Van openbaar naar betaalwater in Frankrijk deel 2

Door werk vindt het Franse vistripje altijd in de zomervakantie plaats en via via kwam ik aanvankelijk altijd aan bruikbare info. In de 90er jaren maakte je nog mee dat je samen met je vismaat op een stuwmeer van 100 ha zat zonder enige concurrentie. Er waren toen relatief nog weinig Fransen die serieus op karper visten. Dit kwam eind jaren 90 pas goed los en het werd drukker en drukker aan de waterkant waardoor ongeregeldheden toenamen met als direct gevolg scherpere controles.

Steeds vaker liep de sessie anders dan we gepland hadden en moesten we in de betreffende week flink ons best doen om nog een paar nachten fatsoenlijk te kunnen vissen. Op een stuwmeer waar we eerder lekker ongestoord gevist hadden, stond ineens de gendarmerie al binnen een uur achter ons om te waarschuwen voor nachtvissen. Je ving de vis daar in de zomer precies tussen 11.00 uur 's avonds en 5.00 uur 's morgens dus we waagden het er toch op want anders ving je geen staart. Heel de nacht klokten we iedere auto tot ze de bocht om waren. Er werd wel gevangen maar je zat zo geen moment relaxed meer te vissen.

Op onze laatste openbare trip werden we geconfronteerd met alle mogelijke ellende. Overvolle en piepkleine nachtviszones of wateren waar je alleen nog in het weekend mocht nachtvissen of juist net weer niet in Juli en Augustus. Flink aangescherpte controles zorgden ervoor dat we geen risico's meer durfden te nemen. Binnen draaien op het moment dat de vis zich aandient is echt iets waarvan je in staat raakt om je hengels op te vreten.

Dit visje (betaalwater 2009) verdient de schoonheidsprijs

We hadden het zo helemaal gehad in het ons voorheen zo vertrouwde gebied in centraal Frankrijk. Op de terugreis reden we nog even langs Lac de Monampteuil nabij Laon alwaar je legaal mag nachtvissen. Hier kwamen we op een lang bospad eerst vast te zitten met de auto in de bush bush en alsnog zwoegend bij het meer aangekomen constateerden we dat alles stampvol zat. Resultaat; Het jaar erna overgestapt op een betaalwater om te kijken of dit op dat moment beter bij onze mogelijkheden zou passen.

Spiegelkarper van betaalwater in 2013

Sindsdien is dit gecontinueerd want de ervaringen op de verschillende wateren waar ik geweest ben zijn goed. Echt een verademing als je maar 7 dagen de mogelijkheid hebt, is de zekerheid van de geboekte stek. In de buurt van de stek bevinden zich de nodige faciliteiten zoals de douche, het kookfornuis en de koelkast. Lekker om even snel in die betreffende ruimte wat in de magnetron te zetten en een klein kwartiertje later met het bord op schoot weer achter je hengels te zitten. Het nadeel zou kunnen zijn dat de geboekte stek net in jouw week niet aan de gang te krijgen is. Waar ik tot nu toe geweest ben was het echter altijd mogelijk om te verkassen. Ik heb hier slechts 1 keer gebruik van gemaakt. Het is een grote misvatting (vaak beweerd door vissers die zelf nooit op een betaalwater geweest zijn) dat de vis daar zomaar even je net in zwemt. Op meerdere voorheen door mij beviste openbare wateren was het vaak veel gemakkelijker karper vangen.

Daniël met een mooie  spiegel van een betaalwater

Ik heb geprobeerd om in deze 2 artikelen door 2 brillen te kijken naar een periode van pakweg 20 jaren met slechts de mogelijkheid om  een enkele week te vissen in Frankrijk. In dat tijdsbestek is er veel veranderd waardoor deze story anno 2013 voor mij persoonlijk uitpakt in het voordeel van het bij velen toch lager aangeslagen betaalwater. Wat zeker ook bij deze switch meegespeeld heeft is dat ik misschien in m,n periode op betaalwater de wind mee en in m,n laatste periode op openbaar water de wind tegen gehad heb.