logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
roy pluim  
#1 Gepost : vrijdag 18 december 2009 13:36:06(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

Ik vis zelf wel is met een pop upje maja welke rig.
zelf heb ik nog maar enkele vissen er mee weten te vangen.
Hoe vis jullie de pop up Bijf: kort op bodem hoog er boven?
Welke rig welke haak?
Of een chod systeem?

MVG Roy
Sponsor
snowmanfisher  
#2 Gepost : vrijdag 18 december 2009 14:06:29(UTC)
snowmanfisher


20 ponder

Lid sinds: 24-9-2009(UTC)
Berichten: 367

Ik neem meestal gewone haken doe ik bij mn normale rigs ook gebruik (superhook,longshank etc.)
Dan laat ik de popup bijna tegen mn haak aan staan, doe een stukje krimpkous over mn haak en knijp een klein loodje onder mn krimpkous.
En klaar is kees!
Dan staat bij mij de popup meestl zo'n 3 cm van de bodem schat ik Knipoog

suc6
Erwin  
#3 Gepost : vrijdag 18 december 2009 14:18:08(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Roy

Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk altijd wel een pop up. Soms een boilie, soms een fake corn of een dergelijk combinatie. Na aanleiding hiervan en het type bodem pas ik mijn rigs aan. Ik heb vorig seizoen veel geëxperimenteerd met een kd-rig met een shot. Deze rig vind ik persoonlijk erg goed zijn werk doen. Vooral met een snowmen presentatie of boilie/fake corn combi. Hij haakt enorm snel en wanneer je met een compacte voerplek zal een vis niet veel bewegen. Hierdoor is vis vaak moeilijk te haken. Met een rig als deze zul je meer kans maken omdat hij erg agressief haakt. Vooral als je de rig kort houd.

Wanneer ik alleen een pop-up boilie vis gebruik ik graag een chod. Vooral wanneer ik single hook vis. Met deze presentatie ben je er vrijwel zeker van dat je aas altijd goed op de bodem komt te liggen en niet wegzakt (ook gooi je er een stuk verder mee). Hiermee kun je dus eigenlijk overal vissen(harde/zachte bodem). Ook is de benadering met deze montage anders. Wanneer een vis je aas opneemt, bouwt de spanning van de lijn geleidelijk op (als een boog) en op de een of andere manier lijkt dit vaak goed te werken. Dit is misschien ook omdat er niet veel meer gevist wordt (niet in mijn omgeving in elk geval). Wanneer je deze rig op een voerstek gebruikt, heb ik de beste ervaringen met gespreid voeren. De vissen moeten veel bewegen/zwemmen om aas te bereiken. Normaal zou je dan een langere onderlijn gebruiken, maar door het geleidelijk opbouwen van de spannign bereik je hiermee hetzelfde.

Dit is natuurlijk allemaal aardig technisch, maar ik denk dat jij je rig niet zo zeer hoeft aan te passen wanneer je besluit met pop ups te gaan vissen. Een combi rig werkt fantastisch met bodemaas, maar net zo goed met een pop up (kwestie van goed uitbalanceren).

Erwin
roy pluim  
#4 Gepost : vrijdag 18 december 2009 15:11:50(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

oke bedankt(leuk aan dit forum dat er altijd snelle reacties zijn).
ik was gewoon wat aan het tensten/klooien/proberen.
ik heb die kd rig effe gemaakt die ga wel eff testen.
maar ik vroeg mij af warom word een chod rig altijd met fluorcarbon gemaakt dat snap ik niet want het is lomp best wel zichtbaar voor een vis denk ik, als het helemaal rechtopstaat. waarom niet gewoon een mooie dunne braid?

roy

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 18 december 2009 15:13:57(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#5 Gepost : vrijdag 18 december 2009 15:17:18(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Roy

Als het goed is, is een (goeie) fluocarbon lijn helemaal onzichtbaar onderwater omdat het licht doorlaat. Een braid heeft deze eigenschap niet en is dus beter zichtbaar voor een karper. Wat voor een chod ook noodzakelijk is, is dat hij recht overeind staat. Wanneer je een braid gebruikt en hij er een stukje vanaf licht, is het een helikopter rig. Ik heb ook een lichtelijk vermoeden dat karper een chod vaak pakt uit pure nieuwsgierigheid.
roy pluim  
#6 Gepost : vrijdag 18 december 2009 15:57:46(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

oke maar als nu kijkt met de poleroid bril is een fluorcarbon prima te zien en dan bijf een mooi braid(bijf binnelmatel van een bruine jelly wire 15 lb) dna vraag ik me ag wat meer zichtbaar is dna moet wel die braid mooi bij de bodem kleuren.
Ik zal eerst komende keer aan de water kant wel is testen.
wat joun precetage van losser op de kd rig welke haak pak je hier voor?
Erwin  
#7 Gepost : vrijdag 18 december 2009 19:01:33(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik gebruik voor de KD of een wide gape of een curved shank. Ik vind de curved net iets beter omdat deze mooie naar beneden hangt. Het klinkt heel idyllisch maar heb met deze rig nog geen lossers gehad....
roy pluim  
#8 Gepost : zaterdag 19 december 2009 15:15:16(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

in combinatie met welk loodgewicht?
snowmanfisher  
#9 Gepost : zaterdag 19 december 2009 16:06:17(UTC)
snowmanfisher


20 ponder

Lid sinds: 24-9-2009(UTC)
Berichten: 367

Loodgewicht maakt niet veel uit gewoo wat je normaal ook gebruikt Knipoog

Mvg
steef zenden  
#10 Gepost : zaterdag 19 december 2009 16:51:56(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Ik vind dan de KD-rig het mooiste voor een pop-up maar dan wel met een klein loodhagel precies onder de pop-up....
maar de laatste tijd ben ik meer met een snowman aan het vissen omdat bijna iedereen op het water waar ik vis met een pop-up vist, ben nu alleen nog aan het zoeken naar een goede snowmanrig.......
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

roy pluim  
#11 Gepost : zondag 20 december 2009 17:16:07(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

snowmanfisher Lood gewicht maakt niet uit?
Ik denk dat een zwaar lood gewicht 120 plus een veel hardere prik geeft(dus direkt tot de weerhaak er in gaat) en de vis eerder in paniek slaat,het heeft naardeel is dat de vis het lood kan gebruiken om te los te komen,een zwaar stuk lood is tijdens de dril ook gevaarlijker,
Maja mieschien sla je met licht lood Tot 80 een hele boel vis over die zo van de haak komd zonder jij een piepje krijgt.

Dus daarom vroeg ik welk loodgewicht erwin gebuikt omdat nog niet 1 losser er op heeft gehad.
Het zou dus mooi zijn als hij deze rig met zwaarlood kan vissen en niet lossen.

MVG Roy
snowmanfisher  
#12 Gepost : zondag 20 december 2009 17:32:12(UTC)
snowmanfisher


20 ponder

Lid sinds: 24-9-2009(UTC)
Berichten: 367

Oh zo nou ik geloof niet dat 80gr te weinig gewicht is zeker niet als je hake scherp zijn.

Mvg
roy pluim  
#13 Gepost : zondag 20 december 2009 19:28:06(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

oke nouja moet maar is gaan proberen dan zul je zeker verschil merken.
Erwin  
#14 Gepost : zondag 20 december 2009 21:11:31(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Roy

Ik maak meestal gebruik van 80 gram lood wanneer ik met een kd vis. Ik heb deze rig veel gevist in combinatie met een shocker systeem en slappe lijnen. Wat jij zegt over loodgewicht, sluit ik me helemaal mee aan. Te licht, zal niet prikken tot de weerhaak (dan te bedenken dat lood onderwater veeeeel minder weegt) en te zwaar drilt gevaarlijk.

Voor een shocker vind ik 80 gram heel mooi. Helemaal wanneer je compact inline lood gebruikt. Het meeste gewicht ligt voorin het lood. Met een shocker krijgt de vis plots het gewicht voor zijn kiezen. Hij is dus al bezig met wegzwemmen waardoor de klap op het lood harder aankomt. Zo hoef je mijns inziens ook niet te zwaar te vissen.

Erwin
steef zenden  
#15 Gepost : zondag 20 december 2009 21:40:43(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

Net als Erwin gebruik ik ook zelden zwaarder dan 90gram lood, dit ivm dat ik vaak met een run rig aan het vissen ben met slappe lijnen en merk dat ik met zelf 50 gram geen probleem heb om de vis goed te haken, mede omdat ik zorg dat mijn haakje steeds scherp blijven en regelmatig controleer.
Ik vis aardig al wat jaartjes op karper, ik heb de tijd nog mee gemaakt met de zilverfolie waker en schuiflood van 10 tot 20 gram en toen haakten we zelfs de karpers, als je maar zorgt voor scherpe haken
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

roy pluim  
#16 Gepost : zondag 20 december 2009 22:28:32(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

maar als die vis nou niet direckt op gang komd kan die als nog het haakie er uit werken.
Maar goed alles heeft zijn voor en naardelen.
als de bodem het toelaat hang ik er graag een inline loodje van ongeveer 140 gram.

MVG Roy
Erwin  
#17 Gepost : zondag 20 december 2009 23:24:50(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Roy

Een shocker rig gebruik ik altijd met een erg korte onderlijn. Maximaal 10cm. De stopper zit op ongeveer 15 tot 20 cm. Wanneer een vis het aas neemt en draait om weg te zwemmen loopt het lood tegen de stopper. Dit gaat allemaal erg snel en daarom denk ik ook niet dat vissen het merken. misschien wel weer omdat het een andere aanpak is vergelen met wat de meeste mensen doen. Voor mij heeft het in elk geval vaak verrassend goed uitgepakt. Soms zelfs veel beter dan met gewone systemen.

Ik heb vorig jaar veel gespeeld met één hengel, shocker, slappe lijnen en een kd en de andere hengel zoals ik het normaal altijd deed. Ik vind met het eerste veel meer vis. Al wisselde ik van stek. Nou wil ik niet zeggen dat dit overal opgaat, maar het kan een verschil uitmaken. Het is vaak ook een combi van veranderingen die succesvol kunnen zijn.

Erwin
roy pluim  
#18 Gepost : maandag 21 december 2009 00:39:03(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

oke volgend jaar koop ik een derde hengel vergunning die derde word gewoon eperimenteren!

MVG Roy

Bewerkt door de gebruiker maandag 21 december 2009 00:49:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

roy pluim  
#19 Gepost : maandag 21 december 2009 00:50:31(UTC)
roy pluim


20 ponder

Lid sinds: 14-12-2009(UTC)
Berichten: 274

is dat shokker systeem ook zonder tube of leadcore te vissen?

MVG Roy
Erwin  
#20 Gepost : maandag 21 december 2009 10:10:46(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Ik vis het altijd met leadcore. Nou zitten er wel een aantal haken en ogen aan. Wanneer je het met 'gewone leadcore' vist, zul je merken dat een stuitje bijna niet blijft zitten. Het schuift vrij gemakkelijk. Nou is dit op te lossen door er eerst een stukje krimpkous op te zetten, om er vervolgens een stopper overheen te schuiven. Het nadeel hiervan is, dat je op deze manier bij lijnbreuk de vis het lood (soms) moeilijker kwijtraakt. Dit komt omdat met een hoek in de lijn, het lood achter de rand van je krimpkous kan blijven hangen. Ik maak mijn stoppers op leadcore meestal vast met eerst een groot stuitje en aan de achterkant een erg kleine. Deze schuiven moeilijker en de grotere zorgt ervoor dat het lood er niet overheen kan glijden.


Wanneer je de leaders van korda gebruikt, maak je gebruik van de verdikking op de leader. Dit werkt erg goed, alleen moet je mijns inziens wel 2 stoppers achter elkaar zetten. Anders schuift de stopper te gemakkelijk.

Erwin
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.