De emmer moet leeg (deel 2)

Dit is absoluut een vis. Nog een dreun en dan…. Valt de lijn slap!! NEEE hé! Al die ellende, dan toch euforie en dan…… Nou ja. Eén troost. Ik had beet. En zo snel al. Ik check nog even mijn haakje, maar die is nog vlijmscherp. Daar lag het niet aan. Hup die boot in en terug naar de stek om de rig op hetzelfde stuk neer te leggen. Nu op stand 5 weer terug varen, want als het zo snel gaat….. De hengel gaat weer op de steunen. Waker in de lijn. Maar nu blijft ie roerloos hangen. Ik wacht nog even, maar draai me dan vervolgens om, om hengel 2 in orde te maken. PIEP. Ik draai me snel om en zie de waker strak tegen de hengel plakken en de top trilt. Ik hang direct in de hengel, maar lazer bijna achterover van het schiereiland af, want de vogel is alweer gevlogen. Verdorie...

Ik vis met korte soepele onderlijntjes van 10 centimeter met een maatje 8 en rechte punt. Ik hoop door nu  een klauw-haakje er aan vast te knopen dat het nu wat beter gaat. Het is januari en het vriest, maar kreeg al wel duidelijk karperbeet en die verspeel ik beide. Dit is niet goed voor het vertrouwen. Miniboilietje aan de klauwhaak en daar gaan we weer. Dit keer blijf ik op de waker gefocust en ga verder met de 2e hengel want ook daar moet braid op. Het duurt nu een kwartier, maar dan… kloenk, piep, hangen!! Ik loop weer naar achter en de hengel plooit zich dubbel. Wat een slappe…. Maar nu komt er wel een mokkende karper mee uit zijn hol. Ik voel door de gevlochten lijn en de slappe hengel de vis met z’n kop schudden. Gelukkig kan ie het  lood niet gebruiken om de haak uit zijn bek te schudden, want ik gebruik de super-savety-loden van JRC.  Deze komen na de eerste goede prik en kopschudden los. De rig schuift met een groot oogwartel vrij over de hoofdlijn. Stel dat onverhoopt de lijn waar dan ook breekt, dan zal de vis altijd alleen ’t rigje in zijn bek overhouden en die haak zijn ze 9 van de 10 keer zo weer kwijt. Dit is in mijn ogen de beste safety-rig. Een soort helicopter-systeem, maar dan door Roelof Schut gemaakt tot een killer-inline prikker. Perfect. Veilig en doeltreffend. Vergeet die loodclips nu maar. Ik vind dat ze verboden moeten worden.

Camera in de tent, want het ijzelt
Foto: Tom Lenters

Wat heeft de vis aan een stuk lood wat uit de clip gaat als dat stuk lood ergens vast komt te zitten? En als dat al gebeurt, heeft hij altijd nog een stuk voorslag, leader of 100 meter draad achter zich aan hangen, wat overal achter kan blijven hangen. Denk na. Ik zou niet kunnen slapen, als mijn zoiets zou overkomen. Dit lood of het PB-systeem van Martin en Koen, zijn naar mijn idee het veiligst. Maar genoeg gepredikt, mijn punt is overduidelijk, dacht ik zo.

Er bonkt iets aan de andere kant van het water en het is niet blij! En belangrijker voor mij is, dat hij blijft bonken. Het klauwhaakje was blijkbaar een goede zet. Ergens halverwege blijft de vis af en toe ergens in hangen en schiet dan wel weer los. Waarschijnlijk zijn dit oude wierbedden, want ik had er ook al een tros van aan mijn lijn hangen na die 2 losschieters. Ik besluit om geen risico te nemen en spring in de boot. Pas boven de vis gekomen zet ik weer vol druk. Langzaam maar zeker komt er een baal wier naar boven, maar ik zie er ook een grote witte vlek tussen zitten. Ik steek het net diep in het water en hijs zo de hele baal in 1x omhoog. YES!! De eerste is binnen. Op de kant gekomen zie ik dat er een mooi goudkleurige spiegel tussen het wier ligt. Na het wegen en foto’s maken laat ik de 14 kg wegende spiegel weer zwemmen. Ik ben zo blij als een kind!. Het is al donker geworden als ik de hengel naar de overkant vaar. Secuur drop ik de rig in het karperhol en vaar weer terug. Het is bitterkoud en stiekem hoop ik geen beet meer te krijgen. Ik ben kapot. Niet zo gek natuurlijk. Bovendien rammelt mijn maag al een tijdje, want ik ben nog niet aan het eten toe gekomen. Fishing in on my mind en dan vergeet je een aantal zaken om je heen. Eten en slapen in dit geval.

TIP; doe je accu's in een piepschuimen bak
Foto: Tom Lenters

Het pannetje gaat op de brander en ik keer een blik Struik om in de pan. Het warme prakkie gaat er snel in en hoewel het pas 18.00 is, val ik in een diepe slaap en wordt pas weer wakker als ik in de ochtend buiten over het grindpad een auto hoor aankomen. Het is Annet met een verse baquette. Pas nu dringt het tot me door dat ik ook geen beet meer heb gehad. Niet zo verwonderlijk, het is bekend dat de vissen in de winter meestal maar een paar uur azen. Maar goed ook want ik heb ondanks de kou buiten goed geslapen. Dankzij een goede slaapzak en het matras natuurlijk. Annet vertrekt weer na mijn verhaal te hebben aangehoord en ik draai de enige hengel binnen.  Geen bijzonderheden en na de boilie te hebben ververst vaar ik weer naar de overkant. Daar voer ik eerst weer wat kruim en mini’s om vervolgens de rig te laten zakken. Het is 9.00 en de verwachtingen zijn hoog. Toch gebeurt er nog niets. De 2e hengel gaat nu ook naar de overkant en beland 50 mtr verderop ook onder de kant in een hol. Nog wat kruim erover en terug op de kant leg ik hem op de steunen.

Ik laat me de baquette  smaken en geniet volop van de rust. Ik ben ZENNNNNN. In de stoel van de therapeut; “ moeder natuur”. Na het eten en de koffie begint er wat te borrelen en het wordt tijd dat ik het toilet op zoek. Nou ja toilet?? Een hok met wel een pot en bril, maar verder wil ik niet weten waar mijn struik-menu blijft. Het dient met een emmer water uit het meer te worden weggespoeld. Maar ik zie dat alles bevroren is, dus dat word ouderwets een kuiltje graven… half 12 en uit het niets klinkt er voor mijn voeten een piep. De waker staat weer tegen de hengel en de top buigt vervaarlijk door. Het is weer de linker hengel en snel loop ik weer achteruit met de hand op de spoel. Het is raak en goed ook! Dit keer voel ik geen kopschudden, maar een lompe massa. Heel kalm kan ik de vis van de kant weg trekken. Als ik een meter of 20 heb opgespoeld, stap ik in de boot om de vis op het wijd af te drillen. Deze begint nu wakker te worden en als ik boven hem ben, gaan we ineens weer richting de takken! Dat laten we dus niet gebeuren en ik zet mijn hakken in de grond. Of toch maar de elektro in de achteruit  ;-). Dit lukt aardig maar de hengeltop tikt bijna het handvat aan, zo krom staat hij. Lekker drillen dit zeg!! Pffffff  De karper draait gelukkig en komt dan verrassend snel omhoog. Op het moment dat hij weer wil duiken druk ik het net onder hem en hij zit er al in! De armen gaan ook al uit het even slappe net en de vis gaat met de neus vooruit naast de boot mee naar de stek. Er was al een tijdje een donkere lucht, en nu begint het zelfs te sneeuwen. Dit was nog wel één van mijn wensen op de “bucketlist”. Een foto van een karper in de sneeuw. Heel veel sneeuw is het nóg niet. Er komen namelijk berichten vanuit Nederland dat vanwege de sneeuwoverlast veel wegen weer vast staan. Hier valt het op dit moment nog wel mee.

Winter wonderland
Foto: Tom Lenters

De spiegel is een mooie die goed in zijn vlees zit en de eerste 30er is een feit. De vis gaat snel terug en ik vaar de hengel weer uit. Strooi nog wat lekkers in één of andere hoek. Het wachten duurt tot een uur of 1 voordat ik een enkele piep krijg. Dit maal is het de rechter en ik moet er snel bij zijn want de hengel wordt bijna uit de steunen getrokken. Beheerst trek ik de hengel weer hoepeltje rond en stap weer naar achteren om de vis uit balans te trekken. Met veel tegenzin komt ze mijn kant op. Ondanks de keiharde beet, komt de vis vrij makkelijk mee. Aan de overkant zie ik een kolk dus de vis zit al bovenin. Waarschijnlijk zal dit wel een wat kleinere zijn. De vis komt mokkend in de bovenste waterlaag naar me toe. Hier hoef ik niet de boot voor in en met 5 minuten ligt er dan ook een kleinere spiegel in mijn geleende net. Het klauwhaakje gaat er simpel uit en ze kan gelijk retour. De hengel gaat weer mee de boot in en zo varen we weer heen en weer.

Ik weet wel zeker dat de accu dit niet heel lang gaat volhouden. Door de constante vrieskou loopt hij ook nog eens sneller leeg dan normaal. Ik heb hem wel in een piepschuimen kist zitten. Dit helpt aardig goed. Maar na 2 dagen geregeld heen en weer varen en natuurlijk de eerste dag verkennen, is de accu leeg. Van Annet kan ik een andere lenen en ze legde mijne aan de lader. Fijne service!!! Het wordt alweer snel donker en na nog een kleine vis op de rechter te hebben gevangen, is het weer stil. Ik mag niet klagen, 2 dagen, 4 vissen. Het water is nagenoeg 0 graden. Na het eten neem ik nog een Jägermeister en ga dan weer slapen. In de nachtelijke uren lig ik even wakker want ik moet plassen. Als ik mijn hoofdlamp aanzet en naar buiten , blijkt alles wit te zijn! Het heeft flink gesneeuwd. Ik maak een mooi geel figuurtje en hoor ineens aan de andere kant van het schiereiland in het pikkedonker een enorme plons. Ik schijn die kant op, maar zie natuurlijk niets. Maar na een minuutje komen er wel golfjes aan de kant. Dit was GROOT!!! Hier ga ik morgenvroeg zeker even naar kijken. Het blijft stevig sneeuwen en als ik in de ochtend wakker wordt is de wereld wit. Er ligt zeker 10 cm sneeuw. Na het ontbijt, draai ik de hengels binnen en stap ik in de boot. Op naar de plek waar ik de plons had gehoord. Dit is nog een beste plas om te verkennen maar toch stuitte ik al vrij snel met meer geluk dan wijsheid, op een grote grindplaat. Hier staat ook maar 2 meter water. Het is 30 meter uit de kant. Hier laat ik wat boilies te water en vaar terug om een hengel op te halen. Ik probeer de plaat te onthouden aan de hand van de bomen aan de kant en de bomen links van mij van het eilandje. De rechter stek geef ik op omdat daar 2 kleinere vissen afkwamen. Ik heb nu maar 2 hengels tot mijn beschikking helaas. Gelukkig vind ik snel de plaat weer terug en leg mijn rigje er neer. De steunen worden omgedraaid en zo staat er voor mijn tent een aparte opstelling.

Ik kan mijn geluk niet op. de 5e 15kg plus!
Foto: Tom Lenters

Eén hengel naar links en daarnaast de hengel in precies de tegengestelde richting naar rechts. Het duurt alweer wat langer voordat ik weer pas beet krijg. Maar de linker stek geeft me wederom een fantastische 30er. Ook deze spiegel zat weer strak in zijn vel. MJAM. Daarna volgt er nog een wat kleinere vis. Na een uur ben ik dik tevreden. Aan de andere kant van het schiereiland blijft het voorlopig stil. Op de grindplaat kwam ik wel geteld 1 vissymbool tegen op ’t vis-vinderscherm. ’s Avonds lig ik alweer snel in mijn slaapzak want het blijft bitterkoud. Rond 22.00 krijg ik een knaller van een run! Ik strompel halfslapend uit mijn warme nestje en zie dat het de hengel is die op de grindplaat lag.

Ik grijp de hengel van de steunen en breng hem omhoog, maar deze zwiept weer naar voren! Het lijkt wel of ik de TGV naar Parijs heb gehaakt! Mijn hemel! Wat is dit? Na een meter of 20 door de slip te zijn geraast met de hengel in de plooi, komt er een eind aan de sprint en kan ik zelfs wat meters terugwinnen. Het duurt een kwartier voordat de vis eindelijk bij me in de buurt zit. Al die tijd leek het of er een zak zand aan de hengel hing. Nu zijn dit niet de stevigste hengels maar ik merk wel dat ik iets groots heb gehaakt. Ik begin stiekem al te hopen dat mijn PR eraan gaat. Kolken schijnen nu voor mijn voeten en als ik goed in het water schijn,  zie ik een enorme vis. Echter… dit is geen karper!! SHIT, het zal toch niet waar zijn?? Er zwemmen er hier 4 van en uiteraard 1 ervan heeft mijn miniboilie gevonden. Het is een steur van 176 cm. Prima, dan hebben we dat ook maar weer gehad. Ik vind het maar niets. Meerval, graskarper en steur. Geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik kom hier voor karper!

De steur die me de dril van mijn leven gaf
Foto: Tom Lenters

Na een foto op de mat, mag deze dinosaurus weer retour. Ik laat de hengel op de kant want de afgelopen nachten bleef het toch stil in de karperhollen. Ik besef dat die ene plons, en dat ene vissymbool op de visvinder, die steur waarschijnlijk was. Het wordt alweer woensdag en dit maal vertrekt de rechterhengel die ik weer terug heb gelegd onder de takken. Nu is het wel een dikke vis. De spiegel die ook niet veel schubben heeft, zwemt zich nog wel even vast, maar na een ritje in de boot kan ook deze 30er geland worden. Weer een fantastische foto in de sneeuw, wat een droomsessie. Wie had dat gedacht?  ’t Water is ijskoud, er ligt een dik pak sneeuw en ik vang de sterren van de hemel. Van Annet hoorde ik dat er zelfs in de herfst niet zo goed gevangen was. Zo zie je maar weer. Als je goed zoekt en je vind de pot met gouden spiegels…. Ik prijs me rijk. Als klap op de vuurpijl vang ik nog een lange vis over de 15kg. Waarschijnlijk een mannetje?? De foto’s moeten met de camera in de tent worden genomen, want het ijzelt nu alweer. Snel een kiekje en rap weer terug. Dit leek me niet goed voor de vis. 1 van de kleinere vissen had 3 happen uit zijn lijf en kop. Dit had ik nog nooit gezien. Ik denk dat dit door een aalscholver is gebeurd? Een andere verklaring heb ik er niet voor. De wonden zagen er wel goed uit, gelukkig  geen rottigheid.

Een droom komt uit. een dikke vis in de sneeuw

Het was de bedoeling om tot zaterdag te blijven, maar als ik donderdag in de ochtend uit de tent kom is de plas al voor de helft dichtgevroren en liggen de lijnen vast in het ijs. Ik probeer met de boot de lijnen ijsvrij te maken om een eventuele run mogelijk te maken. Maar ik voel het ijs onder de boot schuren en ik vind het maar niks. Bovendien zitten binnen de kortste keren de lijnen weer vast. Dit schiet niet op. Het is mooi geweest. Ik heb 3 dikke 30ers gevangen en 2 bijna 15kg vissen en een handvol 20ers. Het wordt tijd om terug te gaan naar huis. Ik bedank Annet voor de uitstekende service en gastvrijheid en beloof zeker nog eens terug te komen¸ uiteraard in de wat koudere periode!