Goud van de camping

In december worden er plannen gemaakt voor ons jaarlijkse vistripje in Nederland. Het hele internet wordt overhoop gehaald, waardoor we bij drie campings terechtkomen. Twee van de drie zijn al volgeboekt, maar als we bij camping ‘t Veenmeer een aanvraag doen hebben we beet. Als we ook een video van het vissen op de camping hebben bekeken kunnen we niet wachten op wat er komen gaat! Dit jaar zijn we met z’n achten, wat het nog veel leuker maakt. Al snel is het bij elke sessie een gespreksonderwerp, waardoor we er elke keer wat meer zin in krijgen. Laat maar komen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een paar weken voor de sessie wordt er een boodschappenlijstje gemaakt. Het lijstje is zo goed gevuld dat het bijna lijkt alsof we de leverancier van Mc Donalds zijn! Hamburgers, knakworsten, eieren, spek het houdt maar niet op. Het enige gezonde wat op de lijst staat is ‘water’. Als ook blijkt dat het water voor de noodles bestemd is weten we dat we wel heel veel vis mogen vangen om al die calorieën eraf te trainen! Als we bij de supermarkt de boodschappen afrekenen staat de caissière ons lichtelijk verbaast aan te kijken. Natuurlijk hebben niet alleen wij, maar ook de stofzuigers onder water eten nodig. We hebben zo’n 10kg Piet Vogel Baitsolutions boilies en 5kg particles mee, omdat we niet weten wat we kunnen verwachten. Ook worden er veel rigs geknoopt, spullen ingepakt en camera’s opgeladen. Al snel ligt de Ford Transit volgepakt en zijn we klaar voor vertrek!

Een leuke club mensen en een leuke sessie

Na regen komt zonneschijn

Vrijdagochtend gaat de wekker om 7.15 uur. Voordat er gevist kan worden moeten er andere dingen gedaan worden die veel belangrijker zijn. Met enige tegenzin begin ik aan mijn langste schooldag van de week. Terwijl de woorden sinus, radialen en Pythagoras mij om de oren vliegen zit ik al half aan de waterkant. Ik kan niet wachten! Als de laatste bel gaat race ik naar huis waarna het avontuur toch echt begint! Door mijn enthousiasme begin ik meteen met filmen. Het is een tocht van twee uur, maar dat is het mij zeker waard en ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten.

Steuren sleuren!

Als we zijn aangekomen en onze spullen hebben uitgepakt begint het avontuur pas echt. Natuurlijk zijn er altijd wel tegenslagen. Zo liggen er ruim 50 hengels in op een vijver van 90 x 275 meter en werkt de voerboot niet mee als we onze lijnen willen uitvaren. We besluiten de hengels uit te gooien voor de eerste nacht en de boot wat beter te bekijken als het morgen licht is. Of we nou vangen of niet, het blijkt de eerste avond al een van de gezelligste sessies ooit te worden! We praten, kaarten en zingen door tot 1:30 ‘s nachts. Als iedereen half buiten adem in zijn slaapzak wil vertrekken gaat er aan de overkant een pieper af, en niet voor heel even… Blijkbaar is de visser te druk bezig met zijn vrouw en heeft hij geen zin om de hengel op te pakken. Onder het geluid van een pieper die maar door loeit vallen we uiteindelijk in slaap. In de ochtend word ik gewekt door een voorbij zoevende trein en het gefluit van vogels. De nacht is bij ons rustig verlopen. Echter heeft de buurman een volle fluiter gekregen van een steur. Helaas schoot deze net voor zijn net los. Dat was niet het enige dat hij gehaakt had. Aan zijn systeem zat een meter of 200 aan nylon. Het kan niet anders dan dat dit het gevolg is geweest van de overbuurman. Hij zal enigszins verbaast hebben gekeken toen hij zag dat zijn spoel half leeg was en zijn montage niet meer aan zijn hoofdlijn geknoopt zat. Wij beginnen de dag goed met een scrambled egg met spek en een bakkie pleur. In de loop van de ochtend schroeven we ook de boot open, maar alles blijkt normaal te zijn. Al snel beginnen we te twijfelen aan de kwaliteit van de accu en als we de accu van de buurman in de boot stoppen weten we het zeker. Op deze accu vaart de boot beter dan ooit en als de hengel net vijftien minuten in ligt gaat deze er gelijk vandoor. Als de vis uit het water springt blijkt het te gaan om een steur. Wij vinden het zeker een leuke bijvangst.

De eerste vis van de sessie is binnen

30 ogen

Een van de leukste dingen is toch wel het bekijks dat je krijgt op de camping. Tijdens de dril stroomt de oever aardig vol met mensen en als we de vis eenmaal op de kant hebben staan er ruim vijftien mensen de vis te bewonderen. Als we de vis weer hebben gereleased blijven enkelen nog even staan kijken wat onze techniek is. Als de hengel weer in ligt zijn de meeste mensen vertrokken. Kort daarna komen er weer een hoop mensen naar ons stekkie toe, want wederom gaat de hengel af. Ook dit keer blijkt het te gaan om een steur. Ditmaal zit er naast mijn super strong haak een andere haak zonder lijn in de bek van de vis. Na het onthaken zwemt de vis zijn vrijheid tegemoet. ‘Mooi geweest met die steuren’, zeg ik tegen mezelf. ‘Nu wordt het toch echt tijd voor een karper!’

En ook de eerste karper is binnen voor Daan

Stilte voor de storm…

De rest van de dag blijft het stil op een paar enkele runs na. Bij het oppakken van de hengels voelen we geen weerstand. Ons vermoeden gaat dat de vissen heel voorzichtig zijn, waardoor de rigs ondanks de shot on the hook niet blijven hangen. Ik besluit te kiezen voor een blowback rig, in de hoop dat de haak tijdens het uitspugen goed blijft zitten. Ook vermoed ik dat de stilte te maken heeft met de temperatuur. De temperatuur is zo hoog dat ik denk dat de vissen zich in de bovenste waterlagen begeven. Daarom wordt ook de andere rig wordt vervangen voor een zig rig. Desondanks blijft het stil. Wederom is het een avond vol gezelligheid. Zelfs de Groningse buren komen even buurten en pakken een biertje mee. Als ik ze vertel dat ik het probeer met een zig rig lachen ze me bijna uit. ‘Zelfs dat werkt hier niet jongen’. Ik ben vrij eigenwijs en trek me er niets van aan. Daarnaast wordt er gesteld dat er morgenochtend om 6.09 uur een vis wordt gevangen. Een ander gaat er op in en zegt dat er juist om 9.06 uur een vis wordt gevangen. De avond gaat snel voorbij, wat betekent dat we het erg naar ons zin hebben. Ik laat in de nacht mijn rigs voor wat het is, wat blijkbaar een goede keuze is geweest. Om exact 6.09 uur gaat er een hengel vandoor waarna ik een leuke spiegel uitdril. De vis zat keurig gehaakt op mijn zig rig en na een korte fotoshoot wordt de vis gereleased. Ook de andere hengels worden ververst en opnieuw uitgevaren. Ook de zig rig gaat weer terug naar zijn oude plek. Vertel mij maar hoe het komt, maar om precies 9:06 gaat de hengel van mijn vader er vandoor. Ook nu gaat het weer om een leuke spiegel van 9 kg. De rest van de dag blijft het stil, maar als de buurman ons vraagt om even op zijn hengels te letten schreeuwt de pieper het uit! Helaas zwemt de vis zich vast in de takken. Na deze run krijgen we op de receiver een aanbeet binnen. Na een sprint van 40 meter schiet ook deze vis los. De vissen zijn echt voorzichtig! Na de twee lossers besluiten we om even te gaan zwemmen in het duikmeer. Als we terugkomen en weer fris en fruitig zijn gaat mijn rechter hengel ervandoor. Ik heb al een karper gevangen maar mijn vismaat Jay nog niet. Ik strijk over mijn hart en geef hem de hengel, waarna hij de vis keurig uit drilt. Het is de grootste spiegel tot nu toe van een kilo of elf.

Ik strijk mijn hand over mijn hart en laat mijn vismaat Jay de vis vangen

Gezelligheid als ingrediënt

De rest van de avond blijft het stil, maar bij de Ford wordt er juist veel geluid gemaakt. Je kan de kaken horen kraken van het eten en de muziek blaast uit de box. Van Rinus tot de Snollebollekes, alles wordt gedraaid. Het is reuze gezellig, ondanks dat de vissen het laten afweten. Na een nacht die veel te snel is gegaan ontwaakt de camping. Het is de laatste dag van onze 4-daagse sessie op camping ‘t Veenmeer en alle spullen worden langzaam ingepakt. We hadden nog veel langer willen blijven, maar er is toch echt een einde aangekomen. Met 3 karpers en 2 steuren vinden wij het een geslaagd weekend. Op naar meer, en op naar volgend jaar!