Cassien.... and Beyond

Voor diegenen die Steve niet kennen even een korte introductie. Hij werd geboren in 1960 en ving zijn eerste karper in 1974. Vanaf dat moment is Steve niet meer gestopt met karpervissen waardoor hij dus inmiddels ruim dertig jaar ervaring aan de waterkant heeft. In die tijdspanne heeft Steve een indrukwekkend aantal grote karpers gevangen in vijftien verschillende landen. 150 Karpers over de 40lb waarvan er veertig meer dan 50lb wogen. Grootste karper door hem gevangen woog 70lb 8oz.

Het kleurrijke boek, Cassien... and Beyond van Steve Briggs

Naast het karpervissen zelf heeft Steve al een aantal keer een bijdrage geleverd aan andere boeken en schrijft hij regelmatig artikelen voor internationale karpermagazines. Vorig jaar heeft CarpFeeling een interview gehad met deze sympathieke Engelsman (lees dit interview hier).

Het eerste boek van Steve Briggs, Cassien and Beyond is inmiddels al een poosje verkrijgbaar. Het boek telt 365 bladzijden en het verhaal begint waar het hele karpervissen eigenlijk is begonnen, Engeland. Steve vertelt hier over zijn beginjaren als karpervisser op Brooklands Lake en de Darenth Valley. Het karpervisserswereldje was toen nog klein en het was in die tijd dat de eerste berichten Engeland kwamen binnendruppelen over een groot meer ergens in Frankrijk, waar vissen werden gevangen van monsterlijke proporties. Het water in kwestie was het inmiddels wereldberoemde Lac du St. Cassien waar Steve in 1986 zijn eerste sessie viste en vanaf dat moment zou hij er jaarlijks terugkeren.

Wat me opviel was de leuke en duidelijke schrijfstijl van Steve

Als ik het boek in één woord moet samenvatten dan is 'geschiedenisboek' het eerste wat in me opkomt. Steve neemt je mee op zijn ontdekkingsreis vanaf de beginjaren van Engeland en Cassien tot aan Rainbow Lake waar hij vanaf 2004 regelmatig te vinden is. Wat me opviel was de leuke en duidelijke schrijfstijl van Steve. Het boek is enkel in het Engels verkrijgbaar, maar je hoeft geen hoogleraar Engels te zijn om te begrijpen wat er vertelt wordt. Er is één hoofdstuk wat ik niet helemaal heb uitgelezen en dat is 'Tips, Tackle and Tactics'. Tussen de regels door geeft Steve namelijk genoeg tips en informatie over zijn technieken en tactieken waardoor dat hoofdstuk een beetje overbodig aanvoelt. Verder is het boek voorzien van enorm veel foto's. Met name de foto's in de eerste helft van het boek zijn al tientallen jaren oud maar de kwaliteit hiervan laat gelukkig niets te wensen over.

Cassien and Beyond is moeilijk in één hokje te plaatsen omdat het eigenlijk van alles wat heeft en daarom denk ik dat het voor iedereen leuk is om te lezen. Omdat Steve zo ontzettend veel verschillende wateren wereldwijd bevist heeft, is bijna elk hoofdstuk weer een nieuw avontuur in een nieuwe omgeving. Nu het boek uit is kan ik daarom alleen maar hopen dat Steve niet te lang wacht met een opvolger!

Arnold Samsen