Domaine de la valee

De eerste Franse vistrip die Erwin en ik samen beleefden liet één ding achter. Volgend jaar weer!
Destijds hebben we gevist op le val dore. Een complex van kleine wateren in Normandie. Daar hadden wij een geweldige tijd en beide vingen we een nieuw pr (zie verslag op de site).  Na dit succes besloten we vorig voorjaar een wat  groter water uit te zoeken. Na een avond selecteren boekten we een stek op het 50 ha grote Domaine de la Valee. Een prachtig water met een geweldige omgeving.

De stekken zijn ruim opgezet en er is een mogelijkheid om op een eiland te bivakkeren.  Deze stek had onze voorkeur. Vanaf dit punt hadden we de mogelijkheid om zowel in een baai als op het wijd te vissen. Tevens mochten we een boot gebruiken voor het selecteren van geschikte stekken en het uitvaren van het aas. Bij Zunnebeld in Zwolle werd aas en voldoende reserve materiaal aangeschaft. We waren er klaar voor!

Eenmaal aangekomen op Domaine de la vallee, ook wel Horselake genoemd, stond de beheerder ons al op te wachten. De beste man heeft ons rondgeleid en in de kantine kregen we een dieptekaart te zien en wat foto’s van een aantal enorme buffels. Vol goede moed vertrokken we in een afgeladen boot richting het eiland. Nadat alle spullen een plaats hadden gekregen kon het verkennen van onze stek beginnen. We kozen er voor om de eerste nacht diverse technieken toe te passen en te kijken wat er zou gebeuren. De eerste nacht bleef behalve hoosbuien, vrij stil.

Echter na een bak koffie in de morgen begon het feest. Binnen enkele uren kwamen er diverse vissen op de kant en zelfs een double strike was ons deel. Het waren kleine spiegeltjes die onlangs waren uitgezet. Prachtige vissen die behoorlijk weerstand gaven. De tweede dag bracht fantastisch weer. We praten veel over hoe geweldig en rustig het hier wel niet was en regelmatig vingen we leuke karpertjes. Na de 3e dag was het nog steeds kleine vis die we vingen. De spiegeltjes melden zich alleen overdag en met name onder de eigen kant. Hierdoor werd het niet vervelend maar we komen naar Frankrijk niet alleen voor de kleine karper. We kozen ervoor om niet meer te voeren op een aantal hengels. Dit resulteerde in een run van een grote vis.  Yes hangen…..Shit, vast! De lijn schuurde duidelijk voelbaar langs de takken en na een versnelling van de karper was het over, Balen!

Tijdens kapwerkzaamheden hebben ze alle bomen het water in laten vallen. Niet handig voor ons. Na nog een aantal vissen die we in de takken en bomen kwijt raakten hadden we het even gehad. We besloten eens in een baai achter onze stek te gaan kijken. Hier konden we diverse 30+ karpers zien zwemmen. Een prachtig gezicht in het heldere water. Ik voerde een handje maïs en al snel stond ik machteloos te kijken hoe deze buffels het maïs opzogen. Vissen hier was onmogelijk door de tientallen bomen die in de baai lagen. Er was niet één karper die het in zijn hoofd haalde buiten hun beschutting te komen. Uiteindelijk wisten we nog een mooie graskarper van 24 pond te vangen.

Uiteindelijk wisten we nog een mooie graskarper van 24 pond te vangen

Tussendoor melden zich vele spiegeltjes op de pen. Dit waren geweldige gevechten op een 1,5 pond penhengel.  De week was snel voorbij. Met net geen 100 karpers hebben we het enorm naar onze zin gehad, misschien nog wel meer als het jaar ervoor. Tevreden keerden we terug naar Nederland. Ooit willen we eens terug naar dit water, hopelijk zijn de spiegeltjes dan lekker gegroeid en is het water vrijgemaakt van de grootste obstakels.