Carpsquare 2014, de terugblik

Meterslange boten, motoren zo groot als dik Trom, bakken vol met water waar jong en oud shads en spinners feilloos en met precisie door het water halen. De Hengelsport- en Visbotenbeurs is elk jaar weer het begin van het nieuwsseizoen wat vissers trekt uit alle visdisciplines en uit binnen- en buitenland. Voor ons karpervissers is vooral die achterste hoek interessant waar we op Carpsquare ons kunnen verlekkeren aan al dat moois wat de fabrikanten te bieden hebben. Ook wij vertrokken in westelijke richting en na 30 minuten in hartje Utrecht in de rij te hebben gestaan, konden ook wij ons toegangskaartje tonen aan een van de dames die ons welkom heette.

Die oranje vis

Bij binnenkomst vallen zoals elk jaar, altijd de boten als eerste op. Mocht ik ooit nog eens die grote oranje vis vangen met die cijfers op zijn buik, dan zal ik beslist de wallet trekken om zo'n supersnelle aluminium boot aan te schaffen. De velen stands rondom de boten leverden een scala aan interessante gadgets om je boot nog meer op te pimpen. Zo maak je vissen nog luxer er wordt zelfs vissen in onguur weer een feestje. Na wat kwijl uit de mondhoek te hebben weggeveegd, lopen we als eerste de stand van Spro op die zoals altijd weer groots is opgezet. Pieter heet ons welkom en later bekijken we een aantal nieuwe producten uit de Strategy stal. Spro is verdomd goed bezig de laatste tijd en de producten zien er fantastisch uit!

De nieuwe producten van SPRO werden getest door jong en oud

Nieuwtjes

Onderweg naar Carpsquare komen we nog verschillende prachtige producten tegen. Denk aan de superieure warmtepakken van Sundridge en natuurlijk die nieuwe Water Wolf onderwatercamera. Op de stand van Vis TV stond de bekende Landrover van Marco en Ed en ook op de stands van de Pure Fishing merken en Fox was voldoende te zien en te voelen. Nieuw en zeker het bekijken waard was natuurlijk het nieuwe Nederlandse NEO Baits die act de présence gaf van hun bijzondere producten. De producten waren nog niet te koop maar op Carp Zwolle 2015 zal er ongetwijfeld veel over de toonbank gaan.

Ook het nieuwe Magazine van Eddy was te bezichtigen

De opzet

Op Carpsquare zelf was er voldoende te beleven. Wat wij ieder jaar zien en wat ons tegenvalt is dat je Carpsquare op- en afloopt zonder dat je er erg in hebt. Er is geen fysieke scheiding en dat zal een bewuste keuze zijn van de organisatie. Het gekke is wel dat van de gehele beurs juist Carpsquare zoveel media aandacht heeft gekregen en dan zou die afscheiding niet raar zijn toch? Bonne, De zaken die ons opvielen was een ruime opzet van de stands. Wij waren er op zondag en ondanks dat het qua bezoekersaantallen niet verkeerd was, liepen we niemand voor de voeten. De gangpaden waren ruim opgezet en dat is ook wat waard.

Alles was ruim opgezet

Innovatie?

Qua producten en nieuwtjes was het vooral een trotse Ernesto Kamminga die zijn nieuwe boek presenteerde en verkocht. Ik heb voldoende mensen met een tasje van CarpWhisper zien rondlopen en iets zegt mij dat er vanavond heel wat ogen gericht zijn op de woorden van Ernesto. Een goede zaak dus. Ook op de stand van Diamond Baits waren de ogen gericht op de nieuwe baitpowders die een geleiachtig laagje creëerden om je boilie. Naast de prachtige hengels van Bart Bakker was ook de stand van Markerworld imposant. Erwin Krijgsman had weer een groot scala aan producten meegenomen naar Utrecht wat velen konden bekoren.

Het nieuwe boek, Sprekende Hengels van Ernesto Kamminga

Aas en meer

Ook deze editie waren er weer een aantal grote merken vertegenwoordigd. Naast de imposante stands van Fox en Spro, was ook de stand van Avid Carp indrukwekkend te noemen. Waar een Nash Tackle qua ruimte wat was ingetoomd, zo hadden Starbaits en Rod Hutchinson aardig uitgepakt. Ook de stands van de Vissende Hollander en Carping Adventures zagen er prima uit. Ee grote afwezige was dit jaar Shimano. De bezoekers die opzoek waren naar een Shimano draaimechanisme konden gelukkig hun hart ophalen in de molen koopjeshoek van Raven. Qua aas waren er een aantal merken aanwezig als een CBB Baits, Diamond Baits, Dutch Bait Company, Aas voor Karpers en All-in Partikels. Vooral de partikels van All-in Partikels zagen er weer smakelijk uit en ook de nieuwe Green Machine boilies van Dutch Bait Company waren goed heet!

Diamond Baits was goed vertegenwoordigd

Catering

Ook hebben we ook deze beurs weer de catering getest en wel 2 keer. De eerste keer was het bekende broodje Unox met een bakkie pleur. De cappuccino was prima en het broodje was zoals verwacht. Wel waren er veel liefhebbers van een broodje Unox of leek het erop alsof het aantal cateringuitgifte punten was teruggedrongen. Het was namelijk goed druk bij alle kraampjes en je stond dan ook zeker 10 minuten polonaise te dansen. Eenmaal de kassa gepasseerd, was het jagen naar een plekje om te eten. De 2e keer hadden we pech en werd het een staande receptie.

Sorry, only modern browsers.

Kortom, wat vonden wij van deze editie van Carpsquare? We waren wel weer tevreden eerlijk gezegd. Wel hebben we het idee dat de crisis ook goed merkbaar is in de hengelsport. De sfeer was wel goed maar een beetje terughoudend en ingetogen. Een beurs zou juist moeten lijken op de Leidense markt op zaterdag. Qua nieuwtjes hebben we niet heel veel gezien maar ik had wel het idee dat er genoeg koopjes te vinden waren. Zo zag ik emmertjes pellets liggen voor 5 euro per emmer wat toch een heel interessant koopje was. De catering was zoals net gezegd voldoende, het parkeertarief nog steeds te hoog. Toch kost een dagje beurs altijd wat centen en betaal je ook voor het samen zijn met mede hobbyisten. Op naar Carp Zwolle!