Stilstand is achteruitgang

Het is inmiddels alweer ruim in maart wanneer ik dit stuk zit te typen. De blaadjes groeien overal alweer aan de bomen en het zonnetje laat zich steeds vaker zien. Al dan niet op een ietwat waterige manier, maar goed! Het begin is er. De laatste tijd heeft mijn leven in het teken gestaan van een enorm drukke baan. Een nieuw hoofdstuk in mijn leven dat er aan zat te komen. Hierdoor ontbrak het mij helaas aan vistijd waardoor ik erg weinig kon doen. Immers is stilstand achteruitgang, en met dat in mijn achterhoofd baalde ik dan ook stiekem een beetje dat ik voor CarpFeeling niets te schrijven had. Iets dat ik in mijn vrije tijd toch wel erg graag doe.

Hengels liggend tussen de opkomende voorjaarsbloemetjes. Ieder jaar weer een prachtig moment!
Foto: Thimon Dokter

Gelukkig is de passie voor het schrijven in die drukke periode levendig gebleven en brengt mij nu weer tot de mogelijkheid een stukje te schrijven over mijn visserij. Mijn baan begint stukje bij beetje in mijn dagelijkse ding te passen en ook het werk zelf gaat steeds soepeler en beter. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee. Immers vind ik mijn toekomst ontzettend belangrijk. Ook ben ik over mijn visserij heel anders gaan denken. De mensen die ‘riviergeweld’ hebben gelezen van mij weten immers wat er gebeurd is aan het water. Dit bracht mij tot het besluit een grote rubberboot en elektromotor te kopen. Op deze manier kan ik naar stekken varen waar letterlijk niemand komen kan. Ideaal dus! Last van niets of niemand. Inmiddels is het zover dat alles weer helemaal lekker loopt en ik weer alles overzie. Dat betekent dat de plannen klaar zijn en ik weer wekelijks voor CarpFeeling aan het schrijven zal zijn. Natuurlijk heb ik dit weekend met het prachtige lente weer ook gevist. Daarover hier onder een stukje. Veel leesplezier gewenst.

Eerste lenteweekend 2015

Omdat het inmiddels alweer maart is, werd het hoog tijd dat ik weer eens wat ging doen. Heel langzaam warmt het water weer op en gaan de karpers weer stukje bij beetje denken aan eten. De laatste weken ben ik vaak aan het water geweest om de boel goed te observeren. Een ontzettend onderschatte taak binnen het goed uitvoeren van de karpervisserij. Echt heel veel activiteit in en rondom het water kon ik niet waarnemen. Echter wel dat de natuur heel langzaam een beetje wakker wordt. Zo her en der vliegt een vogeltje met wat takjes in zijn snavel voor het maken van een nestje. Kleine tekenen zijn er wel. Dit zijn dan ook de tekenen voor heel veel karpervissers om hun materiaal weer tevoorschijn te toveren. Vaak tegen beter weten in. Een enkel watertje zal zijn prijzen tevoorschijn halen. Toch de meeste karpers zijn nog helemaal niet bezig met eten en al helemaal geen hoeveelheden zoals die in de zomer en najaar gevoerd worden. Veel vissers maken wel de fout deze hoeveelheden te voeren en gaan vervolgens genadeloos op hun spreekwoordelijke bek. En het dan nog gek vinden ook dat ze niks hebben gevangen.

Zomaar een paar uurtjes op pad met vismaat Timon
Foto: Thimon Dokter

Wel eens gehoord van een koe die een haas vangt? Dit verhaal komt op hetzelfde neer. Bijna kansloos… uitzonderingen daargelaten! Echter kent het voorjaar ook hele andere kanten. Zo trek ik er zelf heel graag op uit met het ‘pennetje’. Oftewel het vissen op karper met een lichte hengel met daaraan aan licht dobbertje. Verder gewapend met een schepnet, onthaakmatje, blikje mais en een camera. Ideaal om snel van stek naar stek te hoppen en in te spelen op wat je ziet. Aasballetjes, rimpelingen in het water, duikers, bruggen… etc. De keuze is reuze! Allemaal plekken die het vaak in het voorjaar prima doen.

Al na 10 minuten vissen mag Timon de eerste graskarper op zijn onthaakmat verwelkomen!

Na een geweldig weekend te hebben gehad arriveert op zondag middag Timon aan mijn deur. Zijn ogen verraden een net zo goed weekend als ik heb gehad. We drinken daarom samen effe een bakje koffie en besluiten vervolgens met het ‘pennetje’ op pad te gaan. Het is prachtig weer en het lijkt er op dat het een mooie dag gaat worden. Daar wij weer eens het geluk hebben in een waterrijke omgeving te wonen hebben we alle keus aan wateren. Vandaag besluiten we een paar ondiepe slootjes te bevissen waar duikers en bruggen de overhand hebben. De ideale plek voor een karper om zich in het voorjaar schuil te houden. met die gedachten in het achterhoofd rijden we samen naar onze favoriete stekjes toe. We voeren eerst alles lichtjes aan. Ieder stekje gaan een paar handjes voer in. Vervolgens vissen we alles systematisch af met de hoop op een aanbeet. Wat er deze middag gebeurde was bijzonder. Een paar hele mooie vissen kwamen in ons net te liggen. Timon wist zelfs al na 10 minuten een aanbeet te forceren een prachtige graskarper te vangen van 86 cm.

Soms kan het hard gaan

Zoals eerder beschreven was het duidelijke taal bij Timon. Onze dag begon goed met gelijk een vis in de eerste 10 minuten. En dat met een vis die bijna het einde van de 80 cm haalde. Dat gaat lang niet elke dag op deze manier. Vervolgens als de vis zorgvuldig onthaakt en gefotografeerd is mag hij weer terug het water in. We zijn in opperbeste stemming door de gevangen vis. Omdat de stek waar we de vis gevangen hebben een ondiep watertje betreft en de stek verstoort is, dienen we te verkassen naar een verder gelegen watertje. We verkassen zo gezegd zo gedaan en komen aan op stek nummer twee. Hier zijn overduidelijk aasbelletjes te zien en alles lijkt er op te wijzen dat er een paar vissen bezig zijn met eten. Als ik even later mijn pennetje laat zakken wordt duidelijk dat de vis er dik op ligt. Twee lijnzwemmers zijn het gevolg van een vis die blijkbaar op de stek heen en weer zwemt. Even later steekt het pennetje op en vertrekt langzaam de diepte in. uit een reflex zet ik de haak en sla ik de hengel hoepeltje krom op een zwemmende spoorbiels. Erg mooie sport levert deze vis, maar toch als ik even later het stuur over neem en de vis moe strijdt belandt hij in het landingsnet. Een tweede mooie graskarper is de klos!

Een ruime 90er is de klos!
Foto: Thimon Dokter

We vissen verder met erg veel plezier. Twee vissen in the pocket en nog een middag met mooi weer te gaan. Dit kan alleen nog maar beter worden zijn onze gedachten. Terwijl de buit eigenlijk al binnen is. Wederom verkassen we na het vangen van een vis weer naar een andere stek om uiterste rust te bewaren. Daar eenmaal aangekomen laten we ook weer snel onze pennetjes zakken in afwachting van wat er komen gaat. Timon en ik raken in gesprek over van alles en nog wat. We letten eigenlijk niet zo heel goed op als ik ineens in mijn ooghoek een kleine opsteker zie op mijn pennetje. Heel even later zakt ook deze de diepte in en zet ik de haak. Als ik de hengel werkelijk tot in het handvat krom sla op de vis, weet ik direct dat ik te maken heb met een goed exemplaar. Ik moet alle zeilen bijzetten om hem bij de pilaren van een lage betonnen brug weg te houden. Wonder boven wonder kiest de vis na een behoorlijke strijd de juiste kant om weg te zwemmen en kan ik hem verder afdrillen op open water. Na nog steeds niks gezien te hebben vragen we ons toch zeer af wat we gehaakt hebben. Als na een flink tijdje drillen dan toch een vis aan de oppervlakte verschijnt zien we dat we te maken hebben met een schubkarper van een mooi formaat. Gelukkig na niet al te lange tijd geeft hij zich over en kan ik mijn landingsnet onder de schub schuiven. Dat is nummer 3!

Een geweldig mooie schub mag in het voorjaarszonnetje op de foto

De kers op de taart

Ondertussen hebben we al drie vissen in the pocket en zijn we al zeer gelukkig met het goede resultaat voor de paar uurtjes die we gevist hebben. Onder het mom van: Daar kan nog meer bij! Vissen we door en proberen we er nog meer uit te halen. We kiezen er voor om terug te gaan naar een eerder beviste stek. Die hadden we immers weer een beetje van voer voorzien toen we weg gingen. De vissen kunnen op deze manier weer een beetje vertrouwen krijgen in de stekjes. Inmiddels aangekomen op de stek voorzien we onze montages weer van een simpele maar oh zo goede maïs korrel. Dit oldskool karper aas is uit mijn vistas niet weg te denken! Ik kan nog zoveel beet van brasem krijgen, maar ik ben heilig overtuigd van dit gele stukje goud. Als mijn pennetje inmiddels weer te water is gelaten kijken Timon en ik elkaar lachend aan. Wat zal er nu weer gebeuren? Komt nummer 4 er ook bij? Niet veel later schiet mijn pennetje de diepte in en komt ook vis nummer 4 boven water drijven. Deze vis laat niet met zich sollen en ik moet zelfs een paar keer achter hem aan lopen om niet al te veel lijn van de molen te verliezen. Toch ook na een tijdje heeft deze vis er genoeg van en geeft hij zich over. Eindstand 4-0! En dat in een paar uurtjes vissen. Je hoeft niet altijd nachten lang aan het water te zitten voor een paar vissen!

Ook deze dikke 90+ grasser is de klos! Vandaag is alles voor ‘Bassie’
Foto: Thimon Dokter

Met deze laatste vis op zak besluiten we dat het voor vandaag genoeg is geweest. De stek levert verder helaas niets meer op. Volgende keer maar weer proberen of er weer iets te halen valt. Voor vandaag is het goed zo! En dat voor de eerste serieuze sessie van 2015. Een super resultaat waarbij ik niet mag klagen. Vol vertrouwen de volgende sessie in!