logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Laudo  
#1 Gepost : dinsdag 3 augustus 2010 22:05:12(UTC)
Laudo


5 ponder

Lid sinds: 3-8-2010(UTC)
Berichten: 21

Hallo,

Vandaag dagje gevist in Jabbeke (Klein Strand), als recreatieve visser beschik ik niet over het beste materiaal... Momenteel vis ik nog met zeer eenvoudige vislijnen. Wegens stopzetting van mijn vorige hobby (Veldrijden) denk ik er aan om te beginnen karpervissen. Maar nergens vind ik terug met welk materiaal ik het best start. Hopelijk zijn er onder jullie enkele vissers die mij kunnen helpen bij het aanschaffen van karpermateriaal? (Rodpod,beetverklikkers,lijnen,molen,)


Alvast Bedankt!
Sponsor
Frank Penning  
#2 Gepost : dinsdag 3 augustus 2010 22:35:14(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

rodpod heb je niet nodig. losse steunen. verder zoek marktplaats af of hier op de site. ik heb al een paar mooie okuma molens zien staan voor weinig. zag ook al een paar hengels voor weinig, maar die zijn al weg...gewoon goed speuren en vergeet niet een onthaakmat!! als je vragen hebt over speciek materiaal vraag me maar...
Jerry  
#3 Gepost : dinsdag 3 augustus 2010 23:29:46(UTC)
Jerry


35 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 879

Net wat Frank zegt speur marktplaats vooral af scheelt een hoop geld. Mensen die stoppen met vissen verkopen het voor een stukje minder. Ook op karperwereld.nl staan leuke spulletjes.

Vragen mag altijd

groeten Jerry
Groeten,

Jerry
Erwin  
#4 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 00:32:22(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Iedereen hier koopt zijn uitrusting in ongeveer 3 keer. Begin goedkoop om te kijken hoe leuk je het nou echt vind en zo kun je de boel upgraden. Hengels, molens, schepnet, onthaakmat en wat klein materiaal heb je genoeg aan. Al doende kom je er vanzelf achter wat je allemaal nog meer nodig hebt.

In wat voor omstandigheden vis je eigenlijk? Groot water, grachten, kanaal? Dat is voor ons wel gemakkelijk om te weten om te vertellen wat misschien nog handig is om erbij te hebben.

M.v.g. Erwin
SnowMan  
#5 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 09:29:37(UTC)
SnowMan


15 ponder

Lid sinds: 3-2-2010(UTC)
Berichten: 158

Dikwijls kan je ook in de hengelwinkel een "startpakket" treffen,

is dan ook geen top materiaal, maar je kan gerust je hobby verkennen.
Tuuut Tuuut Tuuuuuuuuuuuuuut, is wel leuk, maar moet niet ,
Een rodpot is makkelijk, maar gaat zeker vaak met steunen.

Voor dat je investeert in "top materiaal",
kies je best dat je beschikt over dingen zoals,
onthakingsmat
degelijk landingsnet
verzorg setje voor onze vriend (haakwonden en body steeds verzorgen)
kies ook voor "safty- systems" maar dat ga je hier op het forum zeker terug vinden hoe je dat best doen zal.

Suc6 met je nieuwe hobby

Snowy
Frank Penning  
#6 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 11:01:56(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

koop niet zon kant en klaar beginnersset van 100 euro....das echt helemaal niks...
Laudo  
#7 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 12:53:34(UTC)
Laudo


5 ponder

Lid sinds: 3-8-2010(UTC)
Berichten: 21

Bedankt voor het Advies!

Ik vis meestal op het klein strand in Jabbeke, ook soms eens in visvijver 15 van het Leen in Eeklo. Ik ben nog een beetje aan het verkenning ivm viswaters.

Erwin  
#8 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 13:09:11(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ok, dan zou ik een hengel met een testcurve van ongeveer 2,75 lbs opzoeken. Dit is een heel universele curve waar je eigenlijk overal wel mee uit de voeten kunt.
Frank Penning  
#9 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 15:11:40(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

een universele curve???? was dat? voor een beginner vind ik hem veel te zwaar om me te drillen...2 ponds stokken leer daar maar drilen mee. zeker met nylons van tegenwoordig!!

gewoon 2ponds stokken, 30/100 lijn...dik zat!!!
Erwin  
#10 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 15:25:44(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Misschien een persoonlijk dingetje, hahaha. Ik vind deze curve zich voor vrijwel elke situatie lenen, maar lichter kan prima. Je vangt wel beter de klappen van de vis op met een lichtere stok
esoxhunter  
#11 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 19:09:03(UTC)
esoxhunter


10 ponder

Lid sinds: 13-7-2010(UTC)
Berichten: 50
Man
Nederland
Locatie: Drachten

Ik zeg in dit soort gevallen altijd maar, goedkoop is duurkoop! Karpervissen is een moeilijke hobby om mee te beginnen. Je zult in het begin vaak blanken, dus dan is het aanlokkelijk om goedkoop spul te kopen. Vaak kun je voor een leuke prijs wel 2 stokjes krijgen van 2009. Denk aan een Shimano 2,75lbs hengel. Kijk ook naar het water waar je op vist. Als je op klein water vist vind ik de Spro HardLiner molens erg geschikt, middelgroot de Shimano DL6000RA en ga je echt op groot water vissen, dan mag je ook direct diep in de buidel tasten. Bezuinigen op lijnen zou ik niet doen, een goede lijn is het halve werk in mijn optiek.

Met degelijk spul heb je veel meer plezier in het vissen. En misschien is je duurdere uitrusting ook een stok achter de deur om te gaan...anders staat het alleen maar stof te vergaren Knipoog!
Jerry  
#12 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 19:51:03(UTC)
Jerry


35 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 879

Dat vind ik niet de instelling...

Je ga vissen omdat je het leuk vind niet omdat je die dure spullen heb staan.

onthaakmat is belangrijk dus vergeet die niet
Groeten,

Jerry
SnowMan  
#13 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 20:20:02(UTC)
SnowMan


15 ponder

Lid sinds: 3-2-2010(UTC)
Berichten: 158

esoxhunter schreef:
Met degelijk spul heb je veel meer plezier in het vissen. En misschien is je duurdere uitrusting ook een stok achter de deur om te gaan...anders staat het alleen maar stof te vergaren Knipoog!


Met alle respect, maar hier denk ik anders over....

Ik kan je verschillende jonge vissers aantonen die gewoon de middelen niet hebben om "duur en goed" materiaal te kopen.
Ik schenk hun met regelmaat kleine hebbedingetjes omdat ze op een veilige manier kunnen vissen. Je houd het soms niet voor mogelijk wat sommige onder hun doen om geld uit te gaan sparen.....swat;;;;

Je kan perfect plezier aan je hobby beleven met zeer goedkoop spul,
die gasten gaan meer hengelen dan ik :-"
En het is zeker niet van "moeten" hoor.
Ik merk elke dag opnieuw hoeveel plezier ze in hun hobby hebben.

Ik heb trouwens ook 7 jaar gevist met goedkoper materiaal,
heb altijd plezier gehad in het vissen.
Nu ik al verschillende jaren "duur" materiaal heb,
vis ik nog steeds met plezier, en zeker niet omdat het moet...

grt Snowy
Laudo  
#14 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 20:25:59(UTC)
Laudo


5 ponder

Lid sinds: 3-8-2010(UTC)
Berichten: 21

Ik zeer veel interessante dingen. Bestaat er zoals waarschijnlijk in elke sport een winkel die veel visgerief verkoopt tegen schappelijke prijzen? (BelgiëKnipoog Ik veronderstel dat ik het best begin met één hengel. Aan welk budget mag ik mij verwachten voor een goede beginnende karperhengel ?

Alvast Bedankt!
Arnold  
#15 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 20:43:34(UTC)
Arnold


35 ponder

Lid sinds: 13-7-2009(UTC)
Berichten: 974

Je zou eens een kijkje moeten nemen op de site van de Watersportcentrale in Genk.

Als je op zoek bent naar een startershengel dan heb je bijvoorbeeld de JRC Defender voor nog geen 50 Euro/stuk. Volgens mij een prima hengel om mee te beginnen!
Laudo  
#16 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 21:02:29(UTC)
Laudo


5 ponder

Lid sinds: 3-8-2010(UTC)
Berichten: 21

Reeds wat opzoekingswerk gedaan. Momenteel heb ik dit lijstje kunnen samenstellen.

Molens: Shimano BTRDL6000RA

Landingsnet: TNT High Strength Fiberglass

Hengel: Shimano Alivio CX Specimen 12’ 2.75 Lbs

Onthakersmat: Suggesties ?

( Rod Pod: Ultimate Culture Adjusta Pod )

Nog bijkomend vraagje: Hoe ziet de eenvoudige lijnopbouw van karper in elkaar? Ik vis momenteel enkel met schuiflood of feeder, dus kennis is zo goed als 0 Sick


Erwin  
#17 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 21:32:10(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik zou beginnen met een Safety clip, hieraan kun je niets fout doen en het werkt fantastisch:

http://www.carpfeeling.c...ty-Rig&ContentID=266

En kwa rigs zou ik gewoon met een standaard onderlijn nemen:

http://www.carpfeeling.c...ie-rig&ContentID=554

Kijk, wanneer je een onthaakmat gaat kopen op een mat die in elk geval groot en dik genoeg is. Vanaf 30 euro heb je van de goedkopere merken al een goede mat.

Gr. Erwin
Jerry  
#18 Gepost : woensdag 4 augustus 2010 23:17:50(UTC)
Jerry


35 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 879

De rod pod heb ik ook en is een prima ding!
Groeten,

Jerry
Hennie Bodde  
#19 Gepost : donderdag 5 augustus 2010 11:36:00(UTC)
Hennie Bodde


20 ponder

Lid sinds: 3-10-2009(UTC)
Berichten: 386

Bedankjes: 1 keer
Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Lijkt mij een prima setje om mee te starten.
Vlak alleen niet de kosten voor klein materiaal weg, voor een beetje onderlijn materiaal als haken, aliners, stifrig en soepele onderlijn materialen, quicklinkjes , wartels enz. ben je ook zo de nodige 10 tallen euros kwijt.
Dan krijg je het verhaal van de swingers of hangers nog enz. Dingen die toch wel essentieel zijn voor het karpervissen.
Helemaal zelf bedacht.........




Erwin  
#20 Gepost : donderdag 5 augustus 2010 11:47:02(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Dat klopt. En met welk materiaal kun je overal mee uit de voeten? Lastig.... Met soepel onderlijn materiaal kun je overal inzetten. Helaas gooi je dit gemakkelijker in de war. Dan kun je denk ik beter een soft coated braid halen. Hier kun je combi rigs, stiff rigs en ook soepele onderlijnen mee maken.

Wat haken betreft zou ik een gangbaar model, als de wide gape van korda nemen, maatje 8 of 6.

Wat warteltjes(maatje 8), schaartje, safety systemen, lood, boilienaald en je kunt beginnen.

Gr. Erwin
Gebruikers aanwezig in dit topic
3 Pagina's123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.