rigs met een hoopje voer konden presenteren. Zonder de boot zouden we waarschijnlijk wel wat karpers hebben gevangen, maar het zou lang niet zo hectisch zijn geworden als het nu was. Om zo effectief mogelijk om te gaan met de leeg rakende accu vaarden we twee lijnen tegelijk uit naar de hot spot. We hadden zelfs moeite om de boot terug te varen voordat er alweer een hengel afliep! Ook nu leverden de Slip D rig en de Cultured hook baits, gecombineerd met hele en halve boilies en flakes, me weer snelle aanbeten en grote vissen op!

Een van de vele dubbelvangsten

14. Perfecte presentatie

We visten één nacht op het water bij het paleis van Versailles en in de korte tijd die we er waren wilde ik zo effectief mogelijk vissen. Er waren een handvol stekken in de kant waar de bodem schoon was, maar dit was een oud meer met jaren van slipopbouw, samen met vuil, blad en wier. Ik vond enkele schone plekken, maar om er zeker van te zijn dat ze echt goed te bevissen waren sprong ik in mijn waadpak om de stekken met de hand en een hark te onderzoeken.

Een perfecte presentatie maken

15. Maak het verschil

Met enkele hele goede vissers bij Versaille slaagde ik er niet m om een vis te vangen en ik wilde toch het verschil maken. De enige houvast die ik had waren de watervogels. Er waren wel 100 meerkoeten die in een grote groep ronddobberden. En zoals zo vaak vond ik de karpers recht onder die groep meerkoeten. Ik gooide Chod rigs naar de plekken en wierp hier met de werppijp enkele Citruz boilies overheen. Dit herhaalde ik regelmatig en ik volgde de meerkoeten rond het water. De andere vissers kozen voor tactieken waarvan ik weet dat ze vis opleveren, maar als niets werkt probeer ik graag iets anders om een vis te vangen.

Als niets werkt, gooi dan een chod

16. Omgaan met zachte (slib)bodems

Het tweede meer waar we visten in Parijs was ook erg oud en ongeveer 300 jaar geleden gegraven. Het bevatte grote, volwassen bomen rondom het water en de bodem bestond uit een dikke laag slib. Ik koos ervoor om Citruz pop-ups te gebruiken op Fang Gyro rigs met lange onderlijnmaterialen zodat ze bovenop de sliblaag zouden liggen. Ik voerde enkele losse boilies rondom het aas met de voerpijp. Hoewel ik niet veel vis ving wist ik er wel één van de grotere karpers te vangen en dat was een geweldige manier om ons verblijf in Parijs te eindigen.

Een prachtige spiegelkarper van het slibrijke water

17. Het wier verslaan

Eenmaal terug in Engeland stond ons nog één uitdaging te wachten en dat was een super wierrijk en nieuw water op het Nash complex. Ik had dit al maanden gepland en dit was de enige keer tijdens onze trip dat we de luxe hadden om een voerplek konden aanleggen en stekken konden prepareren. Vanwege de hoeveelheid en het type wier en de manier waarop we visten (vanaf één zijde op verschillende plekken) koos ik er voor om met grote floaters te vissen. Met de boot liet ik de lijn met een normaal inline lood en korte rig en Cultured hook bait zakken. In dit geval was het water zo helder dat ik geen camera nodig had. Ik kon de rig perfect zien. Na het neerleggen van de rig positioneerde ik een toploodje op afstand van het loos zodat de lijn een stukje over de bodem bleef liggen. Daarna monteerde ik de floater aan de lijn met een stopper om hem op zijn plek te houden en te voorkomen dat hij ging schuiven. Dit is een goede manier voor het vissen op wierrijke wateren als je de mogelijkheid hebt om met een boot je rigs te droppen. Het leverde me een geweldige spiegelkarper op in dit geval!”

Enkele schone plekken en veel wier