logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
timvanzanten  
#1 Gepost : dinsdag 27 april 2010 10:16:10(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
beste forummers,

om verder te gaan over ph-waarde waar we eindigde in een ander topic, kunnen we hier discussieren over dit interessante onderwerp. de stelling die we hanteren is als volgt:

- vangen we meer vis als we de ph-waarde van het aas aanpassen aan de ph-waarde van het water?

hiermee bedoelen we je boilies voorweken in het desbetreffende water, het spelen met basische en zuren in je aasfabricage etc.

hoe staan jullie hier tegenover?
Sponsor
Erwin  
#2 Gepost : dinsdag 27 april 2010 10:18:39(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Elke bol heeft van zichzelf al een ph waarde. Wanneer je hem voorweekt neemt hij de ph waarde aan van het water. Alleen is hier in mijn ogen geen beginnen aan. De ph waarde schommelt soms van dag tot dag. Onbegonnen werk? Ik denk wel dat het meer vis op levert wanneer je ph waarde overeen komt met die van het water. Misschien vangt dit juist wel beter (vind ik) omdat karpers het idee krijgen dat de bollen er al een hele tijd liggen.....

Erwin

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 27 april 2010 10:20:33(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

timvanzanten  
#3 Gepost : dinsdag 27 april 2010 10:24:49(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
ik ben zelf van mening dat vis wel degelijk een verschil in ph-waarde kan merken en dit kan associeren met onnatuurlijk/gevaar. immers is al zijn voedsel ph-neutraal. het is bewezen dat een karper bijvoorbeeld wegblijft van plekken waar verzuring optreed ( overmatig boilies voeren welke blijven liggen, najaarsblad etc.) blijkbaar kunnen ze dit ph verschil merken. het zal me dan ook niks verbazen als ze een ph wisseling kunnen merken als ze over een voerbedje boilies of partikels zwemmen. Doordat de ph-waarde niet gelijk is, zullen ze het opmerken. ik denk dus dat als je de ph-waarde kan aanpassen aan het water, je eerder vis vangt.
carpfigter  
#4 Gepost : dinsdag 27 april 2010 14:03:05(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

ik kan er best wel inkomen als ge de juiste ph waarde vind dat ge de aanbeten kund zien verhogen alleen ja voorweken wie gaat er duiken achter een emmertje water van op de bodem voor me? want als je leest op andere forums waar er ook al gediscuteerd werd over dit onderwerp kan ph waarde zelf veranderen per waterlaag , en dan waar staan we dan als we water uit de kant nemen om ons bollen in te weken ??? denk eerder dat we beter zoeken naar de ph-waarde dat onze vriend de karper graag heeft en niet naar de ph waarde van het water , mischien ben ik mis , ik lees het hier wel grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Erwin  
#5 Gepost : dinsdag 27 april 2010 14:43:56(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ook ik denk wel dat de PH waarde kan verschillen per waterlaag Carpfighter. Alleen zal dat in mijn ogen geen heel groot verschil zijn. Je zit er in elk geval erg dichtbij. Dat is denk ik beter dan wanneer je niet voor weekt, dan kan je er namelijk alleen maar veel verder vanaf zitten. Bovendien worden je boilies erg zacht, verliezen flavours en kleur. Het zijn na een tijdje weken net sponsjes waardoor ze veel sneller de ph waarde van de onderste laag op zullen nemen.

carpfigter  
#6 Gepost : woensdag 28 april 2010 11:49:16(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

ik weet niet of et veel zou schelen erwin geen idee van , te weinig ervaring in ph toestanden en veranderingen , ik ben er wel van overtuigd dat vissen bepaalde ph-waarde liever hebben dus daarom dat ik denk dat we mischien beter kijken naar de waarde ze graag hebben dan naar de waarde van het water zoals we in vorige posts van je leesden dat ph-waarde veranderd bij een regenbui als je dan in de praktijk kijkt gebeurd et nogal gauw als het regent dat de karper gaat azen ,mischien zou dit wel met de verandering van ph in de bovenste waterlaag te maken kunnen hebben een waarde dat onze vrienden niet zo graag hebben en daar door dalen naar de bodem om die beter ph-waarde terug te hebben ,stel dat dit zo is ben ik ervan overtuigd als we weten welke ph-waarde de karper het lieft heeft dat we door middel van onze flavours en sweetners enz... die ph-waarde kunnen creéren onderwater en zo meer karper op onze stek kunnen krijgen omdat ze zich goed voelen in deze waarde , ik ben maar aan et denken hoor kan heel goed zijn dat ik totaal fout zit ,grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
carpfigter  
#7 Gepost : maandag 3 mei 2010 15:30:53(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

niemand meer die meer weet ?grtzzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
Erwin  
#8 Gepost : maandag 3 mei 2010 16:27:37(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Nou CarpFigter. Ik had even wat meer bedenktijd nodigKnipoog Ik vind namelijk dat je een heel interessante gedachten hebt. Ik ben het namelijk helemaal met je eens dat karpers zicht in bepaalde ph waarden anders gedragen. Met deze gegevens kun je wat doen...... probeer in een aquarium er achter te komen welke waarde de meest positieve uitwerkingen hebben. Dus verwerk het niet in je voer, maar vloeibaar(en het liefst met een kleurtje). Wanneer dit in het aquarium zit kun je kijken of ze hier op af komen en blijven zitten. Is wel een soort studie waard denk ik
sven vq  
#9 Gepost : maandag 3 mei 2010 16:36:23(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

De PH waarde van een viswater verandert continu, natuurlijk afhankelijk van de grootte. Elke regenbui zal steeds de PH waarden laten schommelen, al ben ik er wel van overtuigd dat de PH niet meer dan 1 (zowel naar de zure kant doch naar de base kant) zal veranderen door een regenbui. door vervuiling kan dit echter wel, maar nu ben ik teveel aan het afwijken van de vraagstelling.

ik kan me nog een tijd geleden een discussie herinneren met enkele medevissers over de zuurtegraad van het water. Ik ben van mening dat de pH van de waterlagen geen invloed hebben, maar wel de pH van de bodem. De allersleegste pH waarde die je kan hebben, is de pH waarde 14, de allergrootste base-waarde. zoals iedereen weet, is een zeepblokje op de stek dodelijk voor de vangsten, alles valt direct stil dan. Als je weet dat een zeepsopje een pH waarde heeft van 10,4-10,5, dan zal een bodem met pH 14 in geen geval in de natuur voorkomen en al zowiezo geen vis voortbrengen (14 is natriumhydroxide, dodelijk).
Een ideale pH waarde voor een water is 7, maar door ons klimaat en vooral de zure regens, zal het vaak tussen de 5 en 7 hangen. Zure regen is pH waarde 5.

Nu denk ik dat het misschien interessant kan zijn om een bol te ontwikkelen met een hogere of lagere pH waarde, dus een boilie die er bovenuitspringt. Het kan raar klinken, maar onderwaterinsecten of slakjes en dergelijke zullen ook een andere pH waarde hebben dan het water.

ik vind dit ook een zeer interessant onderwerp en zou hier ook graag verder over nadenken.

Grtz, Sven VQ
Erwin  
#10 Gepost : maandag 3 mei 2010 17:17:45(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Bedankt voor je heldere uitleg Sven! Dat is precies wat ik bedoel. Test welke ph waarde vissen aantrekt en stel daar je bol af. Ik denk dat dit heel simpel in een aquarium te testen is. Dus een gekleurde vloeistof met een ph waarde. Dan kun je zien in het aquarium waar het zich bevind. Trekken de karpers er sterk naartoe dan trekt dit ze aan. Het nadeel is echter wel, dat je het niet zomaar weer uit je bak krijgt.....
carpfigter  
#11 Gepost : maandag 3 mei 2010 17:46:19(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

komt hier toch steeds meer bekend volk over de vloer hé ,nog nie gezien dat je hier ook actief waart sven welkom bij deze , om verder te gaan over de ph waarde ik dacht dus ook al dat slakjes en andere onderwaterdiertjes die ph waarde van het water niet hadden zoals ergens hierboven vermeld stond , al was ik dit niet heel zeker en dus maar gezwegen heb , wat jou redenering betreft over een bol maken die er tussen uit springt dat zou inderdaad een goede redenering kunnen zijn want als we dezelfde ph van het water gaan gebruiken nja dan denk ik dat er een grote faktor van aantrekkingskracht wegvalt ,zoals onze vriend gekent staat voor zijn nieuwsgierig gedrag denk ik dat ook de ph verandering hem/zij nieuwsgierig zal maken , en dan nog es in een gunstige ph voedsel aantreffen , denk da ge er niet ver naast zit met die gedachte grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
sven vq  
#12 Gepost : maandag 3 mei 2010 17:52:09(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

een boilie met een pH van rond de 7-8 zou ideaal zijn in mijn ogen. Bloed is door zijn zuurstofgehalte snel gebonden aan een pH waarde van 7,4 (niet alle bloedsoorten, maar toch de meeste). ik ben hier beginnen over nadenken door de bloedwormhype. Iedereen schreef het succes toe aan de bloedwormextracten, maar toch raar dat een flavour op bloedwormbasis niet hetzelfde ving als het zuivere spulKnipoog

Grtz
Erwin  
#13 Gepost : maandag 3 mei 2010 18:06:37(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Maar denken jullie niet, dat wanneer je de verkeerde waarde te pakken hebt het juist averechts kan werken en als gevaar wordt beschouwd? Ook denk ik wel dat het een factor is die erg dressuur gevoelig is. Wanneer we allemaal met bollen vissen met dezelfde ph waarde
sven vq  
#14 Gepost : maandag 3 mei 2010 18:13:28(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

ik denk dat wat hetzelfde effect zullen creëren als met de fluo pop ups, misschien zelfs een nog beter. Een karper is nieuwsgierig en zal alles pakken wat in het oog springt. denk maar eens hoe de engelsen al vissen vangen op een stukje zwart foam met de zig, zelfs 's nachts. een karper die getriggerd wordt, zal sneller iets verkennen. afgelopen sessie ving ik al mijn vissen op een single fluootjes boven een hand witvisvoer. die witte vlek op de ietwat donkere zandbodem trok ze aan de pop up overhaalde ze om te azen. de snowman die 10m verder op zo'n plekje lag, liep minder vaak af.

Grtz
sven vq  
#15 Gepost : zaterdag 15 mei 2010 15:24:14(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

ik ben deze week aan de slag geweest met enkele proefjes in mijn vijver (welke een paar karpertjes en steuren bevat).

eerst ben ik begonnen met enkele citroendruppeltjes toe te voegen aan mijn korrels. Ik wekte dus een zuurdere ph op dan mijn vijverwater (welk een zeer goede waterkwaliteit heeft met een ph waarde van 6,5). Door het heldere water zag ik dat de karpers eerder geneigd waren eerst de citroenkorrels te nemen en dan pas de gewone. natuurlijk waren dit drijvende korrels en was dit misschien meer toe te wijden aan de geurkolom die beter vrijkwam.

De dagen erna heb ik geëxperimenteerd met zinkende korrels. Wqt opviel was dat steuren veel minder aangetrokken worden door een verschillende pH waarde.

maandag vertrek ik voor een weeksessie op 2 verschillende waters en ik heb 2 soorten bollen mee met afwijkende pH waarden, ik hou jullie op de hoogte.

Grtz
Erwin  
#16 Gepost : zaterdag 15 mei 2010 16:04:16(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Gaaf! Leuke test Sven!Ik ben erg benieuwd naar je resultaten! Heb je ook getest met een lage PH waarde?
sven vq  
#17 Gepost : zondag 16 mei 2010 12:56:17(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

het is tamelijk moeilijk om een base pH in een visaas te verwerken. Er zijn maar een 2tal flavours op de markt met een base pH (oa van Cipro). dat is voor een volgende testKnipoog

Grtz
Erwin  
#18 Gepost : maandag 17 mei 2010 11:43:40(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
En hoe ga je dat precies testen Sven?
sven vq  
#19 Gepost : donderdag 20 mei 2010 19:13:59(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

De test is eenvoudig, wanneer er eindelijk nog eens wat stabiel weer is, ga ik 2 hengels met identiek dezelfde bol (wel verschillende pH, hoe dat te verkrijgen moet ik even navragen aan een kameraad die er verstand van heeft) vlak naast elkaar vissen. ik weet een verzamelplaats op mijn water waar ik dit kan testenKnipoog

Grtz
Erwin  
#20 Gepost : donderdag 20 mei 2010 20:51:32(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Maar dat moet je dan wel op een lange termijn doen en wisselen van plek. Er spelen helaas nog veel meer factoren mee. Al zit je pal naast elkaar te vissen. Ik heb wel eens ergens gevist waar je op de vierkante meter moest vissen anders ving je aanzienlijk minder.

Erwin
Gebruikers aanwezig in dit topic
3 Pagina's123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.