Een weekend Frankrijk als afsluiter

Het is ergens begin december, de watertemperatuur is al ver beneden de 10 graden gezakt en we balen dat het seizoen er bijna op zit. Toch besluiten we (Joost en ik) om nog 1 keer naar Frankrijk te gaan. Een weekendje Noord-Frankrijk is het plan. Geen verplichtingen op de planning, een stevige zuidwester op de weerkaarten en ook nog eens temperaturen van 14 graden overdag dalend tot een graad of 8 in de nacht. Nog 1 keer richting het land van wijn en stokbroden dan maar?

Zo gezegd zo gedaan, rijden we rond half 6 's avonds na het werk richting het zuiden. Zoals gebruikelijk moeten we weer de nodige files trotseren voordat we op plaats van bestemming zijn. Het water wat wij op het oog hebben is een welbekend water op zo'n 4 uur rijden vanaf Utrecht. Het bestand is bij ons redelijk bekend, en dat is toch wel goed te noemen.

Rond 11 uur ‘s avonds sturen wij het landweggetje op richting het water. Helaas kwamen we er op de heenweg via Facebook al achter dat de door ons beoogde stek al bezet was, maar gelukkig zat er verder niemand. Enfin, stretcher opzetten, tempest erover, boot oppompen en het water op.  Eenmaal op het water bleek het water een stuk kouder te zijn dan verwacht, net geen 5 graden. Een flinke deuk in het vertrouwen kan ik wel zeggen. Wij zaten namelijk aan de wat ondiepere kant van het water.

De Sub-ZerO boilies van Evolution products zijn ideaal voor deze tijd van het jaar

Terug op de stek bespreken we onze opties. Hier blijven of naar een ander voor ons bekend water waar wij begin maart van dit jaar met soortgelijke omstandigheden succes boekten. Al vrij snel beslissen we het een kort nachtje de kans te geven. Bij het eerste licht zorgen we dat de wekker afgaat en dan zullen we bepalen wat we gaan doen.

Helaas is de wekker het eerste wat wij horen de volgende ochtend en betekent dit dat het tijd is om in te pakken en weg te wezen. Op dit soort korte weekendtrips zijn wij van het snelle verkassen en hopen wij op deze manier ergens snel op de vis te stuiten. Binnen een half uur is de auto weer volgeladen en zetten wij koers richting het volgende water.

Het aas wat wij voor deze trip meenemen hebben we aangepast naar de omstandigheden. Een aantal kilo Sub Zer0 boilies in combinatie met blikmais en maden moeten de vissen over de streep gaan trekken op deze bijna wintertrip. De Sub Zer0 boilie is een boilie die door enzymen is voorverteerd, laag in voedingswaarde is, veel vezels bevat maar wel bomvol attractors zit die geschikt zijn voor lage watertemperaturen.

Genietend van het prachtige Franse land bespreken we onderweg alvast de aanpak. Op het water is een boot niet toegestaan dus zullen we beide met 3 hengels op werpafstand vissen. We zijn er al snel over uit en vissen beiden een hengel met de Sub Zero, een hengel met een fake maisje icm een trosje maden en een hengel met de chod rig die we gebruiken om de vis te localiseren door regelmatig een andere plek te bevissen.

We kiezen ervoor om met PVA-Sticks gemaakt van gecrushte Sub-Zer0 boilies en maden te vissen en hiernaast niets bij te voeren. Aangezien de watertemperatuur laag is en de vis passief zal zijn willen we dat er bij elk hoopje voer (gecreëerd door de PVA Stick) een rig ligt.

Bij aankomst aan het water blijkt er zoals eigenlijk ook wel verwacht niemand te zitten. We besluiten een rondje te lopen om het water om eventueel vis te kunnen spotten. Helaas maakt de wind dit lastig en kiezen wij na het rondje voor een centraal gelegen stek. Vanuit deze stek kunnen we zowel op open water vissen, tegen een eilandje als tegen een aantal overhangende takken. Op deze manier hopen we erachter te komen waar de vis zich ophoudt.

Nadat de molens voorzien zijn van onze spoelen met nylon en de hengels verder zijn opgetuigd, zetten we snel ons kamp voor de nacht op. In deze tijd van het jaar merk je goed dat de dagen erg kort zijn en zijn we blij dat we vanmorgen op tijd vertrokken zijn. Na een welverdiende maaltijd en een goed glas wijn besluiten we om vroeg de stretchers op te zoeken om wat uurtjes slaap in te halen.

Van slaap inhalen komt niet veel aangezien vrijwel meteen nadat we zijn gaan liggen de eerste zeelt zich meldt op mijn hengel met de madenrig. Dit is iets wat je op de koop toe moet nemen bij het vissen met maden. Snel een nieuwe PVA-Stick eraan, opnieuw inwerpen en weer de warme slaapzak opzoeken.

Een mooie spiegel

Dit ritueel herhaalt zich enkele keren doordat meerdere brasems en nog een zeelt zich melden. Rond 3 uur ‘s nachts krijgt Joost op zijn meest rechter hengel een aantal enkele piepen die ons de volgende witvis doen vermoeden, gelukkig worden de enkele piepen al snel opgevolgd door een snoeiharde run en weten wij hoe laat het is. Een mooie oude spiegel heeft zich vergrepen aan de madenrig en laat zich vrij rustig het net in dirigeren.

We besluiten de vis even te bewaren om deze over een paar uurtjes bij het eerste licht op de gevoelige plaat te zetten. Nadat de hengel weer terug op de plek ligt drinken we een kop thee en bespreken we de sessie tot nu toe. Al snel komen we tot de conclusie dat alle aanbeten van zowel de witvis als de karper op de hengels met de maden komen en besluiten we de hengels met de chods binnen te draaien om hier ook een madenrig aan te monteren. We hebben nog een krappe halve dag vistijd voordat we weer richting Nederland moeten en willen er in onze laatste sessie van het seizoen het maximale uit halen.

De laatste nacht levert nog twee karpers op, waaronder deze mooie spiegel

Dit blijkt een goede keuze te zijn want we vangen er in de opvolgende uren nog 2 karpers bij. Mijn middelste hengel die tot dan toe geen teken van leven had gegeven loopt in korte tijd 2 keer af. We mogen een klein schubje en een mooie spiegel voor korte tijd bewonderen in een prachtig herfstachtig decor. Na deze vissen besluiten wij om op tijd in te pakken en nog wat wateren in de omgeving te gaan bekijken voor in de toekomst.