Game back-on!

Het is woensdagavond, Endang en ik staan alle twee voor de deur van Hareco Hengelsport waar de loting plaats gaat vinden. De lootjes gaan in de bak, er wordt weer geloot voor deel 2 van de Hareco Karper koppel wedstrijd. Terwijl lokale vissers na de trekking balen of juichen vanwege de getrokken stek, kijken wij elkaar vertwijfeld aan. Stek “surfbocht”. Geen idee waar het is, laat staan of dit een goede stek is. Dus eerst maar eens navragen bij de organisatie.

En al snel komen we er achter dat we in een bocht zitten niet ver van onze vorige stek. Na de loting pakken we de auto en rijden met opgegeven instructies naar de stek. Maar het is inmiddels pik donker en behalve de verlichte huizen aan de overkant en een paar schimmen die lijken op rietkragen kunnen we weinig van de stek opmaken. We moeten maar wachten tot we vrijdag terug zijn voor de start van de wedstrijd.

Vrijdagmiddag ben ik als eerste aangekomen op onze stek, eerst maar eens alles op zetten. Onze stek ligt kort voor een bocht met aan de overkant huizen zo groot om jaloers op te worden. In schril contrast tot wat er aan de overkant staat zet ik alvast mijn huis voor het komend weekend op. Turend over het water zie ik een paar interessante rietkragen en een overhangende wilg. Maar dit is wel helemaal aan de overkant op +/- 120 meter uit de kant. Mijn spoelen met gevlochten lijn worden net als vorige keer maar weer uit de tas gehaald.

Tegen 18:00 arriveert ook Endang en hij is blij dat de gezamenlijke kooktent al staat en de rubberboot is opgeblazen. Want n.a.v. ons vorig avontuur op de Waal hebben we geleerd dat een rubberboot van onschatbare waarde is. Na een klein uur zijn de hengels uitgevaren en kan voor ons deel 2 van de wedstrijd echt beginnen. Na nog geen 30 min na het plaatsen van de hengels krijg ik al een piep op mijn meest linker hengel die aan de overkant tegen de rietkraag ligt. Na 40 min loopt diezelfde hengel af. Dit zou een leuk begin zijn. Maar na het aanslaan weet ik direct wie mijn boilie te grazen heeft genomen. En dat is niet de vis waarvoor ik ben gekomen. In een uur trek ik dan ook 2 brasems weg bij de rietkraag. Laten we maar zeggen dat er ieder geval vis op de stek zit.

Alles staat op scherp

Inmiddels is het 23:45 tijd om de slaapzak op te zoeken want de temperatuur is gedaald tot onder de 5 graden. Om 02:30 word ik gewekt door een melodie van 2 piepjes met elke keer een tussenpozen. Ik ken dat nummer. Het brasem-lied. Ik wil niet uit mijn warme slaapzak en blijf demonstratief liggen. Totdat Endang voor mijn tent staat die denkt dat ik het brasem-lied niet gehoord heb. Met tegenzin kom ik dan toch maar mijn tent uit. Terwijl ik de brasem binnen draai loopt de linker hengel van Endang af. Een dikke fluiter net terwijl we alle twee wakker zijn.

Endang drilt behendig de vis, die lomp en zwaar aanvoelt. Langzaam maar zeker komt de vis dichterbij en zie ik net onder de kant een schim wegduiken, bang voor het licht van mijn hoofdlamp die nog aan stond. De schim zag er groot uit. En een paar minuten verder glijd de vis in het net en kan Endang op de foto met een 16 kg schubkarper. Even later komt een van de organisatoren de vis wegen en vertelt dat er inclusief onze vis, maar 3 vissen die nacht zijn gevangen. Dit geeft ons een hoopvol gevoel want deze vangst in combinatie met de 17,2 kg vis van de vorige wedstrijd moet ons toch een stap naar voren brengen in het klassement.

De eerste is al binnen. Een prachtige schub van 16 kg

De volgende ochtend word ik vermoeid wakker. Ik heb na de vangst geen oog meer dicht gedaan en toen ik eindelijk in slaap wilde vallen werd ik gewekt door het gekakel van een haan die al heel de dag rondom ons kamperment sluipt. Die ochtend druppelt beetje bij beetje informatie binnen over de vangsten die nacht. Kennelijk zijn we door onze vangst flink gestegen in het klassement. Maar omdat de verhalen die wij horen nogal van elkaar verschillen blijft het gissen naar de exacte tussenstand. Het blijft daarom spannend en we blijven geconcentreerd vissen.

Aangezien mijn stekken geen vis of alleen maar brasem opleveren besluit ik naar nieuwe spots te zoeken. Mijn beide hengels liggen namelijk op minder dan 3 meter water op nog geen 3 meter uit de kant (in de buurt van een rietkraag en een overhangende wilg). Kennelijk zijn dit toch niet de hotspots zoals ik had verwacht. En vermoedelijk aast de vis met dit koude weer toch op diepere plekken. In de middag wanneer de zon hoog aan de hemel staat ga ik daarom gewapend met een polaroidbril met de boot het water op om naar schone plekken op de bodem te zoeken. Het water is in dit gedeelte van de Waal namelijk kraakhelder en dit maakt het mogelijk om soms wel tot op 5 meter de bodem te zien.

Een dichte mist bedekt het water

Na bijna 2 uur zoeken naar een speld in een hooiberg denk ik 1 plek te hebben gevonden. Een ronde schone plek op zo’n 4,2 meter diepte, op zo’n 70 meter uit de kant. Ik plaats hier een marker en strooi wat boilies en besluit mijn haakaas er pas vanavond bij te leggen. Zo kunnen de vissen eerst ongestoord azen. Daarnaast is het overdag bijna onmogelijk om veel te voeren op je stek. Omdat iedere poging tot voeren direct wordt gesignaleerd door de aanwezige watervogels, die binnen no-time als ratten je stek hebben leeggegeten. De rest van de middag en avond gebeurt er verder niets.

Tegen het donker plaats ik mijn ene hengel bij de marker en mijn andere hengel in de vaargeul op 5,3 meter diepte. Endang heeft vertrouwen in zijn gekozen spots en legt zijn hengels op dezelfde plek terug. Dit moet het dan maar worden, denken wij. Terwijl het bijna middernacht is en de mistlaag steeds dikker wordt zitten wij onder de kookparaplu de tijd te doden met leuke verhalen uit de oude doos. Tot plotseling mijn linker Delkim opeens het brasem lied begint te zingen. Ik denk nog oh nee, daar gaan we weer. Maar terwijl ik begin binnen te draaien merkt ik iets vreemd. De lijn is helemaal naar links getrokken terwijl mijn haakaas toch echt recht vooruit lag. Tientallen meters kan ik binnendraaien tot ik op zo’n 20 meter uit de kant opeens contact heb met de vis. Is dit een brasem? Nee want opeens gaat de vis er als een speer vandoor.

Deze karper was mijn Delkim te slim af

Kennelijk zorgde het toplood er voor dat de vis gemakkelijk naar links kon afbuigen zonder lijn te nemen en was hij daardoor mijn delkim te slim af. Het gevecht is kort en hevig. Zijn poging om nog te ontkomen door onder mijn andere lijn te zwemmen mislukt want daar staat Endang hem met het schepnet al op te wachten. Een 11 kg wegende schubkarper glijdt het net in en geeft ons vertrouwen dat een top 3 plek nu echt tot de mogelijkheden behoort. Die nacht vangen we helaas alleen nog maar 2 brasems en een zeelt. De aanbeten van een kaper blijven helaas uit. De volgende ochtend om 12 uur draaien we de hengels binnen, dit is het einde van de wedstrijd. Daarna worden de spullen weer ingeladen en maken we ons klaar voor de prijsuitreiking.

Bingo!

We hebben een goed gevoel over de eindstand, maar we hebben geen idee of de andere koppels afgelopen nacht vis hebben gevangen. Om 13:30 uur zitten we in het clubhuis de RHTV de Waal. Een mooi clubhuis, waarin in het midden een goed gevulde prijzentafel staat. Een van de organisatoren vertelt dat het geen ideale omstandigheden waren door lage temperaturen en oostenwind. En dat er in de eerste wedstrijd 11 vissen zijn gevangen en in de tweede wedstrijd maar 7 vissen. Vervolgens zegt hij dat de winnaars in de eerste wedstrijd een vis van 17,2 kg hadden gevangen. Terwijl hij verder gaat met z’n verhaal kijken Endang en ik elkaar aan. Bingo! Terwijl we elkaar een gebroederlijke “boks” geven en ons teamwork benadrukken, worden we naar voren geroepen en gefeliciteerd met onze overwinning van in totaal 44,2 kg. Met een grote glimlach en vol genoegdoening nemen we onze prijs in ontvangst. Wat een succesvol avontuur en wat een prachtig water is de Waal. We komen hier zeker nog een keer terug, maar dan zonder de druk van een wedstrijd.