logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

7 Pagina's<12345>»
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Harmen Sleeuwenhoek  
#41 Gepost : vrijdag 8 juli 2016 16:37:13(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Dat zou mooi geweest zijn Knipoog
M'n maatje had me weer eens tuk.
De concurrent had slechts twee kleintjes gevangen!
Harmen Sleeuwenhoek  
#42 Gepost : vrijdag 8 juli 2016 16:44:57(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Maandag eindelijk weer vissen.
Komende dagen nog voeren en hopen dat ik dan slechts hoef af te romen, en dat die vermaledijde gevederde terroristen me nu een keer met rust laten.
Tevens getipt over een ander water in de buurt. Hier zou weinig vis zitten en praktisch niet gevist worden.
Ik fietste hier vroeger vaak langs als ik naar het werk moest in een nabijgelegen dorp.
Heb toen wel karpers zien zwemmen, mij werd toen verteld bij de hengelsportzaak dat er 20ers zaten.
Nu heb ik uit betrouwbare bron dat er ook een beperkt aantal 30ers zouden zitten.
Geen idee of dit klopt, ik ga er een paar keer kijken en wellicht wat voeren en wie weet heb ik er nog wel weer een mooie uitdaging bij Blij
Harmen Sleeuwenhoek  
#43 Gepost : zaterdag 9 juli 2016 10:29:32(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Gisteren wezen voeren bij het bos, wat een drama! Ik was er rond 21:15 aangezien ik verwachte dat het met een uurtje dan wel donker zou zijn en er in die tijd vast niet zoveel gevreten zou worden op mijn stek door het gevederde tuig van de richel.
Ik ben dus weer een illusie armer!
4 zwanen zaten binnen 5 minuten op de stek zich tegoed te doen aan mijn bollen. Iedere hap die ze deden onder water was raak.
Ik had een sigaar en een blikje bier bij me en stond deze hoofdschuddend te nuttigen terwijl mijn voerplek verdween in de snavels der zwanen.
Ook was het vrouwtje al haar vleugelveren kwijt hetgeen betekent dat ze niet kan vliegen totdat haar nieuwe verendek is aangegroeid. Het mannetje kan nog wel vliegen en kan zodoende ook de jongen nog bescherming bieden.
Zodra het vrouwtje haar veren terug heeft gaat het mannetje in de rui.
Kortom, die zwanen ben ik voorlopig niet kwijt.
Enige oplossing is nachtvissen maar of en hoe ik dit kan gaan doen heb ik geen idee van.
Vandaag en morgen ga ik gewoon rond 22:00 uur voeren en dan neem ik maandag als ik ga vissen een goedkoop brood mee om de zwanen mee te voeren, hopelijk weerhoudt dit hen dan van het vreten van boilies.
Mocht maandag nou niks worden dan kijk ik of ik kan nachtvissen of dat ik er maar gewoon mee moet stoppen tot de donkere tijden weer aanbreken.

Ook even bij de andere sloot wezen kijken, het gras en riet staat vreselijk hoog en het zit tjokvol wier.
Tevens stroomt het er behoorlijk aangezien er water in geloosd wordt.
Heb hier wat gevoerd en moest vervolgens schuilen voor een fikse plensbui onder een viaduct.

Geen idee wat de vis toekomstmuziek voor me in petto heeft, zie het vrij somber in op het moment.
ik heb meerdere stekken geprobeerd maar het bos kent gewoon geen stekken waar het diep genoeg is om geen last te hebben van die zwanen.

Bewerkt door de gebruiker zondag 30 oktober 2016 09:31:55(UTC)  | Reden: Zwanen hebben geen bekken maar snavels

Harmen Sleeuwenhoek  
#44 Gepost : maandag 11 juli 2016 19:44:32(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Vanavond zou ik gaan vissen maar na het voer debacle van afgelopen vrijdag heb ik besloten niet te gaan vandaag.
In plaats van vanavond heb ik besloten de sessie te verzetten naar zaterdag op zondag nacht en voortaan ga ik eens in de twee weken een "nacht" vissen, dan kom ik rond 00:00 uur aan en vis dan tot een uur of 08:00.

Ik voer nu voor werktijd, elke dag, dit vereist weliswaar dat ik dagelijks vroeg op sta maar ik ga dan ook eerder naar bed dan gewoonlijk, tevens kan ik nu om de 2 weken uitslapen op zondag, en wie weet neem ik wel een stretcher mee als ik het "nachtje" ga vissen alhoewel slapen iets is waar ik vaak moeite mee had de laatste jaren dat ik veel nachten viste.

Ik heb de pellets vandaag opgehaald en ook de 24mm boilies heb ik opgehaald bij het postnl afhaalpunt, wat een kanonskogels!
Ik mag toch aannemen dat Het Spook deze niet aan zal kunnen, tenzij natuurlijk echt de vloek van Het Spook op mijn betreurenswaardige persoon rust, dan heb ik echt een probleem Dus... Sick

De twee keer dat ik Het Spook ving was op een 15mm boilie, de keer dat hij aanbeet maar niet haakte was op een 20mm Hi-Visual Hookbait van TTB, als deze trend zich voortzet zou dit dus moeten betekenen dat Het Spook nu geen enkele kans meer heeft op die 24mm bowlingballen! Dus... Like

Ook wil ik op korte termijn pogen een video blogje te maken, lijkt me leuk om eens te proberen, ga ik echter gewoon met mijn mobiel doen dus ik hoop dat de kwaliteit dan goed gaat worden.

Tot dusver mijn korte update.

Ik zal jullie op de hoogte houden over de verdere ontwikkelingen.

Mijn laatste karper is alweer van 12 juni dus hoog tijd dat ik weer even een paar ga vangen!



edwin  
#45 Gepost : dinsdag 12 juli 2016 14:53:33(UTC)
edwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 28-5-2010(UTC)
Berichten: 635
Man
Nederland
Locatie: Axel, Zeeland, Netherlands

Bedankjes: 27 keer
Is 55 keer bedankt in 45 post(s)
We wachten met spanning af :-)
Harmen Sleeuwenhoek  
#46 Gepost : zondag 17 juli 2016 17:33:13(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Vandaag mijn laatste sessie bij het bos gevist van de zomer.
Gedurende de nachtelijke uren heb ik geen activiteit gezien van karper echter rond de klok van 04:30 zaten de zwanen alweer op mijn stek.
Ik ben er klaar mee, ik ga geen kilo's bollen voeren aan die ellendige beesten om vervolgens door ze weggepest te worden.
Ik kom pas eind augustus of begin september weer terug denk ik, of eerder als de zwanen weggaan maar dat zal wel niet gebeuren voorlopig.
In juli en augustus ga ik me richten op een parkwater, eind van de week haal ik een 25kg zak duivenvoer en een bult particle dip en dan ga ik eens proberen wat te vangen in het park.
Erg balen dat het zo loopt, had het erg naar mijn zin bij het bos maar het schiet gewoon niet op zo.
Diepere stekken bevissen heeft geen zin aangezien de zwanen ook hier met niet al te veel moeite bij kunnen.
Bij het park heb ik geen last van gevogelte dus dat is al een dikke plus Blij
Frank Avezaat  
#47 Gepost : woensdag 20 juli 2016 15:56:04(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Hey Harmen,

kan inderdaad frustrerend werken zo'n zwaan. Jammer dat het je visserij verpest, misschien is instant visserij dan toch een betere optie?
Succes op het parkwater!
Harmen Sleeuwenhoek  
#48 Gepost : vrijdag 22 juli 2016 13:47:52(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Het is geen zwaan Frank, het zijn zwanen! 4 stuks! M'n vismaat is jager dus ik mag van hem vast wel een keer een geweer lenen *grijns* Knipoog

Het heeft enorm hard geregend hier vandaag dus het waterpeil staat weer goed anti zwaan.

Ik ga weer 50 kg bollen bestellen bij ttb, de ca 20 kg die ik nog heb liggen gebruik ik dan wel op het park.
Ook ga ik nu weer voor een volledig op vismeel gebaseerde boilie ipv wat ik nu heb.

Vroeger heb ik veel gevist met Marine Halibut van Dynamite bij het bos.
Echt een fantastische bol waar de vis dagelijks voor terug kwam.
Bevoerde toen dezelfde stek en had na een paar weken een groot deel van het bestand op m'n stek.
Dit was vanwege de ondiepte goed te zien, was erg gaaf.
Ook wist ik door heel ondiep te voeren de vissen soms met de ruggen boven water te krijgen om toch die laatste bollen ook nog te kunnen pakken.
Klinkt als een sterk verhaal maar echt gebeurd!
Dit is ook de reden dat ik weer voor een vismeelbol ga, gewoon vanwege ervaringen uit het verleden.
Met zoet heb ik al snel het idee dat het een beetje als McDonald's is voor de karpers, leuk voor een paar keer maar daarna is het welletjes.
Harmen Sleeuwenhoek  
#49 Gepost : vrijdag 22 juli 2016 14:15:36(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
En instant zou inderdaad een oplossing kunnen zijn ware het niet dat die zwanen net zo zijn als onze honden, zodra ze me zien denken ze maar aan 1 ding, eten! Knipoog
Harmen Sleeuwenhoek  
#50 Gepost : zondag 24 juli 2016 08:02:43(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik zal overigens ook in dit blogje berichten over mijn activiteiten op het parkwater aangezien het de bedoeling is hier maar een paar keer te gaan vissen.
Eind augustus kan niet snel genoeg komen wat mij betreft.

De resterende ca 20 kg bollen die ik eerder dit jaar bestelde ga ik gebruiken bij het park.

Ik heb vorige week al 52.5 kg bollen besteld bij TTB voor het najaars offensief bij het bos.
Ook een bijpassende pot pop-ups komt hopelijk deze week mijn kant op.
Tevens heb ik hier 1 exemplaar van besteld bij Markerworld:

http://www.markerworld.n...eky-monkey-alle-kleuren/

Lekker old school zo'n monkey climber!
Over een maand bestel ik er een tweede bij.

Ik begin morgen met voeren bij het park.
Ik ga dagelijks anderhalve kilo voeren voor werktijd.
1 kilo op de stek, halve kilo klop ik verspreid over het hele water met de werppijp.
Zondagochtend ga ik hier dan vissen als de stek vrij is.

In wat nog rest van juli en in augustus voer ik ook al een keer of 2 per week bij het bos, uiteraard verspreid over het hele water zodat de karpers al goed aan de bollen gewend zijn zodra het najaar arriveert.

Plannen genoeg dus, ik zal jullie op de hoogte houden!
Harmen Sleeuwenhoek  
#51 Gepost : zondag 31 juli 2016 18:37:18(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Eindelijk weer wezen vissen! Tijdens het maken van de plannen leek het om de week gaan vissen een stuk beter te doen dan hoe het in de praktijk is, zeker als je gewoon niet kan wachten om weer te gaan duren twee weken veel te lang! Op het werk heb ik standaard een boek bij me van Terry Hearn, Nigel Sharp of Dave Lane om in de pauze te lezen. Hun fanatisme spoort me altijd enorm aan weer te gaan vissen, de hele beleving van de Engelse karperscene staat me wel aan, zowel qua vissen als de social scene eromheen.

UserPostedImage
(Een van mijn favoriete Engelse boeken)


Terug naar mijn sessie van de afgelopen ochtend.
Ik had afgelopen week dagelijks voorgevoerd bij het parkwater, afgelopen maandag begon ik en zaterdag ochtend voerde ik voor de zesde en laatste keer alvorens er gevist zou gaan worden.
Aangezien ik dagelijks rond 04:00 uur voerde was dit ook de tijd dat ik wilde gaan vissen, ik had de wekker dan ook op half drie gezet voor de zondagochtend.
Helaas versliep ik me iets waardoor ik pas om 03:30 wakker werd, gauw de koffie opgedronken en de fietskar volgeladen om me vervolgens richting het water te begeven.
Gelukkig bleek bij aankomst bij het water dat de stek vrij was en kon het opbouwen beginnen.
Niet dat dit veel werk was, slechts een kwestie van de steunen in de grond prikken en de boilies op de hair rijgen en de rigs met een pva zakje onderhands op hun plek gooien, simpel als wat!
Er werd behoorlijk veel gesprongen door karpers en ook zag ik flink wat aasplekken.

UserPostedImage
(lekker simpel)

Net toen ik na een kwartier na inwerpen een bak koffie wilde gaan zetten knalde mijn nieuwe Cheeky Monkey omhoog en begon mijn linker pieper te fluiten!

UserPostedImage
(Old school in een nieuw jasje)

Na een stevige dril van minstens een minuut of 5 gleed een mooie schubkarper het net in, een schitterende ongeschonden vis!

UserPostedImage
(puntgaaf, altijd mooi om te zien op een druk bevist water)

Een tweetal nog half dronken uitgaanders liepen toevallig net langs en waren wel bereid een paar foto's te maken.

Hierna heb ik nog doorgevist tot een uur of 11 maar helaas niks meer gevangen.

UserPostedImage

Over twee weken ga ik hier nog een keer zitten, en wellicht twee weken daarna ook nog een keer, ik hoop dan wel wat meer te vangen dan 1 vis!

Nog een wijze les geleerd ook deze week, het heeft totaal geen zin om voor te voeren!
Dat is me verteld door een oudere heer die een praatje kwam maken.
Het bleek gewoon dat vissen maar een geheugen hebben van 2 seconden!! Heb ik een beetje voor niks elke dag voor dag en dauw lopen voeren!

UserPostedImage

Ondanks dat ik tegenwierp dat ik in mijn minimaal 16 jarige loopbaan als karpervisser toch zeker wel een verschil had bemerkt en niet graag ga vissen zonder het maken van een voerplek hield deze heer toch stug vol dat het nutteloos is, toch weer wat geleerd d'oh! Knipoog

Ondertussen kijk ik enorm uit naar het najaar, in september heb ik 3 weken vrij en hoop ik vol gas los te kunnen gaan bij het bos.
Morgenochtend ga ik er weer even kijken en voeren Breede lach

http://zonsondergang.info/

De tabel op bovenstaande site ziet er hoopvol uit en als het goed is gaat het tijdens mijn vakantie al om 20:03 schemeren, rond 20:45 is het dan donker Like

Bewerkt door de gebruiker zondag 31 juli 2016 18:55:20(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Harmen Sleeuwenhoek  
#52 Gepost : woensdag 3 augustus 2016 20:47:46(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Vanavond nog even wezen kijken en voeren bij het bos. De zwanen waren nog aanwezig maar doordat ik heel verspreid voerde over het hele water raakten ze enigzins van slag en ik heb ze geen enkele bol zien eten. Wellicht toch hier maar weer eens vissen binnenkort Blij

Bewerkt door de gebruiker donderdag 4 augustus 2016 02:51:31(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Harmen Sleeuwenhoek  
#53 Gepost : zaterdag 6 augustus 2016 07:16:05(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Wat me afgelopen week ook opviel waren een paar lichte plekken op de bodem op het bredere stuk van het bos. Grote kans dat dit schone harde plekken zijn, ik ga er vandaag even heen met een peilhengel om dit uit te zoeken.
Tevens zal ik dan weer wat voer te water laten.
Over een week kan ik weer gaan vissen, ik kijk er enorm naar uit en zou het liefst bij het bos gaan zitten.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Harmen Sleeuwenhoek  
#54 Gepost : dinsdag 9 augustus 2016 21:39:43(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Zit nu nog even op de bank een biertje te doen na het voeren.
Ideaal dat het nu al steeds vroeger donker wordt. Het was nog ietwat schemerig toen ik de bollen had gevoerd en nog even na stond te roken in afwachting van wat de zwanen en koeten zouden gaan doen.
Uiteraard kwamen de zwanen al heel snel aanzwemmen en ik wachte in spanning af wat er ging gebeuren.
Helemaal niks! Die koppen gingen niet één keer onder water!
Super! Na een minuut of tien zwommen ze weer onverrichter zake weg!
Ik voer nog steeds verspreid maar ook een 3tal stekken geconcentreerd.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 9 augustus 2016 21:43:09(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

l-o-r-e-n-z-o  
#55 Gepost : woensdag 10 augustus 2016 16:00:35(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Harmen Zwanen duiken zeker ook s'nachts achter boilie's ik had er vorig jaar 1 gehaakt op een 150m van de kant gelukkig had ik de zodiac bij ,ik kreeg s'nacht een run en hoorde gelijk wat het was zo een kabaal dat die zwaan maakte .
Ik had nogtans een paar dagen gevoerd op een talu ,waar ik zeker was dat ze er niet bij konden zeker meer dan een meter diep daar had ik me efkes misrekend .
In het midden van de nacht met de boot op het water gegaan zwaan onthaakt en ik kan je vertellen dat het niet echt vlot liep , gelukkig heb ik altijd mijn meerval handschoenen in de vistas enkele uurtjes later was dat beest weer vrolijk boilie's aan het eten .
MVG Lorenzo
Harmen Sleeuwenhoek  
#56 Gepost : woensdag 10 augustus 2016 18:14:49(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
We zullen wel zien hoe het loopt, ik observeer gewoon even na het voeren wat ze doen en dan zie ik wel wat het komend weekend gaat doen. Best kans dat je gewoon pech had die keer? Bij mij wachten ze elke keer tot het licht genoeg was totdat ze gingen vreten dus ik ga er vanuit dat ik er geen last van ga hebben.
Harmen Sleeuwenhoek  
#57 Gepost : donderdag 11 augustus 2016 05:43:50(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ook gisteravond weer gevoerd en wederom geen zwaan die een bol pakte. Komt dus wel goed dit weekend denk ik Blij
Harmen Sleeuwenhoek  
#58 Gepost : zaterdag 20 augustus 2016 19:37:20(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Hierbij nog even een verslagje van mijn laatste sessie afgelopen weekend 13/8 op 14/8.

UserPostedImage

Ik had ruim vantevoren voor lopen voeren, elke avond rond 22:00 uur omdat het dan al donker is.
De zwanen bleven mooi van het voer af dus het vertrouwen was groot.

Ik was rond 21:00 uur aan het water en laadde op m'n gemak de tassen en andere dingen van mijn rug en uit het fietskarretje.

Kort hierna kwam vismaat Martin al aan en we praten gezellig bij terwijl ik m'n hengels aan het optuigen was.

Rond de klok van 22:00 uur legde ik de eerste hengel in met hieraan een pva zakje met hele en verkruimelde boilies erin.

Toen beide hengels eenmaal inlagen gingen we gezellig aan het bier en ik aan de sigaren.

Het viel ons beiden op hoe enorm stil het in het water was. Er was geen kringetje of golfje te zien gedurende de hele avond.

Mijn vertrouwen was dan ook extreem laag geworden met het verstrijken van de uren.

Rond 23:30 ging Martin weer naar huis, ik besloot het nog even aan te kijken.

Na het drinken van nog een biertje viel ik in slaap op m'n stretcher.
Rond 02:00 uur schrok ik weer wakker en zag dat het water nog even doods oogde als een paar uur geleden.

Hierop besloot ik m'n boeltje in te pakken en naar huis te gaan.


Diezelfde zondag middag ben ik nog bij het water wezen kijken, er was geen karper te bekennen.
Het wier was explosief gegroeid, veel meer dan ik in het verleden ooit heb gezien.

UserPostedImage

De hierop volgende week ben ik nog een paar keer
wezen kijken en heb maar 1 karper kunnen ontdekken.

UserPostedImage

Komende week ga ik er nog een keer goed tegenaan met een hark aan een stuk touw, even een goeie stek schoonmaken. Daarna ga ik dagelijks voeren gedurende 2 weken in de aanloop van mijn vakantie.

Bewerkt door de gebruiker zondag 21 augustus 2016 08:57:11(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Frank Avezaat  
#59 Gepost : zondag 21 augustus 2016 17:16:10(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Blijft leuk om de ontwikkelingen te volgen Harmen, keep it going!
Overigens herken ik de parkvijver volgens mij en besef ik me nu dat je redelijk in de buurt woont Knipoog

Bewerkt door de gebruiker zondag 21 augustus 2016 17:18:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Harmen Sleeuwenhoek  
#60 Gepost : maandag 22 augustus 2016 04:35:20(UTC)
Harmen Sleeuwenhoek


15 ponder

Lid sinds: 19-2-2015(UTC)
Berichten: 171

Bedankjes: 9 keer
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Het is een klein landje Frank! Knipoog
Gebruikers aanwezig in dit topic
7 Pagina's<12345>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.