Oude successen zijn geen garantie voor de toekomst

Het is nog vroeg in het voorjaar als ik mijn maatje Daniel schipper aan de telefoon heb. We zijn druk aan het plannen voor een gezamenlijke sessie zo rond de maand mei. We zijn al een hele tijd goede vrienden, maar door de afstand tussen onze woonplaatsen helaas nog nooit in de gelegenheid geweest samen te vissen. Dit keer moest het er echt van komen en deden we fanatiek ons best om het zo goed mogelijk te plannen.

Het verhaal achter deze vriendschap is trouwens wel even leuk om erbij te vertellen. In het jaar 2011 vertrok ik met mijn goede vriend Maico voor een vis vakantie naar La Carrière in Frankrijk. Daar aangekomen kwamen we Daniel en zijn vader Jan schipper tegen. Jan is trouwens één van mijn CarpFeeling collega’s. Daniel en Jan hebben net hun sessie er op zitten en vertellen ons wat er is gebeurt de afgelopen week. Helaas krijgen we teleurstellende resultaten te horen. Desondanks hadden Maico en ik alsnog een erg goede sessie die week met 40 vissen!

Toeval

Een paar maanden later terug in Nederland, wanneer ik achter mijn pc zit, kom ik Daniel ineens tegen op het CarpFeeling forum. We voegen elkaar toe op facebook en ouwehoeren een eind raak. Uiteindelijk ontstaat er een vriendschap en wisselen we dagelijks onze vangsten en ervaringen met elkaar uit. Na dat een tijdje gedaan te hebben ontstaan de plannen om eens een gezamenlijke sessie te plannen. Omdat Daniel een drukke kantoorbaan heeft en ik meestal in de weekenden werk is het erg lastig om een sessie te plannen. Toch na hele lange tijd zien we een mogelijkheid. Daniel neemt een weekje vrij van zijn werk en dit is dan ook de perfecte gelegenheid om samen een sessie te plannen. Zo gezegd zo gedaan staat de datum vast en beginnen we allebei met het treffen van voorbereidingen. Daniel is druk met het pakken van zijn spullen en ik doe ondertussen wat werk in de vorm van voorvoeren. De plas waar ik een tijdje geleden erg succesvol was wordt zorgvuldig aangevoerd. Drie dagen lang doe ik mijn best om de stek van karpersnoepjes te voorzien.

De natuur staat inmiddels prachtig in bloei. Voorvoeren is dan erg leuk voorbereidend werk

De sessie

Op maandag 19 mei is het zover. Daniel rijdt vanuit het voor mij verre Numansdorp naar Zwolle toe. Als Daniel zou aankomen was de planning om direct te vertrekken vanaf mijn huis. De boodschappen die ik nog moest doen zou ik er voor al gedaan willen hebben en ook de auto moest al volgepakt zijn. Mijn wekker ging netjes om 07:00 uur en ik wou direct op staan. Laat het mij natuurlijk weer overkomen opnieuw in slaap te vallen. Wanneer Daniel aankomt word ik door mijn moeder wakker gemaakt met de mededeling dat ik mij verslapen heb. Ik baal! Maar zo snel als ik kan pak ik mijn spullen in de auto en rijden we naar het water. Nog half slapend zit ik achter het stuur te bedenken of ik alles wel heb meegenomen. Ook dit is niet het geval en vergeet ik de haringen van mijn plu. Gelukkig heeft Daniel reserve bij zich en hoeven we niet terug.

Aangekomen bij het water krijg ik een wat teleurstellende indruk. De wind die bij het voorvoeren nog zo mooi op het kantje stond te blazen is nu compleet de tegenovergestelde kant op gaan staan. We balen een beetje en zetten toch maar onze spullen neer op de voorgevoerde stek. hopelijk krijgen we een goede sessie in de komende drie nachten die we vissen. Na een tijdje flink te hebben gewerkt zijn we wel even toe aan wat verkoeling. Daniel heeft een paar heerlijk koude Amstel radler biertjes bij zich en deze worden dan ook snel weg gedronken. Na een paar uurtjes te hebben gezeten zonder actie begint onze gedachtenmachine te draaien. Zal de vis onze voerstek wel gevonden hebben? is het niet te warm? Zal de vis elders op het water liggen? We besluiten op onderzoek uit te gaan en met onze gepolariseerde brillen een rondje te lopen. Als we halverwege het water zijn zien we wat beweging vlak voor de kant. Een enorm zooitje brasems heeft zich samen geschoold en zit helemaal onder de paai uitslag. Ze zwemmen driftig rond maar er is eigenlijk geen paaigedrag te zien. Een stukje verder ontdekken we een groepje karper aan de oppervlakte en krijgen we eigenlijk al de bevestiging van wat we dachten. De vis doet weinig anders dan genieten van het warme zonnetje en van azen is totaal geen sprake. Teruggekomen op de stek zien we genoeg activiteit…. Alleen niet van het geen waar we op gehoopt hadden. Een vogeltje maakt dankbaar gebruik van onze gepositioneerde hengels en springt er fanatiek op heen en weer.

De vallen zijn gezet

Toch nog een visje

Inmiddels is de avond gevallen en hebben we de hengels nog maar even extra op scherp gezet. Het blijft de hele tijd angstvallig stil en we krijgen er steeds minder vertrouwen in. Omdat het zo warm is zitten we nog tot ruim 01:00 uur ’s nachts voor onze tent. We observeren het water constant maar er gebeurt vrijwel niets. We besluiten vervolgens maar te gaan slapen en er het beste van te hopen. Als de klok exact 03:00 uur tikt en de kerk klokken in het nabij gelegen dorpje exact drie keer luiden, besluit de delkim van Daniel te gaan krijsen. Compleet tegen onze verwachtingen in meld zich een vis en hebben we gelukkig geen blank. Het is een mooie spiegel die veel goed maakt.

Toch nog een erg mooie spiegel voor Daniel

Sessie gestaakt

Inmiddels is het dinsdag en is het de rest van de nacht angstvallig stil gebleven. We dachten even dat het na de eerste vis een beetje los zou komen maar helaas bleek niets minder waar. De hele dag is het benauwd en veel te warm om ook maar iets te doen. We vermaken ons de hele dag met genoeg te drinken en eigenlijk is er verder weinig aan. De vis ligt compleet mak aan de oppervlakte te hangen en niets lijkt er op dat het nog gaat lukken. Meerdere keren per dag observeren we de vissen in dezelfde hoek van het water. We vermoeden allebei dat het erg lastig gaat worden. Als Daniel verteld dat hij op buienradar slecht weer aan ziet komen krijgen we weer een beetje hoop. Er is een flinke bak onweer te zien en ook de temperatuur gaat iets dalen. We besluiten het nog een nachtje af te wachten en zoeken op tijd onze slaapzakken op. Als het zo’n beetje rond 01:00 uur in de nacht komt lijkt het alsof alle remmen los gaan. Het waait als een idioot en even denk ik dat mijn gloednieuwe groundhog de lucht in zal vliegen. Het flitst als een gek en de onweer knallen zijn keihard. Even denken we nog naar de auto te rennen om veiligheid te zoeken. maar als we beseffen dat we door een open land moeten rennen is dat eigenlijk ook niet zo’n heel goed plan. Gelukkig wordt het na een half uurtje iets rustiger en lijkt het slechte weer over te waaien.

Het avondrood verraadde al dat er iets komen ging!

Als we de volgende ochtend wakker worden is het slechte weer overgewaaid. Het zonnetje schijnt weer een beetje en de vogeltjes durven zich ook weer langzaam te laten zien. we dachten dat het na de flinke onweer wel een beetje los zou komen en de vis zou gaan azen. Tot onze teleurstelling is er helemaal niets gebeurd en liggen de hengels er nog net zo bij als toen ze uit werden gevaren. Helaas pindakaas! Zo zie je dus…. Niet altijd wanneer je successen hebt geboekt in het verleden, bied dat garantie voor de volgende sessies. Elke keer weer zul je er hard voor moeten werken en is de kans aanwezig op een tegenvallende sessie. Gelukkig is het wel zo dat we nog erg lang de tijd hebben om de schade goed te maken. Om 12:00 uur in de middag besluiten Daniel en ik dat het welletjes is geweest. We pakken onze spullen in en kiezen er voor om huiswaarts te keren. Dit keer helaas met maar één vis. Maar ja… beter iets dan helemaal niets zullen we maar zeggen! Hopelijk worden de volgende sessies weer wat beter. De tijd zal het uitwijzen!