3 Weken vakantie voor de boeg - De bonus week

Na de vis van afgelopen keer is alles wat we nu nog gaan vangen een bonus. Ook vanuit het werk kwam er bonus in de vorm van vakantiegeld. En dat kwam mooi op tijd. In het begin van de week ben ik bij een goede maat wezen kijken die net een drone gekocht had, een Mavic Mini. Nou ben ik niet zo kapot van technologie aan het water zoals een voerboot. Ik heb er zelf een voor als het echt nodig is maar gebruikt dat ding niet zo graag. De drone echter gebruik je alleen om vis te spotten en natuurlijk vette platen en video te kunnen schieten. In mijn ogen dus een stukje minder valsspelen dan een voerboot.

Twee dagen later liep ik de Cameraland uit met dezelfde drone, een mooi compact ding met 3 accu’s erbij, goed voor 1.5 uur vliegtijd om de vis te zoeken. En dat deden we dan ook meteen de eerste avond aan het water, omdat ik wist dat de vis weer in de ondiepe hoek lag stuurde ik enigszins zenuwachtig de drone de hoek in. Het is toch snel 500 euro wat in de plomp beland als je een foutje maakt. Gelukkig is hij heel stabiel en eenmaal gewend aan de besturing kun je er mooie dingen mee doen. Na de vissen in de hoek op de foto gezet te hebben besloot ik de rest van het water vanaf boven te verkennen. Omdat het water over het algemeen vrij diep is en de vis niet aan de oppervlakte zwemt zagen we natuurlijk helemaal niks.

Vis spotten met de drone

De hengels lagen op scherp maar weer volgde 2 avonden zonder vis. De aanpassing aan de presentatie en de rig was dus niet het wondermiddel om beet te krijgen. Terugdenkende aan enkele jaren terug was het zo dat met het mooier wordende weer de vissen wat verder achter de stek bleven hangen, door een obstakel in het water kon ik daar vanaf deze stek niet vissen dus moest er verkast worden. Iets wat ik toen ook deed en vis opleverde. Ook al bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor een goed resultaat was het de moeite waard om te proberen.

De stek om de hoek zorgde ervoor dat ik op afstand moest gaan vissen over een talud heen. De helikopter montage staat er bekend om niet in de war te gooien. Nou bij mij was het eerder het omgekeerde, als ik wat moest aanzetten zag ik in de lucht alles al in de knoop vliegen. Snel terug naar de gewone loodclip montage waarbij ik de clip waar de wartel van de onderlijn in zit wat verruim zodat hij snel over de lijn zou schuiven. Je hebt zo een loodclip montage die als een running rig werkt. Bij de aanbeet kan de vis zo het lood niet gebruiken om zich los te schudden maar verlies je ook niet steeds het lood. Beter voor de natuur, beter voor de portemonnee.

Met de deeper vond ik al snel 2 goede stekken, 1 onder aan het talud op 4 meter en eentje halverwege in een kuil op 3 meter diep. Beide stekken werden weer ruim voorzien van voer, ook al was de 1e avond een blank wist ik bijna zeker dat er de 2e avond een vis vanaf moest komen. Eenmaal op de stek voor de 2e avond sprong er ook al vis op en rond de stek die ruim opgezet was om zoveel mogelijk vis aan te trekken.

Vanavond komt Emiel langs om een praatje te maken en gezellig een koud biertje te drinken. Terwijl de zon nog net boven de horizon staat vertrekt de hengel, en dan niet zomaar, nee als de brandweer trekt de vis lijn van de spoel en schiet naar de oppervlakte. Omdat het obstakel een eind naar rechts staat in de vorm van een paal midden in het water moet ik de vis best hard terug drillen, hij gaat als eer streep op die paal af. Gelukkig weet ik hem er voor langs te sturen en na nog wat draaien voor de kant ligt hij rustig bij te komen in het net. Snel de spullen klaar zetten om de vis nog in het laatste zonlicht op de plaat te zetten. Een hele mooie hoge kale spiegel vult de mat goed en zorgt voor een lach op onze gezichten.

Omdat de temperaturen omhoog gaan is de kans dat vis weer in de paai schiet hoog. Omdat de stek de volgende dag bezet is ga ik terug naar de oude stek. Emiel komt die avond gezellig erbij zitten en vist rechts van me de kom in, in het donker weet hij een vis te vangen nadat er bij mij tot 2 keer toe de boillies vanaf gevreten zijn door de kreeften. Iets van de laatste jaren, hebben we nooit last van gehad. Om te zorgen dat er aas aan de onderlijn bleef zitten besloot ik de volgende dag weer tijgernoten toe te voegen aan het voer en te gebruiken als haakaas. In het begin van de avond van ik al een kleinere spiegel. De hom loopt op de mat bij het onthaken. De volgende dag krijg ik in de ochtend een telefoontje van een andere visser. De vis ligt in de paai. Ik besluit langs te rijden om wat foto’s te schieten.

Het is mooi geweest. Ik heb mijn vissen weten te vangen afgelopen 3 weken. In de ochtenden lekker struinen en in de avond lekker achter de stokken zitten. De vakantie wordt afgesloten met een heerlijk dagje bankhangen gevolgd door een gezellige barbecue. Als ik om 7 uur in de ochtend op het werk aankom heb ik een kater van jewelste en ben ik gesloopt. Waar menig mens vakantie heeft om bij te komen van het werk is dat mij net andersom. Eerst maar weer even een tijdje werken om bij te komen van de vakantie. Met een 60-urige eerste werkweek is het begin weer goed gemaakt…