logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Uwabaki  
#1 Gepost : woensdag 7 juli 2010 20:54:49(UTC)
Uwabaki


5 ponder

Lid sinds: 3-7-2010(UTC)
Berichten: 23

Goedenavond allemaal,

Naar aanleiding van mijn post in even voorstellen, maar even een stel pic's van mijn rig knoop (on)kunde...
Aangezien ik me alles zelf aan het leren ben bij gebrek aan een ervaren vismaat, maar begonnen met een basic rig:

UserPostedImage

UserPostedImage

UserPostedImage

Het geheel is een 22 centimeter lang en ik heb een gekochte rig gebruikt als voorbeeld.
Ik gebruik deze basic rig omdat ik nog geen idee heb hoe al jullie creaties met shrink-tube nou eigenlijk werken...

Mochten jullie op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag!

Groeten,

Roy.
Sponsor
timvanzanten  
#2 Gepost : woensdag 7 juli 2010 21:20:08(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
in principe is de door jouw gemaakte basisrig nog steeds in 9 van de 10 gevallen de bestwerkende en meest gebruikte rig. er zijn veel varianten die zijn ingehaakt op de basisrig en meestal is geprobeerd om de inhakingskans te vergroten. een voorbeeld is krimpkous. door een stukje krimpkous een halve centimeter over je haak en knoop te laten vallen en deze iets naar binnenbuigt zodat hij in een rechte lijn staat met de haakpunt, is de inhaking al veel agressiever. door bijvoorbeeld vervolgens nog eens een knijploodje of putty een centimeter in je haak op de onderlijn te bevestigen, kun je meer druk zetten op de haakpunt waardoor hij sneller haakt. zo zijn er nog tal van foefjes die kunnen bijdragen aan een betere en snellere inhaking.

hieronder mijn meest gebruikte rig met krimpkous, het extra stukje siliconenslang in de haakbocht is weer extra. een stukje vertrouwen voor mij


UserPostedImage

gr. Tim,
Ronald Ermes  
#3 Gepost : woensdag 7 juli 2010 21:35:36(UTC)
Ronald Ermes


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-7-2010(UTC)
Berichten: 14

Beste Roy,

Op wat voor een water ga je de rig inzetten? Is dit een grote plas, een kanaal/rivier, parkvijver etc etc.
Dat is namelijk een zeer belangrijk iets voordat je iemand zijn rig kan beoordelen. En dan nog is het moeilijk een rig te beoordelen als je niet de juiste omstandigheden kent wanneer deze wordt ingezet.

Zo op het eerste gezicht lijkt me het materiaal iets aan de 'zware' kant... maar dat hangt ook weer af waar je het gaat inzetten...

Groet,
RKnipoog nald

Uwabaki  
#4 Gepost : woensdag 7 juli 2010 22:38:20(UTC)
Uwabaki


5 ponder

Lid sinds: 3-7-2010(UTC)
Berichten: 23

@Tim: Thannks voor de uitleg!
Het stukje siliconen heeft dus eigenljk geen functie behalve een zelfvertrouwen boost?
De krimpkous is me nu in elk geval helemaal duidelijk, volgende week maar eens wat halen.

@Ronald: Het haakje is naar mijn mening net een slag te groot (mt6) maar ik had ff niet kleiner...normaal mt8...
Het onderijntje zelf is een 15Lb en 30/100ste dat valt toch wel mee?

Waar het voor nu ingezet gaat worden is voor alsnog het vele water hier in Den Helder, voornamelijk grachten idee, hier in de buurt.
Vis tot een pondje of 15 en de max is (van horen zeggen) 27 pond.

Bedankt voor de info en opmerkingen heren!

Nu snel verder kijken wie we in de finale gaan treffen!!
timvanzanten  
#5 Gepost : woensdag 7 juli 2010 22:38:24(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
tja, je moet het anders zien Ronald, het gaat erom of deze rig een karper goed kan haken. ook ben ik van mening dat een standaard rig nog steeds in 9 van de 10 gevallen prima dienst doet. hooguit het verlengen ( modderbodem) of verkorten (zandbodem) kan je aanpassen maargoed, dat is nu even irrelevant.het gaat erom of deze rig een karper kan haken en blijft hangen!

@ Uwabaki: het stukje siliconen in de haakbocht heeft wel degelijk een functie maar hier kom ik later even op terug. ik haal het nu niet aan aangezien het voor mij een persoonlijke toevoeging is waar ik veel vertrouwen in heb!

Bewerkt door de gebruiker woensdag 7 juli 2010 22:40:02(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Ronald Ermes  
#6 Gepost : woensdag 7 juli 2010 23:05:01(UTC)
Ronald Ermes


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-7-2010(UTC)
Berichten: 14

Deze rig zal heus een karper kunnen haken... en dan zal hij ook wel blijven hangen... maar dat is met bijna alle rigs toch?

Roy vraagt om advies of dit een goeie onderlijn is. Dan moet je toch ook weten onder welke omstandigheden hij deze rig gaat inzetten? Opzich is er 'in principe' niets verkeerd aan deze rig...en hij zal in veel situatie ook heus een karper opleveren..

Het stukje tube op de bocht bij Tim heeft als functie dat de hair niet vanaf de haaksteel maar vanaf de onderkant van de bocht de haak verlaat. De haak zal nu nog sneller gaan kantelen in de bek van de karper doordat het gewicht op de haakpunt is toegenomen. Moet je eens zo'n lijntje maken, doe er een boilie aan en trek de rig maar eens over je handpalm.. dan zal je zien wat ik bedoel.

Veel succes man!
Uwabaki  
#7 Gepost : donderdag 8 juli 2010 22:41:04(UTC)
Uwabaki


5 ponder

Lid sinds: 3-7-2010(UTC)
Berichten: 23

Met bovenstaande geknoopte lijntjes vandaag 3 brasems netjes in het onderlipje gehaakt...
Karper moet dus ook goed komen, als ze weer eens willen bijten dan! Knipoog

Ronald Ermes  
#8 Gepost : donderdag 8 juli 2010 22:44:59(UTC)
Ronald Ermes


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-7-2010(UTC)
Berichten: 14

Dan doen ze het prima Roy!

Veel succes verder!Bidden
carpfigter  
#9 Gepost : vrijdag 9 juli 2010 14:43:12(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

Ronald Ermes schreef:
Deze rig zal heus een karper kunnen haken... en dan zal hij ook wel blijven hangen... maar dat is met bijna alle rigs toch?

Roy vraagt om advies of dit een goeie onderlijn is. Dan moet je toch ook weten onder welke omstandigheden hij deze rig gaat inzetten? Opzich is er 'in principe' niets verkeerd aan deze rig...en hij zal in veel situatie ook heus een karper opleveren..

Het stukje tube op de bocht bij Tim heeft als functie dat de hair niet vanaf de haaksteel maar vanaf de onderkant van de bocht de haak verlaat. De haak zal nu nog sneller gaan kantelen in de bek van de karper doordat het gewicht op de haakpunt is toegenomen. Moet je eens zo'n lijntje maken, doe er een boilie aan en trek de rig maar eens over je handpalm.. dan zal je zien wat ik bedoel.

Veel succes man!
al iemand over nagedacht met dat stukje shrinktube in de haakbocht wat er gebeurd als de karper uw boilie uitspuwt? volgens mij draait uw haak dan net de verkeerde kant op , als ie gewoon wegzwemt is et inderdaad waarschijnlijk een goed idee maar als em begind met uitspuwen vrees ik ervoor grtzz

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 9 juli 2010 14:44:33(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

if you pay peanuts you catch monckey's ................
sven vq  
#10 Gepost : vrijdag 9 juli 2010 15:36:59(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

inderdaad carpfighter, het stukje krimpkous of tube in de haakbocht zal de haak te agressief laten kantelen en als het ware een tolbeweging laten veroorzaken. Ik heb al enkele keren gehad dat de haak in de bovenlip terecht kwam als gevolg van spuwbewegingen. Ik had dit 3 keer na elkaar op 1 nacht en nam toen het wijze besluit mijn onderlijn drastisch in te korten. Ik bracht de lengte van 15cm terug naar 7 cm en vervolgens haakte ik de vis goed in de onderlijn.
Ik zie veel mensen deze rig gebruiken, maar velen denken er niet bij na als ze het rubbertje zo ver in de haakbocht fixeren. De reden van dat rubbertje is de haakpunt zeer snel te laten kantelen en dat is het enigste waar de vissers naar luisteren. Als ik ze daarna vertel dat ze de rig kort genoeg moeten houden, zeggen ze vaak dat het een persoonlijke keuze is en het niets uitmaakt. maar na bovenstaand voorval ben ik er van overtuigd dat deze rig enkel optimaal werkt met onderlijnen tot circa 10cm lang.

Grtz
timvanzanten  
#11 Gepost : vrijdag 9 juli 2010 19:58:28(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
de rig op mijn foto lijkt lang maar is dat niet! is heb erg veel vertrouwen in deze rig doordat ik deze zo heb gefabriceerd dat ik de slimme vissen, die ik gewoon mijn rigje zag uitspuwen, te slim af kon zijn. tot op heden heeft deze rig mij geen windeieren gelegd. dat de haak aggressief draait is juist. houdt de rig eens strak tussen beide handen en draait de boilie een stukje, de haak draait snel mee. dat de haak een tolbeweging maakt heb ik nog niet ondervonden. toch wil ik dat binnekort weleens gaan uittesten!
Ronald Ermes  
#12 Gepost : vrijdag 9 juli 2010 22:08:30(UTC)
Ronald Ermes


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-7-2010(UTC)
Berichten: 14

Ik vis zeer regelmatig met een longshank waar de hair pas voorbij de bocht de haak verlaat...het klopt dat de haak sneller kan worden uitgespuugd maaarrrr... in combinatie met een goeie voercampange is dit wel een killer... de vis aast met vertrouwen.. gaat van boilie naar boilie in een behoorlijk tempo... hoe sneller de haak draait hoe beter...En trouwens.. mijn boilies zijn zo gruwelijk lekker, die worden niet uitgespuugd ! haha Knipoog
sven vq  
#13 Gepost : zaterdag 10 juli 2010 14:07:42(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

het toleffect krijg je als de vis kan spuwen. de agressief hakende rig komt enkel tot zijn optimale werking als de vis de rig strak zwemt. haakt de rig dan niet, dan is het game over en kan de vis spuwen. en dan gaat de haak tollen, met als resultaat dat de haak overal haakt behalve op de juiste plek. De enigste manier waardoor je de haak een langer inhaakeffect kan geven, is door een cm of 3 voor de haak een loodje of een redelijke hoeveelheid putty te bevestigen. hierdoor draait de haak en blijft even stabiel hangen door de neerwaartse druk.

Grtz
Ronald Ermes  
#14 Gepost : zaterdag 10 juli 2010 16:34:34(UTC)
Ronald Ermes


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 6-7-2010(UTC)
Berichten: 14


Blijft allemaal leuk natuurlijk die theorie op het board.. maar ben toch meer van de praktijk.
Vorige jaar over de 100 karpers met dit 'toleffect' weten te landen... allemaal netjes gehaakt!... niet 1 losschieter gehad...
Deze rig kwam als beste uit de bus vorige jaar bij mijn visserij..

:-"
timvanzanten  
#15 Gepost : zaterdag 10 juli 2010 18:19:40(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
tja, Ronald, hier idem dito. geen visje nog verspeeld op deze rig. daarom ook mijn uiterste vertrouwen erin! over het toleffect vind ik een interessante gedachte. ik wil dat weleens zien nog. daarom dat ik daar me even over ga buigen hoe ik zoiets het beste kan testen!
sven vq  
#16 Gepost : zaterdag 10 juli 2010 20:25:40(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

wees gerust, vorig jaar had ik ook enorm veel karpers met deze rig. en dan komt dit gewoon doordat de haak vlees pakte bij het strakzwemmen. Ik ga niet gaan zeggen dat dit een slechte rig is, anders hing hij niet standaard aan 2 van mijn 4 stokken. maar ik ben van mening dat je vaak karpers zal missen door het gebruik van deze rig als je de lengte niet correct hebt. Het is ook maar een advies naar de mensen die deze rig eens zouden willen gebruiken, om de ellende maar te besparen Knipoog

carpfighter heeft waarschijnlijk ook wel al eens iets voorgehad i.v.m. toleffect denk ik, want het was een correcte opmerking.

Grtz
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.