logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
RonG  
#1 Gepost : donderdag 11 februari 2016 18:59:42(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Hoi,


Ik vroeg me het volgende af.
Keer op keer lees ik als ik naar boilie reviews zoek dat je beter met freezers of zelf gemaakte voor kan/moet voeren.
Word dit nu gezegd omdat men de ready mades te duur vind om mee voor te voeren (of slechte ervaring heeft gehad met een merk/boilie). Of hebben ze zoals de meeste zeggen gewoon echt een te lage voedingswaarde (om mee voor te voeren) waardoor het na een dag of 2/3 al niet meer gegeten word? Instant zullen ze vast wel werken of voor 1 nachtje aan de water kant, maar wat nu als ik een paar dagen een paar kilo ready mades boilies voor voer? Is dat dan weggegooid geld? Heb hier nl. nog een berg nash pineapple, en nog veel meer proline boilies, scopex, BBQ kril en green hell liggen. Kan ik nou b.v met deze boilies voorvoeren, of beter freezer baits of zelf gemaakte gebruiken, los staand van wat het kost. Ik snap natuurlijk dat het fijn is te weten wat er in die boilie zit en je ze daarom e.v.t. beter zelf kunt maken. Maar heb ook vaak het idee dat mensen ready mades (of een bepaald merk) slecht vinden of te duur, en daarom aanraden ze zelf te maken. Als iets goed is hoor je dat niet veel, maar owee als het slecht word bevonden.. Maar je zou toch zeggen dat merken als nash en proline goede boilies produceren. Heb ook andere merken gegoogled maar dat komt min of meer steeds op hetzelfde verhaal neer. En de hoofd reden is vaak "te duur" dus als dat het geval is kan ik er prima mee voor voeren, dus zie het even los van wat het kost allemaal. Verder voer ik ook andere dingen voor natuurlijk maar gaat me nu even om de boilies. Kan ik er mee voor voeren of is dat geld weg smijten/zinloos zoals word beweerd?


Groetjes Ron
Sponsor
PatricS  
#2 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 09:17:24(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Ron,

Het is geen weg gegooid geld hoor.
Alleen heb ik ervaring dat als je langer voor voert je beter moet letten op de levensbehoefte van de karper. Maar dan hebben we het over voerperiodes langer dan 2 maanden.

2 a 3 dagen voorvoeren hebben mij nog nooit verschil opgeleverd tussen ready en freezers.

Karper zijn alleseters maar hebben zelf wel voorkeuren. Zo vang ik 1 vis altijd op tijgernoten en een andere vis nooit. Die andere vang ik altijd op garlic-rr bollen.

Geconserveerde tijgernoten heb ik nog nooit op gevangen, dus daar vis ik ook niet meer mee.

Voorbeeld 2 goede boilieboeren:
TTb is over gegaan op readymade en geeft aan geen verschil te hebben ervaren tussen freezers en ready. Mede omdat de recepten zo zijn dat er minimaal geconserveerd hoeft te worden.
MTC is weer volledig gefocust op freezers. En heeft hier ook echt zijn voorkeur voor.
Beide goede bedrijven, Beide goede producten.
Ik vis met beide, vang op beide net zo goed, maar heb wel mijn voorkeur Knipoog

Tussen ready en freezer zit geen verschil in voedingswaarde. Beide bollen kunnen uit hetzelfde recept bestaan.
Bollen kunnen per merk wel enorm verschillen van voedingswaarde. Maar dan spreken we weer over verschillende recepten.

Ik zeg meestal: Brood=Brood
De brood van bakker a smaakt net anders dan die van bakker b. In de basis zit nooit bizar veel verschil.
Kleine toevoegingen maken het verschil in smaak en ieder heeft daarin zijn voorkeur.

Dus gewoon lekker voeren die bollen. Twijfel je over de kwaliteit voer het dan op een rivier, daar vreten de vissen echt alles. En daar zit zoveel vis die een bol kan eten, daar is overvoeren bijna een kunst Knipoog

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 12 februari 2016 09:22:17(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
HarryO  
#3 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 09:29:51(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Het conserveer middel in de boilie zorgt er voor dat de karper eerder verzadigd raakt.
Dit zou een reden kunnen zijn van minder vangst.
Als je dus voorvoelt met geconserveerde boilie,s doe het dan niet te veel.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
PatricS  
#4 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 09:53:09(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Inderdaad!

Liever een handje te weinig dan een handje teveel. Voedselnijd en een goed geregelde aanbod doet de vis terug komen.
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
l-o-r-e-n-z-o  
#5 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 14:26:57(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Duurder is niet altyd het geval Bij ttb baits kosten ze evenveel de readys als de freezers de reden waarom andere firma's dat niet kunnen toepassen weet ik niet.
Ik heb vorig jaar voor de eerste keer readys ingezet op een 10 daagse trip in Frankrijk gewoon 10 dagen gevoerd en een 4 tal maal opgevist en ik ving gewoon goed .
Firma's die enkel freezer verkopen zullen natuurlijk readys afkraken .
Anders dit eens doorlezen wordt je misschien wat wijzer http://www.carpfeeling.c...len/vers-of-readys-deel2
http://www.carpfeeling.c...len/vers-of-readys-deel1
MVG Lorenzo
remon v wanrooij  
#6 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 16:46:32(UTC)
remon v wanrooij


25 ponder

Lid sinds: 29-6-2012(UTC)
Berichten: 489

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Eerst geschreven door: HarryO Ga naar gequote bericht
Het conserveer middel in de boilie zorgt er voor dat de karper eerder verzadigd raakt.
Dit zou een reden kunnen zijn van minder vangst.
Als je dus voorvoelt met geconserveerde boilie,s doe het dan niet te veel.



Onzin, het verzadigd raken heeft meer met de samenstelling van de bol te maken ( eiwitten, koolhydraten en vetten ). Kijk bijvoorbeeld naar mais, een hoog koolhydraat gehalte, weinig eiwitten en verdere voedingsstoffen. Dan raken ze verzadigd na dik een week kilo's voeren, maar niet als je dat 3 a 4 dagen doet, en dan ook alleen maar omdat ze bepaalde bestandsdelen missen die essentieel zijn waardoor ze opzoek gaan naar ander voedsel.
Wat mensen veelal vergeten is dat MPG ook een voedingswaarde heeft en eerder nog een attractor is dan een concernveringsmiddel.



Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
rik koster  
#7 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 17:17:13(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Bij een readymade is bijna altijd de mix aangepast en nooit 100 % gelijk aan een freezerbait, dit heeft te maken met sommige additieven of meel soorten die meer schimmel gevoelig zijn, en worden hierbij dus uit de mix gelaten. Readymades zien klanten namelijk als bollen die nooit zullen schimmelen, en doen ze dit wel na 3 weken dan stroomt het aan klachten binnen.wat de meesten niet weten is dat tegenwoordig zeer veel freezers ook minimaal gedoseerd worden met conservering, draai zelf eens een balletje en kijk hoe snel en schimmel erop staat in de zak met een zonnetje erop, en bekijk het eens met een zak proline freezers van eddy sterkx bijvoorbeeld de Red devils.
De Red devils gaan gewoon een week mee zonder problemen. Je zelfgedraajde bol begint na 24 uur al te gisten
RonG  
#8 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 17:52:26(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Heren bedankt voor de reacties!
Heb ook die 2 stukjes gelezen van de reactie van Lorenzo en daar las ik oa dit, iets wat ik in een ander topic ook al heb aangehaald onder Aas & voerstrategieën. Die zie je zo staan op de pagina, maar heb het hierover, quote:
Ook ken ik een verhaal, of het waar is, is een tweede, dat er boilies van een heel bekend merk op de bodem van een plas werden gevonden, en die er een aantal weken later nog steeds lagen. Ref onderste link van Lorenzo

En weet 100% zeker dat het over proline gaat, want ook ik heb dat verhaal meerdere keren gehoord, vandaar ook dat topic toen.

Nou weet ik niet hoeveel waarde ik moet hechten aan die 2 linkjes (no offence) want ik ken die gasten/bedrijven niet en ook al die middelen niet. Wat ik wel uit die 2 stukken kan halen is dat ook deze meneer min of meer de readys af maakt, en alleen maar met verse wil vissen, quote uit het 2e artikeltje:
en omdat ik altijd al vers prefereer zolang als ik al vis, ik heb echt nog nooit zelf readys gekocht, kan ik je vertellen dat ik er niet slechter op vang, sterker, vaak vang ik meer als anderen waarvan ik weet dat ze met een heel duur merk uit een readymade zak voeren. Maar dit kan natuurlijk ook aan de visser liggen he? Kuch kuch… tjezus wat stinkt het hier ineens ;-)

Die laatste zin zegt genoeg over de mening van die man denk ik.
Maar ja wat is nu wijsheid en hoeveel waarde moet ik er aan hechten? Door vissen met die ready mades waarvan ik nog ca 30 kg heb. Of afgaan op wat ik regelmatig lees, en wat hier boven staat?
Of te wel de eerst volgende x dat ik boilies nodig heb beter een boilie spuit, roltafel, en een partij ingredienten inslaan en dus zelf bollen gaan maken? En dan die 30 kg op een kanaal inzetten.. Nogmaals je moet het los zien van wat het allemaal kost, maar als die zelfmade boilies na 1 dag al verrot beginnen te worden schiet dat ook niet echt op. Lijk wel of je eigenlijk beter met tijgers mais en pellets enz kan gaan vissen dan heb je ook geen last van al dat gedoe.

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 12 februari 2016 17:59:34(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

rik koster  
#9 Gepost : vrijdag 12 februari 2016 18:15:36(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Zelf gedraaide bollen rotten niet na 1 dag, wel als je ze in de zak laat zitten in de zon.naar dat doe je uiteraard niet.je moet ze luchten, dus ophangen in een boilie netje, blijven ze gerust een week goed. Maak je daar maar geen zorgen over. Enigste wat er gebeurt is dat ze met de dag harder worden en als je mix niet vettig is heb je kans dat ze gaan scheuren.eventueel kun je ook je bollen soaken in een vis olie zoals aminol of zalm olie.blijven ze heel lang goed in. Als je klaar ben met vissen gewoon terug de vriezer in stoppen en ze blijven heel lang goed
RonG  
#10 Gepost : zaterdag 13 februari 2016 12:52:17(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Nou ja blijft een welles nietes discussie...
En van die proline boilies, tsja hoe oud is dat verhaal. Is dat gebeurd rond 1996/97 toen ze net begonnen en waarsch. vast wel foute keuzes hebben gemaakt.
Of was dat een paar jaar geleden, in dat geval zou ik er een stuk minder vertrouwen in hebben.
Zit niks anders op dan het zelf te ondervinden. Heb 300 meter verderop wel een plekje waar ik het kan testen, loop gewoon naar die vlonder en gooi er 1 meter verderop wel een partijtje proline bollen neer van alle 3 soorten, 2 handjes. 1 plekje voor de nash boilies en 1 tje voor de zelf gemaakte. 1 weekje lang ff kijken. Is mooi helder water dus kan alles mooi volgen. Zien is geloven..
rik koster  
#11 Gepost : zaterdag 13 februari 2016 20:06:41(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
4 meerkoeten en wat kop meeuwen en je test is niet waterdicht meer...
RonG  
#12 Gepost : zondag 14 februari 2016 12:36:25(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Zoveel meerkoetjes zitten daar niet hooguit 2, (+ die bollen zijn zo hard, heb die beesten idd regelmatig met een boilie in hun bek rond zien zwemmen maar ze kregen het niet weg) dan ben ik eerder bang dat brasems die proline bollen op eten.. Die zijn er dol op, en karpers een stuk minder heb ik het idee (omdat ik er vorig jaar bar en bar slecht op die proline bollen heb gevangen).
Op kanalen niet op grootte plassen niet kleine vijvers niet, heb me wel scheel gevangen aan brasems, een witvisser zou er jalours van worden. Het stomme is dat ik gewoon stug door bleef gaan met die bollen, en niet eens 1 van de 3 hengels met een tijgernootje, mais of wat dan ook heb geprobeerd.
Maar ga op de eerste paar reacties af, vind het wel best, kan ze moeilijk weg gooien. Vang ik in het voorjaar de eerste 3 tot 5 x niks probeer ik het in de zomer nog wel een x en de herfst. Vang ik niks moet ik mijn eigen conclusies maar trekken. Verder ben ik me nu flink aan het inlezen over hoe ik een echt goede robbin red boilie kan maken met alles er op en in/aan, (ik bedoel dus dat ik niet voor het supermarkt recept ga maar echt iets goeds wil maken, anders heefd het nog weinig zin. En als ik dan wel vang case closed voor mij.

Bewerkt door de gebruiker zondag 14 februari 2016 12:44:59(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

rik koster  
#13 Gepost : maandag 15 februari 2016 10:32:45(UTC)
rik koster


10 ponder

Lid sinds: 22-6-2015(UTC)
Berichten: 50

Bedankjes: 6 keer
Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
Wel er is echt niks mis met de bollen van proline hoor, word overal en door iedereen gewoon goed op gevangen en ook door een maat van me, maak je daar naar niet zo druk om. Feit blijft wel uit eigen ervaring dat zelf gedraaid vers aas beter vangt en je de vis echt op je aas kan zetten.
RonG  
#14 Gepost : maandag 15 februari 2016 21:41:31(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Oke bedankt voor je reacties.
Ben me al aan het verdiepen in hoe ik een goeie bol kan maken.
En daarna maar de 2 soorten inzetten in kijken wat er gebeurd.
ferenc  
#15 Gepost : woensdag 17 februari 2016 07:42:24(UTC)
ferenc


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-9-2010(UTC)
Berichten: 521

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Enige verschil met freezers is het conserveren. Verder niks ook de ingredienten niet. Ik verkoop zelf aas Blij en weet wat er allemaal speeld en heb nooit gemerkt dat freezerbaits beter zijn. Ik vis zelf ook met readymades, is gewoon veel makkelijker en de kwaliteit blijft hetzelfde in tegenstelling tot freezerbaits die beginnen te rotten.

Laat je niet gek maken en gebruik gewoon wat je heb. En zijn ze oud? Boost ze op met een soak
RonG  
#16 Gepost : donderdag 18 februari 2016 18:21:12(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Bedankt voor je reactie!
En je slaat de spijker op zijn kop met "Laat je niet gek maken".
Had dat artikeltje niet moeten lezen over dat proline/readymades verhaal, daar werd ik weer heerlijk onzeker van..
Maar ja een hoop verhalen moet je vaak met een korrel zout nemen heb ik het idee.
En ik moet niet klakkeloos alles maar aan nemen omdat er een artikeltje over is geschreven en iets gehoord heb.
Afijn nogmaals bedankt, en ik ga gewoon weer lekker verder met mijn readymade boilies.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 18 februari 2016 18:22:23(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.