Jeugdweekend De Ronde Bleek

De Ronde Bleek nabij Sterksel organiseerde enkele weken terug een jeugdweekend. Op donderdag 25 mei was het eindelijk zo ver en konden 6 jeugdige karpervissers hun succes beproeven op dit prachtige water. Dat er enkele juweeltjes rondzwemmen hebben jullie al kunnen lezen in het verslag van Bas van Loon die zelfs de top vis van het water wist te strikken. Maurice van Rossem was één van de deelnemers en maakte het volgende verslag van dit weekend.

Aankomst

In de zomer van 2016 kwamen Maikel van Steensel en Tim Lomans (vrijwilligers bij De Ronde Bleek) met het fantastische idee om weer een jeugdweekend te organiseren op De Ronde Bleek in het prachtig gelegen Sterksel. Maikel vroeg bij de hengelsportvereniging in Valkenswaard waar hij in de karpercommissie zit, of er bij de jeugd animo was voor een jeugdweekend, en dat was er! Al snel waren er 4 aanmeldingen van Liam van Iersel, Wouter Hultermans, Jasper Horsten en ikzelf. Daar kwamen later ook nog Justus de Brouwer en Jorg Godschalk bij. Op donderdag 25 mei 2017 was het dan eindelijk zover, het jeugdweekend kon gaan beginnen. We werden rond de klok van 9 uur in de ochtend zeer gastvrij ontvangen door Jan Kursten, de eigenaar van De Ronde Bleek. Onder het genot van een bakje koffie of thee met een heerlijk stuk verse taart die Jorg zelf had gebakken in de bakkerij waar hij werkt, werd het weekend door gesproken en werden er verschillende afspraken gemaakt.

Niet alleen voor de karpers was er iets lekkersNiet alleen voor de karpers was er iets lekkers

Observatierondje

Na de ontvangst begonnen we met een observatierondje langs de karpervijver en kregen we de kreken te zien waar mooie karpertjes worden gekweekt om ze daarna op de karpervijver uit te zetten. Tijdens de observatie zagen we nog niet veel activiteit maar werden er wel een aantal mooie hotspots onder de aandacht gebracht door Maikel. Ook kregen we de stekken 1, 3 en 4 te zien waar het weekend vanaf gevist zou gaan worden.

Stekverdeling

Na het observatierondje kregen we de stek indeling te horen. Liam en Wouter zouden samen stek 1 gaan bevissen met Tim Lomans als begeleider. Jasper en ik zouden samen stek 3 gaan bevissen met als begeleider Maikel van Steensel. Jorg en Justus zouden op stek 4 proberen hun visje te gaan vangen met als begeleider Bas van Loon op de eerste dag en David van de Lindt op de tweede, derde en vierde dag van het jeugdweekend. Met een goed gevulde goodiebag op zak gesponsord door Van Stekelenburg hengelsport, CarpFeeling, MAD Carp, FOX en Nash werden de spullen door de begeleiders naar de stek gebracht. Eenmaal op de stek aangekomen werd er een plan van aanpak gemaakt waarmee we dachten dit weekend een aantal vissen te kunnen gaan vangen. Al snel lagen alle hengels op scherp en kon het niet lang duren voordat de eerste vis zich zou gaan melden.

plattegrond de ronde bleek

Vliegende start!

Meteen na het inleggen van de hengels lukte het Justus om op de kreek 3 mooie vissen met de hondenbrok te vangen. Een leuk begin maar niet waar we voor kwamen, we wilden vis vangen op de karpervijver! Met temperaturen tussen de 30 en 35 graden die in het weekend gehaald zouden worden leek het Maikel, Jasper en mij op stek 3 een goed idee om twee hengels te bevissen met de zigrig. De zigs werden afgesteld op ongeveer een meter onder het wateroppervlak met een geel fluo pop-upje en dit bleek een groot succes. Tot 2 keer toe in de middag en avond liep de hengel van Jasper af wat resulteerde in 2 mooie spiegels van 13,3 en 11,1 kilo. De eerste nacht verliep rustig tot in de vroege ochtend. Rond de klok van 5 uur werd Jorg gewekt door een vis van 7,4 kilo. Nadat Jasper en ik terug kwamen van het bekijken van de vis van Jorg viel het mij op dat mijn hanger een heel stuk was gezakt. Ik besloot mijn hengel te pakken en niet zonder succes. Een kleine maar zeer fraaie spiegel die een paar weekjes terug is uitgezet op de karpervijver mocht worden gefotografeerd in het prachtige ochtendzonnetje. Enkele minuten na deze vis werd er ook op stek 1 vis gevangen op de zigrig. Wouter was de gelukkige die met een spiegel van 12,4 kilo mocht poseren voor de camera. Een fantastisch begin met op iedere stek vis na de eerste nacht!

Jasper 13.3 kg spiegelJasper met één van de vissen die de zig rig niet konden weerstaan

Stilte voor de storm

Overdag liepen de temperaturen op tot ver boven de 30 graden. Op iedere stek werd er met minimaal een hengel geprobeerd een vis te vangen met de zig. Helaas bleef het stil tot op stek 1 rond de klok van 4 uur Liam uit zijn stoel werd gefloten door een harde run. Na een mooie dril vanuit de boot stuurde hij de vis boven het net, en wat voor één! Een beauty van een spiegel van 14,1 kilo en daarmee ook meteen zijn nieuwe PR bleek het resultaat. Snel werden op iedere stek de hengels uitgedraaid om een mooie groepsfoto te maken met de vis.

Liam met een nieuw PR!

Productieve ochtenduurtjes

De avonduurtjes werden gebruikt voor het opnieuw perfect positioneren van alle hengels. Om 2 uur in de nacht liep daarom ook alweer de eerste hengel af. Liam was de gelukkige die werd gewekt door een mooie schub van 5,3 kilo die hij wist te vangen met een tijgernootje gecombineerd met een groen drijvend maisje. Helaas zijn er van deze vis geen scherpe foto’s gemaakt. Na deze vis was het dan eindelijk ook de beurt aan Justus die zijn eerste vis op de karpervijver mocht vangen. Een klein maar daardoor zeker geen minder mooie spiegel mocht hij vasthouden voor de camera.

Maurice met één van de vele fraaie spiegels die rondzwemmen op De Ronde Bleek

De verdere nacht verliep erg rustig tot dat ’s morgens de vissen weer compleet los gingen. Rond de klok van half 6 liep mijn hengel af die was uitgevaren strak tegen de wal aan de overkant van stek 3. Het resulteerde in een mooie spiegel van 7,5 kilo. Even hierna was het weer de beurt aan Wouter om een mooie vis te mogen vangen. De hengel waaraan hij een hinged stiff rig had gemonteerd leverde een pracht van een vis op. Een mooie ghost mocht Wouter verwelkomen in het net en op de foto zetten. Tijdens het fotograferen van de vis van Wouter liep opnieuw mijn hengel af waarmee ik even geleden al een mooie spiegel ving. Na een spectaculaire en mooie dril van 25 minuten vanuit de boot mocht ik mijn tweede vis van de ochtend en daarmee mijn derde vis in in totaal verwelkomen. Opnieuw een mooie spiegel van 9,8 kilo.

ghost karperWouter met een fraaie ghost

Succes met de zigrig!

De verdere middag verliep erg rustig. Er was wel het een en ander aan activiteit te zien op het water maar heel erg actief waren de vissen niet. We probeerden de vissen aan de oppervlakte te krijgen door middel van drijvende pellets en hondenbrokken. Helaas werkte dit niet zoals we gehoopt hadden. Toch lukte het Jasper om wederom een mooie spiegel van 8,3 kilo te vangen op de zigrig met een geel fluo pop-upje waarmee hij al eerder deze week 2 keer succesvol was. De rest van de dag verliep helaas zonder resultaat, maar dat hadden we al wel een beetje verwacht. Met temperaturen van dik boven de 30 graden waren we allang blij dat de vissen nog niet de paai in schoten.

JustusJustus met opgroei karper van de kreek die zich wel liet vingen op een hondebrok

Eten, zwemmen en een rondleiding

Rond de klok van 5 uur werden alle hengels uitgedraaid om daarna weer gezamenlijk te gaan eten. Na de eerste dag macaroni en de tweede dag friet te hebben gegeten stond er deze avond wederom een lekker pan met macaroni op tafel. Na het zwemmen werd er even tijd gemaakt om een frisse duik in de forellenvijver te nemen gelegen naast de karpervijver. Nadat iedereen was opgedroogd werd er door Maikel een hele leerzame en mooie rondleiding gegeven binnen in de hal van De Ronde Bleek. Hier was te zien hoe Jan en zijn vrijwilligers de prachtige vissen kweken. Prachtig om te zien hoe dit allemaal in zijn werk gaat en wat daarbij komt kijken.

zwemmenHet was warm en een verfrissende duik dus erg welkom

De laatste nacht alweer

Na de prachtige rondleiding van Maikel keerden we weer terug richting de stek om alle hengels weer perfect te positioneren voor helaas alweer de laatste nacht. Toen we terug waren op onze stek zagen we dat er heel veel activiteit was aan de oppervlakte van het water. Of dit nou kwam doordat we alle hengels een paar uurtjes uit het water hadden gehaald in verband met het eten of de dalende temperatuur weten we niet, maar vertrouwen gaf het ons behoorlijk. Jasper besloot ook in de nacht door te vissen met de zigrig en ’s avonds loonde dit. Nadat hij terugkwam van het uitvaren van zijn zig zag hij zijn zig float niet meer boven komen. Hij besloot zijn hengel op te halen en tot zijn verbazing bleek er al een vis aan te zitten. Helaas werd deze vis verspild tijdens de dril vanaf de boot.

jorgJorg met een schub uit de eerste nacht

Tegen onze verwachtingen in verliep de nacht zonder enig resultaat tot zoals het hele weekend in de ochtend. Opnieuw werd ik gewekt door een rustige aanbeet. We besloten de boot in te gaan en na een dril van ongeveer 15 minuten mocht ik een mooie bak van een spiegel het net in loodsen. Dat het de dikste vis van het weekend zou zijn en een nieuw PR voor mij wisten we direct. Op de kant bleek de vis 14,8 kilo te wegen. Net geen dertiger maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Omdat de ochtenduurtjes erg productief waren dit weekend besloten we eerst de hengel opnieuw uit te varen alvorens we de vis op de foto gingen zetten. De vis werd zowel op de kant als op het water op de gevoelige plaat gezet en daarbij kon een emmertje water natuurlijk niet ontbreken. Een half uurtje nadat we de prachtige spiegel zijn vrijheid in het water hadden terug gegeven kreeg ik opnieuw een aanbeet op diezelfde hengel. Een mooie spiegel van 11,1 kilo kon zoals de spiegel van iets eerder 3 zoete maisjes niet laten liggen. Deze vis was ook meteen een mooie afsluiting van een prachtig weekend.

mauriceEen nieuw PR!

Evaluatie en naar huis

Nadat alle spullen waren opgeruimd zijn we in de kantine van De Ronde Bleek gaan zitten waar we ook waren begonnen. We hebben het weekend met zijn allen geëvalueerd en verteld wat we er van vonden. Met een totaal van 17 vissen en 2 verbroken PR’s kunnen we terugkijken op een erg mooi, gezellig, leuk en vooral leerzaam weekend. Namens alle deelnemers willen we de organisatie erg bedanken voor alles. We hebben genoten en zullen dit weekend nooit vergeten!!!!

De afsluiting

Via deze weg wil ik een aantal mensen nog speciaal bedanken:

• Jan Kursten voor het beschikbaar stellen van het viswater De Ronde Bleek in Sterksel.

• Maikel van Steensel, Tim Lomans, David van de Lindt, en Bas van Loon voor de gehele organisatie.

• Ellen van Steensel, Els van der Giessen en Anneke Kursten voor het verzorgen van de catering

• Anneke Kursten voor het schoonhouden van de faciliteiten.

• Sponsors (Van Stekelenburg hengelsport, Carpfeeling, MAD Carp, FOX en Nash) voor het samenstellen van een mooie goodiebag.

Hieronder kunnen jullie nog genieten van een aantal fraaie platen die zijn gemaakt tijdens het jeugdweekend.

Geschreven door: Maurice van Rossem.