logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
RonG  
#1 Gepost : donderdag 10 maart 2016 16:42:39(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Hoi,

Ik vroeg me het volgende af, ik vis vaak op zware dressuur wateren.
Dus dan word je vaak aangeraden om een rig te kiezen met een lengte van 8 tot 12 cm.
Ik maak ook gebruik van tungsten anti tangle sleeves, maar de lange versies zijn vaak zo'n 4 a 5 cm.
Als je dan dus een rig zou maken van 8 cm met een sleeve van 4/5 cm blijft er weinig van je rig over.
Ik maak ze b.v. vaak 12 cm met een sleeve van 3 cm.
Afijn de vraag is dus min of meer als ik b.v.
Als ik een rig maak van 10/12 cm en schuif er een anti tangle sleeve overheen van bv 4 cm,
moet ik dan die rig gewoon kort houden. Of gewoon je rig ca 15 cm lang maken?
B.V.D.

Groetjes Ron

Bewerkt door de gebruiker donderdag 10 maart 2016 16:45:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
DavidT  
#2 Gepost : vrijdag 25 maart 2016 11:17:36(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Heb je de voor- en nadelen van korte en lange rigs op een rijtje gezet?

Bijvoorbeeld de beperkte bewegingsvrijheid van een korte rig. Voordeel kan natuurlijk de snelle weerstand zijn van het lood. Misschien werkt het veranderen van loodgewicht in jouw voordeel.

Een langere rig heeft meer bewegingsvrijheid waardoor er meer vertrouwen tijdens de opname kan ontstaan.

Afgezien van de rig, zou je andere stekken kunnen bevissen. Diep in de prut, een plek die velen schuwen, naast het bekende harde plaatje kan wonderen doen.

Wie zijn "ze" in ze raden aan. Zij die het beter weten?

Kijk verder dan de rig alleen zou ik zeggen.
Say hello to my little friend
DavidT  
#3 Gepost : vrijdag 25 maart 2016 13:19:16(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Aangeraden wordt 8-12. Hiervanuitgaande :

Wat vind jij het werkende deel van je rig? Alleen het soepele deel? Van haakoog tot wartel? Van haakoog tot dunne kant sleeve? Van krimpkous tot wartel? Van krimpkous tot dunne kant sleeve? Wanneer spreken "ze" over 8-12? Gaan jullie uit van dezelfde situatie?

Maakt het uit of de eerste cm's stijf zijn door de sleeve of door de coating om de braid? Hoe soepeler je onderlijn, hoe meer invloed de sleeve heeft. Neem je voorbeeld van 8 cm en nou ga ik ervan uit dat je gecoat materiaal gebruikt. Wat maakt het voor de werking uit dat het grootste deel van de coating bedekt is door een sleeve? In mijn ogen niet heel veel. Het maakt alleen het eerste deel echt stijf

Vis je met een combi rig van echt stijf en zeer soepel materiaal dan een sleeve veel minder invloed. Je schuift dan een sleeve over heel stijf materiaal. Dit beperkt dus niet de bewegingsvrijheid.

Persoonlijk gebruik ik alleen zeer stijf en zeer soepel materiaal voor combi en reversed combi rigs.

Als je duidelijk hebt voor jezelf wat je het werkende deel van je rig vindt, weet je meteen of je met 15 cm moet beginnen of 10-12.
Say hello to my little friend
beumertje  
#4 Gepost : vrijdag 25 maart 2016 19:24:58(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Zelf maak ik gebruik van semi stiff gecoat materiaal en laatste 2 centimeters voor de haak zijn soepel.
Lengte wisseld maar nu gebruik ik onderlijnen van oog haak tot de lus van 12 cm. Sleef snij ik vaak een stuk vanaf om alleen de swiffel af te dekken.

Dit werkt zo voor mij en heb er zelf verteouwen in dat is het belangrijkste denk ik.
Zelf onder vinden door te proberen en vertrouwen erin krijgen.

Vis bijna alleen maar op stroomend water met redelijk harde bodem en weinig kroos oid.

Mvg
RonG  
#5 Gepost : dinsdag 29 maart 2016 16:48:46(UTC)
RonG


5 ponder

Lid sinds: 18-5-2015(UTC)
Berichten: 39

Bedankjes: 3 keer
Bedankt voor de reacties.
Tja het belangrijkste denk ik is juiste aas en presentatie op de juiste plek. Daarna scherpe haak goed geknoopte rig, en systeem wat je gebruikt.
Ik wil eens wat vangen bij onze karperput hier, watergoor Nijkerk.
Denk dat er aardig wat mensen zijn die het kennen of er wel eens langs zijn gereden.
Als je hier in de regio over een dresuur put kan spreken is het die wel.

Vis het liefste met combi rig 8/12 t/m 20 cm of gewone braid en met soft/stijfe coating met 2 cm gestript idd, ca 12 tot 15 cm lang, 2 tot 5 cm flex. bij de combi. Haken zijn ook altijd goed, meestal uit de Fox arma point reeks, of Korda.
Die antitangle sleve doe ik er op omdat ik veel met die quickchange swivels vis, en dus iets over de wartel moet schuiven (snap dat je daar ook gewoon een stukje tube voor kan gebruiken). Ook is het meer dat ik dan denk dat alles mooi recht op de bodem ligt en het je rig weg duwed van het lood.
Maar de vissen daar zijn niet (voor mij dan) makkelijk te vangen.
En als ik dan een rondje loop en een beetje aan de praat raak vist bijna iedereen met een korte onderlijn en boilies. Ook word dat overal op het internet aangeraden en zie je het in de vis filmpjes.
De 1 vangt als een gek, de ander (ik dus) helemaal niks daar. En van bijna iedereen hoor je en zie ik ze gooien naar het talud, of vlak onder de kant.

Heb er nu 6 x een hele nacht gezeten zelfs 1 x uit frustratie met 6 hengels, maar het wil maar niet daar, heb echt van alles geprobeerd in de zin van rigs aas systemen dieptes enz enz. Heb ook een voerboot met diepte meter/vis scanner, dus weet zeker dat ik op dat talud lig.
Verder een hoop uitgeprobeerd, boilies mais tijgernoten enz. Vlak voor de kant in het midden het talud. Helikopter rig, chod rig maar deze 2 genieten mijn voorkeur:
1. Leadcore leader, met inline lood en dan met fox multi bead in het lood.
2. Leader van fluorcarbon (fox ilusion 30 LB) met safty clip.

Maar ja ben nu dus mijn rigs onder de loep aan het nemen, kan ze knopen als de beste maar als je niks vangt en je hebt bijna alles al geprobeerd.Dus...

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 29 maart 2016 17:39:12(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.