Domaine des Iles (deel 1)

Zoals ik in mijn vorige artikel beschreef heb ik sinds kort een baan. Welliswaar een baan in de hengelsport wat ik altijd super graag wou. Natuurlijk mega blij en vol geluk slijt ik momenteel mijn dagen. Aan de ene kant nog een beetje onwerkelijk, aan de andere kant vol goede moed en motivatie om mij het werk baas te maken. Ook had ik een aantal weken terug twee sessies in Frankrijk gepland staan. Nog niet wetende dat ik een baan zou krijgen. Oké… dit kost mij een paar snipperdagen. Maar ja… als je alles toch al van te voren wist.

De eerste sessie stond gepland in het weekend van 3 tot en met 6 oktober. Een weekend samen met mijn vader. Het is inmiddels al jaren lang geleden dat ik met mijn vader samen iets ondernomen heb. Schande zou je zeggen! Dus moest het er dit weekend dan eindelijk maar eens van komen. De voorbereidingen werden getroffen, de navigatie ingesteld en nog even een paar uurtjes slaap werd er gepakt. Bijna klaar om te gaan!

Aankomst

Als we op vrijdag ochtend in alle vroegte om 04:00 uur vertrekken van huis zit de stemming er goed in. We ouwehoeren over mijn pas gekregen baan en allerlei andere leuke zaken die er de laatste weken gebeurd zijn. Even later stoppen we voor het eerst in België voor een kopje koffie bij de welbekende eerste benzine pomp net over de grens bij Antwerpen. De heren achter de kassa verraden met hun kleine oogjes dat ze net wakker zijn of zo dadelijk toe zijn aan slaap. Wat het is laat ik aan de wetenschap over. We worden in elk geval vriendelijk geholpen en we vervolgen onze reis naar het franse land. Onderweg merken we goed dat we alweer dicht bij het land van de stokbroden komen. De welbekende TGV treinen razen ons aan alle kanten voorbij op het spoor dat parallel aan de snelweg loopt. De één nog harder dan de ander. Een prachtig gezicht en mooi stukje vermaak met de nodige kilometers nog te gaan. De reis verloopt verder prima tot dat we op een afstand van een kleine 80 kilometer nog zijn. Onze navigatie begeeft het plotseling en voor we het weten zijn we verdwaald. Inmiddels is het alweer half 9 in de ochtend en kan ik gelukkig reisagent Bas van klaveren bellen voor hulp. Bas weet ons gelukkig weer de juiste kant op te sturen en niet veel later staan we voor het hek van Domaine des Iles. Wederom bedankt Bas! Als we jou toch niet hadden… Niet veel later worden we vriendelijk ontvangen door de eigenaar. Hij leidt ons verder naar onze cabin die we hebben gehuurd aan het water.

Een ‘huisje’ met alles er op en er aan. Een ideale oplossing voor niet vissende mede gasten

Installeren

We zijn blij met het zien van de goede voorzieningen en we krijgen er steeds meer zin in. Ik begin langzaam met het uitpakken van mijn spullen. Meerdere tassen en hengels komen de auto uit en even lijkt het er op alsof ik een week op vakantie ga. Tenslotte ben ik maar een weekend in Frankrijk. Als ik na een paar uurtjes eindelijk het spul allemaal weer uitgepakt, opgetogen en opgebouwd heb kan ik beginnen met het voorbereiden van mijn rigs en voer. Eerst even de boel goed uitpeilen en dan kan ik beginnen. Voorzichtig stuur ik mijn voerboot + dieptemeter het water over om er achter te komen hoe de bodem in elkaar zit. Ik heb al het zeer handige hulpmiddel van een dieptekaart gekregen van Bas van klaveren. Dit is van ieder water in zijn pakket beschikbaar. Dit bespaart een hoop werk en tijd. Ideaal dus voor korte sessies zoals dit weekend waarin het in drie nachtjes moet gebeuren! Je wilt zo snel mogelijk de lijnen in het water hebben om vervolgens een aanbeet te forceren.

Het water ligt er heerlijk rustig bij. Perfect om activiteit te kunnen waarnemen!

Stekken kiezen

Als ik na een tijdje klaar ben met peilen weet ik precies wat ik ga doen. Op dit water mag je vissen met vier hengels per persoon. Drie hengels bestemd voor de karper, en met de laatste mag gericht gevist worden op meerval. Omdat ik nu maar twee echt goede hotspots voor karper heb weten te vinden kies ik er voor om in plaats van drie maar twee hengels te gebruiken op karper. Zo gebruik ik ook weer één hengel aan lijndruk minder. Kan nooit slecht zijn… Uiteraard gebruik ik mijn derde hengel voor het vissen op meerval. Voor karper heb ik twee prachtige stekjes gevonden onder de overhangende takken precies op een stukje landtong. De vissen trekken hier steeds omheen en komen op deze manier sowieso over mijn stekje gezwommen.

Attractief aas kan zorgen voor een snelle aanbeet!

De derde hengel voor meerval laat ik positie innemen in het midden van het water. Een klein plateautje wat 50 cm verschilt qua diepte met de rest van de bodem er omheen. Misschien wel een meerval hotspot? Who knows….. nu ik weet wat ik ga doen kan ik beginnen met het aanvoeren van de stekken en vervolgens mijn hengels in orde maken. Omdat ik weinig vis tijd te besteden heb kies ik bewust om super attractief aas te gebruiken. Dit doe ik door een pva zakje te gebruiken in combinatie met een kort rigje. In het pva zakje maak ik gebruik van pellets en gebroken boilies. Voor de hengel op meerval maak ik gebruik van een langere onderlijn. Zo ongeveer 20 cm met een snowman van vismeel boilies.

De eerste avond

Wanneer het eerste daglicht wordt omgezet in schemer is het duidelijk dat de natuur tot leven komt. We horen geluiden van uilen, fazanten, en zelfs egels lopen over de stek kort langs het water. Een heerlijk moment om aan het water te zijn. Mijn vader en ik trekken er een biertje op los en we genieten van de natuur en de rust om ons heen. Wanneer ons biertje net half op is klinken er een paar piepen uit de delkim van een karper hengel. De top schud hevig heen en weer en de eerste brasem is vervolgens een feit. Dit grapje zal zich vervolgens de avond nog zo’n vijftien keer herhalen. Lekker veel actie op de hengels! Maar na een paar brasems ben ik die slijmjurken wel zat! Ondertussen lopen de biertjes lekker weg en is het enorm gezellig met mijn pa. Het was lang geleden dat ik met mijn vader wat leuks gedaan had. Een visweekend in Frankrijk is wel even heel mooi.

Een prachtige meerval. Tevens een persoonlijk record voor mezelf!

Als het vervolgens later en later wordt besluiten we om te gaan slapen. De brasems zijn ook al eventjes rustig en is dit de ideale mogelijkheid om na een lange dag even wat rust te pakken. Zoals wel vaker gezegd wordt ‘’alsof de duivel er mee speelt’’ liggen we nog maar net te slapen als de eerste run zich meld. Het is meteen duidelijk dat de vis aan de andere kant van de lijn het er niet mee eens is. De slip wordt tot het uiterste getest en ik heb dan ook snel in de gaten dat ik te maken heb met een enorme reus. De vis blijft maar lijn nemen en is duidelijk niet vergevingsgezind. Ondertussen is mijn vader ook uit zijn bed gekomen en komt de enorm zware dril met eigen ogen bekijken. Hij staat verbaasd te kijken wanneer hij ziet dat ik met een reus van doen heb. Niet veel later als de vis zich eindelijk laat zien worden mijn vermoedens bevestigd. Een meerval van enorme omvang heeft zich aan mijn boilies vergrepen. Als de vis op de kant ligt wordt hij zorgvuldig gemeten en gewogen. 25,4 kilo bij precies 160 cm is het oordeel. Gaaf!! Mijn vader schiet vervolgens een paar prachtige plaatjes.

De eerste karper

De ochtend begint te vallen. De zon klimt heel langzaam boven de horizon en de ijsvogels scheren alweer heen en weer over het water. Een prachtig gezicht in het ochtend zonnetje. Ik ben inmiddels een klein kwartiertje wakker als er ineens een delkim tot leven komt. Het is geen run maar aan de top te zien toch duidelijk vis. Als ik de hengel even later op pak kom ik tot de conclusie dat het een stuiterbal is aan de andere kant van de lijn. Hevig kopschuddend en met korte runs. Een kleine maar mooie spiegelkarper is even later het resultaat.

Een klein maar mooi spiegeltje

Op stap

Na de gevangen spiegel besluiten we het effe voor gezien te houden met vissen. We zijn immers niet alleen om te vissen naar Frankrijk gegaan. Overdag willen we graag een paar dingen bezichtigen en leuke dingen doen. We besluiten even een kijkje te gaan nemen in de stad Amiens. Wanneer we arriveren is het er stervens druk! Kunnen we nergens de auto kwijt en kijkt het plaatselijke volk ons aan alsof ze niet nog meer indringers in hun dorp willen. Als we een tijdje later nog steeds nergens de auto kwijt kunnen besluiten we het voor gezien te houden en rechtsomkeert te maken. Dit heeft geen zin! Op de terugweg zien we een paar mooie gebouwen en genieten we van het franse uitzicht.

Het straatbeeld van de stad Amiens. Het oude karakter vind ik altijd prachtig om te zien