Jeffish onderwatercamera aan de waterkant

Onderwatercamera’s worden steeds vaker gebruikt binnen de sportvisserij. De action cams zijn niet aan te slepen en ook nieuwe producten, zoals de Waterwolf, winnen aan populariteit. Het ongekende succes van de diverse onderwater dvd’s heeft daar een grote rol in gespeeld en ook als CarpFeeling hebben we bijgedragen aan deze ontwikkeling met onze ‘CarpCam’.

Anno 2015 verschijnen er steeds meer producten waarmee onze visserij is vast te leggen, zowel boven als onder water. Eén daarvan is de onderwatercamera van Jeffish; een Nederlands bedrijfje dat is opgezet door de (vis)vrienden Jeffrey Brugman en Jeffrey Deubel. Deze karpervissers hebben veel tijd gestoken in hun project, dat aanvankelijk was bedoeld voor eigen gebruik. Door de vraag van derden hebben zij het systeem doorontwikkeld en besloten het op de markt te brengen. Met dit systeem is het mogelijk om langere tijd aaneengesloten te filmen en op afstand mee te kijken. Dat klinkt natuurlijk super gaaf! Gelukkig ken ik beide heren en was het lijntje snel gelegd. Begin oktober viste ik een sessie van vier nachten, waarbij ik de beschikking had over dit systeem.

De Jeffish onderwatercamera

Het systeem nader toegelicht

Voor ik mijn ervaringen met het systeem beschrijf, wil ik het systeem eerst even toelichten. De basis unit wordt standaard opgebouwd uit twee onderdelen:

Onderwater unit, bestaande uit;

AEE S50+ camera
• 5mm dikke, drukwaterdichte, aluminium behuizing (met lip op bovenzijde voor plaatsing)
• Ingebouwde 12 volt 14Ah loodaccu; waarmee je 20 a 25 uur aaneengesloten kunt filmen
• De doorvoeren zijn voorzien van drukwaterdichte koppelingen
• De aan/uit knop en oplaadmogelijkheid bevinden zich binnen de behuizing en zijn te bedienen zonder dat de behuizing wordt geopend. Dit geldt ook voor het aansluiten van de antennemast of het kabelsysteem.
• De behuizing wordt gespoten in een camouflage kleurenpatroon, welke is af te stemmen op jou visserij.

Het LCD scherm is helder en geeft goed beeld

Kant unit, bestaande uit;

• Waterdichte en stootvaste koffer, gemaakt van hard kunststof
• 7 inch LCD monitor
• 2x 12v 7Ah accu’s (per stuk 7 a 9 uur kijkplezier)
• Ontvanger t.b.v. het videosignaal
• Antenne

De onderwatercamera en de zendmodule

Tevens wordt het systeem geleverd met een universele antenne/zendmodule en een NOCO Genius 1100 acculader. De lader is aangepast waardoor hij de accu ook in de onderwaterbehuizing kan opladen. Bovenstaand systeem is het standaard systeem dat wordt uitgeleverd. Op verzoek kan er gebruik worden gemaakt van andere onderdelen en is het mogelijk om specifieke wensen te verwerken.

De prijs voor het complete (standaard) systeem is € 1.499,- Een fiks prijskaartje, maar gezien de gebruikte techniek en arbeid wel een logische. Het kost immers heel wat uurtjes om één systeem te vervaardigen. Het systeem kan worden uitgebreid met een antennesysteem voor op het open water en een bootmodule waarmee je draadloos kunt meekijken. Het antennesysteem wordt, aan de hand van eigen wensen, op maat gemaakt. De kosten variëren daardoor. De bootmodule is extra verkrijgbaar voor € 399,-

In onderstaand promotiefilmpje van Jeffish wordt het gebruik van de camera nader toegelicht:

In de praktijk

Na een eerste nacht gevist te hebben werd het tijd om het systeem voor de eerste maal in te zetten. Dankzij de heldere uitleg van Jeffrey B. bij het ophaalmoment, was het geen enkel probleem om het systeem werkend te krijgen. Bij de behuizing kreeg ik een signaalkabel van ongeveer 7 meter meegeleverd. Deze kabel loopt van de behuizing naar de zendmodule, welke boven water geplaatst dient te worden. Hierdoor kan je op afstand (draadloos) meekijken met de camera.

In de praktijk bleek dat de lengte van de signaalkabel eigenlijk te kort was voor de stekken die ik in beeld wilde brengen. Je wilt de kabel immers niet strak door het water laten lopen, met het risico dat je vissen afschrikt. Ik was hiermee gebonden aan de korte kantstekken en kon de camera minder diep plaatsen dan eigenlijk nodig. Het aantal potentiele stekken nam hiermee flink af, maar gelukkig vond ik uiteindelijk een stek waar ik de camera naar wens kon gebruiken.

Live meekijken onderwater, spannend!

TIP: Mocht je overwegen om het systeem aan te schaffen, neem dan een lange signaalkabel (ik zou persoonlijk inzetten op twintig meter). De gewenste kabellengte kan je namelijk zelf opgeven. Beter mee verlegen, dan om verlegen! Kabellengte die je niet gebruikt kan je altijd nog oprollen of in het kantje leggen.

Het plaatsen van de camera op zich is eenvoudig. Even op ‘record’ drukken en vervolgens kon ik de unit, met behulp van een sterke lijn (uit de zeilsport), vanuit de boot laten zakken op een gewenste plek. Wel is het zaak om de bodem goed te leren kennen, want op het betreffende water had ik veel last van grondwier (eerlijk gezegd schrok ik van de hoeveelheid wier op de bodem). Met behulp van het scherm kon ik echter live zien wat ik deed, waardoor ik de camera net zo lang kon verplaatsen tot hij goed stond. De zendmodule schroefde ik op een lange stormpaal en deze plaatste ik in het kantje. Hiermee kan je draadloos meekijken, tot ongeveer 200m afstand (over water gemeten).

Er is een losse bootmodule verkrijgbaar

Het neemt wel wat tijd in beslag om een nieuwe stek te verkennen en de camera voor het eerst goed te plaatsen. Als je echter je stek al eerder hebt verkend en de camera eerder hebt geplaatst dan is het eenvoudig om hem, op basis van herkenningspunten, weer goed te plaatsen. Dit is overigens het geval met alle onderwatercamera’s en niet specifiek met dit product(!).

Het bereik van de zender viel mij erg mee. De eerste stek lag op ongeveer 100m afstand en het beeld was uitstekend. Hierna verplaatste ik de camera naar een stek op 230m afstand, zonder obstakels tussen de zendmodule en ontvanger. Ook hier was het beeld prima, met af en toe een storing. Op de derde dag verplaatste ik de camera naar een andere plek op 200m afstand met obstakels (een landtong met hoge wal en bomen) tussen zendmodule en ontvanger. Het beeld bleef doorkomen, maar vertoonde veel storing. De opgegeven afstand wordt dus wel behaald.

Voorntjes doen blijkbaar hele gekke dingen

De beeldkwaliteit onder water is erg goed. Het beviste water is weliswaar kraakhelder, maar ook tijdens de schemer bleven de beelden prima. In de echte duisternis is de camera niet bruikbaar. Gelukkig is de accu sterk genoeg om hem een nachtje te laten staan en door te laten filmen, zodat de vis in de vroege ochtend niet wordt afgeschrikt bij het opnieuw plaatsen van de camera.

Als bonus lukte het me op de derde dag nog om daadwerkelijk karper voor de camera te krijgen. De camera stond ondiep opgesteld en de vis zwom wat dieper, waardoor ze enkel in de achtergrond zichtbaar waren. Maar toch leverde dat wel weer een paar gave beelden op. Check hieronder een klein fragment.

Voordelen

• Live meekijken tijdens je visserij; waardoor je direct kunt inspringen op de omstandigheden
• Enorm leerzaam en spannend
• Er is gebruik gemaakt van kwaliteitsproducten
• Eenvoudig te installeren
• Groot draadloos bereik (de opgegeven afstand is haalbaar)
• Full HD opname, uitstekende beelden (ook tijdens schemer)
• Gelijktijdig opnemen en uitkijken
• Hufterproof materiaal

Nadelen

Vergt voorbereiding en tijd om te plaatsen. Minder geschikt voor korte sessies en mobiele visserij
 Gewicht materiaal; extra sjouwen
 Bereik wordt snel minder als er obstakels tussen zendmodule en ontvanger staan
 Geen zicht tijdens donkere uren
 Hoger prijskaartje

Eenmaal buiten het opgegeven bereik stoort het beeld

Eindoordeel

De onderwatercamera van Jeffish is een solide systeem waar goed over is nagedacht. Je kunt er veel plezier aan beleven en het kan absoluut een meerwaarde zijn voor je visserij en kennis van het water/stekken. Houd er wel rekening mee dat het tijd kost om alles naar wens te plaatsen. Je gaat niet zomaar even vissen met de camera erbij, het vergt extra planning en voorbereiding. Het hoge prijskaartje is mijns inziens onlosmakelijk verbonden met een dergelijk systeem. Gezien de gebruikte materialen en de arbeidstijd zie ik dit echter niet als een dilemma. Ik ken namelijk geen ander bedrijf dat een dergelijk systeem kant-en-klaar voor je aanlevert.

Kijk voor meer informatie over de Jeffish onderwatercamera op de website van Jeffish (www.jeffish.nl) of op hun Facebookpagina. Hier vind je ook diverse filmpjes.