Duur betaald; “ Vis Hard, Dril Zacht“

De Amsterdammer Rolf Bouman heeft een behoorlijk schrijfverleden. Zo was hij naast een actief blogger op internet, columnist in Dé Roofvis en sinds een poosje auteur bij Dé Karperwereld. Toch heeft het een poosje geduurd voordat zijn eerste boek verscheen. Duur Betaald; “Vis Hard, Dril Zacht“ is een selectie van 94 korte verhalen, die Rolf herschreef om ze vervolgens in boekvorm uit te brengen.

Duur betaald van Rolf Bouman

Deze korte verhalen beslaan gemiddeld zo’n 2 a 3 bladzijden. Kort en vooral zéér krachtig kan ik wel zeggen. Rolf windt er namelijk geen doekjes om in zijn vertellingen en dat zorgde vooral tijdens de eerste paar verhalen voor een serieuze frons in de wenkbrauwen. Die frons maakte echter vrij snel plaats voor een glimlach, want als je de toch ietwat aparte schrijfstijl van Rolf een beetje gewend bent, wordt het met elk verhaal leuker en leuker. Recht door zee en met een flinke dosis humor.

Wat snel opvalt is de fotografie, of eigenlijk het gebrek eraan. Er is namelijk in het hele boek geen enkele foto te vinden. Geen foto van een mooie vis, geen sfeerfoto, helemaal niks. Toch lijkt dat niet echt een gemis te zijn. De manier waarop Rolf vertelt, laat genoeg aan de verbeelding over waardoor je bijna kunt zeggen dat fotografie in dit boek een beetje overbodig zou zijn. Rolf schrijft de sfeer er wel in.

Duur betaald; “Vis Hard, Dril Zacht“ is dan ook geen boek zoals we dat tot nu toe gewend zijn. Dat maakt het uiteraard niet minder goed. De korte verhaaltjes, die trouwens vaak akelig herkenbaar zijn, lezen makkelijk weg waardoor je er niet persé uitgebreid voor hoeft te gaan zitten. Vervelende is dan wel weer dat je na dat ene verhaaltje verder wil lezen. Nog één verhaaltje dan. En nog één.

Ach, nog eentje dan...

Arnold Samsen