logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
stein jansen  
#1 Gepost : woensdag 18 november 2009 14:34:46(UTC)
stein jansen


20 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 260

wat is jullie mening over bollen stomen of koken?
Sponsor
Frank Penning  
#2 Gepost : donderdag 19 november 2009 12:19:46(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

dat het een onbegonnen discussie is...gaah monkey
Arnold  
#3 Gepost : zaterdag 21 november 2009 14:48:41(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Dat is een reactie waar Stein waarschijnlijk niet op zit te wachten...

Maar goed, ik denk dat het lood om oud ijzer is. Stomen duurt weer langer dan koken waardoor het op die manier ook z'n flavours en dergelijke verliest.
Erwin  
#4 Gepost : zaterdag 21 november 2009 17:05:48(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
En met koken verlies je meer flavours omdat deze verloren gaan in het water.....concreet....waarmee verlies je meer flavours?
ronpothuizen  
#5 Gepost : zaterdag 21 november 2009 18:15:35(UTC)
ronpothuizen


25 ponder

Lid sinds: 4-10-2009(UTC)
Berichten: 437

Ik zou zeggen wil je een sterke geflavourde boilie, flavour ze dan altijd nog even nadat je ze gedroogd hebt.
Flavour werkt heel instant en smaakt vaak niet zoals ze ruiken.Ik vind daarom smaak heel belangrijk,zeker wanneer ik er langere tijd mee voert.Ga ik echter instant vissen,en vind mijn boilies niet sterk genoeg ruiken flavour ik ze extra.Ik kook mijn boilies altijd en inderdaad verlies je dan behoorlijk wat flavour,maar ik vind dit niet zo erg.
Ik ben van mening wanneer je een langere tijd met te sterk geflavourde boilie doorvist de kracht van je boilie sneller afneemt.Kijk maar naar de resultaten op bepaalde wateren waar de boilies eerst geweekt worden in water.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr.Ronald
stein jansen  
#6 Gepost : dinsdag 8 december 2009 20:08:15(UTC)
stein jansen


20 ponder

Lid sinds: 11-7-2009(UTC)
Berichten: 260

ik heb effe een test gedaan afgelopen week.
een gestoomde bol. 7 dagen in de dip zit tot 3/4 vol met dip.
de kern van de bol zuigt zich niet vol met dip.

een gekookte bol daarintegen zuigt zich helemaal vol met dip.
dus lijkt mij een gekookte bol in de dip beter, want dan heb je een langer effect van je dip.

ik heb vandaag visionbaits besteld. en ga deze test ook doen met hun dips, want deze zijn op plasma
zijn er mensen die hier al ervaring meehebben


Erwin  
#7 Gepost : woensdag 16 december 2009 14:24:48(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Stein

Maar dat de ene bal meer opzuigt dan de andere, houd niet in dat dit beter is. De bal die maar 3/4 opzuigt, is harder of heeft een grotere dichtheid. Dit houd dus ook in dat hij zijn flavours langer vasthoud. De andere bol die helemaal vol zat met flavour, is het waarschijnlijk ook veel sneller kwijt.
steef zenden  
#8 Gepost : zaterdag 19 december 2009 19:08:59(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

deed tot vorig jaar aan toe steeds mijn boilies stomen, het heeft zijn voor- en nadelen.
nadeel:je kreeg door het stomen een soort laag om je boilie waardoor ze minder onnemen als je ze naflavourd. Ze zijn meer witvis gevoeliger omdat ze niet zo hard te krijgen zijn als gekookte boilies. Je kon ze niet vergooien met de werppijp
voordeel: ik gebruikte geen eieren als bindmiddel en kreeg de boilies alleen goed door te stomen, ze leken net stuiterballen. Werken beter op een dressuurwater ivm dat er geen eieren werden gebruikt. Je verspeelt minder flavour.
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

vandersteenjan  
#9 Gepost : vrijdag 25 december 2009 10:18:58(UTC)
vandersteenjan


10 ponder

Lid sinds: 24-12-2009(UTC)
Berichten: 61

In de loop van nu bijna 10 jaar exclusivebaits heb ik beiden gedaan (stomen en koken)
het enige nadeel van koken voor mij is dat het omslachtiger werken is. Wat de atractiviteit betreft merk ik echter geen verschil. Stomen heeft echter wel enkele nadelen: je aas is minder resistant aan witvis en kreeftachtigen.
Daarom heb ik toch besloten om voortaan te kiezen voor gekookte boilies.
greets
Sander  
#10 Gepost : zaterdag 26 december 2009 17:14:58(UTC)
Sander


15 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 109

Ja vind ook dat stomen zijn voor en nadelen heeft.
De geuren enz blijven er volgens mij beter in dan bij koken, maar als je ze met de werppijp wil voeren dan springen ze uit elkaar.
Ook na het stomen zijn de bollen helemaal anders van vorm (bij mij is dat toch het geval, weet niet hoe dit bij jullie is?).
Moet wel zeggen dat ik niet met een professionele stomer zit, is er gewoon 1 om groenten te stomen.
Dus als je mooie ronde, harde bollen wilt om te voeren met de kobra ben je volgens mij beter af met koken.

grtz
vandersteenjan  
#11 Gepost : zaterdag 26 december 2009 18:14:37(UTC)
vandersteenjan


10 ponder

Lid sinds: 24-12-2009(UTC)
Berichten: 61

Inderdaad Sander... dat waren nadelen die ik ondertussen al vergeten waren. voeren met cobrastick is rampzalig bij gestoomde bollen. Ook de vorm is alles behalve. Een stomer moet eerst zen temperatuur halen waardoor de boilies in begin wak worden aan de buitenkant. als ze dan in 2 lagen op elkaar liggen dan zakken ze een beetje in op elkaar. Bij koken verhit de buitenwand meteen zodat deze meteen stolt en veel minder vervormen.
greets
ronpothuizen  
#12 Gepost : zondag 27 december 2009 10:39:22(UTC)
ronpothuizen


25 ponder

Lid sinds: 4-10-2009(UTC)
Berichten: 437

Nu is het volgens mij wel duidelijk toch,gewoon koken.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.