logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Frank Penning  
#1 Gepost : maandag 9 augustus 2010 15:10:08(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

vist er wel eens iemand met een hele korte popup rig direct vanaf het lood?
Sponsor
Andre  
#2 Gepost : maandag 9 augustus 2010 16:33:57(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ja ik gister nog, ik ving er helaas niks op d'oh!. Nouja ik viste eigenlijk met de chod-rig. Feitelijk komt dat natuurlijk op hetzelfde neer, je zit alleen niet direct op het lood. Voor het inhaken maakt dat volgens de kenners niet uit, de vis zou de haak op deze manier niet makkelijk kwijt kunnen raken.
Frank Penning  
#3 Gepost : maandag 9 augustus 2010 16:38:11(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

nou voor het inhaken lijkt het me zeker wel een verschil...een chod heeft veel meer speel ruimte, en alleen de druk van de leadcore tot op een zekere hoogte het lood er op knalt...pop up direct van het lood is direct prikken...
Erwin  
#4 Gepost : maandag 9 augustus 2010 17:18:13(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Je bedoeld de 100% veilige vissystemen?
Een inline waar je de onderlijn als een soort chod tegen het lood aanschuift? Daar heb ik wel eens mee gevist, alleen zet ik zoiets alleen in op heel obstakelrijk water. Ik gebruik het dus alleen als het 'moet'. Ik vind het namelijk niet fijn dat mijn rig langs mijn leadcore ligt.

Bewerkt door de gebruiker maandag 9 augustus 2010 17:21:06(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#5 Gepost : maandag 9 augustus 2010 17:27:56(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik snap je bedoeling, maar in de praktijk maakt het volgens mij minder uit. Weerstand van de leadcore is volgens mij ook voldoende voor de haak om houvast te vinden in de bek. Omdat er geen weerstand is van het lood, raakt de vis de haak nooit meer kwijt op deze manier, de hoofdlijn fungeert in dat geval als elastiek zeg maar. Dikke bonk lood zorgt voor diepere prik natuurlijk, maar of dat echt verschil uitmaakt durf ik nog niet zo 1,2,3 te zeggen.

Nadeel van jouw idee is dat dat alleen werkt wanneer je het lood heel voorzichtig neerlegt op de bodem, bijvoorbeeld met uitvaren, of onder de eigen kant vissen. Als het lood met wartel naar beneden op de bodem landt, kan de rig z'n werking al verliezen. Daarnaast moet je ook in dat geval natuurlijk zorgen dat het lood zo snel mogelijk los komt na de prik, ivm kopschudden.

Bewerkt door de gebruiker maandag 9 augustus 2010 17:30:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#6 Gepost : maandag 9 augustus 2010 18:30:38(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Frank, voor veel mensen is de ideale situtie een gestrekte onderlijn. Nou hebben we tijdens het live onderwaterflimen elke keer de rig gestrekt neergelegd. Wat we veel zagen -met een gestrekt rig- is dat wanneer een vis vanaf de andere kant het aas naar binnen wou zuigen maar dat dit niet lukte. Simpelweg omdat de rig al gestrekt was. Met een dergelijk systeem als jij beschrijft, is de rig altijd gestrekt en zul je het moeten hebben van de vissen die "eroverheen schuiven". Je hebt zo namelijk geen enkele speling.
Frank Penning  
#7 Gepost : maandag 9 augustus 2010 22:57:42(UTC)
Frank Penning


20 ponder

Lid sinds: 27-8-2009(UTC)
Berichten: 375

dat is juist wat ik wil..geen speling, direct prikken! weet dat men in engeland zo wel eens vist..popup, strait from the lead...
Erwin  
#8 Gepost : dinsdag 10 augustus 2010 01:09:39(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Maar denk je niet dat je soms dat kleine beetje speling nodig hebt zodat ze het aas op kunnen nemen? In Engeland is bijvoorbeeld de chod heel populair, maar deze heeft nog een kleine speling marge, namelijk die dan je leadcore. Zoals ik hierboven al vertelde, konden we op de live beelden heel mooi zien dat veel vissen het aas naar zich toe zuigen. Zonder speling krijgt zo'n vis het niet in zijn bek.

Dit wil niet zeggen dat deze manier niet werkt, want elk water is anders(ook azen de vissen anders).

Aan de andere kant, was ik vroeger een grote fan van stiff rigs. Ik maakte ze ongeveer 10 cm lang en maakte ze van amnesia. Soms wel meer dan 55 honderdste en dan stoomde ik ze om nog stijver te maken. Het waren net springveren. Ook totaal geen speling. Hij kon alleen maar naar boven klappen. Maar veel vis dat ik ermee ving joh!!!
Gebruikers aanwezig in dit topic
UnknownOceanSpiders 0.0
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.