Bergkarpers vangen (deel 1)

Afgelopen najaar werd het plan gesmeed om dit voorjaar naar ons bergwater af te reizen. Dit samen met mijn Frankrijkmaat die helaas 200 kilometer verderop woont.

Nu zal ik een beetje over het betreffende water vertellen

We zouden een water van +/- 30 hectare gaan aanpakken. Ikzelf kom op het betreffende water al sinds 2007. Toen viste ik er 2 avondjes en heb ik de eerste bewoners van het meer al op de mat gehad. Direct werd ik gegrepen door de omgeving plus het aanwezige bestand aan karper. Er verstreek weer een heel jaar. Dit seizoen kon ik mede door mijn ouders 5 dagen aan het water staan. We stonden op nog geen 5 meter van het water met de camper. Dat jaar kwam ik ook Reinier tegen. Hij was ‘’per ongeluk’’ bij het water terecht gekomen. Zijn ouders zaten in een vakantiehuisje een paar dorpen verderop. Al met al heb ik de nodige uren bij hem gezeten die week. Hij viste een geweldige sessie en ik ving ook de nodige vissen. Eind van de week werden telefoonnummers en email adressen uitgewisseld.

In 2010 hadden we een trip gepland in begin juli. Dit ging niet zoals gehoopt. We hebben toen maar  1 vis gevangen. Ook nog een karper verspeeld nadat we 30 minuten hadden gedrillt en nog geen vis te hebben gezien, zwom hij zich opeens vast. De aanwezige kreeften (heel heel veel) gaven wij de schuld dat de karper het liet afweten. Dit werd bevestigd door een franse local waarmee ik geregeld contact heb. Toen werd er nog gevist op een ander water in de buurt. Maar daar zat heel veel kleine karper. Wel stuk voor stuk plaatjes.

Aangezien Reinier en ik het daarbij niet wouden laten zitten, plande we een revanche dit voorjaar.

De voorbereiding

Een van de belangrijkste dingen voor vertrek uiteraard. 2 weken voor vertrek visde ik nog een weekendsessie met Reinier op een van zijn thuiswateren. Overigens een heel weekend geblanked..
De dagen vlogen om en voordat ik het wist was het al de week van vertrek. Omdat we thuis aan het verbouwen waren ging alles heel snel. Ik haalde 50 kilogram boilies op bij een vriend. Dit waren de Monster Devils.

Wat boilies opgehaald

Zaterdagmorgen om 6 uur kwam mijn maat me ophalen. Het materiaal werd ingeladen, kop koffie gedronken en de tom tom ingesteld op het zuiden. De reis ging goed en geen last gehad van files. We naderden het water en daardoor stopte we bij een Decathlon. Hier konden we schijnbaar alleen maar jaarvergunningen kopen.  Toen moesten we nog een 25 km rijden tot het vakantiehuisje van Reinier zijn ouders. Hier sliepen we de eerste nacht zodat we uitgerust konden beginnen aan onze 5 daagse sessie.  Snel in de slaapzak gekropen en gaan slapen.

Plan van aanpak

Omdat we beide al bekend waren op het water, beviste  we dit jaar een centraal gelegen stek. Dit was een soort van uitloper naar het water in. Mijn maat viste richting plateau. Deze stek had zich 2 jaar geleden al bewezen. Ik ging voor de rechter kant. Hier was een baai met een klein strandje. Ook hadden we nog de linkerkant vrij. Daar was een groot zwemstrand.

Op de stekken was overal bodemwier aanwezig. Dit was geen ramp, hier kun je namelijk goed mee overweg. We hadden een rubberboot bij ons dus de rigs werden voorzichtig op het wier gelegd. De bijgevoerde boilies verdwenen allemaal in het wier, maar later bleek dat ze gewoon gingen wroeten in het wier.

Omdat we niet wisten of de vissen ‘’los’’ waren gingen we de 1e nacht instant vissen. Er werd dus enkel 2 handen boilies en gebroken boilies in de voerbak gelegd van de voerboot. Als de vissen “los” waren zouden we dus flink gaan voeren!

De laatste meter

Eigenlijk viste we heel simpel. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan was ons motto. Mijn laatste meter zag er zo uit:

Mijn onderlijnsysteem

Allereerst een 40/50 cm tube, dit om de hoofdlijn toch een beetje extra te beschermen. Maar ook de vis bescherm je er in principe mee. Dan komt een safety clip. Dit heeft weinig uitleg nodig lijkt mij. De quick change swivel. Dit gebruik ik omdat ik vaker mijn onderlijnen vernieuw, haken worden tegenwoordig TE snel bot.

Dan mijn onderlijn

15 a 20 cm PB Skinless, geknoopt met een Gamakatsu Super Hook, daarboven heb ik een rubber stoppertje gezet, om mijn snowman presentatie te behouden. Dan komt de zinkende boilie en een popup.