The great lake - Deel 2

Vorige week zondag kon je lezen hoe het Thimon Dokter was neergestreken op het oogverblindende water The Great Lake. Na een gelukkige loting wist hij een goede stek uit te kiezen en al na één nacht een 'Great Beauty' te haken. Heb jij dit verhaal gemist, klik hier voor het eerste deel. Voor de mensen die staan te popelen om te lezen hoe het verder gaat, is hier het tweede deel.

Met een enorme berg adrenaline nog in mijn lijf vaar ik terug naar de stek. Daar aangekomen hang ik de vis even weg in de bewaarzak. De Nederlandse heren die ik heb leren kennen bij aankomst besluit ik te gaan vragen voor een foto sessie. Wanneer ik de bij de heren aankom liggen ze nog lekker te slapen. Als ik ze even later voorzichtig wakker maak en ze het goede nieuws vertel zijn ze bereid een paar mooie platen voor mij te schieten. Ik krijg zelfs een heerlijk bakje koffie van ze om de vangst even rustig te kunnen verwerken. Als we even later terug lopen naar mijn stek haal ik de vis uit het water. Op de onthaakmat ligt een voor mij zeer speciale vis. Er worden een paar mooie foto’s geschoten en de vis mag zijn vrijheid in deze prachtige plas weer tegemoet zwemmen. Ik bedank de heren voor de mooie plaatjes en vis weer lekker verder.

De rest van de dag zit ik vastgeklemd aan mijn hengels. De verwachting om nog een aanbeet te mogen verwelkomen is erg hoog vanwege mijn gevangen vis. Het water bewijst vervolgens maar weer waar zei erg goed in is. Het blijft angstvallig stil, en op een paar lijnzwemmers na valt er weinig bijzonders meer te bespeuren. Bij aankomst op The great lake leerde ik twee zeer vriendelijke Nederlandse heren kennen. Ze vissen op een stek die een stukje naast mij gelegen is. In de dagen tot en met maandag wisten ze daar één karper te vangen die qua schoonheid echt in het fotoboek mocht poseren. Voor de rest konden ze weinig actie bespeuren en zaten al te overwegen om te gaan verkassen. Na een tijdje een gezellig praatje te hebben gemaakt kom ik op het idee de heren te vragen voor een gezamenlijke sessie op mijn stek. Dan hoef ik de hele week niet alleen te vissen en drie vissers weten altijd meer dan één. Zo gezegd zo gedaan verkassen de heren de volgende dag naar mijn stek en bevissen ze de rechterkant.

Een unieke spiegel van The great lake voor Paul

Een gezamenlijke sessie

Inmiddels hebben we elkaar beter leren kennen en weet ik dat de heren Paul en Dik heten. We stellen ons aan elkaar voor en besluiten er met zijn drieën een mooie week van te maken. Al zeer vroeg in de ochtend arriveert Paul met zijn auto vol spullen bij mij op de stek. Ik help hem met de auto leeg pakken en de spullen te organiseren. Een tijdje later wanneer alles klaar is help ik Paul met zijn hengels uit varen en is Dik ondertussen heel druk met het kamp te organiseren en wat eten maken voor ons.

Als we bezig zijn met het uitvaren van de hengels verteld Paul de mooiste verhalen over de vissen van The Great lake. Hij is hier vaker geweest en is helemaal verslingerd geraakt aan het water. Als na een dag hard werken de avond valt proosten we gezellig een biertje samen. Tot mijn verbazing onder het genot van een biertje zie ik dat Dik nog steeds geen hengels voor zijn tent heeft staan. Als ik besluit te vragen wat daar de reden van is krijg ik iets merkwaardigs maar moois te horen. Dik heeft besloten de vakantie door te brengen zonder te vissen en te genieten van Paul zijn visserij. Hij vind het geweldig om te zorgen voor het eten, de vissen scheppen en alle andere dingen die geregeld moeten worden in een vis sessie. Ik heb erg veel bewondering voor de keuze van Dik. Hij is immers een zeer fanatiek Great lake visser en is er al een keer of twintig geweest. Zelfs de bekende vis ‘The queen’ heeft hij al gevangen.

Double take!

Als ik even later samen met Paul de strategie bespreek stijgt ons vertrouwen. De avond begint te vallen en de vis begint duidelijk weer actiever te worden. Overdag valt er steeds weinig te bespeuren. Er wordt weer veel gesprongen en gerold. Het ziet er naar uit dat er weer iets te gebeuren staat. Een paar uur later besluiten we onze ogen dicht te doen. Het is mooi geweest voor vandaag en we hopen er voor de nacht en vroege ochtend het beste van. Als ik de volgende ochtend met luide kreten mijn tent uit geroepen word heb ik meteen door dat het menens is. Paul heeft een dubbele aanbeet gekregen en de stek is voor eventjes veranderd in een chaotisch strijdtoneel. Als na twee zeer zware en moeilijke drils door het vele wier de vissen eindelijk allebei veilig in het net liggen luiden er diepe zuchten van opluchting. Door goed teamwork te verrichten zijn de vissen veilig op de kant gebracht. Als ik in het net kijk kan ik amper geloven wat ik zie. Twee prachtige karpers van een monsterlijk formaat liggen te wachten tot ze voor de camera mogen poseren. De gezondheid van de vis en het schubbenpatroon is werkelijk uniek te noemen.

En nummer twee

Mijn tweede

Omdat het op mijn eigen hengels al een tijdje stil is gebleven besluit ik met Paul te overleggen. Misschien kunnen we nog iets doen om een aanbeet te forceren. We spreken af om dezelfde montage als Paul aan mijn hengels te monteren. De montage van Paul is op Great lake al vaker succesvol geweest en misschien vergroot het de kans op het vangen van meer mooie karpers. Na het prepareren van mijn hengels kan het uitvaren van de hengels weer beginnen en wachten we in spanning af wat er komen gaat. We besluiten rustig wat te gaan eten en er gezellig een biertje bij te drinken. De avond is inmiddels nog maar net begonnen als we worden opgeschrikt door een gillende delkim vanaf mijn hengels. Wanneer ik de hengel op pak geeft de vis flink gas en is druk aan het kopschudden. Snel spring ik samen met Paul in de boot om de vis te gaan halen. We hebben als snel door dat het om een kleinere vis gaat. Nu maakt dat natuurlijk helemaal niets uit. Het is weer een originele Great lake vis en daar ben ik ontzettend gelukkig mee. Even later als we terug op de kant komen is Dik alweer erg druk met alles klaar te maken. Foto’s worden er gemaakt en overal word ik bij geholpen. Geweldig een paar van zulke vis maten. Ik geloofde al bijna niet meer dat er nog zulke oprecht vrolijke vissers bestonden die elkaar alles gunnen na wat ik allemaal in Nederland aan het water heb meegemaakt.

Een kleinere maar zeer oude en mooie krijger van The great lake!

De derde

Als even later de vis weer netjes terug zwemt in zijn mooie omgeving begint het hele klusje weer van voor af aan. De lijn wordt weer opnieuw uitgevaren en de accu’s worden voor de zoveelste keer naar het oplaadpunt gebracht. Als ik terug kom van de accu’s weg brengen is het al aardig donker geworden. we vinden het wel welletjes geweest voor vandaag en niet veel later vertrekken we alle drie naar het land der grote karpers. Als ik ’s ochtends ontwaak door een paar lijnzwemmers vraag ik mij af waarom het zo stil is gebleven. Ik besluit om nog even van mijn warme slaapzak te blijven genieten en zet een heerlijk warm bakje koffie. Als even later toch grote vriend delkim besluit om te blijven rammelen wordt ik gedwongen mijn verse koffie koud te laten worden en mijn molen te bevrijden van een bijna rokende spoel. Wanneer ik de hengel van de steun gris merk ik dat ik wederom te maken heb met een kleinere vis. De vis is hevig aan het kopschudden en schiet van links naar rechts. Niet veel later ligt de vis in het net en mag hij na het onthaken even poseren voor de lens van mijn camera die Paul hanteert.

Wederom een prachtige vis van The great lake

De absolute climax!

Diezelfde dag verloopt ontzettend snel. Het is prachtig weer en we genieten van alles om ons heen. Het nagenieten van de tot nu toe gevangen karpers is in volle gang. Paul heeft ondertussen zijn camera er eens bij gepakt en laat enthousiast zijn visserij in Nederland zien. Ik kijk vol verbazing naar zijn prachtige karpers en sfeer foto’s die hij gemaakt heeft. Overduidelijk een zeer getalenteerde visser! We hebben ondertussen amper besef van hoe de tijd aan het vliegen is en voordat we het weten is het alweer avond. We sluiten de avond af met een biertje en een lekker hapje en niet veel later liggen we alle drie alweer te slapen. De volgende ochtend ontwaken we op een bijna doodstil en bewolkt Great lake. We vragen ons af waarom het vannacht stil is gebleven. We beginnen de dag met een gebakken eitje op een stukje stokbrood en een lekker warm bakje koffie. Hopelijk gaat de rest van de dag nog een mooie vis opleveren.

’s Middags zitten we gezellig in het zonnetje te genieten van een biertje als er ineens overwachts een piep klinkt uit de beetmelder van Paul. Even lijkt het er op dat het een loze piep is, maar als ineens toch de waker besluit om een stukje hoger te klimmen beseffen we dat het raak is! Paul pakt de hengel van de steun en merkt dat de vis koers zet richting een flinke pluk wier. Dik maakt ondertussen razendsnel de boot in orde en niet veel later zitten ze samen op het water om de vis te gaan halen. Vanaf de kant zie ik dat de dril zenuwslopend verloopt en de vis duidelijk aan het winnen is. Tot overmaat van ramp breekt ook nog het spreidblok van het landingsnet af maar gelukkig weet Dik de vis alsnog te scheppen met twee losse armen. Ruim een kwartier later komen Paul en Dik met de boot terug gevaren. Terug op de kant kan ik amper mijn ogen geloven. Een zeer indrukwekkend exemplaar ligt op de onthaakmat te schitteren. Zijn originele Great lake schubben patroon en donkere kleuren verraden maar weer eens hoe gezond het water is waar ze in zwemmen. De prachtige karper wordt vervolgens zorgvuldig gewogen en gefotografeerd met de gelukkige Paul.

• Lees volgende week het derde, en laatste deel van 'The Great Lake' van Thimon Dokter