Een dagje pennen met Hans van den Brink

Het is in het najaar van 2014 als de hengelsport en visboten beurs weer voor de deur staat. De hengelsport en visboten beurs in Utrecht is ieder jaar weer een groot succes en veel mensen kijken hier ook enorm naar uit. Op deze beurs zijn veel topvissers uit Nederland en België ieder jaar weer aanwezig. Topvissers die advies geven en graag hun enthousiasme overdragen aan andere beginnende of gevorderde vissers. Één van die topvissers draagt de naam Hans van den Brink. Een bijzondere man met een bijzonder stukje vissers talent. Tegelijkertijd een zeer toffe gast en toevallig een goede vriend van me. Helaas kwam het er meer niet dan wel van om samen te vissen, dus werden op de beurs plannen gemaakt en moest het er maar eens van gaan komen.

Het najaar van 2014 zou gebruikt worden om eens een sessie op snoek te doen met dood aas. Wegens omstandigheden kwam helaas die mogelijkheid niet en moesten we het verschuiven naar voorjaar 2015. De karperbeurs in februari stond inmiddels al heel dicht voor de deur, en besloten we op de beurs maar eens afspraken te gaan maken. Onder het genot van een bakkie op de beurs werd een datum geprikt. Donderdag 12 maart moest hem gaan worden. Zo gezegd zo gedaan, en voordat we het wisten was het afgelopen donderdag alweer zover. Wat gaat de tijd toch snel!

Bevroren voeten en auto ruiten krabben

Als Hans in alle vroegte bij mij thuis arriveert is het pas 07:00 uur in de ochtend. Het is nog erg vroeg en aan de buitentemperatuur is het ook goed te merken dat het mooi voorspelde weer nog eventjes op zich laat wachten. Langzaam maar zeker wordt het iets lichter en doet het zonnetje zijn best om er een beetje door te komen. Toch ondanks dat het zonnetje er door is moet ik mijn auto ruiten nog krabben. Mooi weer betekent vaak heldere nachten, en dat is goed te merken ook. We besluiten eerst op ons gemak een bakje koffie te drinken en het strijdplan van vandaag te overleggen. Nadat we alles besproken hebben besluiten we op pad te gaan. Eenmaal aangekomen bij het water is alles nog angstvallig stil. Geen teken van beweging of ook maar iets dat er op wijst dat er vis aanwezig is. We gaan het zien….

Lage betonnen bruggetjes zijn in het vroege voorjaar vaak erg goede stekken voor de ‘pen’

Een zeer snelle 1-0

Als we zijn aangekomen bij de eerste stek maak ik snel mijn hengel in orde. Stel het pennetje scherp af en monteer twee korreltjes maïs op de haak. Mijn oh zo vertrouwde pen montage moet het weer gaan doen. Met alle zorgvuldigheid laat ik het aas zakken vlak achter de peiler van het lage bruggetje. Het zeer subtiel uitgebalanceerde pennetje gaat voorzichtig staan en geeft mij de bevestiging dat de maïskorrels zijn aangekomen op de bodem. Niet veel later wiebelt het pennetje iets heen en weer. Een teken dat er iets gebeurd in de buurt van mijn aas. Net als het pennetje weer volledig stil ligt steekt hij ineens op en glijdt vervolgens langzaam in het troebele water weg. Ik zet de haak met een krachtige beweging en vrijwel direct geeft de vis een enorme stofwolk van de bodem af in het water. Die was duidelijk vol vertrouwen aan het azen en weet totaal niet wat hem overkomt. De kleine rakker doet zijn uiterste best om weg te blijven van het landingsnet maar delft uiteindelijk toch het onderspit. Binnen 10 minuten de eerste vis is in elk geval al van de nul af. Die pakken ze ons niet meer af!

Een klein maar mooi schubje liet zich foppen door de scherpe montage!

Hans zijn beurt!

Als de kleine schub zorgvuldig op de foto is gezet mag hij weer terug in zijn leefomgeving. Met een krachtige staartslag laat hij duidelijk merken dat hij wel genoeg had van het poseren voor die grote lens. Maar goed, iedere vis moet natuurlijk wel even mooi worden vastgelegd. We besluiten de stek maar even met rust te laten en kiezen voor eventjes een ander strijdtoneel. Daar aangekomen duurt het niet lang voordat Hans zijn aas laat zakken op een prachtig ogend stekje. Even later staat hij ook al met een kromme hengel. Ik denk nog dat hij beet heeft, als ik niet veel later tot de conclusie kom dat hij de hele wereld er aan heeft hangen. Jammer maar helaas. Voor de rest blijft het op deze stek angstvallig stil en dienen we op zoek te gaan naar de volgende stek. We kiezen terug te gaan naar de stek waar ik ongeveer een uur geleden het schubje vandaan toverde. Dit blijkt een goede keuze te zijn. Als we terug komen op de stek zien we overal aasbelletjes onder de brug. Hans positioneert vervolgens nauwkeurig zijn pennetje. Bijna meteen als zijn pennetje gaat staan zakt het weg de diepte in. Uit een reflex mept Hans de haak vast en helaas kort erna lost de vis.

Hans zijn stok wordt tot het uiterste getest!
Foto: Thimon Dokter

Bij het ckecken van de haak ziet Hans dat het onderlijn materiaal zich heeft ontdaan van de hoofdlijn. Mega hard balen! Een vis met een haak in zijn bek. Pech! Dat zien we liever niet, maar is helaas nu toch de werkelijkheid. Dan maar weer een nieuwe poging wagen. Hans monteert snel weer nieuw materiaal en positioneert alles weer met precisie op de juiste plek. Ook dit keer duurt het niet lang voor zijn pennetje aan de wandel gaat. Deze keer is het wel goed raak en de vis laat overduidelijk niet met zich sollen. Sterker nog… hij heeft een appeltje te schillen met Hans en test zijn hengel tot het uiterste. Laat Hans nu voor de tweede keer vreselijk pech hebben en de vis lossen. De haak heeft zich niet goed genoeg gehouden en is helaas losgeschoten. Wat een pech! We zitten allebei verbijsterd te kijken naar een nog kolkend stukje water vlak onder de kant. Dat was een dikke vis! …. Zucht.

3 keer is scheepsrecht!

Toch zijn Hans en ik optimistisch ingesteld. We vissen ook na dit pechmoment stug door. We laten ons immers niet afschepen door pech maar zien het eerder als een leermoment. Misschien toch ons materiaal moeten checken? Iets langer wachten met aanslaan? Je zult het na die tijd nooit te weten komen. Des te beter is het om er voortaan beter over na te denken. Zo voorkom je eerder pech momenten of onnodige fouten. Met die gedachten in het achterhoofd proberen we opnieuw om beet te krijgen. Niet veel later zakt het pennetje van Hans wederom weg. Dit keer is het weer goed raak en verschijnt er een lach op het gezicht van Hans. Ik kom ondertussen snel aangerend met het schepnet en de camera. Gelukkig niet veel later dirigeren we de vis het net in en is nummer 2 een feit. Toch allebei in elk geval een vis vandaag!

Hans met een prachtige graskarper van midden in de 90 cm!
Foto: Thimon Dokter

Na het fotograferen en meten mag ook deze graskarper weer terug in zijn leefomgeving. We zijn blij en opgelucht dat we in elk geval allebei een vis hebben vandaag. We proberen nog op een paar stekken een vis aan de schubben te komen. Echter denken de karpers er zelf heel anders over en krijgen we het niet meer voor elkaar om nog ergens beet te krijgen. We besluiten ’s middags dat het ook mooi is geweest en pakken we onze spullen bij elkaar. Het mooie zonnetje heeft inmiddels plaats gemaakt voor een wolkendek en een guur windje. Het is mooi geweest. De buit is binnen en we gaan gelukkig niet met een blank naar huis. het resultaat had misschien iets beter gekund… als we die twee kostbare vissen niet hadden verspeeld. Maar goed, daar hebben we uiteraard revanche voor. Die gaat er dan ook binnenkort zeker komen! Het was een mooie, gezellige en leerzame dag. Uiteindelijk draait het daar toch voornamelijk om.