Bergkarpers vangen (deel 2)

Marc Waber heeft afgelopen voorjaar samen met zijn vismaat Reinier flink in zijn hengels moeten hangen. De voorbereidingen van deze sessie op zijn 'bergwater 'waren vorige week te lezen. Maak je nu klaar voor de sessie zelf!

Dag 1: Zondag

Rond een uur of 7 was ik al wakker, ontzettende zin om naar het water te gaan! Nadat we ons wat hadden gegeten reden we naar het dal waar ons geliefde water lag. Ik had toch nog mijn twijfels na onze ervaring van vorig jaar. Aangekomen bij het water is het erg rustig. Geen surfers en geen strandmensen. We liepen een paar stekken  langs en kwamen langs een franse local die wat raar deed 2 jaar terug. Er werd direct gebeld door hem. Dit vonden we erg vreemd. Hier zal ik later nog terug op komen.

Het gereedschap

We kozen ervoor om kort bij de auto te blijven en visten vanaf de parking. We zouden dan later in de avond als het wat koeler was verkassen. De hengels werden opgetuigd en op de rodpods gelegd. Klaar voor het uitvaren met de voerboot. We vaarden de hengels uit richting wierbed. Het zal rond een uur of 4 smiddags zijn geweest toen we een volle run kregen op een verre hengel. Mijn maat was er snel bij en de eerste dril van de vakantie kon beginnen. De vis pakte jammer genoeg 1 lijn van mij mee. De vis zwom zich vast en mijn maat ging te water. Hij probeerde hem los te maken maar hij was er al vanaf. Op de kant bleek dat de haak was afgebroken. We waren er beide flink zuur van.

32,8 pond

Rond 6 uur in de avond verkaste we naar de punt. Er werd met de rubberboot wat over het water gedobberd op zoek naar het oude vertrouwde plateau. Dit is een trekroute omdat het water op dat punt een stuk smaller is. Ondertussen werd er gegeten en opeens uit het niets kwam dan de aanbeet. Helaas werd de vis gelost. Dat was een flinke domper voor ons beiden. Maar dat duurde niet lang. Mijn RX begon zwaar te protesteren. Deze keer kwam hij wel in het net. Een spiegel van 19 pond. Toen begon het, de delkim van mijn maat begon ook geluid te maken. Na een mooie dril kon ik het net steken onder een mooie spiegel. Deze bracht 30 pond op de weger.

mosselvreter 91cm spiegel

De 2e vis van de sessie en al direct een 30 ponder. Het kan slechter beginnen. Dit was het begin van een serie mooie en zware vissen. 10 minuten later gaat alweer een hengel af. Ditmaal was ik aan de beurt en wist een spiegel van 32.8 pond te vangen. Daarna wist mijn maat nog een 22 ponder te vangen. Het zal nog geen uur later zijn geweest dan de 1e 30er van de sessie of ik ving mijn huidige PB. Met dank aan mijn maat die snachts met de bart smit boot het water opging om de vis los te maken uit het wier.
Er werden de nodige foto’s geschoten van de massieve spiegel. Toen werd de vis weer in zijn element gezet. Nadat we hem zagen wegzwemmen, was het moment van de vreugde er. De maten in Nederland werden ingelicht en direct was de sessie al geslaagd.  Die nacht vingen we nog 3 vissen van 22-24 en 27 pond.

Een kogelronde spiegel overdag

Dag 2: Maandag

Rond een uur of 8 in de morgen was ik alweer op de been. Het zonnetje stond namelijk te branden op de tent. Vandaag gingen we de stek eens flink bevoeren. Gisteren hadden we alleen maar 2 handen boilies per hengel bijgevoerd. Volgens ons konden we er nog meer uithalen, hierop werd in de avond 7.5 kilogram boilies op de stek gevoerd. De dag begon direct goed en we kregen al in de middag runs. Deze middag kwamen er een 4 tal vissen op de mat, 21-26-28-29 pond. Er werd weer gewinkeld en gekookt. 'S avonds gingen de 6 hengels weer richting het midden van het water.

Een mooie dertiger

Het duurde niet lang voordat we actie kregen. Een 23 ponds spiegel was de buit voor mij. Hierna wist mijn maat nog een fraaie spiegel van 32 pond te vangen! Dit was alweer 30er numero 3. Er werden nog wat vissen gelost en ik ving de kleinste vis van de sessie, een schubje van 10 pond! Ook mijn maat had nog een 18 ponder

Dag 3: Dinsdag

We vingen in de middag ook nog een paar mooie vissen. Het begon met een 27 ponds spiegel voor mijn maat. Gevolgd door een 29 en 24 ponder. Ook werd er een vis gelost door mij. De volgende run bleek om een zware vis te gaan. Ik voelde hem over de grond zwemmen en kreeg hem ook niet van de bodem af. Hij zwom zich vast in het wier, maar gelukkig nadat ik de spanning van de lijn haalde, kwam de vis weer in beweging. Eenmaal in het net werd het weer duidelijk dat er een big in het net lag. Deze klokte we op 38 pond. De vis werd met liefde terug gezet, hierop werden nog de handen geschud. Lang duurde het feestje niet want er ging weer een hengel vandoor. Alsof het nog niet genoeg was lag er wederom een 33 ponds spiegel in het net. De hengels bleven op de kant zodat er even inkopen gedaan konden worden.

Een dubbelrun

Er werd gegeten en toen gingen we de hengels weer opnieuw uitvaren. In mijn kom waar ik viste kwam slechts af en toe vis vanaf. Daardoor hadden we besloten als deze vannacht weinig actie brachten, ze de volgende dag op het plateau te leggen. Dit bleek achteraf een goede zet. Hier kom ik later nog op terug.  Overigens kregen de franse locals er lucht van dat wij goed op de vis zaten. Daardoor kregen we nog al veel bezoek.  Deze nacht vingen we 7 vissen, variërend in gewicht van 19 tot 28 pond.

Dag 4: Woensdag

We waren alweer op de helft, we spraken de tactiek door en gooiden die avond nog een ruime 5 kg op de stekken. Ook werden mijn hengels verplaatst naar midden water. Ondertussen hadden we al 38 runs gehad. Het liep beter als verwacht. De ouders van mijn maat brachten ons nog wat zakken boilies en voedsel! Dit bleek hard nodig want deze middag kregen we 14 runs. Op een gegeven moment gingen 3 stokken tegelijk af. Ook kregen we nog 2 dubbelruns. Erg leuk allemaal hoor, maar het was af en toe erg hectisch met scheppen, fotograferen en uitvaren. Overdag voeren we uit met de bart smit boot, terwijl dit snachts gebeurde met de voerboot. Iedere keer dat we uitvaarden zagen we in het heldere water de karpers onder onze boot scharrelen. Dit was een erg mooi gezicht.

Een prachtige spiegel

We wisten de volgende reeks te vangen= 20-17-20-20-22-28-37-32-27-25-29. Erg interessant detail is dat we de 30er meestal direct na elkaar vangen. Zouden de grotere dus toch in groepjes trekken?
Er werd jammer genoeg ook weer een aantal vissen gelost. Meestal te danken aan de hectiek met dubbele aanbeten. Ook werd er nog door een gekke Franse karpervisser naast onze auto gestopt met de handrem. Deze kwam kijken en liep toen direct weer weg. Die nacht zijn we erg oplettend geweest want je weet het maar nooit. Snachts bleef het relatief rustig. We vingen nog 2 vissen en er zwom zich nog een vis vast in de boeien. Deze ben ik nog gaan losmaken met de rubberboot. Helaas had de vis de haak al gelost.

38 pond overdag

Dag 5: Donderdag

De laatste 24 uur van onze sessie gingen in. We zouden morgenmiddag rond het middaguur inpakken.  Er waren twijfels of we niet nog 1 nachtje zouden pakken op een ander water in de buurt. Ikzelf wou perse blijven zitten omdat het nu goed liep. Gelukkig wou mijn maat ook blijven zitten nadat ik hem duidelijk maakte dat we zeker nog wel een paar mooie vissen zouden vangen. Dit bleek een goede zet. Mijn maat ving een geweldige spiegel van 91 cm!! Die op een paar schubben na op 1 flank een spiegel zo groot als een halve appel had zitten. Dit was de absolute kers op de taart. Er werden een 20 tal foto's geschoten om hem er goed op te krijgen.

Nadat mijn maat een 33 ponder had gevangen!

Later die middag vingen we nog een two tone spiegel hoog in de 20 pond.  Achteraf gezien toch een goede zet om te blijven zitten. 9 van de 10 vissen die op de mat lagen liepen helemaal leeg van de boiliedrab.  Een erg goed teken. De middag uren vlogen om en toen was het alweer avond. Het zal rond 9 uur zijn geweest toen we de hengels opnieuw hadden uitgevaren. Ik ging wat rusten op mijn stretcher. Rond half 11 maakt Reinier mij wakker. “ Marc, Kom kijken, er is fik aan de overkant”. Ik stap mijn tent uit, en zie inderdaad een brand. Deze word binnen 5 minuten van klein naar groot. We bellen de hulpdiensten en die zijn er ook na 15 minuten.

Twotone

In mijn ooghoek zie ik een auto starten op de weg rechts. Dit vind ik erg verdacht. De auto komt met een rotvaart op ons afgereden en stop wederom met piepende banden naast onze auto. Er rennen  4 mannen de struiken in richting ons. De motor draaide nog van de auto. Dus wij waren direct voorbereid dat ze voor onze spullen kwamen.  Mijn maat stond al paraat met de honkbalknuppel (voor overdag honkbal te spelen haha). Ik had de werppijp in mijn handen. Gelukkig kwamen ze niet naar onze tenten maar gingen ze de brand aanschouwen. Nadat ze ons gezien hadden kwam 1 jongen van een jaar of 20 naar ons toe. Hij zei van alles tegen ons, toen kregen wij de indruk dat hij het had gedaan. Om een lang verhaal kort te maken, mijn maat heeft de volgende dag  een kleine 2 uur als getuige op het politiebureau gezeten. Opeens zijn de Franse gendarmes wel aardig, vorig jaar hadden we van dezelfde man een boete van 90 euro gekregen!

Mijn PB!

Die nacht werd er tot 3 uur 's nachts geblust. Ondertussen wisten we nog een paar mooie karpers te vangen tot  18.5 kg. De volgende morgen vrijdag werden de laatste 2 vissen gevangen. Nadat mijn maat terug was van het politiebureau werd er opgeruimd. We sliepen nog 1 nacht in het vakantiehuis en reden toen met een goed gevoel weer richting Nederland.

Uiteindelijk hebben we 63 runs gehad op 5 nachten. Ik verbrak 3x mijn PB.
We mogen terugkijken op een geweldige vakantie!