logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
snmva9  
#1 Gepost : zaterdag 16 september 2017 14:23:16(UTC)
snmva9


Nieuwe uitzetting

Lid sinds: 16-9-2017(UTC)
Berichten: 1

Mijn zoontje (11) is aan het vissen geslagen. Echt leuk maar de vragen komen bij mij. Het is inderdaad een leuke bezigheid. Maar… Dit kereltje, en ik(mijn intresse is inmiddels ook gegroeid), vragen ons nu toch echt af wat al die verschillen in de molens zijn. Wie kan ons nou eens eenvoudig uitleggen wat al die verschillende types zijn… Als ik alleen al kijk bij Shimano zien wij door de bomen het bos niet meer… laat staan als ik bij PENN kijk… We hadden de intentie om een penhengel aan te schaffen voor het karper vissen omdat dat een leuke manier is van het leren vissen. Was op zoek naar een molen voor een penhengel. Gaan wel voor kwaliteit. Uit diverse forums/websites begrepen dat we in de maten 2500 – 4000 moeten kijken, en zelfs dat is discutabel want iedereen hanteert weer andere maten…. Misschien later statisch vissen.
Al zoekende vraag ik mij steeds meer af wat het verschil is tussen Spinning molens, Baitrunners, en Conventional reels (PENN). Ik begrijp de verschillen in kwaliteit en gewicht vast wel maar wat is functioneel gezien nu het verschil…. Bijv. waarom kan ik niet (?) penhengelen met een lichte variant baitrunner of conventional reel… (m.u.v. gewicht). Wat bepaald nu daadwerkelijk in welke categorie ik het beste kan zoeken.
Evenzo het gewicht van de molen… ik lees alleen maar verhalen dat het in balans moet zijn met de hengel (kan ik mij idd goed voorstellen), maar ik kan ze toch onmogelijk alle testen op een hengel in de winkel? Ik begrijp ook wel dat een molen van een kilo in geen verhouding staat met een penhengel…. Is hier niet een tabel voor om enigszins een idee te krijgen?

Stel ik moet kiezen tussen PENN Spinfisher en Battle… (gewoon nieuwsgierigheid) en een shimano 4000d?

En ja ik ben echt onwetend in deze zaken, zou het echt waarderen om ook serieuze onderbouwde antwoorden te verkrijgen.

Michel Veenstra

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 16 september 2017 14:26:01(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
jschuuring  
#2 Gepost : zondag 17 september 2017 13:41:03(UTC)
jschuuring


5 ponder

Lid sinds: 9-6-2013(UTC)
Berichten: 23
Nederland

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Eerst geschreven door: snmva9 Ga naar gequote bericht
Mijn zoontje (11) is aan het vissen geslagen. Echt leuk maar de vragen komen bij mij. Het is inderdaad een leuke bezigheid. Maar… Dit kereltje, en ik(mijn intresse is inmiddels ook gegroeid), vragen ons nu toch echt af wat al die verschillen in de molens zijn. Wie kan ons nou eens eenvoudig uitleggen wat al die verschillende types zijn… Als ik alleen al kijk bij Shimano zien wij door de bomen het bos niet meer… laat staan als ik bij PENN kijk… We hadden de intentie om een penhengel aan te schaffen voor het karper vissen omdat dat een leuke manier is van het leren vissen. Was op zoek naar een molen voor een penhengel. Gaan wel voor kwaliteit. Uit diverse forums/websites begrepen dat we in de maten 2500 – 4000 moeten kijken, en zelfs dat is discutabel want iedereen hanteert weer andere maten…. Misschien later statisch vissen.
Al zoekende vraag ik mij steeds meer af wat het verschil is tussen Spinning molens, Baitrunners, en Conventional reels (PENN). Ik begrijp de verschillen in kwaliteit en gewicht vast wel maar wat is functioneel gezien nu het verschil…. Bijv. waarom kan ik niet (?) penhengelen met een lichte variant baitrunner of conventional reel… (m.u.v. gewicht). Wat bepaald nu daadwerkelijk in welke categorie ik het beste kan zoeken.
Evenzo het gewicht van de molen… ik lees alleen maar verhalen dat het in balans moet zijn met de hengel (kan ik mij idd goed voorstellen), maar ik kan ze toch onmogelijk alle testen op een hengel in de winkel? Ik begrijp ook wel dat een molen van een kilo in geen verhouding staat met een penhengel…. Is hier niet een tabel voor om enigszins een idee te krijgen?

Stel ik moet kiezen tussen PENN Spinfisher en Battle… (gewoon nieuwsgierigheid) en een shimano 4000d?

En ja ik ben echt onwetend in deze zaken, zou het echt waarderen om ook serieuze onderbouwde antwoorden te verkrijgen.

Michel Veenstra

welkom op het forum, voor het penvissen wordt een lichtere molen gebruikt vanwege het constante vasthouden van de hengel,ook omdat je geen afstanden met zwaar lood hoeft te gooien,ikzelf vind een 4000 model wel minimaal,ook gezien de kracht van de vis,ik vis zelf op kleinere karper tot 10 kilo met een penn spinfisher 4500 lifeliner,het valt inderdaad niet mee een molentype te vinden het is erg veel big pit met zoveel mogelijk lijn erop,ik vis verder alleen met een Shimano xta lc medium.

Bewerkt door de gebruiker zondag 17 september 2017 14:05:02(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

beumertje  
#3 Gepost : zondag 17 september 2017 18:11:37(UTC)
beumertje


15 ponder

Lid sinds: 21-8-2014(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: in de achterhoek

Bedankjes: 3 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Zo'n type molen als de shimano 4000d heb ik onder een 1,75 ponds floater hengel 3,6m hangen. Dit met lijn van 28 dik zit er genoeg stevige lijn op de spoel om goed uit de voeten te kunnen. Is tevens een baitrunner dus zou ook gevruikt kunnen worden voor het statisch vissen met lichter materiaal.
Verder zou ik me gewoon door diverse winkeliers laten voor lichten over de mogelijkheden.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.