logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
machiel van ingen  
#1 Gepost : vrijdag 16 augustus 2013 17:36:43(UTC)
machiel  van ingen


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 16-8-2013(UTC)
Berichten: 2

Hoi heren,

Jullie zullen wel denken weer een vraag over montage van een pen.
Sins aan aantal jaren ben ik begonnen met pen vissen En ik vind het echt gaaf.
Maar de laatste tijd lukt het niet echt meer .
Nu wil ik graag weten van jullie of mijn montage goed is

Ik vis met de engelse methode: een pen aan een wartel en de wartel tussen 2 stuitjes, dan dobber uitloden tot dat hij net aan zinkt.
En dan haak maatje 6 of 8 er aanknopen en deze zit ongeveer 10 cm van mijn laatste/zinkende lootje af
Dus ik vis met een liggende haak

Ik vis veel met mais,pelets,katten brok uit blik en bij aan komst van bv een duiker voer ik een paar plekjes en deze vis ik dan af

Maar mijn vangsten zijn slecht zeg ik zelf.
ik zou graag willen weten van jullie ,hoe is mijn montage of moet ik naar een staande haak doen
Of toch een aantal dagen van tevoren gaan voeren

Graag wacht ik jullie reactie af en tips zijn altijd welkom
Sponsor
Tijgernootje  
#2 Gepost : vrijdag 16 augustus 2013 20:04:08(UTC)
Tijgernootje


20 ponder

Lid sinds: 5-5-2012(UTC)
Berichten: 311

Volgens mij heb ik gewoon hetzelfde net als jou:

>Dobber tussen 2 stuitjes
>onder de dobber de benodige loodjes om de dobber te laten staan
>10 cm van mijn haak nog een loodje die ik gebruik als verklikkertje, (wel moet altijd onderste loodje het lichtst zijn).

Misschien moet je het bij je aas zoeken, of bij de plekken die je afvist, want volgens mij is je montage gewoon goed.

Hoe vis je dan?
Maak je voerplekjes en ga je die afvissen, of blijf je op een plek zitten
rick07  
#3 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 02:00:35(UTC)
rick07


5 ponder

Lid sinds: 30-7-2013(UTC)
Berichten: 40

Ook ik vis met bijna dezelfde methode, zal hieronder proberen te beschrijven hoe ik mijn penhengel opgetuigd heb, hoe ik voer, en hoe ik vis.

De montage heb ik als volgt, zal het proberen te beschrijven in de volgorde dat je begint met optuigen.
- schuif het eerste stuitje op de lijn
- schuif de speldwartel op de lijn
- schuif het tweede stuitje op de lijn
- knoop je haak aan de hoofdlijn (eventueel een haak met hair, bijvoorbeeld deze van Korum)
- knijp nu één loodje op de hoofdlijn op 10 a 15 centimeter van de haak
Op het water waar ik nu vis, vis ik het liefst met een pen van 0,5 gram. Het enige loodje wat ik gebruik is 0,5 of 0,6 gram. Nu kan het uitpeilen van de montage beginnen (dit moet je bij iedere stek opnieuw doen in verband met diepte verschillen).

Het uitpeilen van de montage:
- monteer de dobber/pen
Laat je pen in het water zakken. Als je pen helemaal onderwater is moet je je eerste stuitje verder omhoog zetten. Als je dobber gaat liggen zal deze verder omlaag moeten. De dobber staat mij het beste naar de zin als het drijflichaam onderwater is en ik het topje van de pen (lengte afhankelijk van eventuele stroming of wind)net boven het water uit zie steken.

Voeren en het aas:
Wat voor aas goed of slecht is laat ik in het midden maar mogelijkheden zijn er genoeg, denk aan Maïs (hard of zoet), pellets, pieren, kaas, smac, hondenbrokje, doperwten, kikkererwten, kapucijners, een vlok brood enz. enz.
Vaak vis ik zo'n 4 tot 8 plekjes af, ik ga dan als ik aan de waterkant kom eerst alle plekjes van wat voer voorzien. Vervolgens tuig ik mijn hengel op en begin met vissen op het eerste plekje. Na ongeveer 20 minuten (als deze actieloos zijn natuurlijk, anders direct na de eventuele vangst) verkas ik naar de volgende (mocht er wel actie zijn blijf ik wat langer). Zo vis ik alle plekjes af. Deze plekjes liggen vaak tussen de 20 en 100 meter van elkaar af, en als het mogelijk is loop ik deze in een ronde, als ik iedere keer weer van de laatste naar de eerste wil kost me dit minder tijd.

Zelf heb ik veel informatie gehaald van de website van Boudewijn die een zeer interresant weblog bijhoud genaamd: Boustails.
Hier de link naar het artikel waar ik erg veel aan heb gehad.

Met deze pen vis ik veel.
Vissen is meer dan vangen alleen.
Tijgernootje  
#4 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 02:24:55(UTC)
Tijgernootje


20 ponder

Lid sinds: 5-5-2012(UTC)
Berichten: 311

Hoe ik het zo lees, doe je alles goed in mijn ogen.

Als ik jou was zou ik met wat mede vissers praten hoe hun ze vangen (als ze dat natuurlijk willen delenAngel
Maar ik kan jou dit wel vertellen, op je montage is niks op aan te merken.

Je geeft ook aan, ''mijn vangsten zijn slecht''
Dan is mijn vraag, wat is slecht?

Hoor graag van je
Tijgernootje  
#5 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 02:49:29(UTC)
Tijgernootje


20 ponder

Lid sinds: 5-5-2012(UTC)
Berichten: 311

O mijn fout , de post boven mij is van rick, ik dacht van machiel. Mijn excusesSchamen
freaky  
#6 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 11:58:43(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
wat ik me toch altijd afvraag is, wat is het nut van de het 2de stuitje, dus het stuitje onder de pen

met grote dieptes werkt dit je alleen maar tegen volgens mij
leer om te vangen, vang om te leren
machiel van ingen  
#7 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 12:53:33(UTC)
machiel  van ingen


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 16-8-2013(UTC)
Berichten: 2

Jongens bedankt voor de tips ,ik denk tocht dat ik ff naar me aas moet gaan kijken .

Ik vis echt niet veel af en toe een paar uurtjes dit komt om dat ik het er druk heb maar als ik dit jaar 5 vissen heb gevangen is het veel .
In Noordholland waar ik woon en vis is het water uitgestrekt dus zoek ze maar !!!
Maar ik had zelfs geen stootje op de dobber terwijl je weet ze zitten er gewoon en dan komt de twijfel om de hoek en misschien laat ik me gewoon gek maken wat je ziet op internet met al die vangsten

Mijn onderste lootje is het lichtst 0,2 gr

Wat betreft het tweede stuitje betreft doe ik dit voor een goede beet registratie (opsteker)

Gr machiel

freaky  
#8 Gepost : zaterdag 17 augustus 2013 13:29:45(UTC)
freaky


25 ponder

Lid sinds: 16-2-2010(UTC)
Berichten: 564

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
scherper afstellen, dan heb je dat stuitje niet nodig
heb wel is op 4 - 5 meter diepte met de pen gevist, dan kom je of in de problemen met het inleggen/werpen van je montage, of het 2de stuitje zit zover van de pen dat je die opsteker middels het stuitje niet meer ziet


ik vis zo:
stuitje, dan de pen, dan komt er 1 loodje van 0,6 gr op zo'n 5 - 25 cm van de haak,

de afstand van loodje tot de haak hangt beetje vanaf hoe ze azen, hoe voorzichtiger ze azen hoe dichter het loodje bij de haak komt,
de pen blijft staan op 0.5gr en zinkt op 0.6gr

ik laat over het algemeen maar een paar mm van de antenne boven water, zo registreer je ook je opstekers

zo ongeveer
UserPostedImage
leer om te vangen, vang om te leren
Ralphie-T  
#9 Gepost : vrijdag 1 november 2013 02:53:52(UTC)
Ralphie-T


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 27-10-2013(UTC)
Berichten: 13

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Je dobber wiebelt wel af en toe zeker?

Ik kan ze hier ook niet vangen met het loodje op de bodem (0,3gr pennetje, 0,4 gr loodje).
Probeer het eens met normale uitloding en het loodje helemaal omhoog net onder je pen.
Nooit begrepen waarom er zo vaak gezegd wordt dat met penvissen over het algemeen kleinere vissen worden gevangen.
Gemiddelde van de laatste 10 vangsten met de pen: 28,5 pond (kleinste vis 16p, grootste 41p).
NLwheels  
#10 Gepost : zondag 1 december 2013 23:07:18(UTC)
NLwheels


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 9-10-2012(UTC)
Berichten: 6

montage zou ik persoonlijk niet zo snel aan twijfelen. vangsten kunnen overal aan liggen. Maar wat ios precies je probleem sla je vaak mis of heb je gewoon helemaal geen beet.
zelf vind ik het altijd wel prettig om gewoon een week elke dag een beetje voer voeren op de stek waar je wil vissen. Persoonlijk vind ik dit erg prettig en meestal wel met een goed succes.
schapermichael  
#11 Gepost : maandag 2 december 2013 16:04:37(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Leuk dat deze topic weer is aangehaald. Ik denk dat veel mensen dit probleem herkennen. Zelf had ik het zelfde probleem in september en augustus 2012. Ik ving helemaal niets.doordat ik een goede penvisser ken, zag ik dit probleem als een kans. Verandering! Ik ging eens met hem op pad en dat werkte.

De oplossing was niet heel simpel maar wel doeltreffend. Op 14 oktober vorig jaar heb ik les gehad van deze penvisser. Ik ging met hem mee en viste op "zijn" manier. Hij vist altijd met bix en een vlok op zo'n 20 voerstekjes. Deze loopt hij af en verkast meestal na 3-5 minuten. Na mijn les veranderde ik mijn aanpak en begon ik meer na te denken over het aasgedrag van vissen en wat ik kon doen om daarop in te spelen. Details zijn belangrijk. De week na deze les ving ik 8 karpers waarvan 5 in 1 sessie. Ik ben naast deze les mij gaan interesseren in wind, holding-areas, montage, aaspresentatie en houding. Met dit laatste bedoel ik de manier waarop je een stek en de vis benadert. Ik ben er van overtuigd dat je zekerheid moet creëren in je eigen visserij, je goed moet voorbereiden voordat je op pad gaat en dat je flexibel behoort te zijn (blijf niet te lang op 1 principe hangen). Als laatste weid ik de vangsten ook aan het goed lezen van het water (polaroid bril helpt mij daar zeker bij) en niet te snel op je voerstek gaan vissen. Laat de boel rustig 1 a 2 uur met rust na het voeren. Een karper is vaak niet alleen en komt meestal 5-30 minuten na een paar happen of lege voerstek terug om nog eens wat voer te zoeken.

De montage is vaak een afleidING. Ik gebruik alleen dingen die ik echt nodig vind. Als de vis geen argwaan krijgt tijdens het azen en jij kan de beet goed registreren dan is de montage voldoende. Daarna goed nadenken over verbeteringen.

Voor mij werkt bijvoorbeeld deze montage:
http://lh5.googleusercontent.co...913-h685-no/DSC_0104.jpg

En dit filmpje laat wat zien over uitloden:

Bewerkt door de gebruiker maandag 2 december 2013 16:05:57(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
Gies  
#12 Gepost : donderdag 27 maart 2014 19:38:04(UTC)
Gies


15 ponder

Lid sinds: 29-3-2013(UTC)
Berichten: 137
Man
België
Locatie: Limburg

Bedankjes: 87 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Ik gebruik 2 soorten metodes. Vroeg in het visseizoen gebruik ik gewoon een pendobbertje(0,75g-1,75g)en maak ik dat aan de hoofdlijn vast met van die rubbertjes. Met een onderlijntje met haakmaat12. En naarmate het seizoen vorderd gebruik ik een pen vastgemaakt tussen van die stoppertjes(of loodhagels)met weer zo'n onderlijntje met haakùaat12. En ik vind persoonlijk dat ze dan het beste te pakken zijn met een simpele maiskorrel uit blik. Laats nog een karper van 5 kilo met mais!!
Vissen is zoeken!!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.