Terug van een weekendje weddermeer

En zo zijn we weer thuis van een weekend live filmen aan het Weddermeer. Alles is doorweekt en we zijn moe. Moe van het harde werken, de stress, spanning en het slechte weer. Een mooi moment om te evalueren over hoe het  allemaal is gelopen.

Woensdag 27 augustus arriveerden we met een overvol busje aan het weddermeer. We hadden van Villapark Wedderbergen de mogelijkheid gekregen om op de pier van het water te zitten. Dit omdat we hier een internet netwerk aan konden leggen en we niemand in de weg zouden lopen. Omdat de punt van de pier een geliefde stek is hadden we besloten niet op deze plek het kampement op te zetten, maar aan de zijkant. Niet op de plek die we in eerste instantie voor ogen hadden maar goed, er waren meer mensen aan het vissen dus was het een kwestie van rekening houden met de andere karpervissers.

De tweede vis op het droge. 28 pond spiegel voor Arnold

Nadat al het materiaal naar de plek was gesjouwd en de vijf tenten waren opgezet was het tijd voor overleg. Waar gingen we de camera plaatsen? We waren een maand geleden het water in gegaan op zoek naar een mooie plek en waren het er allemaal over eens dat de punt qua bodem het meest aantrekkelijk was. Zoeken naar een alternatief dus. Bewapend met een snorkel gingen we weer te water. De bodem was bezaaid met een 30 cm dikke laag wiergroei. Zo'n leuke 10 meter uit de kant vonden we op 3 meter diepte een kale plek van ongeveer vier vierkante meter. Een perfecte plek voor karper dus. Vier uur later was de onderwatercamera gepositioneerd en keek deze uit over de kale plek.

Uitzicht van achter de hengels

Omdat er om deze kale spot veel en dichte wiergroei aanwezig was besloten we compact op de kale plek te voeren en globaal met pellets eromheen. Twee kilo tijgernoten en boilies werden secuur voor de camera gedropt. Dit kon niet misgaan! Het was alleen nog een kwestie van wachten.
In de resterende tijd besloten we twee hengeltjes uit te gooien om te kijken hoe gewillig de vissen waren. Met slechts één boilie en een pva netje gevuld met wat kruim werden de hengels op verschillende dieptes neergelegd. Heel lang hoefden we niet te wachten. Gedurende de nacht kregen we 5 runs waarvan we er 3 wisten te verzilveren. Ze zitten er en hebben kennelijk honger!

20 pond schubkarper zwemt de vrijheid tegemoet

Vrijdag morgen 9 uur. De stream wordt gestart en jullie kunnen live meekijken. Erg spannend allemaal, want het is allemaal live en er kan dus van alles misgaan. Na een aantal uurtjes live uitzenden worden de eerste vissen voor de cam gespot. Het kan niet lang meer duren. De karper duikt naar beneden, pakt wat voer en zwemt weg. "Die komt zo wel terug", hoor ik mijzelf zeggen. Nog een paar kleine karpertjes zwemmen haastig over maar duiken niet op het voer. De hele dag door krijgen we dit soort beelden te zien. Weinig vis met nog minder zin om te vreten.

De vissen sprongen massaal aan de overkant

Plots begint de wind te draaien en lijkt het allemaal afgelopen. Over het gehele meer wordt niets meer gevangen. Noord-noordwester wind. De vis laat zich nog wel zien, alleen aan de andere kant van de plas. Een plek die wij met onze apparatuur bij lange na niet kunnen bereiken. Het is de hele dag stil op de plek. Het grote risico met live uitzenden…..

Een puntgave vis!

We besluiten een tweede hengel uit te gooien naar een dieper gedeelte van het water in de hoop wat vissen voor de cam te kunnen vangen. Dit om de kans op actie te vergroten voor de kijkers. Vanaf de plek waar ze zitten tot aan de de plek waar de onderwatercamera staat, voeren we over de hele sector in de hoop dat de vis meer gaat bewegen/ op zoek gaat naar voedsel en we ze zo weer voor de cam kunnen krijgen. Dit lijkt te werken.  's Nachts krijgen we een volle fluiter die we helaas verspelen.

"One big smile" voor Dirk

De volgende dag blijken de vissen nog steeds erg diep te zitten en krijgen we het niet voor elkaar dat de vissen zich voor de cam laten zien. Wel begint de dieper gelegen stek te lopen. 3 runs in 2 uur tijd.  Deze vissen wisten we te vangen op het CF-system in combinatie met een Weed-Rig (die we binnenkort op CarpFeeling zetten). Zul je altijd zien. De vissen komen weer dichterbij en het is alweer tijd om de boel op te ruimen.

Klaar om geschept te worden

We hebben er erg van genoten en hopen dat het ook voor jou als kijker een leuke ervaring was. Het was een beetje teleurstellend dat er weinig actie voor de onderwatercamera te zien was. We hadden een bepaald doel voor ogen en hadden drie dagen om dit waar te maken. Helaas zijn er bepaalde factoren waar wij als karpervissers geen invloed op hebben. Wij gaan er in elk geval mee door en zullen onze techniek blijven verbeteren om het nog mooier/leuker voor jou als kijker te maken. We kunnen in elk geval al verklappen dat we een veel betere onderwatercamera aan het maken zijn.

Druk bezig voor de camera

We willen bij deze ook even de gelegenheid aangrijpen onze sponsors te bedanken. Mede dankzij hun kunnen we dit soort leuke dingen doen. Ook het weddermeer, die ons verschrikkelijk in de watten hebben gelegd. Ons zien ze er zeker terug!! Misschien wel weer met de camera's

De CarpCam werd mede mogelijk gemaakt door: