Woord van Zwijgen deel II

Het koude, druilerige weer van de afgelopen week was het perfecte moment om 's avonds met het tweede deel van Woord van Zwijgen op de bank te ploffen. Na eerst eventjes gefascineerd naar de prachtige cover te hebben gekeken, was het tijd om het eerste hoofdstuk in te duiken. Voordat ik er echter zelf erg in had was ik vier hoofdstukken en bijna tachtig pagina’s verder.

Het tweede deel van Woord van Zwijgen

Deel twee van Woord van Zwijgen is dus goed, erg goed zelfs. Het eerste hoofdstuk, The making of, vertelt op humoristische wijze de weg naar het eerste deel en ik heb dit hoofdstuk met een brede grijns op m’n bakkes doorgelezen. Degenen die het hoofdstuk kennen weten wel waarom... Aan humor dus geen gebrek, maar dat is niet het enige. Er wordt onder andere geschreven over verboden wateren en het avontuur wat hiermee gepaard gaat. De blijdschap als een plan lukt en de deceptie als het faalt.

Avontuur en beleving staan voorop

Naast Herwin en Raymond komt er nog een flinke rits aan bekende en minder bekende gastschrijvers voorbij. Ieder met z’n eigen verhalen en avonturen in binnen en buitenland en elk met z’n eigen schrijfstijl. Hierdoor is het boek ontzettend divers en wordt elk verhaal op een andere manier vertelt. Verwacht geen technische tips en tricks. Dit boek volgt karpervissers die op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen. De weg erheen, het avontuur en de nodige tegenslagen met (hopelijk) succes als eindresultaat.

Het schrijfwerk is dus dik in orde en dit wordt trouwens goed ondersteund met prachtige fotografie. De fotocollages van natuurfotograaf Bas Breetveld zijn hierbij een hele mooie toevoeging en de ijsvogel op de cover van het boek is nog maar een voorproefje van de prachtige platen die je in de rest van het boek tegen gaat komen! Dit alles is verpakt in een stijlvol jasje waarin tekst en fotografie elkaar mooi afwisselen. Alles bij elkaar een hele dikke aanrader!

Arnold Samsen