Am BlauerSee 2010

Het is de dag voor Koninginnedag als Zowi en Ik voor de eerste maal dit jaar vertrekken naar de BlauerSee te Duitsland. Vorig jaar hadden we twee sessies gedaan op dit water met als doel om meer te weten te komen over de populatie. De BlauerSee is namelijk een privéwater wat alleen beschikbaar is voor de omliggende bewoners waarvan Zowi er een is. Er wordt nauwelijks gevist op dit water en wij zijn eigenlijk de enige die op karper vissen hier. De komende jaren houden we middens een logboek bij hoeveel en hoe groot de geschubde zijn die hier hun baantjes trekken. Deze mei gingen we verder met ons onderzoek.

Het is 18:00 uur als ik de deur van de winkel achter mij sluit en ik naar huis snel om te vertrekken richting het beloofde water. een half uur daarna rijden we richting Duitsland om een paar uur later de bestemming te bereiken. De hoop was hoog. Rond Pasen had Zowi als een testsessie gedaan om te kijken of de vis al los was. Gelukkig kon hij toen twee nieuwe spiegels vangen wat mij goed zinde. Eenmaal aangekomen aan de Blauer besluiten we de hengels snel uit te varen. Het begon al aardig donker te worden. De productieve stekken van vorig jaar werden bevoert en een attractief aasje werd gedropt. Het is donker als alle lijnen liggen. Het wachten kan beginnen!

Het is voor 12’en als de eerste hengel die bij de eilanden lag afloopt. Na een korte dril kunnen we een hoog gebouwd schubje landen. Het was voor ons een nog onbekende bewoner van 13 pond. Een leuk begin!

De eerste is binnen op 13 pond!

De stek bij de eilanden blijft productief en telkens krijgen we veel lijners wat ons hoop gaf. Het is dan ook tien minuten later als de hengel weer razendsnel afloopt. Deze keer is het Zowi zijn beurt. De slip giert het uit en het is duidelijk een vis van een ander kaliber. Helaas raakt de lijn opeens vast achter een obstakel. Niet lang daarna valt de druk weg en draaien we een slappe lijn binnen. We waren niet blij kan ik je zeggen!

Die nacht blijft het verder rustig en bij ochtend draaien we de lijnen uit. Het is vandaag tijd om de stekken te gaan onderzoeken, nieuwe stekken te vinden, te varen en te voeren. We bevoeren de Hotspot, een plek die altijd vis opleverde maar vannacht angstvallig stil bleef, we maken een nieuwe stek aan de overkant met Martin SB scopex en varen daarna langs de eilandstek. Op alle stekken lieten we even een onderwatercamera zakken om te kijken hoe de bodem erbij lag. Dit verschild hier namelijk per seizoen door de vele waterplanten die het meer rijk is. Een maand later hadden we nagenoeg niet meer kunnen vissen door het hardnekkige wier.

De eilandstek

Aangekomen bij de eilandstek zagen we al snel wat het probleem die nacht was. Het water lag vol met takken en een immense boomstronk. Er zat niet anders op dan natte voeten te halen en de bodem eens te ontruimen van al dat vuil. Zo gezegd zo gedaan. Zowi heeft alle takken verwijderd die een probleem konden vormen en vervolgens met een hark (je moet creatief zijn!) de bodem schoon geharkt. Het enigste probleem waar we tegen aan stuitte was die grote boomstronk die ons waarschijnlijk vannacht parten speelde. Met twee man sterk weten we iets beweging te krijgen in het gevaarte en schuiven hem iets de kant in. Vervolgens hebben we een staafmarker net voor de stronk geplaatst zodat we ervoor konden vissen. Opgelost!

Die middag varen we de lijnen weer uit en beginnen we met het avondeten. Net na 8 uur krijgen we een run op de hotspot en aangezien het Zowi zijn beurt nog steeds was, begint hij de dril. Niet lang daarna sluiten we de mazen van het net om een klein hoog schubkarpertje. Beide staan we elkaar met verbazing aan te kijken. Het gewicht en de haakwond in de bek bevestigen onze vermoedens. Zowi ving gewoon dezelfde vis die ik die nacht ook al ving! En dat aan de andere kant van het meer!

Soms zijn de wonderen de wereld nog niet uit

Wat trouwens erg mooi was om te zien, was dat het haakwondje van de dag ervoor goed aan het genezen was. het was nog maar klein rood vlekje wat ik geweldig vond. Ik heb echt respect voor de natuur!

Die avond varen we de lijnen weer uit en maken we ons klaar voor de nacht. Ik wordt net na middenacht wakker geschrikt door een run op de eiland stek. Na een korte dril glijdt een mooie spiegel het net in. Hebbes!

De tweede voor mij op 13 pond

Het betreft weer een van de kleinere vissen maar ook dit exemplaar is voor ons uniek. Ondanks het gewicht ben ik erg blij met de vis en zetten we hem rustig weer terug. Het liep lekker allemaal!

Die nacht krijgen we net voor tweeën weer een run en kan Zowi gaan beginnen met zijn tweede dril. De vis werd gehaakt op de hotspot die voor ons een eindje uit de kant ligt. Gelukkig ging alles goed, er zijn nogal wat obstakels die vervelend kunnen zijn, en weten we de vis te landen. Het ging om een iets groter exemplaar die wederom voor ons nieuw was. een prachtige spiegel van 16 pond konden we voor de lens houden.

Een schoonheid van 16 pond

Tien minuten nadat we deze vis hebben teruggezet, gaat ook de eilandstek weer af. Na een korte dril van mijn kant vang ik een klein spiegeltje van wederom een pondje of 13. Het begint op te vallen dat vooral de kleinere vissen zich melden. Doch zijn we blij aangezien we ook deze vis nog niet kenden.

Een kort hoog spiegeltje van 13 pond... Ga mamma maar halen!

Die nacht varen we alle lijnen weer uit wat mogelijk was door de volle maan. We kruipen onze slaapzakken weer in om te gaan wachten op wat komen gaat. Het begon namelijk toch wel een drukke nacht te worden! Het is rond 6 uur ’s ochtends als we een run krijgen op de hotspot. Na een mooie enerverende dril van Zowi weten we een uniek en echt prachtige schub te landen. Wat een geweldig mooie vis.

Wat een geweldige vis!

De schub woog 16 pond en was in een werkelijke topconditie. Zo hadden we ze nog niet gezien hier op het meer wat ons alleen maar meer moed gaf om uit te pluizen wat voor vissen het meer nog meer bood. Helaas markeerde deze vis ook een einde aan het vangen. de afgelopen dagen was het weer al flink verslechterd en momenteel was het koud! Na het nameten van het water bleken onze vermoedens juist. Het water zat onder 10 graden. De drie dagen die nog voor ons lagen leverde geen enkele run meer op hoe diep we ook gingen vissen. Een euvel wat we vorig jaar oktober ook al meemaakte.

We sleten de dagen met het voeren van wilde karpers op enkele naastgelegen privévijvers waar helaas niet gevist mocht worden. aan het einde van de week vertrekken we naar huis met een voldaan gevoel. De laatste dagen leverde geen vis meer op maar ondanks dat konden we 6 nieuwe vissen bijschrijven die we nog niet kenden. Het was jammer dat het weer parten speelde. Doch waren we zeer tevreden. Ik kijk nu al uit om het meer nog meer te gaan verkennen. Hopelijk zit er nog meer in het vat dit jaar!

Volgende week verschijnt er op CarpFeeling een film van ons avontuur op Am BlauerSee