Sprekende Hengels aan de waterkant

Sinds november ligt er een nieuw karperboek in de schappen en dat kan je haast niet zijn ontgaan. Er is immers veel reclame gemaakt voor het boek en veel vissers zullen hem al cadeau hebben gekregen tijdens de afgelopen feestdagen. De auteur, Ernesto Kamminga, heeft lang gewerkt aan zijn creatie en dat wordt ook snel duidelijk bij het lezen van het boek. Het is namelijk een zeer informatief en compleet naslagwerk geworden. Ik heb het natuurlijk over het boek ‘Sprekende Hengels’.

Ernesto heeft inmiddels heel wat jaartjes ervaring als karpervisser en is een bekend gezicht in de huidige scene. In zijn tijd als marketing leider bij Korda EU heeft hij veel artikelen en filmpjes gemaakt die veel van ons geïnspireerd hebben. Die jarenlange ervaring heeft hem ook veel grote vissen opgeleverd en dat blijkt wel als je het boek doorbladert. Het staat werkelijk bol van de echt grote kneiters uit de onderwaterwereld.

Sprekende hengels van Ernesto Kamminga
Sprekende hengels van Ernesto Kamminga

Tegelijk valt ook de uitstekende fotografie op. De gebruikte platen zijn haarscherp en zorgvuldig gekozen. Buiten de eerder genoemde (indrukwekkende) vangstfoto’s zijn er ook veel duidelijke foto’s te vinden van o.a. rigs, montages en aas. Zo wordt in het hoofdstuk ‘Aasaanbieding’ met behulp van duidelijke foto’s uitgelegd hoe bepaalde rigs en knopen gemaakt worden.

Maar voor je hier beland bent zijn er al een vijftal interessante hoofdstukken gepasseerd. In die eerste hoofdstukken gaat Ernesto namelijk in op de karper en zijn leefomgeving. Wat zit er achter het gedrag van een karper en wat heeft hij nodig? Dit zijn vragen die belangrijk zijn om de behoeften van de karper te begrijpen en hier op in te kunnen spelen in jouw visserij. Ernesto geeft je de antwoorden in een verhalende tekst, waar tussen de regels door veel informatie en tips te vinden zijn.

Schitterende en zorgvuldig uitgekozen fotografie

Het hoofdstuk ‘Techniek & tactiek’ is opgedeeld in een aantal verschillende visserijen. Zo wordt er onder andere aandacht besteedt aan obstakel-, oppervlakte- en penvisserij. Een van de meest interessante passages is ‘Selectief vissen op de grootste vissen van het water.’ Hierin staan veel tips die je kunt gebruiken om de toplaag van een visbestand in je net te krijgen. Een portie geluk blijft hier natuurlijk altijd nodig, maar door je tactische keuzes kan je veel afdwingen.

Ook aan het gebruikte aas wordt niet voorbijgegaan. In hoofdstuk zeven bespreekt Ernesto diverse voersoorten en geeft hij veel uitleg over de eigenschappen van het aas en de wijze waarop de karper deze verwerkt. Ook hier zijn weer veel tips te vinden, waaronder het zelf fabriceren van flavours. Het boek wordt afgesloten met een aantal verhalen. Een van die verhalen is een gastbijdrage van (vis)vriend David Wouters. David heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de invloed van maanfases op het aasgedrag van de karper. Een zeer interessant stuk waar veel vissers geen rekening mee houden.

En heel veel dikke vissen!
En heel veel dikke vissen!

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Bijna. Persoonlijk heb ik mij namelijk gestoord aan de hoeveelheid taalfouten in de teksten. Ik heb het dan niet alleen over een verdwaalde ‘d’ of ‘t’, maar ook over slordigheden in de opmaak. Wellicht dat de deadline te krap is gebleken of de teksten niet zijn nagelezen door anderen. Dit is dan ook het enige minpunt dat ik zelf heb kunnen ontdekken aan het boek en wellicht ooit bij een tweede druk verholpen.

Conclusie

Sprekende Hengels is een aanwinst voor iedere karpervisser, beginnend en ervaren. Het boek staat vol met interessante tips die je kunt toepassen in je eigen visserij. Het boek is zo compleet geworden dat het, wat mij betreft, absoluut een plekje mag krijgen naast boeken als ‘de dunne lijn’ en ‘het grote karperboek’.