Een andere meter

Fietsend naar school bedacht ik me dat ik diezelfde middag wel eens een hengeltje kon gaan uitgooien. In tegenstelling tot de meeste dagen in deze juni maand was het eens mooi weer en dat beloofde veel goeds. Snel werd er een appje naar het thuisfront verzonden met de vraag of ze de accu aan de stroom wilden leggen, zodat ik gebruik kon maken van de voerboot. Nadat ik klaar was met school snelde ik me naar huis om daar mijn spullen bij elkaar te pakken.

Eenmaal aangekomen aan het water liep ik een globaal rondje rond de plas opzoek naar vis. Tot mijn spijt kon ik niet veel spotten en ging ik op mijn vertrouwen af. De eerste hengel viste ik met een multi-rig, deze werd voorzien van een felle pop-up. Nadat ik de rig in de boot had gelegd gooide ik er wat verkruimelde boilies bij. Doordat de boilies verkruimeld zijn komt er meer attractie vanaf en ik hoopte dat dat een aanbeet kon forceren. De tweede hengel werd iets verder uitgevaren en op een interessante diepte gelegd. Een zeer kort rigje in combinatie met een ouderwetse knikker moest het gaan doen. Verder voerde ik halve boilies bij, wanneer je over een boot beschikt zijn halve boilies echt een aanrader! De smaak komt zo veel sneller vrij en dat levert je alleen maar meer instant vis op.

De hengels lagen 'on point'

Na een half uurtje arriveerde er een vismaat. Na wat visserspraat liep hij ook een rondje om het water. Hij kwam na een kwartiertje terug met de informatie dat er in een afgelegen hoekje veel vissen lagen. Dat kon ik niet zomaar aan me voorbij laten gaan en dus haalde ik de pop-up hengel uit het water. De andere hengel liet ik liggen. Mijn vismaat vroeg nog: “Sam, haalt je ontvanger dat wel?” “Jaja tuurlijk haalt die dat” antwoordde ik terwijl ik in mijn hoofd al bij de vissen in de hoek zat. Gelukkig ligt dit water nogal afgelegen en daarom was ik ook niet zo bang dat mijn hengel gestolen zou worden. Nadat we na 10 minuten geen reactie op de pop-up hadden gekregen hoorde ik een portier dichtgeslagen worden. Ik nam het zekere voor het onzekere en haastte me naar de eenzame hengel. In een oogwenk zag ik dat hij er gelukkig nog stond. Toen ik nog eens beter keek zag ik dat de hanger strak tegen de beetmelder stond! Ik snelde me naar de hengel en ja hoor, vis! Wat had ik een geluk zeg! Na een leuke dril kon ik het net onder de vis schuiven. Het was geen slagschip maar op dit water ben ik met alles wat zwemt blij! Uitgezonderd voor brasems natuurlijk…

Nadat de foto’s waren gemaakt en alles weer op zijn plaats lag stond ik er weer alleen voor, de vismaat was vertrokken en met hem het slechte weer (kan toch geen toeval zijn). Sluierwolken maakte plaats voor een heerlijke zomerzon en dat is toch iets unieks anno 2016.

Een prachtvis

Wat volgde was een uur of 3 waarin ik veel activiteit zag, maar helaas konden ze de weg naar mijn haak niet vinden. Net toen ik dacht dat het niets meer ging worden werd mijn hengel uit de steun gerukt. Het was alsof mijn hengel een veertje was, dat door een rukwind wegvloog. Atletisch als ik ben sprong ik mijn hengel na en kon ik hem nog net op tijd pakken. Ik liep meteen achteruit om de vis bij de obstakels weg te houden. Na een paar angstaanjagende minuten zat hij gelukkig op openwater. Toen ik door het heldere water een schim van de vis zag was ik vastberaden om hem te landen. Ik had het nog nooit zo moeilijk met een vis onder de top, elke mogelijkheid die hij had gebruikte hij om het me zo moeilijk mogelijk te maken. De broek werd opgestroopt en half in het water begeleidde ik de buikschuivende vis het net in.

Eenmaal op de mat schrok ik me een hoedje, mijn mat is 108 cm groot maar deze vis nam hem bijna helemaal in beslag. Mijn eerste meterschub was een feit en daar was en ben ik ontzettend blij mee! Dat is eens iets anders dan een meter bier die ik in tegenstelling tot deze schub wel vaker “gevangen” heb. Het gewicht is bij zo’n vis slechts een bijzaak. Alleen die staart laat menig karpervisser, waaronder ik zelf, watertanden!

Wat een pronkstuk

In de mooie avondzon werden er wat foto’s gemaakt en daarna mocht dit gevaarte weer de diepte in. Ik had me geen mooier begin van het zomerseizoen kunnen wensen. Hopelijk krijgt dit nog een vervolg en zie ik jullie gauw weer!