Jezero Sumbar

De mannen van Hengelsport Leiden kwamen met het idee om een keer in Kroatië te gaan vissen. Het water was nog niet open voor het Nederlands publiek, maar via via kregen we toch de kans om daar te gaan vissen. Ik had er wel eens wat over gehoord in de wandelgangen, een mooi groot gebied met veel natuur en een prachtig water. Een water vol met grote en puntgave vissen. Het gewicht van de vissen, 30 kilo en meer, is een gewicht wat in Nederland niet vaak voor komt. Mijn interesse was gewekt, want wie wil daar nou niet vissen.

Het team en materiaal

Deze trip zou ik maken met een aantal vrienden en tevens teamleden van La Carpe Anglaise, Patrick van der Heijden, Jeroen Ritmeier en Maikel Ouwehand. Voordat ik ga vissen op een voor mij onbekend water, bereid ik mijzelf eerst graag voor in de omgeving en het water. Tijdens deze voorbereidingen wil ik er achter komen hoe de bodemstructuur verloopt, met wat voor soort bodem ik straks te maken krijg, wat het aasgedrag van de vis is en de aanwezigheid van natuurlijk voedsel. Ik ben veel artikelen gaan lezen over het water en uiteraard heb ik het internet volledig afgespeurd. Hierdoor kreeg ik een dieptekaart voor ogen. Aan de hand van al mijn verzamelde informatie kon ik bepalen wat voor soort lood, onderlijn- en leadermateriaal ik moest gebruiken.

De reis

Na wekenlang plannen, strategieën bepalen en dromen kon onze 1300 kilometer lange reis beginnen. De route die we reden was een lust voor het oog. Een tocht door de mooie bergen van Oostenrijk, om vervolgens via Slovenië Kroatië in te rijden. Onderweg konden we om en om even de ogen sluiten voor wat rust en vooral te dromen over de mooie vissen op Sumbar.

Jezero Sumbar

Aankomst en voorbereiding

Aangekomen op locatie werden we vriendelijk ontvangen door onze boekingsagent, die er voor had gezorgd dat wij daar terecht konden. Na het aanwijzen van de stekken en andere informatie konden we eindelijk beginnen! Nadat alles op onze stek lag en onze tenten waren opgezet, konden we met de boot het water op om onze stekken te verkennen. De dieptemeter gaf al snel interessante diepte verschillen en taluds aan en de stekken waren al snel bepaald.

Eenmaal weer aan de kant werden de rigs beaasd en uitgevaren. De stekken werden voorzien met een combinatie van boilies pellets en gecrushte boilies. Ik vis zelf graag met een D-rig geknoopt op een 80 degree haak met een stukje krimpkous voor een snellere inhaking. Nadat iedereen goed lag, hebben we geproost op een goede vangst en een leuke week.

1e aanbeet!

De eerste nacht was het al direct bingo! Een snoeiharde aanbeet, een geweldige dril maar helaas ook de eerste verspeelde vis. Ik baalde er ontzettend van omdat op dit water het meteen een dikke big kon zijn. We bleven positief, ze zitten wel in de buurt. Snel de hengel weer op zijn plek en verder vissen! Maikel en ik hadden afgesproken dat we vis om vis viste, dus de volgende zou voor hem zijn. Helaas bleef het de rest van de nacht muisstil..

De volgende ochtend, tijdens het ontbijt, werd de strategie toch anders. We zagen enorm veel activiteit in een stuk waar wij niet viste. We besloten de stek aan te passen; ik ging verder uit de kant vissen en Maikel bleef zijn stek aanhouden. Die avond zwegen mijn piepers maar bij Maikel gierden de Delkim het uit! Zijn eerste aanbeet was een feit. We zaten een stukje uit elkaar dus ik moest een sprintje trekken om hem te assisteren met het landen van de vis. Gelukkig, nummer 1 ligt in het net. Het was een schub van 11 kg, altijd een lekker gevoel de eerste vis van de sessie! De volgende zou voor mij zijn.

De eerste aanbeet was een feit
De eerste aanbeet was een feit!

Na een paar uur werd ik gewekt door Maikel via de walkietalkie. Den! Beet! Het is jouw beurt. Ik trok een sprint naar zijn stek en pakte de hengel. Samen trokken we er een spiegel van 16 kg uit. Wat een heerlijk gevoel, beide een vis kunnen landen. De volgende dag bespraken we weer de aanpak en de stekken. Het bleek dat Maikel zijn aanpak om stek aan te houden wel werkte maar mijn hengels liepen niet meer. Doordat ik verder was gaan vissen, drukte ik de vis nog verder weg. We zagen de vissen nu nog verder springen. We besloten om mijn hengels eruit te halen en de stek aan te voeren en met rust te laten.

"Big Fish hengel"

Die nacht hadden we weer aanbeet op Maikel zijn rechter hengel, die we hadden benoemd tot “big fish” hengel. Ik kreeg een brul via de walkietalkie dat er een aanbeet was en dat Maikel de boot in moest. Het bleek dat de vis zich had vast gezwommen in een aantal takken tegen het eiland aan. Ik sprong zelf ook de boot in om hem te helpen. Na een aantal pogingen en gedoe in het koude water bleek dat de vis al weg was en de lijn vast zat. Helaas met een onvoldaan gevoel terug naar de kant. Die hengel deed zijn naam geen eer aan..

Wat een brute schub!

Taluud

Na een dag rust op mijn stek was het weer tijd om mijn hengels in te gooien. Tegen de avond liet mijn beetmelder eindelijk van zich horen. Het was een enkele piep maar het was in ieder geval iets. Toen ik in mijn hoofd weer neer legde kwam er weer een piep die langzaam doorliep. Ik sprong mijn tent uit en pakte mijn hengel op. Eindelijk, het was zover! De dril kon beginnen! De vis voelde sterk aan en ik hoopte op een mooie dikke schub. Wat het ontzettend spannend maakte was dat de vis over een taluud gedrild moest worden. Ik wilde er absoluut niet nog een lossen. Met veel beleid heb ik hem over de taluud heen kunnen krijgen, om hem vervolgens rustig afdrillen.

Het bleek dat Maikel zijn walkietalkie leeg was maar gelukkig had Patrick mij gehoord. Hij was precies op tijd om het net onder een brute schub te steken. Wat was ik blij! Een hele mooie schub van 20,7 kilo! Na de fotosessie was het weer tijd om de vis terug te zetten, wat blijft dat toch mooi.

Making dreams possible

We hebben ontzettend hard gewerkt en verschillende strategieën uitgeprobeerd en toegepast om die dikke biggen de kant op te krijgen. De extreem grote vissen hebben wij helaas niet kunnen landen maar dat maakt onze trip niet minder mooi! De vissen die we hadden gevangen waren stuk voor stuk plaatjes wat ons toch tevreden maakte. De voorbereidingen, de reis, vriendschap, geweldige omgeving en mooi water hebben ervoor gezorgd dat ik toch een geweldige week heb gehad. Ik heb veel geleerd en ontzettend genoten. Weer een ervaring rijker.

De term "Making Dreams Possible".. Mijn droom om een van die grote vissen te vangen, is nu een droom om nog eens terug te keren en dat waar te maken!