Een gesloten hoofdstuk

Het is begin 2016 als ik voor het eerst aan het water sta. Ik heb het water vaak zien liggen omdat het bij mij in de buurt is, alleen nooit heb ik moeite gedaan om er te vissen, tot vandaag. Ik ben samen met mijn broer en broertje op pad, voornamelijk om eens te kijken en de sfeer te proeven. Snel worden alle hengels klaargemaakt en ingelegd, maar helaas, de eerste keer eindigt in een blank. Ik heb nog geen enkel idee waar ik moet zijn, hoe ik moet vissen en wat het bestand is, toch trekt het water me en besluit ik er vaker te gaan vissen.

Het betreffende water is een put van een paar hectare met daaraan vast een groot slotenstelsel. Omdat het op een put vaak al snel lastig wordt zonder boot, heb ik iemand die aan het water woont gevraagd of ik af en toe de boot mag lenen. Ik ken die mensen een beetje en het was geen enkel probleem.

Een sfeervolle stek

Al snel vis ik er mijn eerste sessies. De eerste zijn visloos totdat ik op een middag heel rustig wat rondjes over het water roei en ik wat hele kleine belletjes in een rietkraag omhoog zie komen. Het duurt dan ook niet lang voordat ik mijn hengel er op leg, in de loop van de avond is het zover. Net voordat ik wil opruimen krijg ik een aantal piepen. Ik pak de hengel en al gauw komt midden in de winter de eerste vis van dit water bij mij op de kant. Ik ben dan ook erg blij dat ik hier in de loop van de tijd mijn eerste vissen begin te vangen. De eerste keren aan het water spreek ik een paar vissers, hierdoor begin ik een beeld te krijgen van het bestand dat er zwemt. Een paar vissen trekken mij enorm, met in het bijzonder een grijze geblokte spiegel. Steeds weer als ik aan deze vis denk speelt er zich een droomscenario in mijn hoofd af, ik met deze vis, in het water en tussen het riet.

Het jaar 2016 is snel voorbij. Ik heb ondertussen op veel andere wateren gevist en half november is het tijd om hier terug te komen. Een aantal sessies vis ik met mijn broertje, iedere keer weer komen er mooie vissen op de kant. De temperaturen gaan daarentegen steeds verder omlaag, maar omdat het water ongeveer 13 meter diep is duurt het wel even totdat het water echt is afgekoeld. Begin januari ligt het dan toch echt stil met de vangsten. Stug vis ik alleen een aantal nachten weg. Tot begin maart zit er maar één sessie tussen waarbij er drie vissen op de kant komen, de andere nachten blank ik. Ik besluit hierdoor ook om er te stoppen en er het aankomende najaar weer terug te gaan.

Genieten!

Het voorjaar is voorbij en de zomer is in volle gang. Omdat het normaal redelijk druk is op het water vis ik bijna alleen de koudere maanden. Ik heb echter het idee dat het redelijk rustig is en wil toch weer een aantal pogingen wagen. Aan één kant van het water wordt nog wel gevist en ik hoorde dat er erg slecht gevangen werd. Juist om deze reden besluit ik om de andere kant van het water te gaan bevissen. Om de kansen nog groter te maken heb ik eerst mijn stek twee dagen voorzien van wat boilies, om er uiteindelijk op te gaan vissen. De nacht verloopt rustig met één mooie schub. Tegen het middaguur, wanneer ik net wil gaan opruimen, vliegt mijn hengel er vandoor. De rod pod die op de steiger staat begint te verschuiven, maar gelukkig kon ik de hengel op tijd. Snel de boot in, wat ik met bijna iedere vis doe omdat op deze stek veel struiken voor de kant staan. Na een leuke dril weet ik de vis te scheppen en zie ik dat het om één van de betere vissen uit de toplaag gaat. Mijn maatje Frank, die er toevallig was, maakt een paar foto’s en de vis kan weer terug.

De week erna is het plan hetzelfde. Eerst een paar dagen de stekken van voer voorzien om daarna weer een nachtje vissen. Omdat mijn fietskar kapot is gegaan, wil mijn moeder me wel brengen met de auto. Als ik op de stek kom zie ik iemand op de stek zitten die ik aangevoerd had. Iets dat erg frustrerend werkt, maar je doet er helaas niets tegen. De andere stek van het water was nog wel vrij, maar toch wil ik eerst bij een ander water kijken. Terwijl ik daar een rondje loop voelt het toch niet goed en besluit ik maar de andere stek van het water te pakken. Niet veel later kom ik weer terug bij het water en zie ik aan de overkant iemand in een groene broek staan, het kan niet anders, dit is een karpervisser. Snel met de boot er naartoe, een praatje gemaakt en uiteindelijk strijken we naast elkaar neer. Gelukkig voor mij heeft hij interesse in de andere kant van de stek en kan ik mijn hengels in het riet kwijt. Een kleine 20 meter naast de aangevoerde stek kan ik alsnog een hengel te water laten. Wel besluit ik dat het hier voorlopig weer de laatste nacht is, omdat het simpelweg toch te druk is.

Als we tot midden in de nacht buiten aan het praten zijn met een andere vismaat die kwam kijken, zien we aan de overkant allemaal lampen heen en weer gaan. Het is vrijwel zeker dat de man aan de andere kant van het water vis heeft, dus besluit mijn maat om poolshoogte te gaan nemen. Omdat hij er al even is, bel ik hem en vraag wat hij heeft gevangen. Het bleek een grote spiegel te zijn. Ik dacht vrijwel zeker dat het om mijn target ging, waar ik flink de balen van had. Helaas net buiten de pot gepist, maar ja ook dat is vissen.

Het is al diep in de nacht als we nog steeds buiten staan. Ineens gaat vanuit het niets ook mijn hengel af. Drie losse piepen en een hanger die bovenaan stil blijft staan. Ik stap snel de boot in omdat mijn hengels een stukje het water instaan, en ik zo gelijk richting de vis kan gaan. Terwijl ik naar de vis ga twijfel ik nog…“is het wel karper?”, maar direct geeft de vis weer een paar bonken. Als ik boven de vis kom zie ik een schim naar boven komen. Ik zie het al gelijk, dit is hem, de grijze spiegel! Bomvol adrenaline weet ik binnen een paar tellen het net onder de vis te schuiven. Een enorme ontlading, ik kan het wel uitschreeuwen, hier is die dan, de grijze geblokte spiegel. Het was dus toch een andere vis die de visser aan de overkant ving. Omdat het inmiddels al diep in de nacht is, stop ik de vis in de bewaarzak om de volgende ochtend foto’s te maken.

Wat een gave vis!

De volgende morgen staat Frank al vroeg bij de tent om foto’s te schieten. De zak wordt op de kant gehaald en na het wegen blijkt het om mijn Nederlandse PB te gaan. Eerst schieten we een aantal foto’s op de kant, om vervolgens het water in te stappen. Het droomscenario dat al zo lang door mijn hoofd  spookte, wordt nu werkelijkheid. De vis gaat in de weigh sling het water in, en ikzelf schuif er in mijn waadpak achteraan. Als de instellingen van de camera goed staan rits ik de sling open. Ik haal de vis eruit en terwijl hij op de kant zo rustig was, begint hij als een gek te spartelen. Zo hard dat ik hem niet kan houden en de vis weet te ontglippen. Weer een enorme frustratie en een dubbel gevoel. Maar één ding is zeker, de vangst kan me niet meer worden afgenomen.

Mijn plan viel in het waterDe vis weet me te ontglippen

Nadat ik het water een dikke maand links heb laten liggen kom ik weer terug voor een instant nachtje. Wanneer rond 11 uur ’s avonds Frank nog even langs komt voordat hij zelf een nachtje gaat vissen, vliegt mijn hengel er vandoor. Samen gaan we de boot in en na een mooie dril kan de vis geland worden. We komen we erachter dat het om de spiegel gaat die ik een maand ervoor ook al ving, één van de grotere vissen van het water, en dit keer een kilo’tje zwaarder dan de vorige keer. Eerst schieten we een paar foto’s zodat Frank er snel van tussen kan om zelf te gaan vissen, en ik snel de hengel terug op zijn plaats kan leggen.

Samen met mijn broertjeSamen met mijn broertje

Terwijl ik nog aan het nagenieten ben in de tent krijg ik ineens drie piepen op mijn andere hengel. Ik loop naar mijn hengel en zie dat de hanger iets omhoog staat, maar dat er verder niets gebeurt. Toch besluit ik de hengel binnen te draaien en te controleren. Er is niets aan de hand dus ik vaar de hengel weer rustig terug naar zijn plaats. Omdat het inmiddels al laat is duik ik mijn slaapzak in. Een stuk later in de nacht schrik ik weer wakker door wederom 3 losse piepen, waarna het twee seconden stil is en vervolgens een keiharde run klinkt. De rod pod staat weer te stuiteren op de steiger, maar dit keer heb ik hem door middel van een touwtje en een haring vastgezet. Gelukkig maar, anders was alles het water ingeschoven voordat ik erbij kon zijn. Binnen een paar tellen schuif ik met de boot de gladde waterspiegel op en een prachtige dril kan beginnen. Terwijl ik in de boot zit, met aan de andere kant van de lijn een oersterke vis, denk ik nog “dit is in ieder geval niet de grijze spiegel, die gaf zich de vorige keer na 3 keer kopschudden al over.” Al snel kom ik boven de vis, maar steeds pakt hij meters lijn de diepte in. Als ik hem dan weer een klein stukje omhoog haal, duikt hij weer met een geweld de diepte in. Na een flinke dril zie ik voor de eerste keer de flank voorbij schuiven, het is hem weer: De Grijze Spiegel. Ook deze keer weer schiet de adrenaline door mijn lijf, de vis schiet alle kanten op. De vis komt weer een keer naar boven, maar nu schuif ik snel het net eronder. Met een voldaan gevoel kijk ik over het strakke water. Boven mij een mooie heldere sterrenhemel en naast mij een prachtige vis in het net. Dan bedenk ik me weer waar ik al die moeite in stop, zulke momenten, dit is optimaal genieten. Dit is waarvoor ik karpervisser ben.

Voor de tweede keer

De volgende morgen zet Frank snel de vis op de foto die hij die nacht gevangen heeft en komt hij mijn kant op. Het zonnetje komt net omhoog als we het water instappen. Ik ben zelfs zenuwachtig, het gaat me toch niet gebeuren dat deze vis me weer ontglipt en weg spartelt? Deze keer ben ik een stuk voorzichtiger dan de vorige keer er er worden een aantal mooie platen geschoten. Met een voldaan gevoel geef ik de vis zijn vrijheid weer terug. Een hoofdstuk met deze vis die ik nu toch echt helemaal kan sluiten.

Een droom komt uit
Het shot waar ik van droomde

Het najaar is weer aangebroken en nog één mooie vis staat nu bovenaan het lijstje, een hele mooie gebouwde en oude schub. Ik vis de eerste nacht van het najaar op dit water met David. Vooraf voerde ik het water twee keer lichtjes aan, waarna we deze nacht gelijk een viertal mooie vissen weten te vangen. De week die volgt ga ik alleen twee nachten vissen en ook nu voer ik rustig door. Alles verloopt volgens plan, de hengels liggen perfect op hun plaats en met torenhoog vertrouwen ga ik de nacht in. Midden in de nacht gaat mijn hengel ervandoor. Een rustige dril begint, de vis gaat een eind naar rechts en dan weer een eind naar links. Na een paar minuten komt hij dichterbij, ik zie al gelijk een grote schim voorbij gaan. Ik kijk nog een keer goed en zie dat het om een grote schub gaat. Ook deze keer gaat er een boost van adrenaline door me heen en binnen een paar minuten ligt de vis op de mat. Ik maak een foto op de mat en als ik hem vergelijk, zie ik dat het om deze vis gaat. De topvis van het water, mijn target, en weer een nieuw Nederlands PB. Het is alweer wat later in de nacht dus ook nu bewaar ik de vis tot het ochtendlicht. Midden in de nacht stuur ik een berichtje naar Frank, hij is nog wakker en wil de volgende morgen voor werktijd nog  langskomen om foto’s te maken.

Wat een prachtige schub en goed voor een nieuw Nederlands PB

De volgende morgen staat Frank alweer vroeg op de stek, de foto’s worden gemaakt en de vis kan de vrijheid weer tegemoet. Blij en voldaan sta ik in de ochtendzon na te genieten. De top drie is even voor mij geweest. Mijn doel is geslaagd, dit water kan worden afgestreept. Ik zal er vast nog wel een keer komen voor een los nachtje, maar dit hoofdstuk kan ik met een goed gevoel afsluiten.