Genieten zonder einde

Een maand voordat het zover was, bedachten een maatje van mij en ik om er toch nog op uit te gaan. Hij was druk met zijn fulltime job, ik met mijn studie, maar er zou hoe dan ook nog gevist worden; dat hadden we elkaar toen we een jaar of 16 waren beloofd! Deze herfstvakantie kunnen wij uiteindelijk na flink wat regelen thuis weer richting het zuiden. We willen een water waarbij we eigenlijk geen boot of elektromotor mogen gebruiken. De reden hiervan is dat we komende zomer de WCC Qualifier gaan vissen, waar we uiteraard iedereen van de troon willen stoten, en komen dus uit op Etang du Moulin. Dit ticket heb ik weten te bemachtigen door 3e te worden in de TC karper met mijn schoonvader. Hij kan helaas niet mee naar Frankrijk om de WCC Qualifier te vissen in juni 2018 en daarom gaat mijn vismaat mee waar ik nu ook mee naar Frankrijk ben geweest. Een leuk resultaat, maar we willen meer!

Twee dagen voordat we op het water terecht kunnen plannen we wat extra vistijd in. We willen de eerste nacht doorbrengen in een zijarm aan de Maas rondom Nijmegen en de tweede nacht een plas in Frankrijk bevissen. De eerste nacht op de Maas verloopt erg rustig en we besluiten vroeg in te pakken en door te rijden naar de plas in Frankrijk. Daar aangekomen zien we dat het erg druk is, maar we hadden ons ingesteld op dit water… Wat gaan we doen? We praten wat met een lokale visser die plots besluit in te pakken en ons op zijn stek te laten vissen met de nodige informatie over de desbetreffende stek. We besluiten te blijven en bedanken de lokale visser vriendelijk. Zo kan het dus ook! Deze nacht verloopt onrustig en we weten in totaal 3 karpers weten te vangen tot 12kg. Niet waar we op hoopten, maar er is een nacht met actie geweest. Een lekker begin van de week dachten wij zo! Iets met: "Wie het kleine niet eert…" Inpakken en door naar de volgende bestemming.

Spodden

Etang du Moulin ligt in de regio Elzas in het Noord-Oosten van Frankrijk en laat vooral de laatste 45 minuten van de rit een prachtig beeld van zichzelf zien. Wanneer je de heuvels doorrijdt en op de routeplanner ziet dat je bijna op de bestemming bent, laat het water zich van één van zijn mooiste kanten zien. Een gebied dat in deze tijd van het jaar alle kleuren van de regenboog kan laten zien is al een genot op zich, maar nu moet er nog gevist worden! Na de rit van zo’n 6 uur vanuit Rotterdam komen we in een oase van rust terecht. Geen enkel voertuig, op een landbouwvoertuig na, dat deze week tot last is. Een vloeibaar jachtgebied van zo’n 18 hectare ligt klaar voor een aantal dagen vissen.

Bij aankomst krijgen we van domeinwachter Damien een stevige hand en een kop koffie aangeboden. We hebben het kort over de vangsten van de afgelopen weken en krijgen de nodige informatie mee van hem. We krijgen het verzoek de boten te vullen met onze spullen, omdat wij de komende dagen verblijven op stek 11 en 12, die niet te bereiken zijn met de auto. Met twee afgeladen boten komen we aan op de stekken en hebben we binnen een uur alle spullen op de stek. Onderweg spotten we een aantal springende karpers en dat geeft altijd een vreselijk goed gevoel. Meteen kijk ik even snel hoe warm het eigenlijk is… 27 graden! Het is 17 oktober, heerlijk!

De vissen houden zich op in het midden van het meer en dus willen we ons onderscheiden door ver te werpen (135-150m), maar toch dunne lijnen gebruiken. Ik ben er van overtuigd dat je meer vis vangt met een dunnere lijn. Overweeg wel altijd de voordelen tegenover de nadelen en doe dit niet wanneer er overal obstakels onder water staan. We hebben onze molens met 24/00 nylon lijn op laten spoelen en gebruiken een 50-60lb voorslag om de klap van het werpen op te vangen. Het water bevat geen obstakels wat het mogelijk maakt met deze lijncombinatie te vissen. We kozen voor onderlijnen tussen de 18-22cm en doen verder niet heel veel grote aanpassingen. Zelf vis ik met anti blow-out rig en een zig, omdat de vissen vrij hoog lijken te zitten door de grote hoeveelheid springende karper. Als haakaas/aasmethode kozen we voor zoveel mogelijk verschillende aanpakken, om zo snel mogelijk in kaart te brengen wat het beste werkt.

De eerste nacht verloopt schrikbarend stil. We worden wakker, kijken elkaar aan en denken precies hetzelfde; ‘Oh nee he, hoe dan?!’ We wisten dat het geen makkelijk water was, maar is toch altijd jammer wanneer er geen vis gevangen is. We hebben gelukkig nog 3 dagen hier. Een groot pluspunt is dan wel dat we wakker worden met een hoge temperatuur en een grote dosis zonnestralen al vroeg in de morgen. Dit is in oktober weleens anders geweest.

Overdag wordt er door niemand vis gevangen en dit vertelde Damien ons ook bij aankomst. Dan opeens om 2 uur ‘s middags krijgen we een vreemde aanbeet. Toch overdag vis?! Langzaam drilt Jessy de vis af en zien we al snel dat het om iets vreemds gaat. Zit de lijn nou helemaal om de vis heen?! We scheppen de vis en komen tot de conclusie dat de vis met een eerder losgeschoten stuk voorslag verstrikt is geraakt met onze lijn. We hebben de vis dus kunnen verlossen van de lijn en zwom zonder voorslag weer terug in haar element. Het ging om een vis van ongeveer 12kg, maar daar gaat het niet om. We besluiten de vis niet eens aan de kant te halen; waadpak aan, onthaken in het net, alles zo snel mogelijk los knippen en maken snel een foto, omdat die binnen handbereik lag en al klaar was gemaakt tijdens de dril. Een vis die gevangen ‘moest’ worden is misschien nog wel een mooiere vangst!

We besluiten overdag de hengels niet in te leggen om de vissen zonder hengeldruk op de stek te krijgen. We gooien flink wat spombs tot wel 150m weg verdeeld over de stekken en kiezen ervoor een strook te voeren, waar we dan net tegenaan vissen. Zo zal een gehaakte vis de andere karper zo min mogelijk verstoren. Rond 6 uur leggen we de hengels weer terug op de stekken en wachten geduldig af wat de nacht gaat brengen.

Donderdagochtend om 5 uur schreeuwt een Delkim het uit, wat een fluiter! Na het contact maken met de vis voelt Jessy meteen dat het om een wat kleinere schub gaat en dit bleek ook zo te zijn. 11,5kg was de vis, maar wat een plaatje. De hengel positioneren is rond dit tijdstip nog een flinke klus. Uiteraard eerst de distance sticks gebruiken met een flinke hoeveelheid slagen en daarna met een flinke worp de hengel op de plek terug krijgen.

De rest van de nacht verloopt rustig. Eén vis aan de kant, beter dan niets! We schieten een paar foto’s en laten de vis weer zwemmen. Overdag draaien we de hengels weer binnen en laten de stekken met rust. Dit geeft ons de tijd om ook vooral van het vissen te genieten, buiten het vissen om! Het heuvelige gebied en het leven boven water is ook waarvoor we naar Frankrijk gaan en ook hier maken we foto’s en dronebeelden van. Vergeet hier niet van te genieten!

We besluiten weer rond 5 uur alle hengels te positioneren en rond half 7 liggen de hengels weer ‘on point’. We zijn net begonnen aan het eten en ik krijg een paar piepen door op mijn receiver, waardoor ik toch even bij mijn hengels ga kijken. In alle rust loop ik naar mijn hengels toe en merk ik niets meer, zie niets bewegen en besluit achter mijn hengels even kort nog naar de stek te kijken op het water. Nog geen 10 seconden later valt de swinger tegen de bankstick aan met de nodige snelheid… een flinke terugloper die gepaard ging met maar één lange toon uit de beetmelder. Zonder twijfel pak ik de hengel en maak ik contact… ‘Jess, het is er toch één!’ Al snel zet hij het vuur laag en komt hij naar mijn stek toe gelopen. Ik merk dat het om een grotere vis gaat en dril dan ook met enige spanning. De vis ligt in het net en meteen bekijk ik de spiegel. Dit is waar we het voor doen! Ik til de vis uit het water en voel dat het om een 20er gaat… Lekker!

Bij het weegstatief aangekomen wegen we de vis en halen we het gewicht van de weegzak er af… 21kg! We geven kijken elkaar aan en weten dat het goed zit: dit is waar je het voor doet. Je doet het niet alleen voor de vis, maar voor de sfeer en alles daar omheen.
We zetten de vis op de foto en net voor het donker wordt mag ze weer zwemmen. Wat een goed begin van de nacht.

Vrijdagochtend worden we wakker heeft Jessy net voor het licht werd een karper weten te strikken van 15kg. Wederom een plaatje. Het begint er op te lijken. We wisten dat we niet voor de aantallen kwamen en zijn zeer tevreden met de vissen die we vangen. De grotere strook met voer lijkt zijn vruchten af te werpen met de twee vissen die we weten te vangen. Ook nu besluiten we overdag niet de hengels in het water te laten, maar wel iets vroeger weer te positioneren omdat er gisteren vis werd gevangen toen de hengels net in lagen. 5 uur ligt alles in het water, klaar voor de avond en de nacht. Misschien azen ze nu net iets eerder?

We gaan de laatste nacht in en hopen nog een flinke klapper te maken. Vroeg in de morgen word ik gewekt door een karper die flink onder de top tekeer gaat. Het gaat om wederom een prachtige schub van 15,6 kg en hebben in de laatste nacht toch nog een vis weten te strikken. Altijd fijn net voor je gaat opruimen: nog even met een flinke vis op de foto.

We beginnen om 10 uur met opruimen en worden om half 12 met de boot opgehaald door Damien. We weten in de eerste twee dagen 3 karpers te vangen en de laatste dagen op Etang du Moulin vangen we prachtige vissen met een uitblinker van 21kg. We stonden versteld van de kwaliteit van de vissen, want de vissen die we hebben gevangen waren in topstaat en dit is helaas op betaalwateren weleens anders.

Zoals vaker terugkwam in mijn verhaal gaat het niet alleen om het vis vangen. Geniet van de rust, van de plek waar je bent, de plekken die je bezoekt in de omgeving en vergeet dit niet vast te leggen op foto’s en video’s. Het moment dat de vakantie ten einde is, is pas wanneer je spullen zijn opgeruimd en je terug denkt aan de mooie tijd die je hebt gehad, ook wanneer het even iets minder ging. Misschien is het nagenieten van de vakantie nog wel het mooiste van de hele reis en dat hoeft geen einde te kennen.