Oli Davies - Rainbow (deel 1)

Net als bij veel andere vissers heb ik vroeger vaak de naam ‘Rainbow’ horen vallen. Ik herinner mij dat ik lang geleden een video bekeek die daar ergens in de jaren ’90 werd gemaakt. De bijzondere opbouw van het water intrigeerde me en zelfs toen waren de karpers al veel groter dan gemiddeld.

Gedurende de jaren hebben veel van mijn vrienden het water bezocht. Zij kwamen terug met verhalen over de ongelooflijk grote karpers, maar ook over de extreme natuur en de bijzondere visserij op dit prehistorische water. Het ruige weer, gesneuveld materiaal en de onvermijdelijke en zeer pijnlijke lossers. De lijn tussen een succesvolle en een teleurstellende trip is haarfijn en ik hoorde evenveel verhalen van beide ervaringen. Ik denk dat die dieptepunten er voor zorgen dat de hoogtepunten alleen nog maar meer waar worden toch?

'Land of the Giants'

Er zwommen altijd al grotere karpers dan gemiddeld en ook qua aantallen. Als je kijkt naar de schattingen van het huidige bestand dan is dat verbluffend. Ondanks dat de twee grootste vissen in recente jaren, Ken Dodd en Eric’s Common (op hun piekgewicht beide ruim boven de 90lb) vermoedelijk niet meer leven, zwemmen er nog steeds 4 verschillende 80lb vissen rond. Voeg die toe aan de ongeveer dertig vissen van 70lb, vele 60lb vissen en letterlijk honderden 50ers en 40ers. Dan is het eenvoudig om te concluderen dat Rainbow kan worden gezien als een zeer bijzonder water.

Ondanks dat ik zelf eerder nooit de moeite heb genomen om er te gaan vissen, durf ik te wedden dat iedere visser er ooit wel eens zou willen vissen. En ook een deel van mij zou de visserij op Rainbow in de toekomst graag eens willen beleven. Zoals vele van jullie zullen weten is het moeilijkste deel om een trip op Rainbow te plannen. “Hoe kom ik op Rainbow” is dan ook één van de meest gestelde vragen in de karpervisserij. De manier waarop de boekingen worden behandeld, houdt in dat een paar mensen zich bezighouden met de meerderheid van de boekingen. Ik denk dat dit het makkelijker maakt voor de eigenaar Pascal. Zo heeft hij niet te maken met elke individuele visser, waarvan er het hele jaar 22 per week zijn. Dat betekent echter dat het oude gezegde “het is niet wat je weet, maar wie je kent”, meer dan ooit van toepassing is.

Stek 6 werd een week lang het domein van Oli en Simon

Bij mij kwam mijn mogelijkheid door de pech van een ander, zoals dat kan gebeuren in het leven. Het was een bizar jaar bij Nash en ik had het geluk om veel te reizen en vissen door heel Europa, maar ik had geen grote trips meer gepland in 2017. Toen de vismaat van Simon Crow betrokken raakte bij een auto-ongeluk, twee weken voor hun trip, kwam er een plek vrij. Ondanks de drukte op het werk kon ik deze kans niet aan mij voorbij laten gaan. Ik heb eerder al met Crowy gevist, hij is een legende en bijzonder ervaren. Ik wist daarom dat we een geweldige week zouden gaan beleven. Doordat ik slechts 8 dagen voor de trip wist dat ik ging, had ik weinig tijd voor voorbereidingen. Rainbow vraagt om specifieke methoden en materialen, dus het was zaak om me goed voor te bereiden. Het was tijd om het grove geschut tevoorschijn te halen en op te spoelen met gevlochten lijn. Ik plunderde grote 12oz loden, haken, kledinghangers, flessen, duct tape en andere Rainbow benodigdheden die normaal niet in je tacklebox zitten op de meeste wateren.

Het moeilijkste voor mij zou zijn dat ik een week lang op dezelfde stek zou moeten vissen zonder de mogelijkheid om te verkassen! Het begint dan overal te kriebelen en dat is misschien ook de reden dat ik nooit eerder naar het water ben gegaan. Nu ik niet kon verkassen besloot ik het er dan ook maar van te nemen en het mijzelf comfortabel te maken. Ik vulde de bus met spullen die ik normaal mijd als een plaag. Denk aan een grote Emperor bedchair, bivvy tafels, de Gazebo en alle andere spullen die bij een lange sessie op één plek van pas komen. Inclusief een volledige uitrusting voor de boot en eten voor een week.

Stek 6 krijgt weinig zon, daarom noemen ze hem ook wel 'the Fridge'

De dag van vertrek kwam eigenlijk veel te snel. Ik was nog steeds druk om alle spullen bij elkaar te scharrelen en wat te winkelen. Crowy arriveerde de avond voor vertrek bij mij en we vertrokken om 6 uur in de ochtend, om vervolgens om 08.30 uur de oversteek naar het vaste land te maken. De ruim 1100 kilometer door Frankrijk richting Bordeaux is een pittig stuk. Het was niet de grootste uitdaging van het jaar, maar nog steeds een dag rijden. Rond 19.30 uur arriveerden we bij het naastgelegen plaatsje Hostens. Hier hadden we afgesproken met andere vissers van onze groep. We aten heerlijk bij het lokale kebab restaurant en ontmoetten daar ook andere vissers die de komende week zouden vissen, natuurlijk spraken we vooral over grote karper. De nacht brachten we door bij een nabijgelegen gite. De bedchairs stonden in de tuin en Crowy werd doorlopend lastiggevallen door een lokale kat!

De zaterdag is de wisseldag op Rainbow. Rond 9 uur ’s morgens verzamelden we met alle ‘nieuwe’ vissers buiten het clubhuis, wachtend op het vertrek van de vorige groep. Hoewel de meeste vissers er al eerder waren geweest hing er toch een wat nerveuze en gespannen sfeer. Het meer zelf was gehuld in een dikke laag mist. Hierdoor was het uitzicht vanaf het clubhuis mysterieus. In de verte waren eilandjes en dennenbomen zichtbaar en af en toe zag je de rimpeling van een rollende karper.

Sterk en simplistisch, waardoor het niet veel afwijkt van mijn normale rigs, alleen iets groter...
Sterk en simel, waardoor het niet veel afwijkt van mijn normale rigs. Alleen iets groter...

Mijn goede vriend Nick ‘Reedy’ Maddix zou deze week ook vissen, maar hij zou een week vastzitten op een eiland. Daarom pakten we nu de mogelijkheid om samen een kop thee te drinken en wat bij te praten. Terwijl we zaten te wachten kwam de zon langzaam door de mist. Toen pas kon ik het water eindelijk voor het eerst goed zien. Ondanks dat ik al veel verschillende wateren in Europa heb bezocht, moet ik bekennen dat er geen uitzicht zo mooi is als op Rainbow. Toen de mist optrok werd er een groter deel van het water zichtbaar, vol met honderden eilandjes en doorgangen. Een werkelijk bijzonder blik voor iemand die er voor het eerst is.

Om 11 uur mochten we naar de stekken. Crowy en ik zouden deze week op stek 6 vissen. De andere vissers van onze groep van 6 zaten op de stekken 8/9 en 11. Samen hadden we een hoek van het water tot onze beschikking. Stek 6 wordt ook wel ‘the Fridge’ genoemd doordat het tussen de bomen ligt richting het noorden. Door de bomen komt er nauwelijks zon op de stek waardoor het er enorm koud kan zijn! Gelukkig stond de stek goed bekend in deze tijd van het jaar en dat was voor ons belangrijker dan een comfortabele stek. We stonden te popelen om te gaan vissen!

Als karpervissen een puzzel is...

Voor Crowy was het al zijn tiende Rainbowtrip, maar ook hij had deze stek nog nooit bevist. We zaten simpelweg onderaan een grote driehoek van water met doorgangen aan alle kanten. Er lagen veel taluds, waarvan de topjes soms boven water zichtbaar waren, en kleine eilanden. Het zag er zeker interessant uit en we hadden genoeg mogelijkheden om te bevissen. Ik kon me niet langer inhouden en sprong gelijk in de boot voor een verkenning. Het was zaak om eerst het kamp op te zetten en het materiaal en aas klaar te maken. Ik had genoeg aas meegenomen natuurlijk, maar we tikten bijna de maand november aan en ik had me voorbereid om per aanbeet te gaan vissen. Ik ben sowieso al geen fan van voeren en wachten dus ik voelde me op mijn gemak. De vissen op Rainbow worden 365 dagen per jaar belaagd en ik had het idee dat grote voerplekken zo laat in het jaar niet verstandig waren.  De vissen kunnen hier wantrouwend op reageren en als ik ze niet verjaagde zou het waarschijnlijk toch al langer duren om een aanbeet te krijgen. Daarnaast was ook in het zuiden de winter op komst en het water koelde flink af. De vissen worden minder actief en dumpen is dan gewoon niet de beste tactiek. Ik verwachtte ook niet doorlopend actie, ondanks het grote aantal vissen in het water.

Grof, maar effectief

Ik vulde een emmer met Tiger Nut Slush, Candy Tigers en wat 15mm Candy Nut Crush boilies. Dat zou in het begin genoeg moeten zijn voor alle vier de hengels. Ik was gewaarschuwd voor de Rainbow brasems, welke voor problemen zouden zorgen als ze op de stek zouden belanden, dus ik meed bewust de pellets en aas met vismeel. Als haakaas koos ik voor Candied Tigers, rechtstreeks uit de zak. Ik zocht de grootste ronde uit en verspreidde deze over de hair. Ik kreeg de tip om een rig een aantal dagen te laten liggen om extra kans te maken op de grotere vissen. Dit zou een zeer goede tactiek zijn. Als ik dan een rig langer zou laten liggen, dan het liefst met een tijgernoot. De kans dat een tijgernoot enkele dagen op de hair blijft zitten is groter dan bij boilies, dus daarmee had ik voldoende vertrouwen. Mijn versgeknoopte rigs waren simpel en grof. Rainbow is geen plaats voor finesse. Grote haken, sterk, schuurbestendig onderlijnmateriaal en 0.60mm mono snag leaders gingen standaard op iedere hengel.  De molens waren volgespoeld met 0.26mm drijvende gevlochten lijn. Ik heb een hekel aan het knopen van rigs, maar zelfs ik moet toegeven dat het goed voelt om nieuw materiaal te hebben.

Het meest in het oog springen verschil met een normale presentatie is het gebruik van een fles, bevestigd aan de leader. Dit is een lege drinkfles waar een backlead clip aan bevestigd is. Deze clip je eenvoudig tussen twee stoppertjes en kralen. In mijn geval twee stukjes fake mais en plastic boilies (die roze en groene stukjes die je zelf echt nooit op een rig zou plaatsen!). Het vissen met een fles heeft twee voordelen. Doordat de lijn verticaal naar de oppervlakte loopt vanaf de rig, en de gevlochten lijn aan de oppervlakte drijft, loopt er geen lijn strak door het water naar de stek. Hierdoor loopt de lijn niet over obstakels en taluds, waardoor je het risico op verspelen verkleint.Het tweede oordeel is dat het zware lood bij een aanbeet wordt gedropt, waardoor de druk enkel van de fles aan de oppervlakte komt. Hierdoor verplaatsen de vissen zich nauwelijks vanaf de stek en kan je eenvoudig in de boot stappen en naar de vis toe varen. Daarna kan het gevecht beginnen. Dat is de theorie in ieder geval!

Vissen met een fles heeft twee voordelen

Ik wilde Simon filmen terwijl hij zijn spullen in orde maakte. Nu had ik immers nog de kans om wat activiteit te filmen, want naar verwachting zouden de hengels de komende dagen vooral stil liggen. De dagen worden echter steeds korter en ik wilde ook op zoek naar stekken voor mijn eigen visserij. Rond 3 uur in de middag kon ik het niet meer aan en sprong ik in de boot voor een verkenningstocht. Ik beviste de linkerzijde van onze stek. Hier had ik de beschikking over een doorgang in de eigen kant en wat interessante taluds en geulen voor mij, die leidden naar een groot eiland dat onze stek scheidt met stek 8/9 en 11. Voor me lagen ook enkele eilanden.

Ik wist eigenlijk niet precies waar ik naar zocht, dus ik spendeerde een aantal uren op het water, ronddobberend met de dieptemeter, een hengel en lood. Vele geulen en taluds lagen parallel aan elkaar over de stek. Ik probeerde ze methodisch in kaart te brengen en in mijn hoofd een plaatje te maken van de onderwaterwereld. Sommige geulen liepen honderden meters door richting de andere kant van het water, als reusachtige onderwaterwegen. Anderen leken eerder op kleine kamertjes, zonder in- en uitgang. Als karpervissen een puzzel is, dan is Rainbow een complexe editie!

Lees volgende week verder in het tweede deel van 'Rainbow'. Met onder andere deze gave vangst!