Het Broek - Deel 2

De laatste weken voor de mei vakantie breken eindelijk aan en kan de voorbereiding beginnen. We spreken met Erik af op een avond om de begin tactiek te bespreken en de bijbehorende rigs te knopen. We kiezen er voor om twee rigs met partikels te gaan vissen op een standaard line aligner rig van braid. Tijdens de wedstrijd hadden ze daar ook erg veel succes mee. De andere twee rigs op een IQ-D Rig, eigenlijk vis ik met deze rigs de laatste tijd standaard als boillie rig. Wel afgewisseld met een long shank en kurv shank haken, al ben ik er nog niet uit welke beter werkt voor mijn soort visserij. Patricia is de laatste tijd nogal fan van de KD-Rig met een roze popup gesoaked in squid goo. Die ze vervolgens in een PVA zakje met pellets te water laat. Dus die keuze was ook gemaakt en bleef dus de laatste hengel over. Daar wilde ik een beetje mee gaan zoeken en werd er dus gekozen voor een chod rig.

De smikkelmix werd voorzien van een krachtige liquid

Met google maps op de achtergrond en de info die we al hadden van het water was de start tactiek dus bepaald. Een laatste check van de beoogde stek naar het eiland leverde een kleine negentig meter op. Aangezien we dus vrijwel zeker daar ook een rig wilde leggen en we geen voerboot hebben moest dit dus met de spod gedaan worden. Maar de spod een kleine honderd meter wegzetten lukt me niet. Dat werd dus nog even nadenken hoe we dit gaan oplossen, eerst maar wat rigs knopen zodat we bij aankomst in ieder geval een setje met beoogde start rigs hadden.

De beoogde stekken werden middels de voerboot van Bas exact bepaald

De volgende dag een whatsappje gedaan naar Bas of ik zijn boot niet kon lenen voor een mid-weekje. Dit was geen probleem (wat een top gozer ben je toch), en was dus alles in gereedheid. Inmiddels was de avond voor vertrek aangebroken en konden de auto's worden ingeladen. Doordat we niet zo ver moesten kon de wekker gewoon worden ingesteld of dat het een normale werkdag was. Na nog een bakje koffie gedaan te hebben kon de 'reis' beginnen. We waren nog niet in België (en dat betekend in mijn geval we waren mijn woonplaats amper uit), of het schoot me ineens te binnen dat ik de pannen nog was vergeten in te pakken. Nu pak ik altijd alles pas op het laatste moment in, maar toevallig was het deze keer net voor het avondeten en had ik nog wat pannen nodig en dat zou ik wel na het eten doen. Niet dus... Dus nog even snel terug en dan gas er op.

De KD-Rig in een PVA zakje met pellets

Het voelde wel vreemd om deze keer rechts af te gaan richting Antwerpen in plaats van de Franse grens op te gaan zoeken door Gent aan te houden, maar zoals je al kon lezen in Deel 1 was de navigatie ingesteld op Gendt. Na een ritje van een slordige 2 uur draaide we de parking op van het Broek. Eerst was het nog de bedoeling ergens onderweg een bakje te doen, maar zoals altijd leiden er vele wegen naar Rome en had de TomTom van Erik een andere route in gedachte dan mijn navigatie systeem. Ondanks dat we een andere route aanhielden was het aankomst verschil maar een minuutje. We werden verwelkomt door Jan in de kantine waar de vissers die weg gingen genoten van een bakje koffie. Jan maakte voor ons ook een heerlijk bakje koffie en werd er wat gekletst over de vangsten van de laatste week. Dit was de week dat het nog enorm had gesneeuwd en gehageld. De watertemperatuur was dus in mekaar gezakt en dus ook de vangsten. De laatste dagen was het weer verbeterd en de temperatuur weer opgelopen dit resulteerde in nog een paar visjes. Met de goede voorspelling moest het dus wel lukken van de week, altijd optimistisch blijven.

Er zitten wel pracht exemplaren op

Na wat info van de vissers van vorige week en een korte wandeling rond het water werd er besloten om inderdaad het voorgenomen plan aan te houden en op stek 4 plaats te nemen. Op stek 1 hadden we lekker zon in de middag, maar waren de mogelijkheden een stuk minder als je er met zes hengels wilde zitten. En we kwamen er natuurlijk niet om te zonnen maar om te vissen.

Aangezien het de laatste dagen droog was mochten we met de auto naar de stek rijden om deze uit te laden. Dit schilde behoorlijk wat ritjes met de trolly. Na alles op de stek gelegd te hebben en de auto op de parking geparkeerd te hebben konden we beginnen. Aangezien er toch geen regen voorspeld was begonnen we maar de hengels. De boot werd te water gelaten om zo mogelijke stekken te vinden. Na wat rondjes in onze sector te hebben gevaren werden de beoogde stekken als marker in de fishfinder gezet. De twee partikel hengels gingen op het begin van een ondiep stuk richting de zuidelijke oever. Door het water loopt een soort greppel de andere twee hengels gingen op het begin van de greppel op een plat stuk. De twee popups gingen aan beide kanten onder het eigen kantje. Links de KD-rig op een soort plateau en de chod in een iets wat dieper gedeelte net onder de kant. Vervolgens konden de hengels in gereedheid worden gebracht en kon er een smikkelmix worden gemaakt. In de smikkelmix deden we wat partikels, crushed/halve en hele boillies met nog een flinke scheut liquid.

Eén van de vele grassen die Erik mocht landen

Nadat alles was opgebouwd en alles naar wens lag kon het wachten beginnen. In deel 1 had ik het al over de carp fishery die ook op het broek aanwezig is. Na het eten werd het dus tijd om deze eens te gaan bekijken. Zowel Patricia als Erik gingen er even vissen, want ik had de eerste vis toegekend gekregen. Patricia ging het even proberen met de feeder en Erik met de pen. Meerdere leuke knolletjes kwamen op de kant. Dit blijft toch een erg leuke bezigheid. Net na de koffie kwam er eindelijk leven in de beetmelders. Na een voorzichtige aanbeet gilde de molen het uit en zodra ik de hengel oppakte en druk gaf zag ik in de verte de vis draaien. Dit kwam omdat we maar op circa 50cm water zaten te vissen met deze hengel. Na een leuke dril lag er een mooie spiegel op de mat. Tijdens de dril had ik toch wel verwacht dat hij wat groter was, maar hij zette de unster op 8,5 KG. Terugkijkend kan ik zeggen dat alle vissen bijzonder sterk waren en dus hun gewicht niet altijd het gevoel van de dril recht aan deden.

De eerste van de sessie

Nu was de beurt aan Patricia, die nacht lossen we meerdere vissen. Maar de aanbeten die volgen tijdens het daglicht geven aan waarom. Nadat ze de rig oppakken gaan ze heel erg kopschudden wat je erg goed zag aan de waker. Zeker zodra we de gewichten van de stow bobins er af hadden gehaald. Zelf vis ik bijna altijd zonder de extra gewichten, maar Erik eigenlijk nooit. Je kan dus al raden welke hengels dit waren. Om half acht pakt Patricia een leuke spiegel van 7,4 kg, terwijl ze bezig is met het onthaken loopt de andere partikel hengel ook af en kan Erik een knolletje in het net begeleiden. Voor iedereen is de kop er in ieder geval nu.

Do I need to say more....

Die dag volgen er meerdere aanbeten op de partikel hengels, iedere keer zien we de vage aanbeten zoals ik al beschreef. Dit vergde dus een aanpassing om de voorzichtige vissen te strikken. Erik had ergens een paar rolletjes Trigga Link van Nash op de kop getikt. Deze braid word elastisch in het water en zou er dus voor moeten zorgen dat tijdens het kopschudden het lood niet gebruikt kan worden. Ondanks dat we het lood zo monteerde dat het bij het geringste al los kwam gebeurde dit toch. Dus werden er rigs geknoopt met de trigga link en een klein stukje normale braid en een shot on the hook. Voor de shot on the hook gebruikte we de kant en klare oplossing van Strategy. Rubbertje over de haak, loodje er op en klaar ben je. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen.

De grootste van de sessie die 14,1 kg klokte

Net na de middag loopt er weer een hengel af en een mooie dril ligt er een dame op de mat van 14,1 kg wat achteraf de grootste van de sessie zal zijn. Het tafereel van deze morgen herhaald zich en nog voordat deze gewogen was liep de volgende hengel al af en de tweede spiegel voor Patricia kon ook in de boeken worden bijgeschreven. Nog geen uur later loopt er weer een hengel af en na een erg wazige dril duikt er een lange vis op, na nog een blik blijkt dit een graskarper te zijn die op 2cm na de meter aantikt.

Terwijl Bjorn zijn dagelijkse bezoekje brengt loopt er uit het niks de KD-rig van het plateau af. Deze gaat er als een raket vandoor en eindelijk een aanbeet van een andere stek. Nog wel mooier is dat het dan ook nog de rig van Patricia is. Een zelf geknoopte rig van haar op een systeem wat ze zelf gekozen hebt helpt toch altijd voor het zelf vertrouwen. Ondanks dat de vis meerdere keren de kant probeert in te duiken moet hij toch het onderspit delven en schuift niet veel later over de rand van het schepnet.

Erik was weer eens jarig tijdens de jaarlijkse trip en daar hoort natuurlijk een taartje bij. Super gemaakt Patricia!

De partikel stek blijft aanbeten produceren, we proberen er nog een rig bij te leggen wat resulteert in minder aanbeten tijdens de dag. We besluiten deze dus ook weg te halen. De aanbeten blijven vervolgens uit tijdens de dag en komen alleen tijdens de avond, nacht en morgen. Hadden we deze toch nog moeten laten liggen om nog meer aanbeten te forceren terwijl ze als een school over de stek zwommen? We zullen het nooit weten helaas.

De partikel stek levert naast een hoop wat kleinere vissen toch nog een gras op van 12,3 KG voor Erik een 12,4 KG spiegel voor me zelf en een 11,2 KG spiegel voor Patricia. Ook deze sessie word afgesloten door Patricia door op de valreep nog een mooie schub 10,8 KG in het logboek te mogen schrijven.

Bjorn komt iedere dag wel een praatje maken en kijken of alles goed is

Wat kan een sessie toch raar lopen, wij hadden in totaal zevenentwintig vissen terwijl onze overburen op 1 bleven steken. Het gros werd gevangen op de partikels op maar 50 cm water. Alle pogingen om de andere stekken tot leven te roepen mislukte, althans als je het vergelijkt met de andere stek. Op de maaien wisten we nog een mooie vis te strikken als ook nog de erg mooie schub met nog twee andere op de KD-Rig die op een plateau lag. De chod rig aan de rechter kant bleef on aangetast ook op de stek die we de hele week lichtjes hadden aangevoerd tegen een rietkraagje aan.

Nog enkele foto's van de vissen die we gevangen hebben

Normaal ben ik geboren voor het ongeluk maar om een of de andere stomme reden had ik deze sessie het geluk om alle grotere vissen te pakken ondanks dat we gewoon vis om vis viste met z'n drieën. Daar in tegen pakte Erik alle kleinere vissen maar wel alle mooiere graskarpers. Dingen kunnen soms toch raar lopen.

Voorzieningen

Het water is voorzien van 6 stekken verdeeld over de west en oost oever. Bij een exclusieve afhuur van het water mogen de middenstekken ook bevist worden anders alleen de vier buitenste stekken zodat je mekaar zeker niet in de weg zit. Alle stekken zijn voorzien van een erg mooie vlonder zodat je erg gemakkelijk kan drillen. Op iedere stek staat een picknickbank en een vuilnisemmer. De vuilnisemmer is erg netjes weg gewerkt in een houten kist. Naast dat dit gewoon erg netjes staat kan ook allerlei ongedierte dus niet aan je afval komen. Aan de westkant zit je op een soort dijkje en is de toegang naar de vlonder voorzien van een trappetje. Tijdens ons bezoek stonden deze er nog niet zo lang, maar hadden ze er wel een paar extra schroeven in mogen doen. De onderste treden zaten dus wat losjes.

De kantine

In de kantine zit ook het toiletgedeelte welke met een aparte sleutel toegankelijk is. Deze ontvang je bij aankomst. In dit gedeelte zit een douche en toilet. Beide werden netjes schoon gehouden. Voor het douchen moet je wel betalen met een 50 cent muntje. Hier moet je even rekening mee houden. Beetje omslachtig als je het mij vraagt, doe er dan 5 euro op bij de boekingskosten. Maar alla, typisch Nederlands zullen we maar zeggen. In dit gedeelte vind je vervolgens ook een koelkast, vriezer, combi magnetron en natuurlijk een afwas gedeelte. Je bent dus eigenlijk van alle gemakken voorzien.

Bjorn en Jan zorgen dat alles in topconditie is

Voor iedere stek is er ook een klein tuinhuisje beschikbaar in de buurt van de parking welke is afgesloten met een slot. In dit huisje staan ook je trolly, onthaakmaat, weighsling en schepnet. Het is dus niet toegestaan je eigen schepnet en dergelijke mee te nemen. Dit is natuurlijk om te ver komen dat je allerlei ziektes meeneemt. Vervolgens is het huisje ook voorzien van stroom zodat je allerlei apparatuur veilig kan opladen.

Het tuinhuisje met stroom

In de kantine kan je ook een maaltijd bestellen als je geen zin heb om zelf te koken. Via de site van The CarpSpecialist kan je het ook gelijk voor je hele week bestellen. Natuurlijk moesten wij dit even uitproberen voor jullie. We hadden saté en schnitzel besteld en de bakjes waren helemaal leeg. Dus hier was helemaal niks mis mee :-)

Conclusie

Het Broek is een erg mooi complex met super onderhouden faciliteiten. Jan en Bjorn komen ieder dag even langs om te kijken of alles goed. Ik kan eigenlijk niks bedenken wat negatief is of wat er ontbreekt op dit complex. Het enigste wat een kleine aanpassing nodig had was het trappetje, maar Bjorn kennende zal dit wel al lang en breed opgelost zijn.

Erg mooie vlonders waar je met gemak met z'n tweeën op kan vissen

Ook de Carp Fishery is enorm netjes onderhouden en het grasveld lijkt wel op die van een golfbaan. Persoonlijk vind ik dit soort extra dingen een erg leuke bijkomstigheid om de dode uurtjes wat te doden. Naast dat pennen en dergelijke gewoon erg gaaf is om te doen.

De vissen waren allemaal erg sterk voor hun formaat de grassies daar in tegen waren behoorlijk rustig. Ondanks dat we de grotere vissen niet konden verleiden tot een aanbeet hebben wij ons meer dan kostelijk vermaakt.

Eén van de grotere van de Carp Fishery

Wil je van alle gemakken voorzien zijn en ook niet te ver rijden dan kan ik niks anders zeggen dat “Het Broek” een perfecte bestemming is.

Het Broek is te boeken via The CarpSpecialist als je eens op de Carp Fishery wilt vissen kan je rechtstreeks contact opnemen met Bjorn en Jan via hun site.