logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
ruudje238  
#1 Gepost : donderdag 6 juni 2013 11:02:30(UTC)
ruudje238


5 ponder

Lid sinds: 9-4-2011(UTC)
Berichten: 37

Goedendag,

Meerdere malen heb ik geprobeerd drijvend te vissen op een plaatselijke vijver, echter ziet de karper me niet echt staan met mijn aas. Als aas heb meerdere dingen geprobeerd zoals wit-bruin brood, hondenbrokken, pop-upjes, pop-up maisjes, en flavour toegevoegd aan het brood. Hierbij zie ik de karper zich aan de oppervlakte bevinden recht onder het aas maar geen enkele interesse in mijn voer (behalve de eenden die dit vaker in de smiezen hebben d'oh! ). Heeft iemand enige idee waarom de karper niet geïnteresseerd is, of wat ik kan veranderen om ze wel aan het azen te krijgen?

Met vriendelijke groet,
Ruud Silvrants
"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”
Sponsor
freaky  
#2 Gepost : donderdag 6 juni 2013 12:13:37(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
voer je ook?

en probeer is op een ander moment van de dag.

ik had het gistermiddag ook, smiddag ging het helemaal los, en eind van de middag rond 5 uur viel het ineens helemaal stil,
leer om te vangen, vang om te leren
Bjorn Schoemacher  
#3 Gepost : donderdag 6 juni 2013 12:49:01(UTC)
Bjorn Schoemacher


15 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 171

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Het kan zijn dat je zonder dat je het zelf in de gaten hebt al verraden hebt bij de Karpers. Ik betrap mijzelf er ook wel eens op dat ik te enthousiast de kant benader en de Karpers mij spotten en weg is de interesse.

Probeer als je een groep Karpers ziet ze altijd van achter een rietkraag, boom of wat dan ook te benaderen. Loop extreem rustig want elke trilling in de kant kan opgemerkt worden door de Karper. Een Karper heeft namelijk een zijlijn die trillingen en schrikbewegingen kan waarnemen van soortgenoten. Hier een uitleg over de zijlijn:

Zijlijn:

Een ander zintuig wat de karper gebruikt is een orgaan waarmee trillingen en verschillen in druk kunnen worden waargenomen. Dit orgaan is de "zijlijn", door wetenschappelijk onderzoek weet men dat de karper het verschil tussen een "normale" beweging en een "schrikbeweging" van een andere waterbewoner kan bepalen. Ook de beweging op de oever kan de karper zo waarnemen, om extra voorzichtig te zijn is dus niet een verkeerde eigenschap voor een karpervisser.

Iedereen die goed oplet heeft wel eens de boeggolf gezien van een karper die uit de oever vlucht en daarmee uiteraard ook de andere karpers, die misschien wel op jou voerstek wachten op een lekker hapje, in zijn vlucht meeneemt!! Deze vlucht wordt veroorzaakt door de trillingen die de karper met de zijlijn waarneemt. De vis associeert dit met gevaar en de instinctieve reactie is dus vluchten!!

Ook speelt de "zijlijn" een grote rol bij het waarnemen van zelfs de kleinste verschillen in drukgolven. Dit kanaaltje, wat de zijlijn werkelijk is en dat zich aan beide zijkanten van de vis bevind, is gevuld met slijm. Door middel van kleine openingetjes in het kanaal geven kleine celletjes een signaal af naar de hersenen: op deze manier houdt de karper het wezen dat hij werkelijk is onder controle. Hij bewaart hiermee het evenwicht, bepaalt onder welke hoek het lichaam zich bevind, wat onder en boven is enz .
Bron: http://www.vinkeveensekarpers.nl/

Het is dus vooral belangrijk jezelf stil te houden. Om de Karper los te krijgen kan je heel voorzichtig enkele kattenbrokje gooien en zo na enkele minuten een voerplekje creëren. Trek je niets aan van eenden, gewoon blijven voeren. Er zal altijd één Karper de eerste zijn die een brokje neemt en zodra er één begint te eten zullen er meerdere volgen en voordat je er erg in hebt is de hele groep aan het azen. Dan is het tijd om de dikste eruit te kiezen en in te gooien. Je zult zien dat de Karpers elkaar aanzetten tot azen en omdat jij je goed verdekt opstelt is er ook geen gevaar.

Succes!
ruudje238  
#4 Gepost : donderdag 6 juni 2013 12:53:54(UTC)
ruudje238


5 ponder

Lid sinds: 9-4-2011(UTC)
Berichten: 37

Freaky,
Op meerdere dagdelen heb ik geprobeerd, hierbij ook zonder hengel om te kijken naar de reacties op het voer. Hierbij waren de karpers ongeïnteresseerd, terwijl het voer boven hun neus ligt. Hoe zou jij het aanpakken met voeren + er zitten een paar eenden hoe voorkom ik dat die niet lekker gaan smikkelen? Ik ga zo weer even na de vijver om te kijken of ze nu wel eens gaan azen Knipoog
"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”
ronald308  
#5 Gepost : donderdag 6 juni 2013 13:09:09(UTC)
ronald308


30 ponder

Lid sinds: 24-7-2011(UTC)
Berichten: 790

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Een dotje maden onder je korst wil nog wel eens helpen.
Zo heb ik al menig schuwe karper gevangen!
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
Lodewijk  
#6 Gepost : donderdag 6 juni 2013 14:39:58(UTC)
Lodewijk


55 ponder

Lid sinds: 17-3-2010(UTC)
Berichten: 4.290

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
het kan ook zijn dat ze gewoon niet willen.
jou kan ik ook niet dwingen tot eten he
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
ruudje238  
#7 Gepost : donderdag 6 juni 2013 14:58:05(UTC)
ruudje238


5 ponder

Lid sinds: 9-4-2011(UTC)
Berichten: 37

@Bjorn: ik probeer altijd zo rustig mogelijk na het water gaan, ze spotten mij soms eerder als ik hun. Dan zie je de kolken weggaan en aangezien er een oranje koi bijzit weet ik meestal dat het karper is geweest Knipoog. Verder verschuil ik me zo goed mogelijk achter de rietkraag in het hoge gras. Alleen vanaf morgen is het hoge gras weg en staat er een kudde van 250 schapen te blèren (kwam de boer tegen die had ze net voor de vijver laten grazen en vanavond en morgen worden ze aan de vijver "losgelaten"Knipoog. Ook heb ik geprobeerd om langs ongeveer de hele rietkraag veel brood te strooien en dan op een plaats rustig gaan zitten, en dan observeren voor een lange tijd maar azen willen ze nog niet.

@ronald, hoe bevestig jij je brood dan met daaronder een dotje maden? maak je hiervan gebruik van een maggot clip?

@lodewijk, Helaas is dat ook zo, maar ze moeten toch eens honger krijgen lijkt me? Verder heb ik daarom geprobeerd om meerdere malen en verschillende tijden te gaan alleen mis ik op de een of andere reden altijd hun lunchpauze.

Hier nog een foto van de vis onder mijn voer, foto valt wel wat tegen maar je ziet de oranje karper wel een beetje.
UserPostedImage

Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 juni 2013 15:02:34(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

ruudje238 heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
IMAG0139[1].jpg
"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”
freaky  
#8 Gepost : donderdag 6 juni 2013 15:23:03(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
ik heb redelijk vaak vissen gevangen met een licht pennetje en alleen een haak met een maiskorrel, geen lood gebruiken, nu kan je je aas aanbieden op de diepte die jij wilt,
bij mij was het soms 5 cm maar ook op 50cm diepte, beetje kijken hoe ver de vis onder het oppervlak ligt.

een klein bruin of zwart foampje wil soms ook nog wel is werken, of een zig bug van nash
en vooral die bugs kunnen nu goed werken, aangezien de echte bugs in het water op het moment tot leven komen, en karper daar gretig gebruik van maakt

Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 juni 2013 15:25:18(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

leer om te vangen, vang om te leren
DavidT  
#9 Gepost : donderdag 6 juni 2013 16:08:34(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Ook met drijvend aas, loop je tegen voor de visser negatief geconditioneerde vissen op. Is ook een mogelijkheid. Ziggen al geprobeerd?
Say hello to my little friend
Bjorn Schoemacher  
#10 Gepost : donderdag 6 juni 2013 17:23:41(UTC)
Bjorn Schoemacher


15 ponder

Lid sinds: 22-3-2013(UTC)
Berichten: 171

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Wat de korsten betreft, Karpers kunnen het vaak niet eens doorhebben dat het een lekker hapje is. Er drijft immers zoveel spul wat niet eetbaar is. Probeer anders eens een paar druppeltjes Maggi erop of een lekker scherp ruikend flavourtje wat uitlekt naar beneden.
ruudje238  
#11 Gepost : vrijdag 7 juni 2013 08:47:37(UTC)
ruudje238


5 ponder

Lid sinds: 9-4-2011(UTC)
Berichten: 37

Bedankt voor de goede tips! Ik ga het dadelijk na de viswinkel om te kijken naar een zig system en dan vanavond of morgen eens uitproberen! Hopen dat ze nu wel eens gaan azen!
"Many men go fishing all of their lives without knowing it is not fish they are after.”
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.