CF News Flash - Jaaroverzicht 2018

De tijd van lijstjes en jaaroverzichten is weer aangebroken en ook ik wil me daar eens aan wagen. In deze editie van de News Flash gaan we eens terugblikken naar alle nieuwtjes die we afgelopen jaar voorbij hebben zien komen. Ook wil ik gebruik maken van de gelegenheid om zowel Tim van Zanten als Patricia te bedanken. Tim heeft door de geboorte van zijn dochter besloten alles op een lager pitje te zetten wat natuurlijk volkomen begrijpelijk is, toch krijg ik regelmatig nog nieuwtjes van hem binnen. Naast Tim helpt ook Patricia me om alle nieuwtjes te verzamelen en de laatste paar edities heeft ze ook enkele producten uitgewerkt.

Afgelopen jaar hebben we 24 edities van de News Flash geplaatst + een artikel over de persdag van Carp Zwolle waarin ook enkele nieuwtjes voorbij kwamen. Een hele berg nieuwe producten dus, naast diverse andere nieuwtjes. Zoals ik in de inleiding al aanhaalde wil ik de meest opvallende nog eens de revue laten passeren. Misschien heb je dan gelijk wat tips voor een wandelroute op Carp Zwolle.

Comfortabel aan de waterkant

Dit jaar zijn er diverse producten op de markt gekomen die een lang verblijf aan de waterkant een stuk comfortabeler maken. Waar deze trend werd ingezet door grote party achtige tenten zoals de Avid Screen zijn dit soort tenten nu ook van andere merken op de markt. Dit gamma lijkt met rasse schreden uitgebreid te worden met allerlei kastjes en tafeltjes. Zo kwam Avid met de Compact Session Table en de Quick Up Session Organizer. Wil je als een koning in je Nash Gazebo zitten samen met je vrienden dan berg je natuurlijk je spullen op in een Bank Life Storage Unit en neem je plaats in je Moonchair. Allemaal producten die je echt niet meer vis zullen opleveren, maar als je graag erg lange sessies vist maakt dit het allemaal wel heel erg comfortabel.

Nash Bank Life storage unit

Comfortabel, maar klein en compact

Het merk van het gele aapje blijft hun assortiment maar het een enorm tempo uitbreiden. Naast nieuwe producten werken zo ook bestaande producten verder uit. Zo zag je dat ze o.a. hun Modular Bucket concept flink hebben uitgebreid. Zo brachten ze een Particle Plate uit, maar kwamen ze ook met twee nieuwe deksels. De laatste is nu verkrijgbaar in een stoeltje wat de naam 'Cozee Bucket Seat' heeft gekregen. Een ideaal extra stoeltje voor als je bezoek krijgt of juist heel compact wilt gaan struinen. Met al dat plastic zal je misschien denken dat het zo afbreekt, maar tijdens de persdag van Carp Zwolle mocht ik aanschouwen dat dit niet zo is. Als laatste hebben ze nu ook een toilet seat gemaakt. En ja dit is exact wat de naam doet vermoeden. Je maakt van je emmer een comfortabele emmer om je behoefte op te doen.

CoZee Bucket SeatCoZee Bucket Seat van Ridgemonkey, ook is er inmiddels een toilet seat verkrijgbaar

Misty Mornings

Een nieuw merk wat verschillende keren voorbij kwam in de News Flash was natuurlijk Misty Mornings. Je moet ervan houden, maar de leren producten die ze maken zijn wel erg gaaf en zeer duurzaam. Zo hadden ze diverse covers voor je beetmelders, fototas en zelfs een rugzak die ze samen met Monkey Climber hebben uitgebracht. Wil je eens wat anders dan al je vismaten hebben dan moet je zeker eens naar hun producten kijken.

Misty Mornings Steve Neville coversMisty Mornings Steve Neville covers

Laatste boek Rini Groothuis

Ook dit jaar zijn er weer diverse boeken verschenen over het karpervissen. Zo hadden we natuurlijk het nieuwe boek van Alijn, maar ik wil toch nog even stilstaan bij het laatste boek van de grootmeester zelf. We hebben het dan natuurlijk over Rini Groothuis. Met zijn Sluimerend Dynamiet 2.0 publiceert Rini zijn laatste boek. Dit boek is net even iets anders dan de meeste boeken en telt maar liefst 410 pagina’s. Een dikke pil die voorzien is van enorm mooie foto’s en diverse illustraties van Remco van der Berg. De titel verwijst naar een tweede deel, maar dit eerste deel was niet van Rini maar van C. van Beurden en A. van Onck. Hij brengt hiermee dus een ode naar het eerste boek wat hij zelf las. Als je een fan bent van karper literatuur is dit laatste boek van Rini een must have. Hij is te bestellen via Westerlaan Publisher. Binnenkort zullen we ook een review van dit boek voor je plaatsen.

Het laatste boek van Rini GroothuisHet laatste boek van Rini Groothuis

End tackle - Korda D-Rig Kickers

Op het gebied van end tackle waren er afgelopen jaar een hele hoop nieuwe dingen, maar meestal was het een nieuw merk, producten met tungsten, een kleine andere vorm wat het gebruiksgemak verhoogt en dergelijke. Er was toch 1 product wat ik waarschijnlijk wel terug zal gaan vinden in mijn tacklebox en dit zijn de Korda D-Rig Kickers. Gemak dient de mens en ondanks dat een D niet echt moeilijk te maken is maken deze kickers het wel heel erg gemakkelijk. Ook kan je ze gebruiken bij pop-up rigs zoals de Ronnie Rig en aanverwanten. Niks vernieuwends, wel heel erg gemakkelijk.

Korda D-Rig Kickers

Poseidon Magnetic Netfloat

Soms zijn kleine aanpassingen in een product best wel handig en heb je er vaak nog niet eens bij stilgestaan dat het best iets makkelijker kon. Wat mij betreft valt de Magnetic Netfloat van het Duitse Poseidon in deze categorie. Vaak sla ik mijn met over het spreidblok of tussen het gat er net boven. Hierdoor sleep je niet het gehele net over de grond en zeker als de stek wat krap is of veel onderwater obstakels heeft maakt dit het scheppen toch wat makkelijker. Poseidon heeft een magnetische netfloat gemaakt waar je een ring aan de onderkant van je net aan kunt vastmaken. Een kleine aanpassing in een heel gewoon product wat het voor sommige toch net dat beetje extra gebruiksgemak geeft.

Poseidon Magnetic NetfloatSoms zijn het de kleine dingen die het doen

Een dieptemeter voor iedereen

De bodem goed kennen kan zomaar het verschil maken tussen blanken of een topsessie hebben. Nu zijn er natuurlijk diverse dieptemeters te verkrijgen waaronder allerlei modellen voor op een (voer)boot, maar niet overal zijn boten toegestaan. Je kunt dan natuurlijk aan de slag met een peilhengel of een Deeper PRO(+). De eerste is volgens sommige nog het meest secuur, maar vergt wat oefening. De tweede optie is weer aanslag op je portomonee, zeker als je hem maar af en toe gebruikt. Dit jaar bracht Deeper ook de Deeper Start op de markt. Deze is momenteel zelfs als te verkrijgen voor slechts €99,99. Natuurlijk moeten er ergens concessie gedaan worden en zo heeft deze een kleiner bereik (50 t.o.v. 100 meter) en heeft de Start 1 sonar aan boord. Hij is dus minder nauwkeurig dan de PRO+, maar voor dit geld is hij dus voor veel mensen de investering wel waard.

Deeper Start

Visveiligheid

Met al een berg artikelen over visveilige systemen zal het niemand verbazen dat wij van CF visveiligheid hoog in het vaandel hebben. Het deed me dan ook deugd om de aankondiging van de nieuwe loodclip van Strategy te zien die op Carp Zwolle naar alle waarschijnlijkheid wordt gelanceerd. Koen Koops, die ook aan de wieg stond van de Safety Clip van PB Products, heeft deze nieuwe clip ontworpen. Deze heeft geen randjes en dergelijke waardoor je leader of hoofdlijn er soepel zal door glijden tijdens een eventuele lijnbreuk. Het zal je waarschijnlijk ook direct opvallen dat de swivel aan de zijkant zit i.p.v. de onderkant. Hierdoor zal het volle gewicht van je werpgewicht op de onderlijn komen en ik neem aan dat ook je leader hierdoor makkelijker los zal komen. Een mooie ontwikkeling van Strategy. Ik ben erg benieuwd naar deze nieuwe clip.

Strategy CS Safety LeadclipStrategy CS Safety Leadclip

Loodverbod

2018 was natuurlijk ook het jaar dat de Green Deal getekend, wat inhoudt dat er op den duur een loodverbod komt. Binnen drie jaar moet er een reductie zijn van 30% en binnen tien jaar een volledig loodverbod. Nu waren er al diverse alternatieven, maar zoals altijd zijn er bedrijven die dit soort tijden als een kans zien. Het Nederlandse Lead Free is zo’n bedrijf en ze brengen een volledige range van loodvrije producten op de markt. De range bevat producten voor ons als karpervissers, maar ook producten voor het roofvissen en de match. Een veelgehoorde klacht bij bestaande alternatieven is de dichtheid. De dichtheid van de producten van Lead Free is 9,1 g/cm3 (lood heeft een dichtheid van 11 g/cm3), wat dus betekent dat ze heel erg in de buurt komen van lood. Een interessante ontwikkeling waar ik wel erg benieuwd ben wanneer de grote merken zich gaan mengen in deze markt. We moeten natuurlijk nog wel afwachten of we in Nederland weer eens roomser zijn dan de Paus of dat dit initiatief zich ook gaat verspreiden in de rest van de Europese Unie.

De loodvervangers van LeadFreeDe loodvervangers van Lead Free

Scherpe haken

Nu had ik dit ook half kunnen bespreken in mijn stukje over End Tackle, aangezien haken hier natuurlijk ook onder vallen. Ook dit jaar zijn er weer diverse nieuwe haken op de markt gekomen van de diverse merken. De scherpte was natuurlijk vaak iets men zich mee wilde onderscheiden. Nu kan je ze natuurlijk ook zelf slijpen en daar kwam dit jaar toch wel een heel gemakkelijk product voor op de markt. We hebben het dan natuurlijk over The Gom van LCA Tackle. Patricia heeft deze gereviewd en ook ik heb hem al diverse keren gebruikt. Super simpel en hij doet exact wat hij moet doen. Wat mij betreft een topproduct voor een heel schappelijke prijs en aangezien het heel wat anders is dan wat we al kenden vind ik het ook nog het meest innovatieve product van afgelopen jaar.

The GomEen erg makkelijke hakenslijper

Rest mij nog jullie een goede en gezellige jaarwisseling te wensen en natuurlijk de allerbeste wensen voor 2019! En wees voorzichtig met vuurwerk. Rigs knopen met een paar vingers minder wordt best lastig vrees ik...