logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's<123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Frank Avezaat  
#21 Gepost : maandag 25 oktober 2010 22:13:01(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Ronald,

dat werkt ook maar de zwarte zakken worden heter door de zon Knipoog
ronald kingma  
#22 Gepost : maandag 25 oktober 2010 22:16:03(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Ja precies, maar ik dacht misschien omdat er geen lucht bij kan dat het proces ook bevorderd gaat worden van uitzetten. Maar inderdaad die zakken nemen de warmte goed aan via het zonlicht.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
steef zenden  
#23 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 08:37:12(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

moet je wel geen last hebben van muizen en of ratten...........
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

ronald kingma  
#24 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 10:42:22(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
nee dan ga ik inderdaad ook liever voor tonnetjes of emmers, hahahahahaha.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
sven vq  
#25 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 14:23:25(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

nadeel van al die tonnetjes en emmertjes is dat je weer enorm veel plaats verliest in de wagenKnipoog ik weet niet met welke limo's er naar het water wordt gereden, maar bij mij is het tot aan het dak vol:-" Dan gaat een rol vuilniszakken er toch iets gemakkelijker in dan enkkele emmers of tonnetjes Breede lach En dan kom ik ook niet meer voor het feit te staan dat ik een vuilniszak vergeten ben en vervolgens mijn koffer ombouw naar een stortbelt.

Grtz
steef zenden  
#26 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 17:49:56(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

je maakt 1 emmer klaar thuis de andere emmers schuif je in elkaar en je neemt een baal mais mee.....
de ruimte die dat in beslag neemt valt best mee...
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

ferenc  
#27 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 20:05:40(UTC)
ferenc


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-9-2010(UTC)
Berichten: 521

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Of je doet je mais in de emmers?
ronald kingma  
#28 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 20:30:26(UTC)
ronald kingma


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 27-1-2010(UTC)
Berichten: 2.275
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
of je gaat met een kar en auto, zodat je alles van 2 man genoeg kwijt kunt, zelfs een midweek boodschappen en 3 trays water gaan nog mee. Dus met een beetje inzicht kan er heel veel mee.


Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
ferenc  
#29 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 21:31:51(UTC)
ferenc


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-9-2010(UTC)
Berichten: 521

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Teveel gedoe,in een transporter met enkel cabine gaat meer als genoeg :-"
steef zenden  
#30 Gepost : dinsdag 26 oktober 2010 22:13:57(UTC)
steef zenden


50 ponder

Lid sinds: 3-11-2009(UTC)
Berichten: 2.324

ik maak altijd 1emmer klaar voor de 1ste dag en de rest van de 3 emmers worden in elkaar gezet en de baal mais wordt gewoon in d eauto gedumpt.................
zo neemt het niet veel meer ruimte in dan anders.............
elke karper telt, niet alleen de grote karpers tellen maar ook de kleine karpers(knolletjes)!!!! Het belangrijkste is dat je maar geniet van de dril en de vangst van de karper...

sinds mijn ongeluk heb ik een nieuwe bijnaam scar head!!!!!!

Andre  
#31 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 10:00:28(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
ik praat ook maar mensen na hoor, maar was er ook niet iets met zetmelen/koolhydraten ontsluiten dmv koken? Heb hier alleen de klok wel horen luiden, maar misschien kan iemand me aanvullen...
carpfigter  
#32 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 10:38:04(UTC)
carpfigter


35 ponder

Lid sinds: 25-12-2009(UTC)
Berichten: 835

Andre schreef:
ik praat ook maar mensen na hoor, maar was er ook niet iets met zetmelen/koolhydraten ontsluiten dmv koken? Heb hier alleen de klok wel horen luiden, maar misschien kan iemand me aanvullen...

die vraag was ik me ook aan het stellen ,maar zullen hier wel gelijk hebben als de mais mooi opgezwollen is zal dat wel niet veel kwaad meer kunnen grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
timvanzanten  
#33 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 14:12:10(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
tja, ik moet zeggen dat ik ook mn bedenkingen heb bij de methodes van sommige hier!
Frank Avezaat  
#34 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 14:25:05(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Ik ben benieuwd naar je bedenkingen Tim.

De mais zal na een 24 uur weken (eventueel in warm water) niet verder uitzetten en doet dat dus ook niet in het viswater dat ook koud is.
Van problemen met zetmelen/koolhydraten heb ik nooit gehoord.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 27 oktober 2010 14:28:40(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

sven vq  
#35 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 14:39:13(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

elke particle heeft zijn eigen opslorpvermogen. wanneer de particle zijn maximum heeft bereikt, zal deze niet meer verder uitzetten. Als hij in vocht bewaard wordt, zal deze hetzelfde volume aanhouden. tenzij je deze uit het vocht bewaard, zal deze terug water verliezen (is een natuurlijk proces). Aangezien maïs en dergelijke geen schadelijke stoffen bevatten, zal het ontbreken van een kookproces hier niet veel uitmaken. Enkel dat de structuur min of meer kapot gekookt zal worden. Het koken is ook alleen maar om de hardheid van het aas te bepalen (denk maar eens na waarom bijna kapotgekookte maïs of bv sweetcorn het in de winter veel beter zal doen dan amper of niet gekookte maïs. de karper is dan eerder geneigd de zachte maïs te vreten, omdat het een lui dier is, dan de harde maïs te moeten kraken en de vertering op een hoger niveau te brengen).

Bij veel (al dan niet allemaal) de gevangen karpers die van een voerstek met enkel geweekte, maar niet gekookte maïs heb gevangen en die ik afgestreken heb, kwam er allemaal maïspulp uit. Voor mij een teken dat het zeker geen kwaad, wetende dat die vissen nu nog steeds in topconditie verkeren.

maar dit is mijn mening er overKnipoog

Grtz
Andre  
#36 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 15:30:32(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
sven vq schreef:
Het koken is ook alleen maar om de hardheid van het aas te bepalen, maar dit is mijn mening er overKnipoog



Jouw verklaring inderdaad, maar er zijn meerdere verklaringen voor te verzinnen. Volgens mij eet karper ook best wel harder voedsel (als mosseltjes). Ik kan me daarnaast voorstellen dat het voor de spijsvertering makkelijker voedingsstoffen ontrekken is uit gekookte mais, dan uit ongekookte mais. Wij koken ons eten toch ook voordat we het eten? Laat de spijsvertering van vriend karper swinters nou ook op een laag pitje staan...
Frank Avezaat  
#37 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 16:51:07(UTC)
Frank Avezaat


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 1.664
Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Andre,

sven spreekt in zijn reactie ook over mais voor de wintermaanden.
Maar in warme maanden maakt het allemaal geen hol uit volgens mij. De spijsvertering is dan zo snel dat de vis hier geen hinder van ondervind.

Daarnaast is het voeren met veel mais in de winter toch niet aan te raden.
sven vq  
#38 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 16:55:46(UTC)
sven vq


20 ponder

Lid sinds: 2-3-2010(UTC)
Berichten: 363

de vraag is: waarom koken wij ons eten? zijn wij toevallig ook geen luie soort die gemakkelijk te vreten en te verteren voedsel kiest boven meer moeite te moeten om ongekookt voedsel te verteren?
want de karper zijn verteerproces staat inderdaad tijdens de winter op een laag pitje en ik herinner me dan ook nog een discussie van een paar jaar geleden op een ander forum over het al dan niet gebruikvan vismeel tijdens de winter.
Conclusie was ginds dat ze dan maar enkele boilies minder moeten eten om even snel vol te zitten.

Ergens mogen we ook niet vergeten dat de karper een dier is en dat een dier ook nog zijn instincten heeft (alhoewel ik ook wel eens twijfel bij het vangen van die bepaalde boiliehoeren :-" ). Een mooi voorbeeld heb ik laatst gehad in mijn vijver. Elke week voer ik mijn steuren en karpers een kleine hoeveelheid particles, ideaal voor extra voedingsstoffen. Die vissen weten verdomd goed wat goed is voor hen, behalve een tijdje geleden. Ze namen amper nog een particle. Niet veel later kreeg ik dan ook te horen dat er een fout was gebeurd bij de graanhandelaar en deze zaden een bepaald product over hun heen hadden gekregen. Zou het dan niet net hetzelfde gebeuren met ongekookte maïs? Als jij elke dag vergiftigd voedsel zou eten en je merkt dat je daardoor achteruit gaat, ga je dan uiteindelijk er ook wel met stoppen.

De meeste particles-sterftes gebeuren trouwens nog steeds door het voeren van ongeweekte of toch niet voldoende geweekte maïs. situatieschets: men voert ongeweekte maïs op bv een volgestampt watertje (meeste sterftes gebeuren daar ook, uitzondering is natuurlijk altijd mogelijk). voedselnijd zet aan tot een snelle reactie en vis kraakt de maïs en stuurt deze vervolgens door naar de darm. Spijtvertering zal bemoeilijkt worden door opzwellende deeltjes (kijk maar eens hoe snel maïs kan uitzetten in water) en vervolgens sterft de vis door en darmscheuring of dergelijke.
Deze situatieschets is iets wat niemand kan weerleggen. Als we nu de factor ongekookte en ongeweekte maïs vervangen door geweekte maïs, krijgen we een gans ander beeld. Vis kraakt de opgezwollen maïs en kan daarna alles verteren. Of dit vlot gaat, is voor iedereen een raadsel. Maar feit is wel dat ik al enkele keren vissen heb gevangen die 4 uren na de eerste voerbeurt (instantsesie, 15kg geweekte maar niet gekookte maïs) op de mat al gauw de maïspulp uitscheten. en dan zag je nauwelijks iets van stukjes, echt alles mooie pulp.

Vraag die nu rijst: is die 4 uren nu lang? misschien wel, maar dan eten ze maar gewoon wat minder hé Knipoog
worden er voedingsstoffen ontrokken? ja, anders zou er geen pulp gevormd worden. Heeft hij te weinig voedingsstoffen ontrokken? dan zal hij heus wel terug komen. Er ligt dan toch nog genoeg.

om ook nog even terug te komen op waarom wij ons eten koken. Dan even een vraagje wat het gezondste is: een rauwe,gespoelde wortel of een gekookte wortel? op gebied van vleesproducten ben ik akkoord, dan moet er gekookt worden. Maar maïs is een plantaardig product. koken wij dan misschien de meeste goede voedingsstoffen er dan niet uit?

Het zou leuk zijn moest er iemand hier dergelijke vakgebieden gestudeerd hebben (mensen van voedselveiligheid of dergelijke?)

Vind het plots wel een heel interessante topic wordenKnipoog

maar nogmaals, dit is slechts de bescheiden mening van een karpervisser die zijn kleine ervaring in de weegschaal probeert te gooien Knipoog

Grtz
timvanzanten  
#39 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 20:29:35(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
tja, ik ben het met je eens sven, doch wil ik binnekort weleens een test gaan doen hiernaar. ik gebruik op jaarbasis best een hoop mais en week en kook altijd eigenlijk. dit is ook makkelijker met een industriebrander en een fikse pan, doch weet ik dat mais tijdens het weken behoorlijk uitzet maar dat gekookte mais toch groter is. daarom mijn bedenkingen! hier wil ik dan ook weleens een test aanhangen. qua hardheid van mais ben ik niet bang. als je ze mossels en slakken kunnen kraken dan moet zelfs ongekookte mais geen probleem zijn. ik vraag me dus af of alleen geweekte mais niet nog expansie neigingen heeft.

Verder besgrijp ik dat als je op een rivier vist en dus veel moet voeren om witvis te slim af te zijn, koken van mais een kloteklus is. mais heeft het geluk dat het licht verzadigdbaar is en dus snel wordt opgenomen en er ook snel weer uitkomt. doch ben ik bang dat juist de monotome vissen die niet onder voedseldruk azen buikpijn gaan krijgen. verder wil ik niemand tegen zijn schenen schoppen maar als visveiligheid dan toch een hot item is dan is dit idd een interessant topic!
timvanzanten  
#40 Gepost : woensdag 27 oktober 2010 20:35:58(UTC)
timvanzanten


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 20-11-2009(UTC)
Berichten: 4.209

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Ps. hier een stukje van AVK baas Ronnie van Berlo:

Over de zwelling van mais kan ik 1 ding zeggen, het gaat pas hard opzwellen tijdens het koken. Tijens het weken is de volumetoename velen mate lager dan tijdens het koken. Dit komt omdat tijdens het koken zetmeel gaat verstijfselen, het neemt bij hoge temperaturen dus meer water op.

Bij lage temperaturen is die zwelling veel veel lager.

Wel is er iets te zeggen over de verteerbaarheid van het product, ik ben van mening dat gekookte mais een betere voedsel conversie geeft dan ongekookt.

Het onderstaande is gebaseerd op de verkoop adviseur van mijn tijgernootleverancier:
Ook heb ik weleens gehoord dat bijvoorbeeld ongekookte tijgernoten giftig zouden zijn voor karpers, terwijl de ongekookte tijgernoot in spanje gewoon als snack wordt gegeten.

Ook hier is het meer een verhaal van verteerbaarheid en bij grote opname kan het eventueel tot verstoppingen lijden, echter ook dit is discutabel aangezien een karper met zijn keeltanden alles kan vermalen, deze eet ook mossels dus een tijgernoot moet ook geen probleem zijn om te crushen. Krijgt die em dan toch in zijn geheel binnen en niet alles wordt verteerd dan poept deze hem gewoon weer uit om em vervolgens nog eens op te eten en de rest te verteren.

Maar goed ik weet in ieder geval wel zeker dat bij BAVARIA brouwerijen te Lieshout (nabij mijn woonplaats) elke keer dat er een schip wordt gelost (gerst voor de mouterij) er al de geknoeide gerst in het water wordt geveegd. Hier ligt dus altijd ongekookte gerst in het water en de vissen daar eten er prima van......leuke winterspot overigens....


Bron: http://www.carpzone.be/a...ve/index.php/t-2226.html

Bewerkt door de gebruiker woensdag 27 oktober 2010 20:37:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
3 Pagina's<123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.