CarpFeeling jaaroverzicht 2016

De laatste dag van 2016 is aangebroken en terugkijkend mogen we toch wel weer stellen dat het jaar is omgevlogen. Als lezer zal je het misschien niet direct hebben meegekregen, maar binnen de crew van CarpFeeling is dit jaar veel veranderd. Grondlegger Erwin van Hensbergen heeft dit jaar een stap terug gedaan wegens drukte en zijn vaderschap. Hierdoor hebben Edwin en Frank het stokje overgenomen voor wat betreft het dagelijkse beheer van de website. Natuurlijk werden zij aangevuld met een enthousiast team van (nieuwe) vaste schrijvers en veel gastschrijvers. Ook voor de toekomst zijn we altijd op zoek naar nieuwe talenten en zien we graag jullie (gast)artikelen verschijnen.

Op deze 31e december kijken we eens terug naar enkele van de meest spraakmakende artikelen van het afgelopen jaar. Hierbij hebben we een selectie gemaakt van 10 artikelen die je echt gelezen moet hebben.

1. Een heldere kijk op penvissen

Hans Koeslag is een penvisser in hart en nieren. In dit informatie stuk legt hij zijn technieken uit

In februari werden we vereerd met een zeer informatief artikel over het penvissen op karper. Hans Koeslag is penvisser in hart en nieren en vangt jaarlijks prachtige vissen op deze wijze. In dit artikel toont hij niet alleen enkele fraaie vangsten, maar vertelt hij ook welke technieken en materialen hij gebruikt in zijn penvisserij. Een must read voor de actieve vissers onder ons!

2. De Flick Rig

De uitleg waarmee je zelf een Flick Rig kunt maken is dit jaar veel bekeken

Ook dit jaar hebben we weer flink wat vernuftige rigs toegevoegd aan ons rijke overzicht. De meest bekeken nieuwe rig betreft de Flick Rig. Deze rig is een variant op de hinged stiff rig en wordt gevist met een longshank haak en een wafter als haakaas. De Flick Rig is zeker de moeite waard om eens een kans te geven. Uiteraard laten we je precies zien hoe je hem zelf kunt maken!

3. Boekweit

Boekweit; onbekend maar gewild door de karper

Een tamelijk onbekende particle, maar zeker niet minder gewild door de karper. Boekweit is een goedkoop en snel te bereiden aasje dat je veel extra vissen kan opleveren. Omdat er weinig vissers mee vissen zal de vis het veel minder snel als gevaarlijk zien en dat biedt voordelen. In dit artikel toont Edwin je hoe je deze particle dient te bereiden en wat de voor- en nadelen van dit aas zijn.

4. Asis 2

ASIS2, veilig vissen met inline lood

Enkele jaren geleden plaatsten we al een uitgebreide uitleg van het ASIS systeem, dat staat voor Anti Shake Inline Safety. Dit systeem is bedacht door Roelof Schut en zorgt er voor dat je veilig kunt vissen met inline loden. Roelof heeft dit systeem doorontwikkeld en afgelopen jaar kregen we van Roelof de primeur om het ASIS2 te plaatsen op onze site. Door een aanpassing in het systeem is het nu nog makkelijker om veilig te vissen met inline lood. In dit artikel lees je dan ook precies hoe je dit doet.

5. Maak zelf het ultieme safety lood

Het ultieme safety lood van Tom Lenters

Veilig vissen is bij ons een speerpunt. Het kan niet veilig genoeg, want bij verkeerd gebruik van (lood)systemen kan de vis ernstig letsel oplopen of zelfs overlijden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van onze hobby en daarom maken we ons hard voor veiligere systemen. Tom Lenters schreef een uitgebreid artikel waarin hij de verschillende safety systemen onder de loep neemt en ook toont met welk systeem hij zelf graag vist.

6. Vakantie in eigen land

In deze videoblog neemt Frank je mee tijdens een zeer succesvolle voorjaarstrip op het syndicaat van VC de Meeren. Samen met vismaat Bob vist hij vier dagen en weten de mannen een flink aantal prachtige karpers op de mat te krijgen met een hoog gemiddeld gewicht. De vangst van 'de oude rijen' na een zeer hectische en problematische dril is daarbij het hoogtepunt dat grandioos is vastgelegd op video.

7. Het Nederlands damesteam

Primeur: Het Nederlands damesteam stelde zich voor op CarpFeeling

Toen we op de redactie hoorden dat er een Nederlands damesteam werd opgestart spitsten we onze oren. Na uitvoerig contact met de bondscoach Jacques Kruller kregen we ook hier een gave primeur in handen. In dit artikel stelden we alle dames uit het team voor aan het legioen. Inmiddels zijn er een paar wijzigingen doorgevoerd in de ‘selectie’, maar het merendeel van de groep is nog steeds samen. In de komende jaren zullen deze dames een serieuze gooi gaan doen naar de verschillende kampioenschappen die georganiseerd zullen worden. Maak kennis met de dames door hier te klikken.

8. CFI: aasgedrag van karpers op voerplekken

De CFI blog van Jeffrey Brugman was zeer leerzaam

De laatste jaren hebben we regelmatig gebruik mogen maken van de onderwatercamera’s van Jeffish en oprichter/eigenaar Jeffrey Brugman is dan ook een ‘vriend van de show’. Jeffrey heeft duizenden uren achter de camera’s gezeten en ontzettend veel informatie opgedaan tijdens zijn observaties van karpers. In deze blog gaat Jeffrey in op het aasgedrag van vissen op voerstekken. Hierbij heeft hij de vissen verdeeld in vier groepen. Een zeer leerzame blog, die ook wordt ondersteund met een gave video. Een must read!

9. Korda’s Touchdown aan de waterkant

De review van Korda's Touchdown is veel bekeken in het afgelopen jaar

Een van de sterkste nylon lijnen op de markt is de Touchdown van Korda. Deze lijn kenmerkt zich door een laag percentage aan rek, waardoor je nog meer voelt als je lood de bodem raakt. Extra voordelen zijn dat de lijn erg slijtvast is, goed zinkt en ook nog eens goed betaalbaar. De review van Frank lees je door hier te klikken.

10. Claudia Darga aan het woord

Het interview met Claudia Darga was een succes

Hoewel deze lijst niet is samengesteld op chronologische volgorde, hebben we met dit interview het meest spraakmakende artikel van 2016 te pakken. De Duitse Claudia is een zeer actieve karpervisser die de laatste jaren veel prachtige vissen heeft gevangen. Haar populariteit op social media is enorm en we zijn dan ook trots dat we Claudia wisten te strikken voor een uitgebreid interview, waarbij ze veel vertelde over zichzelf en haar visserij. Bekijk dit leuke interview zeker even terug!

Wij willen jullie enorm bedanken voor al jullie bezoeken, reacties en medewerking aan de site. Zonder jullie is er geen bestaansrecht voor een site als CarpFeeling en daar zijn wij onszelf echt van bewust. Lijkt het je leuk om zelf ook eens artikel voor CarpFeeling te schrijven? Stuur dan je artikel in of neem contact met ons op via het contactformulier of social media. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat ook 2017 een topjaar wordt!

Fijne jaarwisseling en pas op de handjes, drillen gaat immers lastig met een paar vingers minder ;)