Wesley's winterdagboek - Afl. 2 ’Hard water’

Mijn vorige column eindigde ik met de zin: ‘’Ik laat nog wat boilies achter op de stek om vervolgens twee dagen later weer terug te komen, althans als het water niet te hard is…’’ Nog op de terugweg naar huis van afgelopen sessie, hoor ik op de radio dat er vrieskou op komst is. Er wordt voorspelt dat de temperatuur de komende dagen zal zakken naar rond het vriespunt, later in de week zelfs tot daaronder. Om optimaal te kunnen profiteren van de goed lopende voerstek wil ik zo snel mogelijk de volgende sessie vissen, nu het nog wat ‘’warmer’’ is.

Zo gezegd, zo gedaan! Die avond plan ik dit keer samen met vismaat Rick een sessie voor de volgende ochtend. Om de aanstaande vrieskou voor te zijn, willen we nog profiteren van de ideale omstandigheden die er op het moment nog zijn. Rick is ook een fanatiek wintervisser en onderhoudt al enige tijd een voerstek op een ander water! Bovendien heeft hij ook al een aantal vissen weten te strikken. Voor aanstaande sessie zullen we beginnen op de stek waar ik de dag ervoor succes had. We zullen hier vier hengels spreiden en gezien het oppervlak moet dit geen probleem zijn. Heel vroeg kunnen we er niet bij zijn, dus we spreken rond half tien in de ochtend af op de stek. Mocht het niet lopen dan verkassen we naar de stek die Rick onderhoudt om zo onze kansen te vergroten!

De volgende ochtend arriveer ik omstreeks negen uur op de stek. Het zonnetje schijnt en het is ongeveer 5 graden Celsius. Vol vertrouwen positioneer ik twee rigjes op de bekende stekken. Wederom moeten twee attractieve pop-ups voor de nodige actie gaan zorgen. Op het moment dat ik mij laatste hengel op de steunen leg, arriveert ook Rick op de stek. Niet veel later liggen er vier hengels op scherp en kan het wachtspel beginnen. We besluiten om het maximaal twee a drie uurtjes te geven om vervolgens te verkassen. Willen ze hier niet azen, dan vast wel op de andere stek. Aangezien de dag ervoor zeer productief was hebben we er erg veel vertrouwen in. Het eerste uur verloopt stil, te stil als je het mij vraagt! Ik check nog maar eens de Weatherpro app en zie dat tegen de verwachting in, de luchtdruk inmiddels flink gestegen is en dat werkt duidelijk niet in ons voordeel. Samen genieten we van een vers bakkie koffie. Ik merk dat het ook een stuk frisser is dan gister en vraag mezelf af of het nog gaat gebeuren op deze stek. Vreemd genoeg blijft het ook het komende uur stil en neemt ons vertrouwen op een aanbeet op deze stek af. Hier gaat het duidelijk niet gebeuren, tijd om te verkassen!

Omdat ik de stek niet te snel wil opgeven laat ik nog een klein handje boilies achter voordat we naar het andere water rijden. Tijdens de korte autorit zie ik dat het nog maar 2 graden Celsius is! De temperatuur is goed aan het zakken. We arriveren op de voerstek van Rick en omdat hier wat meer obstakels liggen waar we tegenaan vissen, geeft Rick ons hier meer kans. De vissen liggen volgens Rick veilig en warm tussen de takken. Ik kan hier wel in meegaan en we besluiten om de hengels te verspreiden, twee bij de obstakels en twee op open water. Het is inmiddels alweer één uur in de middag en we beseffen dat het nu wel eens tijd wordt voor een aanbeet! Terwijl ik net mijn tanden in een broodje grilworst zet gaat mijn rechterhengel er vandoor! Omdat deze strak tegen de takken ligt sprint ik direct naar de steunen. Ik gris mijn tienvoeter uit de steunen, heel even voel ik weerstand maar dan valt de druk van de lijn! Een losser, balen! Vrijwel direct werp ik de rig weer naar de stek, wederom strak tegen de takken aan. Hoe dichter we bij de vis kunnen komen hoe minder moeite de vis hoeft te doen, besluiten we. Een half uurtje later krijg ik wederom een aanbeet op diezelfde hengel, de vis ligt dus duidelijk in de obstakels! Dit keer weet ik de vis veilig en subtiel bij de obstakels weg te drillen. Na een slome dril van 5 minuten schept Rick voor mij een mooi karakteristieke oude schub, welke pronkt in zijn winterkleuren. Yes, mijn dag is geslaagd! Samen schieten we enkele plaatjes en laten we de vis weer terug. We blijven nog een half uurtje zitten en als er vervolgens niks meer gebeurt pakken we in en houden we het voor gezien.

Rick met een fraaie winterschub

Die week daalt de temperatuur verder en verder, op donderdag is er zelfs voor de eerste keer dit jaar nachtvorst. Evengoed besluit ik gestaag elke dag een handje boilies op mijn stek te voeren! Op vrijdagavond uit mijn werk besluit ik om een paar uurtjes te vissen. Op het moment dat ik mijn hengels op de steunen leg is het -2 graden! Helaas verloopt die avond zonder enig teken van leven. Zullen de vissen het hier voor gezien hebben? Als ik 's avonds thuis kom krijg ik van Rick een appje met een vangstfoto! Hij heeft ook een paar uurtjes gezeten en een mooie schub onder de obstakels weten te strikken! Ook had hij nog een vis gelost. De volgende dag is het een zonnige, maar erg koude dag. Ik besluit om in de namiddag wederom een paar uurtjes te vissen. Helaas blijft het ook deze keer akelig stil. Ik heb het vermoeden dat de vis mijn voerstek verlaten heeft en vertrokken is naar de andere kant van het water, ook hier bevinden zich een hoop obstakels. Wanneer ik teleurgesteld mijn spullen inpak en nog twijfel een handje boilies achter te laten, zegt mijn gevoel dat ik dat niet moet doen. Ik rijd enigszins teleurgesteld naar huis, ach blanken hoort er ook bij in de winter! Vanzelfsprekend is het gegarandeerd niet.

De volgende dagen duikt de temperatuur in de nacht nog verder onder nul, dit zorgt er zelfs voor dat het water hard geworden is! Ik moet mijn wintervisserij als gevolg van een laag ijs tijdelijk even staken. Op dinsdag ligt er zelfs een laagje sneeuw, wat had ik graag een sneeuwkarper gevangen! Wanneer het ijs weer weg is pak ik de draad gewoon weer op en zal ik wat meer de obstakels opzoeken! Tot die tijd hoop ik jullie allemaal te zien op Carp Zwolle waar het beursgeweld weer gaat losbarsten. Uiteraard is CarpFeeling met haar teamleden weer van de partij en zijn jullie welkom voor een praatje en een bakkie koffie! Wellicht ben je nog opzoek naar een vette hoodie of muts, we hebben wederom onze collectie mee genomen! Tot dan!